Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
optie gelicht of extra bestelling?

ik lees extra

• 1 uur geleden

EU bestelt nog eens 300 miljoen doses van vaccin Pfizer-BioNTech

De Europese Commissie bestelt nog eens 300 miljoen doses van het coronavaccin van Pfizer-BioNTech. Dat heeft Commissievoorzitter Ursula von der Leyen aangekondigd. Daarmee wordt de oorspronkelijke bestelling verdubbeld.
  • 2 uur geleden

ik lees extra

• 1 uur geleden

EU bestelt nog eens 300 miljoen doses van vaccin Pfizer-BioNTech

De Europese Commissie bestelt nog eens 300 miljoen doses van het coronavaccin van Pfizer-BioNTech. Dat heeft Commissievoorzitter Ursula von der Leyen aangekondigd. Daarmee wordt de oorspronkelijke bestelling verdubbeld.
  • 2 uur geleden

merci, eerste bestelling was 200 milj. +100 miljoen optie. vandaar :)

Als er daar iemand ooit al van uitging bij een horecavereniging, dan was die niet realistisch. Eind maart of april, vanaf dat het mooi weer wordt, is het vroegst haalbaar. Terrasjes uitstallen lijkt me en voorwaarde voor opening horeca.
Moet toch ook pijn doen bij de eigenaars die voor de winter geïnvesteerd hadden in een paar duizend euro aan terrasverwarmers.

Moet toch ook pijn doen bij de eigenaars die voor de winter geïnvesteerd hadden in een paar duizend euro aan terrasverwarmers.
Die terrasverwarmers zullen idd in de faillissementsverkopen veel aanwezig zijn.

Maar daar kan je bij de overheid weinig rekening mee houden, zeker voor een sector waar er al een overaanbod en groot faillissementsrisico is, want horeca is een van de sectoren waar je ook het gemakkelijkst weer heropstart.

Ik vraag me wel af hoe het zit met die 300 miljoen extra dosissen. Dan komen we (logischerwijs) toch achteraan de rij te staan voor de productie, dus dat gaat op korte termijn toch niets helpen? Ik snap de hoerastemming daarrond dan ook niet echt, tenzij die bv vanaf maart extra capaciteit zouden geven ofzo.

En wat betreft die superspuit, ik vind het voor één keer iets waar we wel positief uitkomen. We hebben daar blijkbaar geïnvesteerd in hele goeie spuiten waardoor het verlies op die dosissen quasi nihil is. Beter zo dan weer een typische belgenmop waarbij de naald en de spuit niet compatibel zouden zijn omdat de ene in Wallonië besteld is en de andere in Vlaanderen :p

En die faillisementen in de horeca? Denk dat er veel zijn die Corona als excuus gaan gebruiken om in faling te gaan en herop te starten met een propere lei.

In faling gegaan? “Ja maar het was Corona hé”

(dat ze al jaren aanmodderden verzwijgen ze dan)

Die "superspuit" dat is niet zo uitzonderlijk nieuws. Drie weken geleden waren er vanuit de VS al berichten dat er een zesde en soms wel een zevende dosis gehaald kan worden uit een flesje.

40 procent van de mensen die uit het buitenland komen zou de verplichte coronatest niet laten afnemen. Hoe lang gaat men dat eigenlijk nog blijven gedogen. Men mag toch wel eens beginnen sanctioneren ipv het vriendelijk te vragen.

Die terrasverwarmers zullen idd in de faillissementsverkopen veel aanwezig zijn.

Maar daar kan je bij de overheid weinig rekening mee houden, zeker voor een sector waar er al een overaanbod en groot faillissementsrisico is, want horeca is een van de sectoren waar je ook het gemakkelijkst weer heropstart.
Nee, ik begrijp uiteraard dat er vanuit de overheid geen rekening kan gehouden worden met eventueel extra investeringen door uitbaters. Maar ik kan wel begrijpen dat het frustrerend kan zijn als je als gezonde zaak daar net een hoop geld in hebt gepompt. En hoewel ik vrij zeker ben dat je gelijk hebt (wanneer heb jij geen gelijk eh
unsure.gif
) hoop ik toch stiekem, ook voor die uitbaters, dat ze niet tot maart - april gaan moeten wachten.

40 procent van de mensen die uit het buitenland komen zou de verplichte coronatest niet laten afnemen. Hoe lang gaat men dat eigenlijk nog blijven gedogen. Men mag toch wel eens beginnen sanctioneren ipv het vriendelijk te vragen.
Schraapt keel *ahum*: "We rekenen hier op het verantwoordelijkheidsgevoel van de mensen."

lacon van Pfizer bevat volgens de bijsluiter voldoende vaccin voor vijf prikjes. Maar op het terrein slagen onze zorgkundigen er bijna standaard in om een volwaardige zesde dosis uit het flesje te puren. “Dat wordt ook gebruikt. We kunnen een vijfde meer mensen vaccineren”, zegt Roel Van Giel, de voorzitter van huisartsenvereniging Domus Medica.

Pfizer heeft aan het Europees geneesmiddelenagentschap EMA een herziening gevraagd van de goedkeuring van zijn coronavaccin. Ze stelt voor om voortaan zes in plaats vijf dosissen – zoals in de bijsluiter staat – uit de flacons te halen. Het EMA beslist daar eerstdaags over, maar veel landen zijn al overgegaan op het inenten van die ‘bonusdosissen’. Het Verenigd Koninkrijk en de VS hadden als eerste door dat na het optrekken van vijf dosissen nog een ‘klutske’ achterbleef in de flacons van Pfizer. In Denemarken, waar de vaccinatiecampagne een vliegende start nam, kon men zo zelfs meer mensen inenten dan begroot.

Dat in deze zogeheten multidose vials een restant achterblijft is heel normaal. Voor één shot is precies 0,3 ml vloeistof nodig. Bij het optrekken en injecteren is er altijd een beetje verlies, een deel blijft achter in de naald en spuit. Bij die kleine hoeveelheden bestaat dan het risico dat voor de vijfde persoon in de rij onvoldoende vaccin overblijft. Om dat te voorkomen vult Pfizer de flacons ruim voldoende. Maar waar de verpleegkundigen in andere landen zich gelukkig prijzen als het restant volstaat voor een zesde prikje, lukt het bij ons standaard om zes dosissen uit de flesjes te puren. Soms is zelfs een zevende mogelijk. “Enkel bij een onzorgvuldigheid lukt dat niet”, zegt Van Giel. De winst is enorm: 20 procent extra dosissen. Of op de ongeveer 350.000 dosissen die Pfizer deze maand aan ons land levert een bonus van 70.000. Die worden ook toegediend. Als alle bewoners die willen hun prikje hebben gehad, gaat wat overblijft naar de personeelsleden.

Superspuit kan ons land deze maand 70.000 extra vaccins opleveren

Nauwkeurige spuit

Volgens vaccinoloog Pierre Van Damme, lid van de taskforce vaccinaties, helpen de extra dosissen om nu een versnelling hoger te schakelen. Maar hoe komt het dat Belgische zorgkundigen gemakkelijker dan veel andere landen een zesde prikje optrekken? De verklaring is simpel. “Onze overheid heeft heel goede spuiten gekocht. We hebben de beste”, zegt Thomas De Rijdt, diensthoofd van de ziekenhuisapotheek van het UZ Leuven. De injectiespuiten die ons land momenteel gebruikt, kunnen heel nauwkeurig optrekken en injecteren, waardoor héél weinig volume achterblijft in naald en spuit.

EMA zal de bijsluiter enkel herzien als het mogelijk is om consistent zes dosissen op te trekken, klinkt het bij een woordvoerder. Daar wringt het schoentje, want enkel met de hypernauwkeurige injectiespuiten lijkt dit dus mogelijk. “Wij gebruiken die momenteel, maar wat als we ze morgen niet meer hebben? Ik denk niet dat we heel de vaccinatiecampagne dit type gaan kunnen gebruiken. Heel de wereld wil ze hebben”, zegt De Rijdt.

Een andere oplossing zou het mengen van restanten kunnen zijn. Maar dat is absoluut verboden. Het brengt de steriliteit in gevaar, al is dat volgens De Rijdt niet het grootste risico. “Er zitten heel kleine afwijkingen op de concentraties van ieder restje. Als je verschillende mengt dan weet je niet meer wat je aan het doen bent.”

Volgens de tijdslijn die ze net hebben bekendgemaakt zou tegen (eind?) september heel de (volwassen?) bevolking gevaccineerd moeten zijn.

Dat is oké en niet oké tegelijk, afhankelijk van wat dat betekent voor hoe we de lente- en zomermaanden gaan invullen met "slechts" een gedeeltelijke vaccinatie.

Van mij - en ik zeg dat zuiver uit egoïstische overwegingen omdat ik het strontbeu ben allemaal - mogen ze echt de beesten loslaten om te zuipen, muilen en dansen van zodra Joske en Joséke hun prik hebben gehad, maar ik vrees ervoor.

Als er daar iemand ooit al van uitging bij een horecavereniging, dan was die niet realistisch. Eind maart of april, vanaf dat het mooi weer wordt, is het vroegst haalbaar. Terrasjes uitstallen lijkt me en voorwaarde voor opening horeca.
Ik hoop dat dit niet voor de kappers en fitness (of sport algemeen) ga zijn? Denk da'k helemaal slecht ga komen

Ze hebben zich wat beter georganiseerd precies. Plots zo, na al die kritiek o_O
Hoe bedoelt ge, plots?

Als ik kijk naar de vaccinatiestrategie die op 3 december bekend gemaakt is met de toen bekende feiten, zie ik weinig verschil hoor...
Allez, toch afgaand op de scheve foto waar je de lijnen niet deftig kunt plaatsen.
De effectieve toediening op het terrein is niet alleen afhankelijk van de hoeveelheid beschikbare vaccins, maar ook van de vaccinatiecapaciteit in zorginstellingen, arbeidsgeneeskundige diensten, vaccinatiecentra en anderen, waardoor praktisch de verschillende fases telkens zullen overlappen. Vermits in de fasering progressief andere toedieningskanalen worden ingeschakeld, is dit eerder een voordeel en zal het de uitrol bespoedigen.
Op basis van de voorlopige informatie waarover het FAGG beschikt, zouden mogelijks in fase Ia vanaf januari 2021 340 000 personen kunnen gevaccineerd worden, 210 000 vanaf februari en 620 000 vanaf maart. In deze aantallen wordt er rekening mee gehouden dat sommige vaccins twee toedieningen vergen. Tussen april en juni 2021 neemt in de huidige schatting het aantal gradueel toe met meer dan 3 miljoen personen. Deze aantallen zijn nog sterk onderhevig aan verandering.

Ik denk dat ze nu eerst willen doorpakken met de vaccinaties van de bejaarden en die Britse variant die op de loer ligt. Dan zie ik eerder het einde van de krokusvakantie als versoepelmoment. Op dat moment zijn ook een groot deel van de zorgverleners door hun eerste prik.

Eind november werd begin februari als kantelmoment gezien, maar op dit moment lijken ze er niet echt happig op bij de overheden. Kappers hebben dan meer kans op opening dan fitness of sportzalen, maar het lijkt eerder op de lange baan geschoven.

Dat is oké en niet oké tegelijk, afhankelijk van wat dat betekent voor hoe we de lente- en zomermaanden gaan invullen met "slechts" een gedeeltelijke vaccinatie.

Van mij - en ik zeg dat zuiver uit egoïstische overwegingen omdat ik het strontbeu ben allemaal - mogen ze echt de beesten loslaten om te zuipen, muilen en dansen van zodra Joske en Joséke hun prik hebben gehad, maar ik vrees ervoor.
Hopelijk komt er ook snel duidelijkheid omtrent de periode tijdens vaccinatie. Ik heb het eerder gehad met de vage toekomst.

Hoe is eigenlijk beslist om van 5 naar 6-7 dossissen uit een flesje te gaan? iemand artikel of achtergrond over?
Het gaat hier niet om kleinere dosissen. Ze rekenen in die flesjes blijkbaar een (ruime) marge om zeker die 5 dosissen te kunnen geven. Afhankelijk van hoe nauwkeurig u spuit is hebt ge dus meer/minder verlies en kunt ge er dus een extra dosis uithalen. Dat is alles :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan