Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Misschien moest de horeca eens wachten om zaken te doen tot er duidelijkheid is ipv uit te gaan van enkele veronderstellingen en een manier te zoeken om toch maar de regels nog wat te buigen in het eigen voordeel. Of gaan we er dan van uit wat alles vroeger gelde ook vandaag de dag nog zal gelden?
Ik ben absoluut tegen het open gaan van de terrassen. Maar de datum is morgen en het KB is nog niet goedgekeurd. In de nota (die de basis vormt voor het KB) staat dat plexi-schermen wel mogen.
Dan kan je de horeca moeilijk kwalijk nemen dat ze moeten wachten he, alles wees erop dat het ging mogen.

En waar heeft de horeca enig beslissingsrecht in deze. Als je dan zelf protocollen wil maken mssh eens aftoetsen met de beleidsmakers. Want ik kan ook een protocol maken hoor en achteraf wenen dat het niet mag.
Die protocollen zijn gemaakt samen met de regering... De horeca heeft geen beslissingsrecht, dat heeft de overheid. Die overheid heeft nergens meegedeeld of gezegd dat plexiwanden zoals vorige opening niet mogen, dat voegt ze er nu een dag voor de opening aan toe zonder overleg met de horeca.

Ik vraag me nu af of de horeca technisch gezien mag openen wanneer het MB nog niet verschenen is ?
Het is ook triestig gesteld met de communicatie naar de eigen lokale besturen toe zo te zien, wanneer partijgenoten oppositie voeren tegen elkaar weet je genoeg.

Dus als je zegt of we de voorwaarden hebben gehaald, dan is mijn antwoord: neen.
Alvast met de bron bij dan maar (want dat is noodzakelijk): https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...-de-versoepelingen-op-8-mei-het-zal-spannend/

Uit dat artikel: 70 procent van de 65-plussers moet minstens één prik hebben gekregen en de druk op de afdelingen intensieve zorg moet voldoende zijn afgenomen

Wat is er hier niet van gelukt?

Is de druk op de afdelingen intensieve zorg niet genoeg gedaald? Je moet alleen al maar JPV zijn posts erbij nemen om te zien dat dit wel het geval is.

Verder is het eerst van: amai ze hebben sjaans gehad seg. En nu is het, ja maar de voorwaarden zijn niet gehaald. Wat is het nu juist? Of hebben ze sjaans gehad én zijn de voorwaarden niet gehaald (lijkt me bijzonder moeilijk maar wie weet)?

Ik zie ook niet echt het probleem met dat plexiglas eerlijk gezegd.

Moest ik mis zijn mag iemand mij gerust corrigeren, maar gaat zo'n plexiglas net niet eerder die virusdeeltjes tegenhouden dan die 1.5m?

Die protocollen zijn gemaakt samen met de regering... De horeca heeft geen beslissingsrecht, dat heeft de overheid. Die overheid heeft nergens meegedeeld of gezegd dat plexiwanden zoals vorige opening niet mogen, dat voegt ze er nu een dag voor de opening aan toe zonder overleg met de horeca.

Ik vraag me nu af of de horeca technisch gezien mag openen wanneer het MB nog niet verschenen is ?
Het is ook triestig gesteld met de communicatie naar de eigen lokale besturen toe zo te zien, wanneer partijgenoten oppositie voeren tegen elkaar weet je genoeg.

Daarom dat facon direct liet weten dat dit niet zo afgesproken was?

Iets waar weinig over gezegd wordt, maar in het horecaprotocol staat nu ook "1,5 meter tussen tafelgezelschappen" waar dit voorheen tussen de tafels was. Dat betekent in principe dat ook rug aan rug 1,5 meter moet aangehouden worden...

Ik zie ook niet echt het probleem met dat plexiglas eerlijk gezegd.

Moest ik mis zijn mag iemand mij gerust corrigeren, maar gaat zo'n plexiglas net niet eerder die virusdeeltjes tegenhouden dan die 1.5m?
Ik zie ook geen probleem buiten dat er misbruik kan van gemaakt worden en dat het kan zorgen voor een te grote mensenmassa op een te klein oppervlak. Maar dit moet men dan ook maar juist afspreken.

Het MB zou rond de middag verschijnen.

En ik kan u verzekeren dat communicatie naar lokale besturen al gans deze crisis zo goed als onbestaande is.

Daarom dat facon direct liet weten dat dit niet zo afgesproken was?
Maakt niet uit, zulke zaken communiceer je niet een dag op voorhand, lees uw eigen artikel maar. Zoals over die opening en wat dat juist betekent, niemand die het weet.

Men had vorige week al werk hiervan kunnen maken, of de week daarvoor of zelfs al vanaf men 8mei noemde. De federale bevoegde ministers hebben dat niet gedaan en kijk waar we nu zitten. Een beep test gaan afleggen en instagramfoto's maken zal belangrijker geweest zijn zeker?

Wat is er dikke zever? De cijfers in de IC waren wél gunstig. De cijfers zijn NIET enkel de cijfers van hoe het was, maar ook de cijfers van wat de verwachtingen zijn. Daar is al frequent naar verwezen, de modellen van Hens worden gebruikt in de beslissingsname. En de voorspellingen zijn voorlopig gehaald.
Neen JPV, dit is zever.

de evolutie in de ICU was in beste geval stabiel. Er was nog niet de aanwezigheid van een dalende trend. De dag later en 2 dagen later kwam dat pas in de cijfers voor. OOK IN DIE VAN U.

Dus neen de toestand in de ziekenhuizen was nog niet beter zoals jij zo mooi postte wat de voorwaarden waren.

Daarnaast is nu verwijzen naar de cijfers van wat de verwachtingen zijn NIET hetzelfde als de voorwaarde wat de de toestand van de ziekenhuizen is.

Dat model is niet voorspellend, dat is analytisch, maar het kan er nog altijd langs zitten. Je kunt het wel zo bedoelen, maar dan hadden ze dat gerust in hun communicatie kunnen meenemen. En dat hebben ze niet gedaan.

Dus matthias had perfect gelijk dat het een gok was. Een berekende gok, dat wel. Maar het bleef een risico.

Alvast met de bron bij dan maar (want dat is noodzakelijk): https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...-de-versoepelingen-op-8-mei-het-zal-spannend/

Uit dat artikel: 70 procent van de 65-plussers moet minstens één prik hebben gekregen en de druk op de afdelingen intensieve zorg moet voldoende zijn afgenomen

Wat is er hier niet van gelukt?

Is de druk op de afdelingen intensieve zorg niet genoeg gedaald? Je moet alleen al maar JPV zijn posts erbij nemen om te zien dat dit wel het geval is.

Nu wel, op de dag dat men de beslissing maakte niet. OP DAT moment was het nog niet vervuld, de voorwaarde. Wat exact is waarop Matthias doelde.
Hij doelde niet op dit moment. Hadden de cijfers gestegen, dan hadden ze ofwel hun beslissing moeten terugnemen ofwel wegens de druk om te versoepelen toch moeten doorzetten.

Dus het was een berekend risico. In volkstermen sjans.

Neen JPV, dit is zever.

de evolutie in de ICU was in beste geval stabiel. Er was nog niet de aanwezigheid van een dalende trend. De dag later en 2 dagen later kwam dat pas in de cijfers voor. OOK IN DIE VAN U.

Dus neen de toestand in de ziekenhuizen was nog niet beter zoals jij zo mooi postte wat de voorwaarden waren.

Daarnaast is nu verwijzen naar de cijfers van wat de verwachtingen zijn NIET hetzelfde als de voorwaarde wat de de toestand van de ziekenhuizen is.

Dat model is niet voorspellend, dat is analytisch, maar het kan er nog altijd langs zitten. Je kunt het wel zo bedoelen, maar dan hadden ze dat gerust in hun communicatie kunnen meenemen. En dat hebben ze niet gedaan.

Dus matthias had perfect gelijk dat het een gok was. Een berekende gok, dat wel. Maar het bleef een risico.
Aan de hand van de vaccinatie data en voorspellingen van het aantal inentingen, gecombineerd met data uit de US, UK en Israel waar men voorop loopt in de vaccinatiecampagne, kon men wel gewoon mooi en met relatief grote mate van zekerheid voorspellen dat de cijfers in ICU serieus zouden beginnen dalen.

Aan de hand van de vaccinatie data en voorspellingen van het aantal inentingen, gecombineerd met data uit de US, UK en Israel waar men voorop loopt in de vaccinatiecampagne, kon men wel gewoon mooi en met relatief grote mate van zekerheid voorspellen dat de cijfers in ICU serieus zouden beginnen dalen.
Je kon verwachten dat het op termijn ging zakken die ICU. Maar je kunt niet met zekerheid garanderen dat dit 1 mei, 8 mei of 20 mei is.

En die daling was wel nodig voordat je het zou open gooien. Ik vond het op 30 april nog iets te vroeg. Nu en in het begin van deze week had ik er geen probleem mee dat het zou open gaan de terrassen.

Omdat de indicator nu goed gehaald is.

Maar het blijft een risico dat je nam op dat moment. Een berekend risico - zoals je zegt. Maar geen zekerheid zoals waar iedereen het nu ineens als lijkt te zien op dat moment. En als een berekend risico goed uitdraait dan is en blijft dat een sjanske. Want het had altijd kunnen misgaan ongeacht de kleine kans die het had.

Nu wel, op de dag dat men de beslissing maakte niet. OP DAT moment was het nog niet vervuld, de voorwaarde. Wat exact is waarop Matthias doelde.
Hij doelde niet op dit moment. Hadden de cijfers gestegen, dan hadden ze ofwel hun beslissing moeten terugnemen ofwel wegens de druk om te versoepelen toch moeten doorzetten.

Dus het was een berekend risico. In volkstermen sjans.
Ja dan gaan we in cirkels blijven redeneren he, ze rekenen op modellen in de toekomst om op basis daarvan versoepelingen, opnieuw in de toekomst, door te voeren. Als blijkt dat die modellen dan de waarheid spraken en ze effectief mogen versoepelen dan is dat allesbehalve sjaans dan is dit sterk onderzoek en bijhorende even sterke modellen en dan kan je alleen zeggen dat ze er, ik ga hem ook eens gebruiken, BOENK OP, zaten.

Uiteraard is een maand ofwat voor er versoepelingen mogelijks doorgevoerd worden als dan aan bepaalde voorwaarden voldaan is, aan die voorwaarden nog niet voldaan he, anders konden ze op die dag zelf versoepelen, dat lijkt me nu toch echt elementaire logica die iedereen zelfs de jongste hier aanwezig zouden moeten kunnen volgen en begrijpen. Ze rekenden op 8 mei cijfers die goed genoeg zouden zijn, en (wonder boven wonder) de cijfers zijn de laatste week sterk in positieve zin geëvolueerd.

Mathias kwam enige tijd geleden af me sterke bewoordingen over de versoeplingen op 8 mei, die zouden volgens hem absoluut dan nog niet mogen doorgevoerd worden. Nu worden ze toch doorgevoerd omdat aan de voorwaarden voldaan is en nu is het sjaans.

Ik herhaal mezelf maar zo heb je altijd gelijk, eerst roepen dat ze absoluut niet zullen mogen doorgevoerd worden, en dan als de cijfers toch goed genoeg zijn het op geluk steken. Als hij nu eens zou toegeven dat hij zelf fout was he een maand ofwat terug en de overheid correct. Dan zou ik zeggen even goede vrienden, missen is des mensen. Maar nu? Nee hij beweert zelfs dat aan de voorwaarden NIET voldaan zijn. Als ik een artikel link waar de voorwaarden instaan en zeg dat aan de voorwaarden nu wél voldaan zijn, dan is er radiostilte (al kan een post liken zoals die van u blijkbaar wél nog). Dit is gewoon langs alle kanten fout.

Edit je post hierboven:
Want het had altijd kunnen misgaan ongeacht de kleine kans die het had.

Dan is het als het misgaat een pechke, niet als het niet misgaat een sjaanske.

De lotto niet winnen is zo omgekeerd geen pechke want die kans is zeer groot, de lotto wel winnen een sjaanske (enfin meer dan dat maar bon).

Maar nu? Nee hij beweert zelfs dat aan de voorwaarden NIET voldaan zijn. Als ik een artikel link waar de voorwaarden instaan en zeg dat aan de voorwaarden nu wél voldaan zijn, dan is er radiostilte (al kan een post liken zoals die van u blijkbaar wél nog). Dit is gewoon langs alle kanten fout.
Nu zijn we idd aan de voorwaarden voldaan, maar daar gaat de discussie niet om.

Discussie was hiermee begonnen:
Ik mis de : "Maar de ICU ligt vol, terrassen open doen is crimineel" - posts
:thinking:

@AreVee Ik heb geen goesting om al mijn posts te herhalen, @Renegadexxripxx heeft alles ook al goed uitgelegd.
Op het moment dat ze de beslissingen doorvoeren waren de voorwaarden niet vervuld. , het was een berekend risico. Ze hebben gegokt en gewonnen. ja ze hebben kweet niet hoeveel modellen. Maar nogmaals. Ze hebben in dat overlegcomité urenlang erover gedaan. Urenlang geluld over 1 onderwerp: terrassen. Blijkbaar waren de voorspellingen in die modellen toch ook niet van die orde om te zeggen "dit is een no brainer mannen, versoepelen maar".

Je zou bijna kunnen geloven dat ze eens deftig overlegd hebben, op basis van cijfers, om tot een beredeneerde beslissing te komen & (correct!) perspectief te bieden.

Ipv van chance hebben. :wallbash:

Het enige wat gij toen kon zeggen, dat terrassen openen not done was, gevaar voor de volksgezondheid enz, omdat gij enkel rekening hield met de cijfers toen. Terwijl het voor iedereen behalve gij toen wel duidelijk was dat ze pas zouden openen als de cijfers wél beter waren, zoals voorspeld.

Jambon blikt intussen wat vooruit naar de zomer en november:

Een Pukkelpop met veel internationale artiesten lijkt hem niet haalbaar maar hij hoopt dat in november volle Sportpaleizen kunnen (ook met lokale artiesten wss). Om nog veel namen te boeken is het redelijk laat, hopelijk kan de sector na het overlegcomité volgende week dinsdag aan de slag. Maar het blijft een financieel risico als de situatie moeilijk in te schatten is. Het federale niveau wou zich meer richten op evenementen van 2500 toeschouwers en Jambon zei dan om nog niet te beslissen, da's idd een laag cijfer voor festivalgroottes. Dinsdag zal dus nog wel stevig onderhandeld worden.

Je zou bijna kunnen geloven dat ze eens deftig overlegd hebben, op basis van cijfers, om tot een beredeneerde beslissing te komen & (correct!) perspectief te bieden.

Ipv van chance hebben. :wallbash:

Het enige wat gij toen kon zeggen, dat terrassen openen not done was, gevaar voor de volksgezondheid enz, omdat gij enkel rekening hield met de cijfers toen. Terwijl het voor iedereen behalve gij toen wel duidelijk was dat ze pas zouden openen als de cijfers wél beter waren, zoals voorspeld.
Nee, dat deed ik niet. Ik maakte zelfs posts over de bezette IC bedden en de deadline om die te halen. Dat was echt krap, aantal mensen in de IC-afdeling stegen zelfs. No way dat die deadline ging gehaald worden. En dan wonder bij wonder worden de terrassen geopend. Je zou denken: "ah maar ze beschikken over meer modellen dan wij, ze beschikken over meer cijfers". Tja maar 1) de voorwaarden ivm de IC-bedden waren niet vervuld, dat moeten ze dan maar zo niet communiceren en 2)mochten die andere modellen en/of trends héél gunstig geweest zijn dan gingen ze niet urenlang puur en alleen maar over de terrassen praten, dan was er ook geen "slag om de terras" in dat overlegcomité.
Uiteindelijk krijgen we een compris a la Belge. Echt een sjanske dus.

Maakt niet uit, zulke zaken communiceer je niet een dag op voorhand, lees uw eigen artikel maar. Zoals over die opening en wat dat juist betekent, niemand die het weet.

Men had vorige week al werk hiervan kunnen maken, of de week daarvoor of zelfs al vanaf men 8mei noemde. De federale bevoegde ministers hebben dat niet gedaan en kijk waar we nu zitten. Een beep test gaan afleggen en instagramfoto's maken zal belangrijker geweest zijn zeker?
ik zeg nergens dat het ok is dat men dit last minute communiceert. Ik zeg dat ge als zelfstandige gewoon geen assumpties moet maken en zaken beslissen zolang het kader niet duidelijk is. Als gij beslist om al investeringen te doen eer het wettelijk kader klaar is moet ook beseffen dat er geen garanties zijn en ergo ook niet komen wenen als dan opeens duidelijk is dat ge uw geld in de vuilbak gekletst hebt.

Antwerpen en Gent gaan er alleszins al hun voeten aan vegen:

Antwerpen, Gent, Kortrijk, Leuven, Aalst, ... Groot gelijk ook, dan hadden ze maar eerder moeten afkomen met hun richtlijnen rond plexiglas. De heropeningsdatum van 8 mei is nu al genoeg aangekondigd, nu moeten ze niet 1 dag voor die heropening nog met allerlei onnodige regeltjes afkomen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan