Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Je moet maar een horecauitbater zijn. Weeral gepruts door de bevoegde federale ministers, wat een bende clowns.

of ze hadden meerdere modellen voor hen die aangaven dat aantallen gingen zakken tegen dan en hebben ze beslist om de modellen te vertrouwen.
Een berekend risico genomen dus.
Experten hebben ook altijd aangegeven dat buiten altijd veiliger is dan binnen daarom ook enkel de terrassen voorlopig.
Mss dit in combinatie met advies van andere experten over motivatie en huidige maatregelen opvolgen hebben ze de 'juiste' beslissing genomen.
Want in mijn buurt merk ik wel dat het een versoepeling is dat wel werd naar uit gekeken.
Veel veel meer dan de testevenementen bij de cultuursector bv of wegvallen van de avondklok
Ja er wordt ernaar uitgekeken, maar de risico was gewoonweg te groot.
Rekenmodellen niet, eerder een immense druk omwille van de mentale welzijn. En dat terwijl dit soort zaken eerder onderbelicht werden:
voorbeeld-van-wat-uitgestelde-zorg-aanricht-zonder-corona-had-ik-nog-twee-benen
In de media praten ze over "ziekenhuizen schakelen over naar fase 1b" en dan geven ze wat technische uitleg en klaar is kees. De dagdagelijkse schrijnende toestanden kwamen niet aan bod. Ook niet in dit forum, enkel wat gegoochel met cijfers waarvan sommigen niet eens beseften dat er ook niet-covid-patiënten in IC zaten. Blijkbaar moeten we de schrijnende toestanden binnen ziekenhuizen echt leren kennen pas als alles gedaan is via een documentaire en getuigenissen, nu kan dat allemaal niet. Nee, nu liever niet, nu kijken we uit om ons op een terraske te zetten.

Je moet maar een horecauitbater zijn. Weeral gepruts door de bevoegde federale ministers, wat een bende clowns.
Dat kan ik inderdaad ook moeilijk begrijpen.
Daar is dan bij sommige restaurants zoveel geld ingestoken ..

Dat plexiglas dat ik zag in't najaar werd toch enkel binnen gebruikt. Nooit die dingen buiten op terrasjes zien staan.

Het storende is vooral dat al die regels pas heel last minute duidelijk worden. Voor de rest is het wel vrij logisch dat zo'n plexischermen niet OK zijn als je die gaat gebruiken om mensen heel dicht bijeen te hokken.

Ik mis de : "Maar de ICU ligt vol, terrassen open doen is crimineel" - posts
:thinking:
BOENK EROP :unsure:

en wat betreft die plexiwanden: inderdaad weer erg fijn van de overheid om dat 1 dag voor de opening te verbieden. In de media zijn er toch genoeg reportages verschenen met cafe/restaurantuitbaters die het zo wilden oplossen op hun (te) kleine terras? En ik zie ook geen probleem met die plexiwanden? Lucht gaat toch omhoog en daalt toch niet weder op de mensen? Of ben ik nu iets uit m'n duim aan't zuigen?

Dat kan ik inderdaad ook moeilijk begrijpen.
Daar is dan bij sommige restaurants zoveel geld ingestoken ..
Het protocol zei:

"Neem maatregelen om een fysieke afstand van 1,5 meter te garanderen. Maak gebruik van hulpmiddelen zoals signalisatie om de circulatierichtingen duidelijk maken. Voorzie fysieke afscheidingen (hoogte: 1,8 m), zoals plexi, op de plaatsen waar het respecteren ervan niet mogelijk is."

Er stond duidelijk: "niet mogelijk" niet "niet gewenst". Tafels dichter bij elkaar zetten via plexiglas is dus NIET ok, want een tafel minder is wel mogelijk.

Ja er wordt ernaar uitgekeken, maar de risico was gewoonweg te groot.
Rekenmodellen niet, eerder een immense druk omwille van de mentale welzijn. En dat terwijl dit soort zaken eerder onderbelicht werden:
voorbeeld-van-wat-uitgestelde-zorg-aanricht-zonder-corona-had-ik-nog-twee-benen
In de media praten ze over "ziekenhuizen schakelen over naar fase 1b" en dan geven ze wat technische uitleg en klaar is kees. De dagdagelijkse schrijnende toestanden kwamen niet aan bod. Ook niet in dit forum, enkel wat gegoochel met cijfers waarvan sommigen niet eens beseften dat er ook niet-covid-patiënten in IC zaten. Blijkbaar moeten we de schrijnende toestanden binnen ziekenhuizen echt leren kennen pas als alles gedaan is via een documentaire en getuigenissen, nu kan dat allemaal niet. Nee, nu liever niet, nu kijken we uit om ons op een terraske te zetten.

maar je weet niet op welke modellen ze zich hebben gebaseerd en op welke experten en advies?
Aangezien hun 'gok' goed is uitgedraaid betekent toch dat er modellen en adviezen waren die deze scenario mogelijk achten.
Jij gaat er vanuit dat ze gewoon beslist hebben en dat bij puur toeval en hoerechance de cijfers meegaan in hun verhaal.

maar je weet niet op welke modellen ze zich hebben gebaseerd en op welke experten en advies?
Aangezien hun 'gok' goed is uitgedraaid betekent toch dat er modellen en adviezen waren die deze scenario mogelijk achten.
Jij gaat er vanuit dat ze gewoon beslist hebben en dat bij puur toeval en hoerechance de cijfers meegaan in hun verhaal.
Ze hadden ons toch cijfers meegegeven die dienden als voorwaarden? Vaccinatiegraad moest 70% zijn, dit hebben we dus gehaald, en ook dat de cijfers in IC gunstig moest zijn. Die cijfers hadden we niet gehaald. En toch beslissen ze om te versoepelen. Puur en alleen omwille van de immense druk dus. En achteraf blijkt het dan positief uit te draaien. Gegokt en gewonnen is dat. Beslissen als een "goede huisvader" lijkt mij dat echt niet.

BOENK EROP :unsure:

en wat betreft die plexiwanden: inderdaad weer erg fijn van de overheid om dat 1 dag voor de opening te verbieden. In de media zijn er toch genoeg reportages verschenen met cafe/restaurantuitbaters die het zo wilden oplossen op hun (te) kleine terras? En ik zie ook geen probleem met die plexiwanden? Lucht gaat toch omhoog en daalt toch niet weder op de mensen? Of ben ik nu iets uit m'n duim aan't zuigen?

Lucht gaat omhoog én omlaag :)

Ze hadden ons toch cijfers meegegeven die dienden als voorwaarden? Vaccinatiegraad moest 70% zijn, dit hebben we dus gehaald, en ook dat de cijfers in IC gunstig moest zijn. Die cijfers hadden we niet gehaald. En toch beslissen ze om te versoepelen. Puur en alleen omwille van de immense druk dus. En achteraf blijkt het dan positief uit te draaien. Gegokt en gewonnen is dat. Beslissen als een "goede huisvader" lijkt mij dat echt niet.

De IC voorwaarde was toch enkel voor volledig openen van de horeca? Dus binnen ook.
Deze zal waarschijnlijk gehaald worden tegen 1 juni als de modellen het juist voorspellen.

Terras open op 8 mei
Vorige week besliste het Overlegcomité dat de terrassen van de Belgische cafés en restaurants weer open mogen op 8 mei als de cijfers goed zijn. Zo moet 70% van de 65-plussers gevaccineerd zijn, maar ook de situatie in de ziekenhuizen moet duidelijk verbeterd zijn.

=> Gehaald.

Lucht gaat omhoog én omlaag :)
Wat bedoel je daarmee misschien ?

Er stond duidelijk: "niet mogelijk" niet "niet gewenst". Tafels dichter bij elkaar zetten via plexiglas is dus NIET ok, want een tafel minder is wel mogelijk.

Ik betwist niet wat je schrijft maar zoiets is op z'n zachtst gezegd intellectueel oneerlijk. Een tafel minder is misschien fysiek mogelijk maar kan evenzeer er net voor zorgen dat het openhouden van dat terras economisch niet langer rendabel is voor de uitbater. En zo wast de overheid haar handen in onschuld en kan ze de zwarte piet doorschuiven naar de uitbater. Want, ja, hij mag toch open gaan?

Tegelijk moeten nu ook programma's als de containercup, de zevende dag, en enkele gameshows, per direct uit de ether gehaald worden. Daar wordt evenzeer gewoon van schermen gebruik gemaakt. Toch?

Nemesis schreef: "Lucht gaat toch omhoog en daalt toch niet weder op de mensen? "

ik linkte het artikel dat dit tegenspreekt :)
Ah zo, tjah dat maakt op zich niet uit. De overheid laat de horeca een heel draaiboek maken, gebruikt dat in de gesprekken met de horeca, maar gaat dan wel bij versoepelingen vooraf gemaakte afspraken links laten liggen zonder hierover duidelijk te communiceren.

Begin me af te vragen of wij in Belgie uberhaupt politici hebben die helder kunnen communiceren? Want de avondklok afschaffing en hoe dat zit heb ik ook via de gelezen pers moeten vernemen, staat nergens duidelijk vermeldt zoals men dat in NL gedaan heeft.

Daarbovenop is het toch wel godgeklaagd he. De horeca mag open, de overheid content en dacht hier te gaan scoren, maar in al het enthousiasme vergeten ze hun wettelijk en administratief kader op punt te brengen en doen ze zo honderd duizenden euro's aan investering bij de horeca teniet. Ongelooflijk.

Ik betwist niet wat je schrijft maar zoiets is op z'n zachtst gezegd intellectueel oneerlijk. Een tafel minder is misschien fysiek mogelijk maar kan evenzeer er net voor zorgen dat het openhouden van dat terras economisch niet langer rendabel is voor de uitbater. En zo wast de overheid haar handen in onschuld en kan ze de zwarte piet doorschuiven naar de uitbater. Want, ja, hij mag toch open gaan?
Hij moet niet, hé. Veiligheid lijkt me nog altijd het belangrijkste. De cafebaas zonder terras mag ook niet open, hé
Avilowca zei:
Tegelijk moeten nu ook programma's als de containercup, de zevende dag, en enkele gameshows, per direct uit de ether gehaald worden. Daar wordt evenzeer gewoon van schermen gebruik gemaakt. Toch?
Niemand die zegt dat het NIETS helpt, hé. Maar zoals het artikel van de VRT zegt zit je dankzij horeca met barmannen, met véél meer mensen op elkaar als je plexi toelaat. TV is een andere situatie waarbij mensen vaak getest worden op voorhand, waarbij er vaker goeie ventilatie is etc.

Laatst bewerkt:
Hij moet niet, hé. Veiligheid lijkt me nog altijd het belangrijkste. De cafebaas zonder terras mag ook niet open, hé

Niemand die zegt dat het NIETS helpt, hé. Maar zoals het artikel van de VRT zegt zit je dankzij horeca met barmannen, met véél meer mensen op elkaar als je plexi toelaat. TV is een andere situatie waarbij mensen vaak getest worden op voorhand, waarbij er vaker goeie ventilatie is etc.
Blijft toch heel zuur , zo 24 uur voor de opening van de terrassen ..

Laten we dan maar hopen dat alle cijfers zo gunstig blijven evolueren zodat in juni de plexi schermen toch nog even binnen mogen worden gebruikt :D .
Kwestie van de investering te laten renderen !

Terras open op 8 mei
Vorige week besliste het Overlegcomité dat de terrassen van de Belgische cafés en restaurants weer open mogen op 8 mei als de cijfers goed zijn. Zo moet 70% van de 65-plussers gevaccineerd zijn, maar ook de situatie in de ziekenhuizen moet duidelijk verbeterd zijn.

=> Gehaald.
Dikke zever he.

FVD ging overal gaan lopen in de pers gaan aankondigen dat de opening van de terrassen echt nog niet zeker waren.
Terras openen niet zeker
Terras openen onder 2 voorwaarden

De cijfers in de IC waren niet gunstig. In de overlegcomité zijn ze 's morgen gestart met de bedoeling om tegen de middag te beslissen, ze hebben tot in de namiddag gepalaverd over slechts 1 onderwerp: de terraskes. Het was dus echt geen geval "ja mannen de cijfers zijn gunstig, dat is hier een no brainer". Dus gehaald my ass ja, die overlegcomité was een zware bevalling. Laten we eerder zeggen dat we gedelibereerd zijn. -slag-om-de-terrassen-ik-dacht-dat-de-hele-discussie-ging-ontploffen

Misschien moest de horeca eens wachten om zaken te doen tot er duidelijkheid is ipv uit te gaan van enkele veronderstellingen en een manier te zoeken om toch maar de regels nog wat te buigen in het eigen voordeel. Of gaan we er dan van uit wat alles vroeger gelde ook vandaag de dag nog zal gelden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan