Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mentaliteit van mensen hier de voorbije maanden/jaar is toch gewoon om depressief van te worden? Volgens mij hadden we hier 20 jaar geleden veel anders mee omgegaan zijn als bevolking, het zou tenminste serieus genomen worden. Ten eerste voor zichzelf, ook al is de kans klein bij jongeren/geen risico patient, want je weet maar nooit. Ten tweede voor anderen/ouderen veilig te houden. Ochja, opa was toch al oud. Hoe kan je met zo'n mensen nog praten? Het kan een groot deel van de bevolking duidelijk geen zak schelen hoeveel mensen er dood vallen.
Op naar de 25000!

En nu even iets anders.
Alles lijkt de goeie kant uit te gaan dus het voorgestelde Buitenplan gaat neem ik aan integraal door gaan. Nu, dat loopt maar in (min of meer) detail tot eind mei/begin juni.

Iemand enig idee wanneer het volgend overlegcomité is? Daar zal dan wss over juni/juli beslist worden.
T is maar dat wij eind juni met een lentefeest zitten en alle plannen zijn eigenlijk gemaakt voor zowel de huidige regels als eventuele versoepelingen maar ja, stilaan moeten we bepaalde knopen gaan doorhakken (lees: madam wilt dat) en reservaties maken. En de chef is "wacht nog ff, we zien wel wat het geeft" stilaan beu gehoord na 1,5 jaar 😆
Een week of 2 kan ik nog wel rekken, langer wordt moeilijk

Mentaliteit van mensen hier de voorbije maanden/jaar is toch gewoon om depressief van te worden? Volgens mij hadden we hier 20 jaar geleden veel anders mee omgegaan zijn als bevolking, het zou tenminste serieus genomen worden. Ten eerste voor zichzelf, ook al is de kans klein bij jongeren/geen risico patient, want je weet maar nooit. Ten tweede voor anderen/ouderen veilig te houden. Ochja, opa was toch al oud. Hoe kan je met zo'n mensen nog praten? Het kan een groot deel van de bevolking duidelijk geen zak schelen hoeveel mensen er dood vallen.
Op naar de 25000!
Ik denk eerlijk het omgekeerde ,20 jaar geleden had je dan ook nog niet alle middelen en info die je nu had . Ik denk niet dat de mentaliteit veel verandert is .

Wat Dedecker gedaan heeft is goed, en het enige wat hij moest gedaan hebben is het veel eerder doen, want nu is het louter een symbolische actie. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor horecazaken, voor dagjestoeristen, voor lokale inwoners een enorme opluchting zou moeten zijn. Mijn mama woont in Middelkerke, en kent mensen daar ook natuurlijk. Bijna allemaal zijn ze zwaar fan van Dedecker, en dat zal er nu alleen maar beter op worden.

Wat betreft de protesten in Luik, Brussel en Kamerenbos, eigenlijk zou de volledige bevolking vreedzaam in protest moeten komen, maar meesten hebben er blijkbaar geen probleem mee om in een autoritaire politiestaat te leven (ik stem juist geen N-VA of VB om dat te vermijden, maar blijkbaar is dat argument ook van de baan lol). Zelfs een stem voor de groenen is een stem voor een politiestaat zonder vrijheid.

Zoals hier dus.

Natuurlijk relschoppen is geen oplossing, maar er is geen alternatief en er is geen perspectief, en alle beloftes die men maakt waren tot nu toe loze beloftes, dus ik ben het vertrouwen wat kwijt.

In Zeebrugge staan blijkbaar ook gewoon picknicktafels op de dijk. Een gemeente kan toch altijd zelf beslissen waar ze tafels of banken zetten? Hier in het park bij ons staan er ook.

Dedecker maakt er een statement van ja, maar dat hoeft het eigenlijk helemaal niet te zijn?

Niemand heeft het over of je al dan niet bankjes mag plaatsen. Het probleem is dat een burgemeester hier misbruik maakt van hiaten in de wetgeving om tegelijk coronamaatregelen te omzeilen die hij hoort te bekrachtigen én daarbij (notabene vanuit een overheidsfunctie) aan concurrentievervalsing doet door de horeca in de eigen gemeente een streep voor te geven op alle andere ondernemers in die sector aan de kust. Hij zet daarbij nog eens druk op alle andere (kust)burgemeester die wél dezelfde lijn aanhouden want kijk mijnheer in Middelkerke kan het wel.

Dat heeft voor mij niks met statements te maken maar is gewoon plat egoïsme.

Komkom over precedenten te scheppen, het is gewoon duidelijk dat het langs alle kanten kraakt en scheurt. Over pandemiewetten die er niet zijn, het gebraggel van ministriële besluiten (waar Dedecker feitelijk gewoon op een populistische manier tussen fietst) en de regen van rechtzaken om er nog maar enkele te noemen.

Het gezag van "een bende ondermijnen" die wel ergens elke maand een blunder, politieke rel of andere klucht veroorzaakt. Deze zijn natuurlijk in het zelfde bedje ziek. "Gezag ondermijnen" is toch wel een duur woord voor volk dat met momenten toch privileges naar zich toe trekt zoals de wind blaast (crembo zijn eten, koffie corner parlement, etc...). Die zijn ook niet heiliger dan de paus.

Exact, er zijn vorige zomer toch ook serieus wat gefaciliteerd voor de horeca in bepaalde gemeentes. Zelfs giga terassen door straten volledig af te sluiten (die feitelijk na verloop van tijd toch ook niet zo coronaproof te noemen waren).

En dat er nu banken, stoelen of tafeltjes op een dijk staan, daar mag toch elke gemeente over beslissen? Dan blijven tenminste die gehuurde rot karrekes daar weg die iedereen overhoop rijden.
En waar stopt dat? Dan maar iedereen voor zich beslissen wat kan en niet kan? Laat het net ongebreideld egoïsme zijn dat ervoor zorgt dat we deze pandemie niet onder de knie krijgen.

Het feit dat er relschoppers op af gingen komen was wel ergens te verwachten, voetbal hooligans weten ook geen blijf met hun agressie.

Het liefste van al had ik graag een meute gezien die aantoonde dat ze het wel konden om bij elkaar te komen en het toch ergens semi proper te houden. Maar bon da's voornamelijk het bericht dat ge brengt. "Ik wil niet dat mensen mijn vrijheid afpakken" en "het is allemaal een politiestaat aan het worden" versus "tonen dat we het op een volwassen manier kunnen en wel willen".

En waar stopt dat? Dan maar iedereen voor zich beslissen wat kan en niet kan? Laat het net ongebreideld egoïsme zijn dat ervoor zorgt dat we deze pandemie niet onder de knie krijgen.
Daar geloof ik al lang niet meer in, dat zogezegd het ongebreideld egoïsme de motor is van de epidemie. Het zit virus zit in elk kiertje, willens nillens. In de crèche, op het werk, in de scholen, in de winkel,...

De exit is niet mensen die klakkeloos alles volgen, maar de vaccinatie. Regeltjes zijn er om alles leefbaar te houden totdat we het vaccin uitgerold hebben (ronde 1). Die exit wist men al meer dan een half jaar geleden toen men het Oxford vaccin aan het bestellen was.

Dus ik mag samen met mijn vrouw niet binnen bij mijn schoonouders voor een stuk taart en een koffie, maar de minister van binnenlandse zaken zou wel een onwettige manifestatie toelaten met enkele honderden mensen.
Even niet over de zin of onzin van maatregelen. Maar als je dit toelaat dan zet je de deur open en is er geen houden meer aan.

Plus het feit dat al die vreedzame jongeren die daar nu op het gras zitten goed genoeg weten dat de politie gaan ingrijpen. Ze weten wat het gevolg kan zijn.

Je bedoelt die minister die al maanden alle indoor sportcentra sluit en dan even zelf indoor een beep test gaat meevolgen om aan PR te doen op haar Instagram en Twitter?

Deze hele crisis een er één van twee maten en gewichten. Werk vooral thuis, tenzij je politieker of viroloog bent. Ga niet op restaurant, tenzij je partijvoorzitter bent. Je mag niet in groep samenkomen om te sporten buiten, tenzij je een voetbalclub bent. Ga niet naar La boum want onverantwoord, maar de betogingen voor BLM, daar was geen probleem mee.

The list goes on.

Ik vind dat veel erger als een bende apen in Ter Kameren omdat het over een verkozen functionaris gaat. Van zo iemand verwacht ik wel meer plichtsbesef.
Die bende apen vind ik minder erg ja. Echter de relschoppers die ook komen opdagen in Ter Kameren om 'bewust' amok te maken, vind ik wel erger.

Politie trad extreem zachtaardig op. Of dat ze daar nu braafjes zitten bloemen te plukken of agressief te zijn. Knuppel erop en 1 per 1 arresteren.

Politie trad extreem zachtaardig op. Of dat ze daar nu braafjes zitten bloemen te plukken of agressief te zijn. Knuppel erop en 1 per 1 arresteren.
Eventjes eentje neerzetten voor de rest.

1200px-Forbidden-151987.svg.png

De exit is niet mensen die klakkeloos alles volgen, maar de vaccinatie. Die exit wist men al meer dan een half jaar geleden toen men het Oxford vaccin aan het bestellen was.
Inderdaad, vaccinatie is de exit-strategie.
Beperken van contacten (en dus virus-circulatie) met alle bijkomende maatregelen en beperkingen is damage-control. Zo simpel is het, meer is het niet,er is toch ook nooit anders beweerd....

Het feit dat er relschoppers op af gingen komen was wel ergens te verwachten, voetbal hooligans weten ook geen blijf met hun agressie.

Het liefste van al had ik graag een meute gezien die aantoonde dat ze het wel konden om bij elkaar te komen en het toch ergens semi proper te houden. Maar bon da's voornamelijk het bericht dat ge brengt. "Ik wil niet dat mensen mijn vrijheid afpakken" en "het is allemaal een politiestaat aan het worden" versus "tonen dat we het op een volwassen manier kunnen en wel willen".

Daar geloof ik al lang niet meer in, dat zogezegd het ongebreideld egoïsme de motor is van de epidemie. Het zit virus zit in elk kiertje, willens nillens. In de crèche, op het werk, in de scholen, in de winkel,...

De exit is niet mensen die klakkeloos alles volgen, maar de vaccinatie. Die exit wist men al meer dan een half jaar geleden toen men het Oxford vaccin aan het bestellen was.

De doeltreffendheid van maatregelen die onderlinge contacten verminderen of vermijden staat op dit forum niet ter discussie.

De doeltreffendheid van maatregelen die onderlinge contacten verminderen of vermijden staat op dit forum niet ter discussie.
Inderdaad, onderlinge contacten vermijden is niet hetzelfde dan tafeltjes op een dijk zetten. Laat staan het politiek willen kastijden van lokale politiekers.

Zelfs aan deze tafeltjes ga je de huidig geldende maatregelen moeten volgen.

Je bedoelt die minister die al maanden alle indoor sportcentra sluit en dan even zelf indoor een beep test gaat meevolgen om aan PR te doen op haar Instagram en Twitter?

Deze hele crisis een er één van twee maten en gewichten. Werk vooral thuis, tenzij je politieker of viroloog bent. Ga niet op restaurant, tenzij je partijvoorzitter bent. Je mag niet in groep samenkomen om te sporten buiten, tenzij je een voetbalclub bent. Ga niet naar La boum want onverantwoord, maar de betogingen voor BLM, daar was geen probleem mee.

The list goes on.
Die minister die uit haar ivoren toren kwam om mee deel te nemen aan selectieproeven bij de politie? Die op die manier het positief in het nieuws wou brengen?
De selectieve verontwaardiging daar rond kwam kan ook enkel maar uit de oppositie komen. Als je het wezenlijke verschil tussen testen in een professioneel kader en een sportcentrum waar 0,0 controle is niet ziet...

Het brengt de mooie herinnering terug aan de sportcentra die op tv kwamen verkondigen ‘dat er geen besmettingen in de sector werden vastgesteld’.
Nee, niemand gaat braafjes doorgeven dat hij of zij in een fitness is geweest of in welke horeca zaak hij of zij geweest is. Uiteraard komt uw sector dan nergens voor in de cijfers..

Inderdaad, onderlinge contacten vermijden is niet hetzelfde dan tafeltjes op een dijk zetten. Laat staan het politiek willen kastijden van lokale politiekers.

Zelfs aan deze tafeltjes ga je de huidig geldende maatregelen moeten volgen.

Wat is het punt nu eigenlijk? Een burgemeester die aan subversie en concurrentievervalsing doet, is dat nu wel of niet een probleem? Voor mij is dat klaar en duidelijk.

Ik voel dat men iedereen gewoon in de steek gelaten heeft. En de geloofwaardigheid is beneden zero. Er treedt een gezondheidscrisis met een mortaliteitscijfer van 3%. Het zal nog gebeuren hoor. Periodisch komt een grote pandemie om de 100 jaar voor. We mogen nog van geluk spreken dat het covid is en geen zwarte dood of Spaanse griep. Maar moeten we ons echt allemaal letterlijk opsluiten behalve voor het werk en boodschappen te doen. Het zal nog gebeuren hoor, dat maakt deel uit van het leven, en mensen moeten de vrijheid hebben om te doen wat ze willen. Mensen die zich willen beschermen en willen opsluiten moeten ook die vrijheid trouwens hebben.

En dat de zorg klaagt begrijp ik ook niet. Heel Belgie heeft gestemd voor besparingen, besparingen, besparingen en nog eens besparingen op de gezondheidszorg maar volgens de zorg is het probleem dat de mensen zich niet aan de maatregelen houden (terwijl de meesten dat juist wel doen), maar het probleem van de overvolle ziekenhuizen is dat de regering (en de mensen die op die partijen stemden) zwaar bespaarden op gezondheidszorg en daar betalen we nu de volle prijs voor. Bovendien zijn de cijfers voor psychiatrische zorg en mentaal welzijn zeer slecht, en ook dat is gezondheid, maar er wordt geen aandacht daaraan gespendeerd. Op deze manier zullen meer mensen doodgaan door zelfmoord dan aan covid zelf.

We zitten al een half jaar met een zware lockdown en de cijfers gaan niet naar beneden. Dan lijkt de logische conclusie dat de maatregelen voor geen meter werken. Vele maatregelen zijn ook symbolisch. Een nachtklok heeft niets nog te maken daarmee. Als ik beslis om om 2 uur in het midden van een wei te gaan zitten of een nachtwandeling in een bos te maken loop ik geen risico om besmet te worden, noch anderen te besmetten. Het enige wat de cijfers binnen de perken houdt zijn de toenemende vaccinaties.

Vroeger (en vaak zeker in de vorige eeuw) was het de gewoonte dat een mens ging gaan werken en daarna op café ging om een beetje te ontspannen. Nu is er niets van ontspanning nog, terwijl de economie wel moet blijven voortdraaien hoor ondanks de gezondheidszorg, behalve voor de kleine zelfstandigen die de liberalen nu ironisch genoeg in de steek laten. 33% van het electoraat van kleine zelfstandigen die voor de liberalen stemt is ironisch genoeg failliet door de partij die hen zou moeten vertegenwoordigen.

Ik ben echt liever dood, dan een leven te moeten leiden waar er geen rechten en geen vrijheid meer is voor ons. Dan heeft het voor mij totaal geen zin meer. Dat je niet eens meer buiten kan lopen, zonder het risico te hebben om veroordeeld te worden of een zware boete te betalen die niemand toch zeker van mijn leeftijd kan betalen. Zelfs daklozen overtreden de coronawet permanent, want ze overtreden de nachtklokmaatregel, maar ook zij worden bestraft.

Ook trouwens heel erg pijnlijk om te zien dat door zoiets als covid we ons hele leven moeten veranderen, maar dat dat niet kan door een veel grotere en impactvollere crisis zoals moderne klimaatverandering veroorzaakt door menselijke activiteit. Daar kunnen we maar geen actie ondernemen, en denken politici dat we alle tijd v/d wereld hebben. Maar covid, oei, oei, oei...

Er was onlangs een vulkaanuitbarsting in de Caraiben (La soufrière). Wellicht was het de zwaarste in 10 jaar tijd, en voor de Caraiben de zwaarste in minstens 250 jaar, en terwijl iedereen vastzat op een eiland, werden alleen mensen van het eiland geëvacueerd die al gevaccineerd waren, want ik snap de logica totaal niet. Want een vulkaanuitbarsting is veel dodelijker dan covid op die schaal (betreffende inwoners van dat eiland), en het is een extreem asociale maatregel.

Het zet echt kwaad bloed bij een mens. Deze hele wereld is gewoon hysterisch aan het doen, en weet totaal niet meer wat de prioriteiten horen te zijn.

Om gewoon maar even het absurde te zeggen. In Noord-Korea (de gegevens zijn natuurlijk niet betrouwbaar) liggen de cijfers heel erg laag - gegevens zijn natuurlijk niet betrouwbaar - maar zelfs met dat in acht nemende kan je daar wel vanuit gaan gezien Oost-Azie de pandemie veel meer onder controle heeft, maar mijn punt is... Noord-Korea moet geen maatregelen nemen, want de bevolking is daar in permanente lockdown. Het is gewoon wij die even het model van Noord-Korea lenen om een pandemie te bestrijden, want inderdaad de autoritaire landen genieten ervan.

Kijk maar eens wat China zei: https://www.prospectmagazine.co.uk/world/china-covid-19-coronavirus-caes-death-toll-democracy

En wat iedereen aan het doen is, is eigenlijk zeggen aan China: jullie hebben overschot aan gelijk. Autoritairsme is the way to go. Op deze manier zal democratie hetzelfde lot ondergaan als communisme in de vorige eeuw. En niemand verzet zich er nog tegen.

Die minister die uit haar ivoren toren kwam om mee deel te nemen aan selectieproeven bij de politie? Die op die manier het positief in het nieuws wou brengen?
De selectieve verontwaardiging daar rond kwam kan ook enkel maar uit de oppositie komen. Als je het wezenlijke verschil tussen testen in een professioneel kader en een sportcentrum waar 0,0 controle is niet ziet...

Het brengt de mooie herinnering terug aan de sportcentra die op tv kwamen verkondigen ‘dat er geen besmettingen in de sector werden vastgesteld’.
Nee, niemand gaat braafjes doorgeven dat hij of zij in een fitness is geweest of in welke horeca zaak hij of zij geweest is. Uiteraard komt uw sector dan nergens voor in de cijfers..

Die testen mogen doorgaan, maar dat mevrouw daar aanwezig is is niet nodig en volledig tegen haar eigen MB. Dat zij of haar adviseurs zelfs niet het minste verstand hebben om te beseffen dat dit gewoon nog eens een stamp in de kloten is van elke fitnessuitbater én sporter, zegt alles. Van ivoeren toren gesproken inderdaad. Maar wel de hele tijd het vingertje omhoog over wat jij en ik niet mogen doen.

Wat is het punt nu eigenlijk? Een burgemeester die aan subversie en concurrentievervalsing doet, is dat nu wel of niet een probleem? Voor mij is dat klaar en duidelijk.
Die mens is één en al subverse, dat is ook hoe die mens aan zijn politiek abt geraakt is. En voor mijn part hoeft ge die mens ook niet te luchten. Zolang ze hem maar kunnen uitstaan in een merendeel van zijn gemeente.

Concurrentie vervalsing is voor mij toch ook wel discutabel. De kafka met strandbars is al langere tijd bezig. Er zijn genoeg situaties waar andere kust gemeentes op creatieve manier omgingen met de geldende maatregelen. Zoals bijvoorbeeld een stoeltje huren in één bar en een drankje in de andere bestellen. Is dit dan concurrentie vervalsing tegenover de rest van het land? Dit is gewoon flagrante en creatieve schijt aan de regels.
De kuststreek probeert op gigantisch veel manieren volk terug te lokken, dit is dan ook een regio die een groot deel van zijn veel inkomsten moet halen uit toerisme.
Als zogezegd iedereen het doet is het ok. Maar vanaf dat één burgervader een ietwat controversiële beslissing neemt. Die best wel een pak schappelijker is dan het schuldig verzuim van wat sommige andere kust-burgemeesters toelieten onder het mom van volk te lokken tijdens de schoolvakanties dan zou überhaupt deze zogezegd politiek gestraft moeten worden?

Dus ik zie hier eigenlijk geen problemen met wat Dedecker expliciet aan het doen is. Andere kust-gemeentes kunnen exact hetzelfde doen indien zij dit willen.

Ik zie vooral uw punt niet om Dedecker hiervoor nog harder aan het kruis te willen nagelen en te vergelijken met een bende die opgejut wordt door wat voetbal hooligans die het laatste jaar hun energie niet kwijt geraakt zijn.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan