Ik voel dat men iedereen gewoon in de steek gelaten heeft. En de geloofwaardigheid is beneden zero. Er treedt een gezondheidscrisis met een mortaliteitscijfer van 3%. Het zal nog gebeuren hoor. Periodisch komt een grote pandemie om de 100 jaar voor. We mogen nog van geluk spreken dat het covid is en geen zwarte dood of Spaanse griep. Maar moeten we ons echt allemaal letterlijk opsluiten behalve voor het werk en boodschappen te doen. Het zal nog gebeuren hoor, dat maakt deel uit van het leven, en mensen moeten de vrijheid hebben om te doen wat ze willen. Mensen die zich willen beschermen en willen opsluiten moeten ook die vrijheid trouwens hebben.
En dat de zorg klaagt begrijp ik ook niet. Heel Belgie heeft gestemd voor besparingen, besparingen, besparingen en nog eens besparingen op de gezondheidszorg maar volgens de zorg is het probleem dat de mensen zich niet aan de maatregelen houden (terwijl de meesten dat juist wel doen), maar het probleem van de overvolle ziekenhuizen is dat de regering (en de mensen die op die partijen stemden) zwaar bespaarden op gezondheidszorg en daar betalen we nu de volle prijs voor. Bovendien zijn de cijfers voor psychiatrische zorg en mentaal welzijn zeer slecht, en ook dat is gezondheid, maar er wordt geen aandacht daaraan gespendeerd. Op deze manier zullen meer mensen doodgaan door zelfmoord dan aan covid zelf.
We zitten al een half jaar met een zware lockdown en de cijfers gaan niet naar beneden. Dan lijkt de logische conclusie dat de maatregelen voor geen meter werken. Vele maatregelen zijn ook symbolisch. Een nachtklok heeft niets nog te maken daarmee. Als ik beslis om om 2 uur in het midden van een wei te gaan zitten of een nachtwandeling in een bos te maken loop ik geen risico om besmet te worden, noch anderen te besmetten. Het enige wat de cijfers binnen de perken houdt zijn de toenemende vaccinaties.
Vroeger (en vaak zeker in de vorige eeuw) was het de gewoonte dat een mens ging gaan werken en daarna op café ging om een beetje te ontspannen. Nu is er niets van ontspanning nog, terwijl de economie wel moet blijven voortdraaien hoor ondanks de gezondheidszorg, behalve voor de kleine zelfstandigen die de liberalen nu ironisch genoeg in de steek laten. 33% van het electoraat van kleine zelfstandigen die voor de liberalen stemt is ironisch genoeg failliet door de partij die hen zou moeten vertegenwoordigen.
Ik ben echt liever dood, dan een leven te moeten leiden waar er geen rechten en geen vrijheid meer is voor ons. Dan heeft het voor mij totaal geen zin meer. Dat je niet eens meer buiten kan lopen, zonder het risico te hebben om veroordeeld te worden of een zware boete te betalen die niemand toch zeker van mijn leeftijd kan betalen. Zelfs daklozen overtreden de coronawet permanent, want ze overtreden de nachtklokmaatregel, maar ook zij worden bestraft.
Ook trouwens heel erg pijnlijk om te zien dat door zoiets als covid we ons hele leven moeten veranderen, maar dat dat niet kan door een veel grotere en impactvollere crisis zoals moderne klimaatverandering veroorzaakt door menselijke activiteit. Daar kunnen we maar geen actie ondernemen, en denken politici dat we alle tijd v/d wereld hebben. Maar covid, oei, oei, oei...
Er was onlangs een vulkaanuitbarsting in de Caraiben (La soufrière). Wellicht was het de zwaarste in 10 jaar tijd, en voor de Caraiben de zwaarste in minstens 250 jaar, en terwijl iedereen vastzat op een eiland, werden alleen mensen van het eiland geëvacueerd die al gevaccineerd waren, want ik snap de logica totaal niet. Want een vulkaanuitbarsting is veel dodelijker dan covid op die schaal (betreffende inwoners van dat eiland), en het is een extreem asociale maatregel.
The evacuees most have received a vaccination before they board the cruise ships, the prime minister has said.
www.businessinsider.com
Het zet echt kwaad bloed bij een mens. Deze hele wereld is gewoon hysterisch aan het doen, en weet totaal niet meer wat de prioriteiten horen te zijn.
Om gewoon maar even het absurde te zeggen. In Noord-Korea (de gegevens zijn natuurlijk niet betrouwbaar) liggen de cijfers heel erg laag - gegevens zijn natuurlijk niet betrouwbaar - maar zelfs met dat in acht nemende kan je daar wel vanuit gaan gezien Oost-Azie de pandemie veel meer onder controle heeft, maar mijn punt is... Noord-Korea moet geen maatregelen nemen, want de bevolking is daar in permanente lockdown. Het is gewoon wij die even het model van Noord-Korea lenen om een pandemie te bestrijden, want inderdaad de autoritaire landen genieten ervan.
Kijk maar eens wat China zei:
https://www.prospectmagazine.co.uk/world/china-covid-19-coronavirus-caes-death-toll-democracy
En wat iedereen aan het doen is, is eigenlijk zeggen aan China: jullie hebben overschot aan gelijk. Autoritairsme is the way to go. Op deze manier zal democratie hetzelfde lot ondergaan als communisme in de vorige eeuw. En niemand verzet zich er nog tegen.