Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je voorbeeld onderstreept hoe belangrijk brutoloon is.
Ze verdient mooi door haar premies maar die vallen weg omdat ze niet werkt ervoor. Dus eigenlijk heeft ze een artificieel hoog nettoloon.
Feit dat ze dan nog in het zwart werkt helpt natuurlijk ook niet maar ze moet dan niet klagen dat ze meer belastingen moet betalen omdat het niet meer in het zwart kan.
Zij werkt niet in het zwart, ze heeft vandaag gewoon zo weinig inkomsten van de danslessen omdat inderdaad amper mensen meedoen: 5-8 versus 25-30 aan de helft van de prijs per kop, plus geen vaste lesinkomsten als zelfstandige aangesloten bij fitnesscentra. Ja dan vloek je wel eens als alles in het ‘wit’ verloopt. En ik versta wel dat als je al krap bij kas zit je niet even bij de boekhouder aanklopt om te berekenen hoeveel je van die lessen moet aan kant houden voor de afrekening van de belastingen...
Los daarvan zijn de gemaakte keuzes vroeger niet evident. Doe het maar om om de 2 weken zeer ongeregelmatig te leven, ik vind het niet meer als normaal dat die inzet vergoed wordt. Daarnaast konden mensen niet op voorhand voorspellen dat die maatregelen zolang zouden aanhouden, heel eerlijk dacht ik vorig jaar in de eerste lockdown ook dat we even op de tanden moesten bijten en er door waren. Vandaag is wel duidelijk dat bepaalde sectoren voor enkele jaren zullen ploeteren met bepaalde periodes van verstrengingen. Daarnaast kunnen zo’n mensen niet van vandaag op morgen (en al zeker niet in crisistijden) switchen van beroep. Het ex-personeel van mijn kapster staat nu gewoon aan de band in een fabriek. Zij kan echter elke week opgeroepen worden voor een vlucht, zo heeft ze recent nog op de laatste moment 3 vluchten in een week gehad (voor die dagen vervallen uiteraard de TW-regeling).

Maar even gaan claimen dat heel dien TW overbodig is vind ik cru als je zou zien hoe veel mensen moeten krabbelen om rond te komen.

Bij een citaat hoort een bronvermelding (onderaan toegevoegd)
Tot eind september moet zowel op maaltijden als op drank maar 6 procent btw worden aangerekend

en gaan de prijzen zakken (om zo meer omzet te draaien) of zal het verschil gewoon in de (zwarte) zakken gestoken worden?

Prijzen naar omhoog, porties wellicht kleiner ook, BTW naar omlaag (maar verschil wordt niet doorgerekend naar eindconsument).

wie de sector een beetje kent ....

Waarom geen verplichting electronische betalingen in ruil?

en gaan de prijzen zakken (om zo meer omzet te draaien) of zal het verschil gewoon in de (zwarte) zakken gestoken worden?
6% BTW op een zwart pintje ipv 21% maakt een groot verschil, bedoel je? euhm...

En de prijzen zullen idd niet zakken, dat lijkt duidelijk uit de tekst af te leiden.
Mee eens, breidt maar uit: Waarom niet een verplichting voor élk bedrijf dat subsidies/steun wil? :). En niet enkel betaling, maar ook facturatie: open boekhouding over de omzet.

Zij werkt niet in het zwart, ze heeft vandaag gewoon zo weinig inkomsten van de danslessen omdat inderdaad amper mensen meedoen: 5-8 versus 25-30 aan de helft van de prijs per kop, plus geen vaste lesinkomsten als zelfstandige aangesloten bij fitnesscentra. Ja dan vloek je wel eens als alles in het ‘wit’ verloopt. En ik versta wel dat als je al krap bij kas zit je niet even bij de boekhouder aanklopt om te berekenen hoeveel je van die lessen moet aan kant houden voor de afrekening van de belastingen...

Vaste lesinkomsten als zelfstandige aangesloten bij fitnesscentra.

Tenzij het over meerdere fitnesscentra gaat is dit dus fraude, die haar dus nu duur te komen staat.

Tot eind september moet zowel op maaltijden als op drank maar 6 procent btw worden aangerekend

Prijzen naar omhoog, porties wellicht kleiner ook, BTW naar omlaag (maar verschil wordt niet doorgerekend naar eindconsument).

wie de sector een beetje kent ....

De meeste mensen zien hier denk ik een extra steunmaatregel in om een noodlijdende sector die een half jaar stil gelegen heeft te steunen wanneer ze terug open zullen mogen met beperkende maatregelen, jij hebt het over zwarte kassen en verplichtingen tot elektronisch betalen alsof die schobbejakken van de horeca het geld rechtstreeks uit je zak komen halen.

Kleine wistjedatje....vorige zomer toen we weer open mochten hebben we tijdelijk enkel elektronische betalingen doorgevoerd bij onze zaak ( die ook een witte kassa heeft, stel je voor zeg), en we hebben dat moeten afvoeren omdat het personeel steeds ambras kreeg met klanten die enkel in cash wilden betalen.

Edit mod: onnodige opmerking weggehaald.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vaste lesinkomsten als zelfstandige aangesloten bij fitnesscentra.

Tenzij het over meerdere fitnesscentra gaat is dit dus fraude, die haar dus nu duur te komen staat.
Waarom fraude?
In bijberoep een contract afsluiten met 1 fitnesscentra om x aantal lessen/maand te geven is toch geen fraude?

Je mag toch als (full of part time) zelfstandige maar 1 klant hebben, dat op zich is toch geen fraude voor zover ik weet.
Anders ben ik (en veel andere IT-freelancers) fraude aan het plegen :)

Het draait me voor
Waarom fraude?
In bijberoep een contract afsluiten met 1 fitnesscentra om x aantal lessen/maand te geven is toch geen fraude?

Je mag toch als (full of part time) zelfstandige maar 1 klant hebben, dat op zich is toch geen fraude voor zover ik weet.
Het draait me vooral rond het woordje vast. Als dat variabel zou zijn, volgens het aantal klanten of aantal uur, is het natuurlijk anders. En idd, veel IT'ers balanceren op de rand van schijnzelfstandigheid

Waarom fraude?

Dat is inderdaad geen fraude in België, maar het zou het wel moeten zijn.
Zelfstandige met slechts één klant op lange termijn is gewoon loontrekkende maar fiscaal er maximaal alles willen uithalen.
Ken zo een paar voorbeelden, meest extreme: werkt voor één grote Limburgse IT-speler, en al jaren enkel dat bedrijf als klant, auto voor hemzelf en zijn vrouw op kosten van zijn zaak, want zijn vrouw is mee ingeschreven, 3 iPads, Macbooks, etc. voor de kinderen, ook op de zaak natuurlijk.

Vrouw is daarbovenop vastbenoemd als leerkracht lager onderwijs, maar speelt daar ziek, zodat ze ook nog de werkgelegenheid voor andere jonge leerkrachten in haar school kan verpesten wanneer ze het in haar hoofd haalt terug te gaan werken.

Dat zijn zaken waar men gerust eens deftig op zou mogen gaan controleren om de corona-factuur betaald te krijgen.
Als ik me niet vergis had ik op 9lives gelezen, dat men o.a. in het V.K. regels had ingevoerd om dit soort schijnzelfstandigheid onmogelijk te maken.

Nu an sich, veel dingen lijken op schijn zelfstandigheid. Maar bij vele (en vooral IT) bedrijfjes wordt dat gebruikt om heel rap kunnen buiten te smijten. Gaat het goed, blijf maar werken. Vallen de cijfers tegen: vertrek maar, hoeveel weken? 14 dagen? ok. Tijdens corona zijn dat wel de eersten die weg gevlogen zijn.

Maar ik ken ook de verhalen: in den tijd begonnen als eerste jobke consultancy, ingewerkt in een bedrijf en enigste persoon die systeem kent. "Ik wordt zelfstandige", 30 jaar later: nog altijd op 't zelfde stoeltje zitten en elke maand factuur sturen.

Nog ne leuke: "management consultant"

Heel het bedrijf allemaal vaste werknemers op de payroll om dan een heel kader te zien van allemaal zelfstandigen. Extra sappig als die nest de boel begint uit te zuigen gezien zij feitelijk dit allemaal kunnen beslissen en als het krokant wordt: #yolo, wij zijn weg.

Als ge dan Japan ziet, uw naam en teken maar met bloed, wilde gij iets te zeggen hebben: hier zijn uw adoptie papieren.

Laatst bewerkt:
Ken zo een paar voorbeelden, meest extreme: werkt voor één grote Limburgse IT-speler, en al jaren enkel dat bedrijf als klant, auto voor hemzelf en zijn vrouw op kosten van zijn zaak, want zijn vrouw is mee ingeschreven, 3 iPads, Macbooks, etc. voor de kinderen, ook op de zaak natuurlijk.

Vrouw is daarbovenop vastbenoemd als leerkracht lager onderwijs, maar speelt daar ziek, zodat ze ook nog de werkgelegenheid voor andere jonge leerkrachten in haar school kan verpesten wanneer ze het in haar hoofd haalt terug te gaan werken.

Dat zijn zaken waar men gerust eens deftig op zou mogen gaan controleren om de corona-factuur betaald te krijgen.
Als ik me niet vergis had ik op 9lives gelezen, dat men o.a. in het V.K. regels had ingevoerd om dit soort schijnzelfstandigheid onmogelijk te maken.
Dat heeft toch niets te maken met dat die maar 1 klant heeft.

misschien moeten we terug on-topic gaan voor we verder afwijken in een discussie over zelfstandigen en vastbenoemde leerkrachten (waarvoor er andere topics zijn)

Back to COVID haha.

In de VS denkt men dat volgende maand het aanbod aan vaccins vermoedelijk hoger zal zijn dan de vraag gezien iedereen die snel een vaccin wou het binnen de 2 à 4 weken gekregen zal hebben.

Dat heeft toch niets te maken met dat die maar 1 klant heeft.

misschien moeten we terug on-topic gaan voor we verder afwijken in een discussie over zelfstandigen en vastbenoemde leerkrachten (waarvoor er andere topics zijn)

Op zich niet, maar toont weer maar eens mooi aan hoe verschillende databanken in ons land onvoldoende verbonden zijn:
perfect kunnen ziekvieren bij de ene werkgever en daar het aantal ziektedagen maximaal opgebruiken als vast benoemde,
en anderzijds ingeschreven staan in de "zaak" van haar man, daar geen klop doen, maar wel met alle voordelen die daar bij horen, terwijl in een fiscaal correct systeem die man loontrekkende zou zijn en geen "zelfstandige".

Terug meer on topic?
De maatregelen die nu genomen worden onder het mom van corona zijn zéér ongelijk verdeeld zowel voor technisch werklozen - waarom moeten die plots meer krijgen? - als voor zelfstandigen en er worden onvoldoende voorwaarden aan gekoppeld.

Ik vind het verhaal van de vriendin van iamhollywood ook erg op een persoonlijk niveau, maar uiteindelijk is dat wel het logische gevolg van iemand die, samen met haar werkgever, dusdanig de kantjes van het fiscale systeem afloopt met allerhande premies, netto-vergoedingen, etc. om zo weinig mogelijk sociale bijdragen te betalen, tja... dan heb je het natuurlijk deels zelf gezocht.
Zo'n mensen zouden gerust een minimumuitkering mogen krijgen - want uiteindelijk ligt €800 bruto toch onder het leefloon? - maar daartegenover zou mogen staan dat zo iemand post-corona niet langer zou mogen wegkomen met al die fiscale truckjes.

Idem voor de Btw-verlaging in de horeca, waarvan je er gif op kan innemen dat men in oktober zal vragen om die te verlengen en dat de kans groot is dat dat nog gebeurt ook... elektronische betaling verplichting zou daar een zéér eerlijke tegenprestatie zijn in een sector waar zwartwerk ondanks een witte kassa welig blijft tieren.

Ik hoop dat wanneer de corona-factuur betaald moet worden, men werk maakt van een eerlijkere fiscaliteit, maar ik vrees ervoor.

Laatst bewerkt:
Veel druk vanuit de sector komt er ook precies niet. Status quo en iedereen content.

We weten allemaal dat die sector zo goed als dood is. TW is in veel gevallen weggesmeten geld en het onvermijdbare uitstellen.

Ik zie festivals/concerten niet terugkomen zoals het was op korte termijn. Zelfs als het mag, gaan de mensen het nog willen?

Tuurlijk dat. Zelfs ik, die de regels quasi altijd zeer strikt gevolgd heeft en hier ook altijd verdedigd heeft, ben iemand die wanneer de situatie het terug toelaat (en het dus ook gewoon mág) er naar uit kijkt om terug te kunnen leven zoals vroeger en ik zal me daar echt niet doro laten tegenhouden uit angst ofzo.
Angst om besmet te worden is bij mij sowieso nooit echt de reden geweest om de regels te volgen, dat deed ik eerder uit het besef waarom die regels nodig zijn.

Het gaat wel even raar aanvoelen om terug in echte mensenmassa's te komen na al die tijd (ik vond naar de supermarkt gaan zelfs al vreemd aanvoelen), maar dat die mensenmassa's er meteen terug gaan zijn wanneer het mag, daar ben ik echt wel zeker van.

Laatst bewerkt:
Tijdelijke BTW-verlaging in de horeca enkel voor elektronische betalingen aub. Steun van de overheid mag met voorwaarden komen. Ideaal moment ervoor.
Dat men gewoon het gebruik van cash volledig afschaft in Belgie. Vanaf 2022 volledig verboden. Heel simpel allemaal. Gat in de begroting zal snel gedicht worden op deze manier.

Cash geld verbieden omdat het gebruikt kan worden voor zwartwerk. Anders auto’s verbieden omdat ze gebruikt kunnen worden voor kidnapping? Wat ge hier soms leest.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan