iamhollywood
Well-known member
Zij werkt niet in het zwart, ze heeft vandaag gewoon zo weinig inkomsten van de danslessen omdat inderdaad amper mensen meedoen: 5-8 versus 25-30 aan de helft van de prijs per kop, plus geen vaste lesinkomsten als zelfstandige aangesloten bij fitnesscentra. Ja dan vloek je wel eens als alles in het ‘wit’ verloopt. En ik versta wel dat als je al krap bij kas zit je niet even bij de boekhouder aanklopt om te berekenen hoeveel je van die lessen moet aan kant houden voor de afrekening van de belastingen...Je voorbeeld onderstreept hoe belangrijk brutoloon is.
Ze verdient mooi door haar premies maar die vallen weg omdat ze niet werkt ervoor. Dus eigenlijk heeft ze een artificieel hoog nettoloon.
Feit dat ze dan nog in het zwart werkt helpt natuurlijk ook niet maar ze moet dan niet klagen dat ze meer belastingen moet betalen omdat het niet meer in het zwart kan.
Los daarvan zijn de gemaakte keuzes vroeger niet evident. Doe het maar om om de 2 weken zeer ongeregelmatig te leven, ik vind het niet meer als normaal dat die inzet vergoed wordt. Daarnaast konden mensen niet op voorhand voorspellen dat die maatregelen zolang zouden aanhouden, heel eerlijk dacht ik vorig jaar in de eerste lockdown ook dat we even op de tanden moesten bijten en er door waren. Vandaag is wel duidelijk dat bepaalde sectoren voor enkele jaren zullen ploeteren met bepaalde periodes van verstrengingen. Daarnaast kunnen zo’n mensen niet van vandaag op morgen (en al zeker niet in crisistijden) switchen van beroep. Het ex-personeel van mijn kapster staat nu gewoon aan de band in een fabriek. Zij kan echter elke week opgeroepen worden voor een vlucht, zo heeft ze recent nog op de laatste moment 3 vluchten in een week gehad (voor die dagen vervallen uiteraard de TW-regeling).
Maar even gaan claimen dat heel dien TW overbodig is vind ik cru als je zou zien hoe veel mensen moeten krabbelen om rond te komen.
. En niet enkel betaling, maar ook facturatie: open boekhouding over de omzet.
.