Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is ook gewoon oneerlijk voor Van Ranst om tegenover Dedecker gezet te worden. Het is een krak in zijn veld, maar in een debat zijn er weinig in België die zich kunnen meten met Dedecker. Het kwam dus heel erg eenzijdig over en had niet echt meerwaarde.
Veel te weinig inhoud (langs beide kanten, Van Ranst is ook wel een paar keer heel plat tussengekomen, net als Dedecker).

Ze spelen alletwee hun rol, maar ik vond het vrij teleurstellend.

Zoals verwacht vooral een heel zwak debat. Dedecker komt amper uit zijn woorden bij momenten en daar moet sowieso een policus tegenover staan en geen viroloog. Die herhaalde ook vooral gewoon wat hij vandaag in de pers al gezegd heeft. Zeggen dat Dedecker enkel 't Pallieterke aan z'n kant heeft, was ook maar een zwaktebod.
Zet een Hendrik Vuye tegenover De Croo en je gaat een veel informatiever debat hebben. Maar de politici hebben nog steeds niet veel zin om hun maatregelen in een studio te komen uitleggen precies.
Amper uit zijn woorden? Goed dat de moderator tussenkwam of het was even interrassent als bij de boma op een zondag.

En dan na mijn verduidelijking kom jij af dat het allemaal hearsay en anecdotes zijn. Misschien heb jij mijn post gemist dan.
Hearsay = je hebt het horen zeggen van iemand, iemand waarvan we niet kunnen controleren of hij dat exact gezegd heeft of hoe hij de situatie kan inschatten.
Anekdotisch bewijs heb je zelf al aangegeven, want het gaat om de woorden van 1 persoon uit 1 ziekenhuis. Dat wilt dus zeggen dat je het niet kan veralgemenen, daarmee zeg ik niet dat het niet correct zou zijn in dat ziekenhuis. Maar hoe jij het simpel in 2 zinnen naar voor bracht liet je uitschijnen dat dit algemeen en de waarheid was.

Hearsay = je hebt het horen zeggen van iemand, iemand waarvan we niet kunnen controleren of hij dat exact gezegd heeft of hoe hij de situatie kan inschatten.
Anekdotisch bewijs heb je zelf al aangegeven, want het gaat om de woorden van 1 persoon uit 1 ziekenhuis. Dat wilt dus zeggen dat je het niet kan veralgemenen, daarmee zeg ik niet dat het niet correct zou zijn in dat ziekenhuis. Maar hoe jij het simpel in 2 zinnen naar voor bracht liet je uitschijnen dat dit algemeen en de waarheid was.
Ic diensten communiceren met elkaar he, alsook patiënten doorsturen van de ene naar de andere. Hetgeen ik zeg is iets wat een vrij correct beeld is van wat er nu op vandaag op ic ligt hier in de regio midden West-vlaanderen. Hetgeen ik zeg is ook niets controversieel dacht ik? Was toch algemeen geweten dat obesitas een negatieve impact heeft op het ziektebeeld van corona?

De situatie in de ziekenhuizen is nog steeds zwaar, vooral op de afdelingen intensieve zorgen blijft de druk zeer groot.

96 % van de erkende bedden op intensieve zorgen zijn bezet. In heel België zijn er slechts 86 erkende bedden intensieve zorgen vrij, dat is minder dan 1 bed per ziekenhuis (situatie op 14/04).
Druk op ziekenhuizen blijft hoog

We gaan van 79 bedden vrij(13/04) naar 86 bedden vrij(14/04). Positief dus.

Dit is de enigste cijfer dat nu telt mensen. Alle andere coronageralteerde zaken = "gerommel in de marge" voorlopig. Alle ogen moeten nu gericht zijn op deze cijfer. Gaat deze de verkeerde kant uit of daalt het niet voldoende = geen versoepelingen.

Met welke vaccinatiegraad en tempo hou jij rekening?

Ook rekening gehouden met dit?
vaccinatietempo-moet-de-hoogte-in-en-toch-zetten-we-volgende-week-42-procent-minder-spuitjes-hoe-kan-dat

Weet er iemand de reden hiervan? artikel zit achter een betaalmuur...
https://www.demorgen.be/nieuws/deze...t-er-meer-dan-250-000-toe-te-dienen~b9dea4c0/

Daar staat ook die verminderde levering van AZ al in verwerkt. Die is in een later artikel dan nogmaals naar beneden bijgesteld, maar dat artikel vind ik niet direct (andere pc op het werk dan 's avonds sorry). De vertraging van J&J is miniem, zelfs als we daar nog een week mee zouden wachten. Nu, het staat of valt allemaal met de vaccinaties. Maar het schema is waar we van moeten uitgaan imo en van daaruit kunnen we dan bijsturen.

Ik ga mezelf niet populair maken met deze artikel, but who cares..

‘Als je zegt dat je niks mag of kan, is dat een gebrek aan creativiteit’​

Vergelijk onze situatie met die van drie generaties geleden, houd rekening met wat volgt als we straks massaal op café en restaurant kruipen, en focus op iemand anders dan jezelf. Het zijn maar drie van de zeven tips die filosoof Johan Braeckman (UGent) geeft om de volgende maanden in deze coronacrisis door te komen.
‘Als je zegt dat je niks mag of kan, is dat een gebrek aan creativiteit’

@StevenFM
@RidderBauknecht

Kijk gasten, ik ben niet de enige die zulke zaken durft zeggen.

& heb je het volledige artikel gelezen? Want die 4/7 van die zogenaamde creativiteit zit achter een paywall.
Dat argument van vergelijk onze situatie met 3 generaties geleden vind ik nu niet meteen indrukwekkend, ook niet komende van een filosoof.

Hetgeen ik zeg is ook niets controversieel dacht ik? Was toch algemeen geweten dat obesitas een negatieve impact heeft op het ziektebeeld van corona?
Is inderdaad algemeen geweten dat dit zo was bij het "originele" virus maar nu, ten tijden van de varianten, is het ook al geweten dat er jongere mensen en mensen zonder obesitas (en/of andere aandoeningen) ook zwaar geraakt worden. Het is met de varianten ook een ander ziektebeeld geworden.

Was vooral een reactie op uw "vooral obese mensen" wat momenteel met de varianten niet meer correct is. Alsook de leeftijdscurve is aan het veranderen (waarschijnlijk door de vaccinaties) op de intensieve zorgen, is al 15jaar jonger dan tijdens de eerste golf.

Jouw uitspraak was gewoon te simplistisch en niet meer van toepassing op de situatie nu (of 3 weken geleden, waar ik naar verwees).

Maar je moet mij niet geloven hoor, Steven Van Gucht heeft het ook al gezegd (2 weken geleden):
Opvallend is ook dat er proportioneel meer ziekenhuispatiënten met COVID-19 worden opgenomen op de afdelingen intensieve zorg, ondertussen al meer dan een kwart (26 procent). Dat heeft twee mogelijke oorzaken. "De patiënten in het ziekenhuis zijn gemiddeld jonger en die groep belandt in verhouding vaker op intensieve zorg dan oudere patiënten", zei Van Gucht. "Die laatsten worden vaker minder gehospitaliseerd op intensieve zorg omdat zo'n behandeling erg ingrijpend is en hun zwakke fysieke toestand dat niet altijd toelaat, en de slaagkans op herstel kleiner is", zei Van Gucht. Daarnaast kan de Britse variant, die volgens sommige studies vaker tot ernstige ziekte zou leiden, weer een rol spelen.

@StevenFM
@RidderBauknecht

Das diezelfde gast die geen probleem ziet met vaccinatie privileges en dat de mensen dat wel allemaal zullen begrijpen.

Nogal vrij simplistische ziel die de zaken toch net ietsje te kort door de bocht bekijkt met momenten. Het feit dat hij graag choqueert om in de media te komen is wel alvast duidelijk.

Laatst bewerkt:
& heb je het volledige artikel gelezen? Want die 4/7 van die zogenaamde creativiteit zit achter een paywall.
Dat argument van vergelijk onze situatie met 3 generaties geleden vind ik nu niet meteen indrukwekkend, ook niet komende van een filosoof.

Je kan dat argument ook in de omgekeerde richting maken (alle maatregelen laten vallen valt nog mee, kijk hoeveel erger de wereldoorlogen waren dan de oversterfte/volle ziekenhuizen die we dan krijgen).

Mensen overtuig je niet met te zeggen hoe weinig van hun wordt gevraagd, maar door hun een reden te geven waarom iets te doen.

Als iemand me vraagt om 1x op en neer te springen ga ik dat ook niet doen zonder heel goede reden, ook al kost me dat geen moeite.

oei :p

En zou het dan na de 3e inenting wat langer bescherming bieden? Anders blijven we gaan he...
Er is mogelijks kans dat de derde inenting zelfs wat aanpassingen gaat bevatten naar de nieuwe varianten, beetje gelijk de jaarlijkse griep spuit.

Enfin, dit is wat ik verwacht. Zo goedkoop gaan we er niet vanaf komen, één prikje. Mijn pronostiek is het komende jaar een extra prikje, misschien binnen twee jaar ook nog eentje en dan is het een gewoon griepvirusje of verkoudheid geworden.

Laatst bewerkt:

@StevenFM
@RidderBauknecht

Alle dooddoeners in één artikel, schitterend. Klaag vooral niet teveel, want 3 generaties geleden hadden ze het véél erger. Klaag niet teveel want er zijn mensen die het nog zwaarder hebben dan jou. Klaag niet te veel, zie de voordelen.

Sorry, maar ik lach daar eens goed mee.

Is inderdaad algemeen geweten dat dit zo was bij het "originele" virus maar nu, ten tijden van de varianten, is het ook al geweten dat er jongere mensen en mensen zonder obesitas (en/of andere aandoeningen) ook zwaar geraakt worden. Het is met de varianten ook een ander ziektebeeld geworden.

Was vooral een reactie op uw "vooral obese mensen" wat momenteel met de varianten niet meer correct is. Alsook de leeftijdscurve is aan het veranderen (waarschijnlijk door de vaccinaties) op de intensieve zorgen, is al 15jaar jonger dan tijdens de eerste golf.

Jouw uitspraak was gewoon te simplistisch en niet meer van toepassing op de situatie nu (of 3 weken geleden, waar ik naar verwees).

Maar je moet mij niet geloven hoor, Steven Van Gucht heeft het ook al gezegd (2 weken geleden):
Is dit ziektebeeld en de leeftijd dan zo veranderd? Kwam daarnet toevallig dit tegen..

Verdeling lijkt me niet zoveel veranderd. Is wel statistiek uit Frankrijk maar ik denk niet dat de britse variant daar aan de grens wordt tegengehouden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan