Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik snap uw geroep hier toch niet hoor... Besef jij dat wanneer de 65 plussers + risicogroepen allemaal hun spuit hebben gehad, de IC gaat leeglopen? Letterlijk leeglopen als in, daar gaat bijna geen kat meer liggen met corona? Ik zie dat nergens in jouw analyses terugkomen.
Aangezien de leeftijden nergens vermeld worden van de patiënten op ICU, is het moeilijk om na te gaan hoe de verdeling momenteel is per leeftijd. Maar je zou er in principe vanuit kunnen gaan dat de intensieve zorgen tegen eind mei, begin juni toch echt wel leeg zouden moeten lopen.
Wat overigens ook gebeurde vorig jaar toen de zomer eraan kwam.

Die man zegt: "hadden ze 3 weken geleden naar een volledige lockdown geweest, hadden we nu veel gunstigere cijfers om te versoepelen"....
Lijkt mij de waarheid als een koe, daar was ik ook een voorstander van. Nu wordt het "spannend" of we gaan voldoen aan de voorwaarden om te mogen versoepelen.
Da's nogal een open deur intrappen natuurlijk.
De (politieke) vraag is of dat de ongewenste gevolgen op heel veel andere vlakken waard is. Blijkbaar niet, getuige de beslissingen die gisteren en de vorige overlegcomités genomen zijn.

Even over intensieve (heb ook mijn andere post die cijfers erbij gezet), ook aangezien hier vraag naar was.

5 februari in het VK: 3500 mensen op intensive care (dit komt qua vaccinatiegraad overeen waar wij op dit moment staan, ook qua aantal besmettingen leunt die situatie vrij dicht aan bij waar we nu zitten)
5 maart in het VK: 1.542 mensen op intensive care
5 april in het VK: 461 mensen

Zet die lijn om naar ons en je spreekt over (hopelijk)
+- 400 mensen op intensieve op 8 mei (start van het buitenplan)
+- 150 mensen op intensieve op 8 juni (hierrond zal het binnenplan waarschijnlijk van start gaan)

Dit zijn - uiteraard - projecties, en zal niet 1 op 1 uitkomen, maar het geeft wel heel goed de tendens weer die de vaccinaties gaan geven. Ik denk dat als we die cijfers effectief halen er niemand zal zeggen dat de versoepelingen niet haalbaar zijn. Dus nogmaals, ik denk dat het een onderbouwd plan is dat nu op tafel ligt waarbij ze uitgaan van de het vaccinatie-effect. En dat effect lijkt in het VK toch heel sterk te spreken in het voordeel van het plan dat er nu is. Time will tell.

Moeten we de VK-snelheid van vaccinatie halen, en dat lijkt me straf.
Zoals aangehaald in mijn eerste post zitten we er niet ver van hoor (https://www.beyondgaming.be/threads...s-algemene-discussie.518/page-714#post-151010) . Ik heb die 5 februari genomen als datum omdat we daar nu ook staan met een vergelijkbaare vaccinatiegraad. Met de bevestigde leveringen van april zullen we de 30% halen tegen begin mei. In het VK zaten ze aan 30% op 5 maart. Dat ligt dus allemaal heel erg in lijn met wat wij hebben/de projecties voor april. En normaal zijn we van die leveringen vrij zeker.

"Bijna geen kat" is een schromelijke minimalisering van de situatie nu. Het zal niet meer tegen de limieten aanboksen zijn, dat is redelijk zeker. Maar "letterlijk leeglopen" en "bijna geen kat" is ook gewoon een foute voorstelling, hoor.
Jonge mensen liggen bijna niet op ic, voornamelijk 60+ en dan vooral obese mensen.

Jonge mensen liggen bijna niet op ic, voornamelijk 60+ en dan vooral obese mensen.
Hangt er vanaf wat je jong noemt natuurlijk. Dit is van 3 weken geleden:

“32, 49, 50, 50, 53, 54, 54, 71 …": Philippe Jorens, diensthoofd van de afdeling intensieve zorg in het universitair ziekenhuis van Antwerpen, overloopt de leeftijd van zijn coronapatiënten. “Die ligt gemiddeld 15 jaar lager dan bij de start van de coronacrisis. Ook opvallend: lang niet iedere patiënt kampt met onderliggende aandoeningen, zowat de helft had een relatief goede gezondheid. Ze komen bovendien vaker op intensieve zorg terecht. In het begin verhuisde zowat een op de zeven patiënten van de gewone COVID-afdeling naar IC, nu gaat het om een op de vijf. Dat is niet goed.”
Dezelfde teneur horen we in West-Vlaanderen. In het AZ Delta in Roeselare is de jongste van de 14 coronapatiënten 42 jaar, de oudste is 83. Ook hier hebben de veertiger en vijftigers geen onderliggende ziektes. In het Jan Ypermanziekenhuis in Ieper variëren de leeftijden de laatste weken van 50 tot begin 70. Hetzelfde verhaal in het AZ Groeninge in Kortrijk, waar op dit moment geen enkele 80-plusser intensieve zorg nodig heeft.
Het UZ Gent spreekt van een gemiddelde leeftijd van 56 jaar: hoger dan vorige week, maar lager dan de voorbije maanden. Een lijn die we voor de hele provincie Oost-Vlaanderen kunnen doortrekken: ook in het OLV Ziekenhuis in Aalst gaat het vooral om vijftigers, in het AZ Nikolaas in Sint-Niklaas bestaat het merendeel van de coronapatiënten uit zestigers. Alle ziekenhuizen spreken over een jonger profiel, maar het aantal overlijdens is volgens hen wel opvallend minder.

Ik snap uw geroep hier toch niet hoor... Besef jij dat wanneer de 65 plussers + risicogroepen allemaal hun spuit hebben gehad, de IC gaat leeglopen? Letterlijk leeglopen als in, daar gaat bijna geen kat meer liggen met corona? Ik zie dat nergens in jouw analyses terugkomen.
Ik citeer experts over corona in de coronatopic. Hoe relevanter wil je het nog hebben?

Is recente info van een verpleger op Ic, hangt misschien ook van de regio af.

Even over intensieve (heb ook mijn andere post die cijfers erbij gezet), ook aangezien hier vraag naar was.

5 februari in het VK: 3500 mensen op intensive care (dit komt qua vaccinatiegraad overeen waar wij op dit moment staan, ook qua aantal besmettingen leunt die situatie vrij dicht aan bij waar we nu zitten)

+- 150 mensen op intensieve op 8 juni (hierrond zal het binnenplan waarschijnlijk van start gaan)

Dit zijn - uiteraard - projecties, en zal niet 1 op 1 uitkomen, maar het geeft wel heel goed de tendens weer die de vaccinaties gaan geven. Ik denk dat als we die cijfers effectief halen er niemand zal zeggen dat de versoepelingen niet haalbaar zijn. Dus nogmaals, ik denk dat het een onderbouwd plan is dat nu op tafel ligt waarbij ze uitgaan van de het vaccinatie-effect. En dat effect lijkt in het VK toch heel sterk te spreken in het voordeel van het plan dat er nu is. Time will tell.
Met welke vaccinatiegraad en tempo hou jij rekening?

Ook rekening gehouden met dit?
vaccinatietempo-moet-de-hoogte-in-en-toch-zetten-we-volgende-week-42-procent-minder-spuitjes-hoe-kan-dat

Weet er iemand de reden hiervan? artikel zit achter een betaalmuur...

Moderna is toch ook een mRNA vaccin, hoeveel zijn er daar nu exact van besteld en al geleverd? Waarom probeert men daar ook niet beter mee te onderhandelen in plaats van nog tijd en energie in AZ te steken.
5.800.000 dosissen besteld. Gezien deze bij de laatsten zijn die besteld zijn (AZ bij de eerste) doen ze het zeker en vast niet slecht om al een beperkte hoeveelheid te leveren samen met Pfizer in het begin. Deze zijn gestaag aan het verhogen.

Maar het is voornamelijk een VS vaccin op dit moment.

Als ik het artikel doorlees, merk ik op dat in aantal ziekenhuizen het gemiddelde niet onder de 60j ligt op basis van hun verwoordingen. Brugge, Oostende, Hasselt, Sint-truiden, Leuven, Brussel

Ieper, Kortrijk en Roeselare geven geen gemiddelde.
Antwerpen zegt dat het gemiddelde 15j lager ligt ivm vorige golven. Maar was dat dan geen 75 of 80? Dan zitten we nu nog steeds op +60j.

Eigenlijk geeft enkel ziekenhuis behalve Gent in dit artikel een gemiddelde dat lager ligt dan 60 jaar.

Je leest dit artikel uiteraard hoe je zelf wilt en ik begrijp je besluit als je de eerste zinnen van het artikel leest met een bepaalde mindset. Het gemiddelde zal volgens mij zeker niet onder de 60j liggen maar dit zal uiteraard wel gebeuren wat normaal is eenmaal de vaccinaties verder vorderen. Maar dan zal het absolute cijfer ook wel sterk dalen.

Laatst bewerkt:

Als je dezelfde lijn wilt doortrekken moet je ook wel nog wachten met versoepelen, dan zou je volgens mij zelfs nog moeten verstrengen, als je de andere parameters gelijk wilt houden.

Als ik het artikel doorlees, merk ik op dat in aantal ziekenhuizen het gemiddelde niet onder de 60j ligt op basis van hun verwoordingen. Brugge, Oostende, Hasselt, Sint-truiden, Leuven, Brussel

Ieper, Kortrijk en Roeselare geven geen gemiddelde.
Antwerpen zegt dat het gemiddelde 15j lager ligt ivm vorige golven. Maar was dat dan geen 75 of 80? Dan zitten we nu nog steeds op +60j.

Eigenlijk geeft enkel ziekenhuis behalve Gent in dit artikel een gemiddelde dat lager ligt dan 60 jaar.

Je leest dit artikel uiteraard hoe je zelf wilt. Het gemiddelde zal volgens mij zeker niet onder de 60j liggen maar dit zal uiteraard wel gebeuren wat normaal is eenmaal de vaccinaties verder vorderen. Maar dan zal het absolute cijfer ook wel sterk dalen.
En lees nu de post waar ik op antwoord:
Enige 2ziekenhuis die er een gemiddelde op plakken, is UZ Gent met 56 jaar & UZ Brussel met 60j, de rest plakt er geen gemiddelde op. Dusja, dan kan je vette zin kloppen maar misschien ook niet; we weten het niet.
Als het gemiddelde op 56 ligt in Gent (en heel O-VL want de andere ziekenhuizen zeggen dat je die lijn kunt doortrekken), betekent dit de helft er boven en helft eronder. Idem met gemiddelde van 60j in UZ Brussel, dan zijn dit zeker ook jonge mensen en is het niet voornamelijk 60+.

Ook spreken ze bij bijna elk ziekenhuis over ongeveer de helft zonder onderliggende aandoeningen (gelijk welke aandoening & in Roeselare hebben de 40ers en 50ers allemaal zelfs geen), dat is niet "vooral obese mensen".

En lees nu de post waar ik op antwoord:

Enige 2ziekenhuis die er een gemiddelde op plakken, is UZ Gent met 56 jaar & UZ Brussel met 60j, de rest plakt er geen gemiddelde op. Dusja, dan kan je vette zin kloppen maar misschien ook niet; we weten het niet.
Als het gemiddelde op 56 ligt in Gent (en heel O-VL want de andere ziekenhuizen zeggen dat je die lijn kunt doortrekken), betekent dit de helft er boven en helft eronder. Idem met gemiddelde van 60j in UZ Brussel, dan zijn dit zeker ook jonge mensen en is het niet voornamelijk 60+.

Ook spreken ze bij bijna elk ziekenhuis over ongeveer de helft zonder onderliggende aandoeningen (gelijk welke aandoening & in Roeselare hebben de 40ers en 50ers allemaal zelfs geen), dat is niet "vooral obese mensen".
Ja jong, gij baseert u op een artikel van enkele weken oud, ik op iemand die verpleger is op IC en wat er nu momenteel van patiënten ligt op zijn afdeling en die van de groep.

Ja jong, gij baseert u op een artikel van enkele weken oud, ik op iemand die verpleger is op IC en wat er nu momenteel van patiënten ligt op zijn afdeling en die van de groep.
Dus gij op anekdotisch bewijs en hearsay (en zelfs geen bronvermelding bij uw eerste bericht), en ik op een artikel van 3weken geleden bij een bevraging bij meerder ziekenhuizen waar een algemene trend te zien is. Inderdaad.

Dus gij op anekdotisch bewijs en hearsay (en zelfs geen bronvermelding bij uw eerste bericht), en ik op een artikel van 3weken geleden bij een bevraging bij meerder ziekenhuizen waar een algemene trend te zien is. Inderdaad.
Bronvermelding? Wilt ge die mens zijn telefoonnummer? Het gaat hier niet over anecdotisch bewijs als het gaat over een ic dienst van een groep ziekenhuizen.
Wie denkt gij eigenlijk da ge zijt om zo beetje hoogverheven te komen doen en mijn info af te schilderen als zever?

Laatst bewerkt:

Niet vergeten de potentiële -46% daling door de zomer. Daar heeft het VK niet op kunnen rekenen.

De algemene tendens is toch echt wel dat het gevaarlijk is voor oude mensen en mensen met obesitas of onderliggende aandoeningen.
Zonder hen zou niemand deze pandemie ernstig hebben genomen.
De gemiddelde politicus: oud en zwaarlijvig. Zegt genoeg he

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan