Enkele websites met dashboards en nummers:
https://covid-vaccinatie.be/nl , deze geeft aan dat we op dit moment aan 17,28% gevaccineerden zitten, waarschijnlijk al iets verder. Tegen de eerste echte versoepelingen (8 mei) zitten we dus aan 30% (+-). Dat is al een dashboard met teller etc.
Om dit te kaderen nog enkele websites:
https://coronavirus.data.gov.uk/details/vaccinations . Het vaccinatieschema van het VK, waarvan we (denk ik) toch mogen stellen dat ze het een pak beter doen dan in BE. Zij zaten op grofweg 5 februari aan dezelfde vaccinatiegraad als wij nu hebben. Het enige voordeel aan het feit dat we achterlopen is natuurlijk dat we cijfermateriaal hebben om ons op te baseren. Hier staan trouwens ook al mijn volgende cijfers in.
Op dat moment (5 februari dus) hadden ze 2000 opnames per dag, 16.000 besmettingen als 7 daags gemiddelde. Dat komt overeen met 335 opnames, 2666 besmettingen als je het direct doortrekt qua bevolkingsgrootte in België. De huidige cijfers voor BE zijn 242 opnames, 3463 besmettingen per dag. We doen het dus beter qua ernst van de gevonden gevallen, maar we vinden/hebben er wel veel meer (ik ken het testbeleid in het VK niet genoeg om hierover een concrete uitspraak te doen).
Het VK zat aan een vaccinatiegraad van 30% op 5 maart. Hun cijfers op dat moment staan hierboven. Op 5 april zaten ze aan: 220 opnames gemiddeld, 2700 besmettingen.
Zet je dat om naar België op 5 juni (1 maand na de drempel van 30% gevaccineerde bevolking) krijg je: 36 opnames, 450 besmettingen per dag.
Dat is op alle vlakken beter dan wat de experts vragen, met ruime marge.
Ik vind het dan ook bijzonder dat er velen in een collectieve kramp schieten over die geplande versoepelingen van de horeca/binnenactiviteiten, terwijl het cijfermatig heel erg duidelijk is dat we dan een gígantische invloed gaan zien van die vaccinaties. De Croo heeft erop gehamerd, en voor 1 keer heeft hij gelijk, dat gaat een waanzinnig verschil maken.
Je kan uiteraard discussiëren over de versoepelingen die er nu aan zitten komen, maar ik heb hier bijzonder weinig mensen weerwerk zien geven tegen het feit dat we de scholen wél open gaan doen, ondanks het feit dat daar ook cijfermatig aangetoond kan worden dat die groep een steeds groter aandeel heeft in de besmettingscijfers. Als iemand die geen kinderen heeft mogen de scholen voor mij perfect 3 maand gesloten worden, ik heb er geen last van. Maar het is een keuze die gemaakt wordt, dus ik aanvaard ze. Ook al betekent dat dat versoepelingen die voor mij (persoonlijk) belangrijker zijn achteruit geschoven worden. Het énige waar ik mee in wil gaan is dat de contactberoepen voor mij perfect nog een week hadden mogen doorschuiven, maar goed. Ook daar weer is een keuze gemaakt. Het zou dan ook bijzonder aangenaam zijn als iedereen hier zou stoppen met de rekening te maken van een ander.
De mensen vroegen een plan, wel er ís een plan. Er was er ook één voor de "Paaspauze", dat hebben ze opzij geschoven toen bleek dat de cijfers niet mee volgden. Waarom denken jullie nu dat het plots anders gaat zijn? Maar, er is niets dat erop wijst dat de cijfers niét gaan volgen.
Het cijfermateriaal waarop ze zich ongetwijfeld baseerden is er & het ondersteunt op alle vlakken de beslissingen die er genomen zijn. Als ik die cijfers kan vinden met 2 minuten google kan ik me niet voorstellen dat ze gisteren ook niet op tafel lagen bij De Croo & consoorten.
De énige kanttekening die hierbij gemaakt moet worden is het leverschema van de vaccins, maar voor april zitten we best safe & dat is waar heel bovenstaande redenering gebouwd is. En het gaat alleen maar beter worden als je ook nog eens de vaccins van de 1e week van mei erbij zou rekenen, dat zijn nog eens minimaal 250K vaccins (waarschijnlijk meer)
Hopelijk zijn de links die ik gaf voldoende dashboards, tellertjes en cijfertjes waar je naar kan kijken en naar zitten juichen. Het zou in elk geval leuker zijn voor iedereen hier dan constant dat negatief gedoe van jou.