Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben benieuwd of JMDD zijn terrassen effectief gaat openen. Lijkt mij een mooi recept voor een volkstoeloop in zijn gemeente als dat een mooie zonnige lentedag wordt. Scheelt natuurlijk wel een beetje dat Middelkerke moeilijker bereikbaar is met openbaar vervoer.
Eerlijk gezegd zou ik het beschamend vinden als een burgemeester dat zou doen. Wat bewijs je daar ook mee, we hebben bestuursniveaus op overschot maar ze zijn allemaal evenwaardig?

"De coronapandemie weegt voor velen steeds zwaarder. Dat blijkt uit de recentste enquête van Sciensano. 1 op de 3 zou last hebben van ernstige eenzaamheid en 1 op de 4 zou zelfs al aan zelfmoord gedacht hebben."

Dat zijn eigenlijk echt geen cijfers meer om onder de mat te vegen, triest om te zien :headshake:

Voor degene die het volledige willen lezen (geen paywall), het zijn hallucinante cijfers imo.

Toen ik het las, was ik ook enorm verschoten van deze cijfers. Sciensano heeft ondertussen een correctie geplaatst met (gelukkig) enkele nuanceringen.

Vandaag voegde Sciensano enkele correcties toe aan het rapport over de Gezondsheidsenquête. Die erkennen dat de aanvankelijk gecommuniceerde cijfers fout zijn. Niet 7 procent van de bevraagden gaf aan de voorbije 12 maanden een zelfmoordpoging te hebben ondernomen, maar slechts 0,6 procent. Zeven procent was het aantal mensen dat aangaf 'ooit' in zijn of haar leven een zelfmoordpoging te hebben ondernomen.

Hetzelfde gebeurde bij de cijfers rond zelfmoordgedachten: 26% was het aantal respondenten dat aangaf ooit aan suïcide te hebben gedacht. De voorbije 12 maanden lag dat cijfer in werkelijkheid op 12,5 procent. De opsplitsing naar leeftijdsgroepen is ook uit het rapport verdwenen.

Sciensano heeft aan het persbericht van gisteren een erratum toegevoegd en kondigde de aanpassingen ondertussen ook aan op Twitter.

Dat is t punt nu net, mensen zaten niet in een lockdown toen.

Alle recht op je standpunt overigens, net als er andere het recht hebben om daarop te reageren waarom dat volgens hen fout is. Als je dat niet ziet zitten zal je er hier zelf nogal veel op negeer moeten zwieren vrees ik.
En dat is dus foutief hé. er waren avondklokken, er waren lockdowns, ze waren echter niet hetzelfde voor iedereen - net zoals dat nu ook niet zo aanvoelt voor iedereen, maar ze waren er wel. En voor sommigen waren ze een pak extremer dan wat wij nu moeten ondergaan (was maar eens joods...)
https://www.cegesoma.be/nl/de-wereldoorlogen-periodes-bij-uitstek-voor-lockdowns of... (https://pieterserrien.be/2015/05/21/duitse-bombardementen-op-belgie-tijdens-de-tweede-wereldoorlog/).

Om dan ook anekdotische principes te gebruiken als het was niet zo erg als nu !!! om te generaliseren, is zever in pakjes. Want dat was waar het om draaide hé, een pure minimalisering van wat er gebeurde in de oorlog. Alsof iedereen eenzelfde ervaring had in de oorlog. Daarom dat ik dan ook zo even ongenuanceerd antwoordde.

Wat niet wil zeggen dat desondanks dat mijn standpunt ongenuanceerd is, dat ik nog altijd liever een pandemie zoals deze covid-versie onderga dan een oorlog zoals een wereldoorlog. Maar dat is mijn mening wat niet zegt dat dit niet kan veranderen indien het over een andere versie van virus zou kunnen gaan.

En dat is dus foutief hé. er waren avondklokken, er waren lockdowns, ze waren echter niet hetzelfde voor iedereen - net zoals dat nu ook niet zo aanvoelt voor iedereen, maar ze waren er wel. En voor sommigen waren ze een pak extremer dan wat wij nu moeten ondergaan (was maar eens joods...)
https://www.cegesoma.be/nl/de-wereldoorlogen-periodes-bij-uitstek-voor-lockdowns of... (https://pieterserrien.be/2015/05/21/duitse-bombardementen-op-belgie-tijdens-de-tweede-wereldoorlog/).

Om dan ook anekdotische principes te gebruiken als het was niet zo erg als nu !!! om te generaliseren, is zever in pakjes. Want dat was waar het om draaide hé, een pure minimalisering van wat er gebeurde in de oorlog. Alsof iedereen eenzelfde ervaring had in de oorlog. Daarom dat ik dan ook zo even ongenuanceerd antwoordde.

Wat niet wil zeggen dat desondanks dat mijn standpunt ongenuanceerd is, dat ik nog altijd liever een pandemie zoals deze covid-versie onderga dan een oorlog zoals een wereldoorlog. Maar dat is mijn mening wat niet zegt dat dit niet kan veranderen indien het over een andere versie van virus zou kunnen gaan.
Wel ja geen beperking op de bewegingsvrijheid maar wel hier en daar een avondklok. Lijkt mij, op dat vlak, niet zo stevig als nu. Mensen hadden elkaar tenminste nog (dat is toch wat ik hoor uit de beperkte groep die ik ken die jong waren toen). Blijft anekdotisch bewijs uiteraard volledig eens.

Nu ik wil er zeker geen rondje dit is erger dan WO II van maken.

Wat mij betreft mogen de vergelijkingen tussen beide gewoon stoppen zelfs. Want ze zijn niet te vergelijken.

Terrassen open en afschaffing avondklok vanaf 8 mei, hoe haalbaar zijn de voorwaarden? "Het zal spannend worden"

De experten maken zich zorgen, maar de politici zien het zitten.

Is er iemand een krak in het maken van een website? Zou wel leuk zijn mocht er een website zijn in de vorm van een dashbord(met tellers en zo),
Dan kunnen we dat elke dag volgen en toejuichen. :biglaugh:

Spannender dan Netflixseries in ieder geval.
Enkele websites met dashboards en nummers:
https://covid-vaccinatie.be/nl , deze geeft aan dat we op dit moment aan 17,28% gevaccineerden zitten, waarschijnlijk al iets verder. Tegen de eerste echte versoepelingen (8 mei) zitten we dus aan 30% (+-). Dat is al een dashboard met teller etc.

Om dit te kaderen nog enkele websites:
https://coronavirus.data.gov.uk/details/vaccinations . Het vaccinatieschema van het VK, waarvan we (denk ik) toch mogen stellen dat ze het een pak beter doen dan in BE. Zij zaten op grofweg 5 februari aan dezelfde vaccinatiegraad als wij nu hebben. Het enige voordeel aan het feit dat we achterlopen is natuurlijk dat we cijfermateriaal hebben om ons op te baseren. Hier staan trouwens ook al mijn volgende cijfers in.

Op dat moment (5 februari dus) hadden ze 2000 opnames per dag, 16.000 besmettingen als 7 daags gemiddelde. Dat komt overeen met 335 opnames, 2666 besmettingen als je het direct doortrekt qua bevolkingsgrootte in België. De huidige cijfers voor BE zijn 242 opnames, 3463 besmettingen per dag. We doen het dus beter qua ernst van de gevonden gevallen, maar we vinden/hebben er wel veel meer (ik ken het testbeleid in het VK niet genoeg om hierover een concrete uitspraak te doen).
Op 5 maart (dus 1 maand na die vaccinatiegraad van 17%) hadden ze nog 657 opnames per & 5300 cases dag als 7-daags gemiddelde. Zet het uit naar België en daar krijg je 110 opnames per dag & 880 cases midden mei. Nog steeds hoog, maar wel al meer dan een halvering.

Het VK zat aan een vaccinatiegraad van 30% op 5 maart. Hun cijfers op dat moment staan hierboven. Op 5 april zaten ze aan: 220 opnames gemiddeld, 2700 besmettingen.

Zet je dat om naar België op 5 juni (1 maand na de drempel van 30% gevaccineerde bevolking) krijg je: 36 opnames, 450 besmettingen per dag. Dat is op alle vlakken beter dan wat de experts vragen, met ruime marge.

Ik vind het dan ook bijzonder dat er velen in een collectieve kramp schieten over die geplande versoepelingen van de horeca/binnenactiviteiten, terwijl het cijfermatig heel erg duidelijk is dat we dan een gígantische invloed gaan zien van die vaccinaties. De Croo heeft erop gehamerd, en voor 1 keer heeft hij gelijk, dat gaat een waanzinnig verschil maken.

Je kan uiteraard discussiëren over de versoepelingen die er nu aan zitten komen, maar ik heb hier bijzonder weinig mensen weerwerk zien geven tegen het feit dat we de scholen wél open gaan doen, ondanks het feit dat daar ook cijfermatig aangetoond kan worden dat die groep een steeds groter aandeel heeft in de besmettingscijfers. Als iemand die geen kinderen heeft mogen de scholen voor mij perfect 3 maand gesloten worden, ik heb er geen last van. Maar het is een keuze die gemaakt wordt, dus ik aanvaard ze. Ook al betekent dat dat versoepelingen die voor mij (persoonlijk) belangrijker zijn achteruit geschoven worden. Het énige waar ik mee in wil gaan is dat de contactberoepen voor mij perfect nog een week hadden mogen doorschuiven, maar goed. Ook daar weer is een keuze gemaakt. Het zou dan ook bijzonder aangenaam zijn als iedereen hier zou stoppen met de rekening te maken van een ander.
De mensen vroegen een plan, wel er ís een plan. Er was er ook één voor de "Paaspauze", dat hebben ze opzij geschoven toen bleek dat de cijfers niet mee volgden. Waarom denken jullie nu dat het plots anders gaat zijn? Maar, er is niets dat erop wijst dat de cijfers niét gaan volgen.

Het cijfermateriaal waarop ze zich ongetwijfeld baseerden is er & het ondersteunt op alle vlakken de beslissingen die er genomen zijn. Als ik die cijfers kan vinden met 2 minuten google kan ik me niet voorstellen dat ze gisteren ook niet op tafel lagen bij De Croo & consoorten.

De énige kanttekening die hierbij gemaakt moet worden is het leverschema van de vaccins, maar voor april zitten we best safe & dat is waar heel bovenstaande redenering gebouwd is. En het gaat alleen maar beter worden als je ook nog eens de vaccins van de 1e week van mei erbij zou rekenen, dat zijn nog eens minimaal 250K vaccins (waarschijnlijk meer)

Hopelijk zijn de links die ik gaf voldoende dashboards, tellertjes en cijfertjes waar je naar kan kijken en naar zitten juichen. Het zou in elk geval leuker zijn voor iedereen hier dan constant dat negatief gedoe van jou.

Edit, aangezien je de ICU-cijfers ook wou:
5 februari in het VK: 3500 mensen op intensive care
5 maart in het VK: 1.542 mensen op intensive care
5 april in het VK: 461 mensen

Laat die evolutie (hopelijk) los op BE en dan heb je 8 mei nog 450 mensen op intensieve, 8 juni nog 150. Dat lijkt me naar alle normen behapbaar (ook al is lager uiteraard beter).

Laatst bewerkt:
Versoepelingen zijn nog niet ingegaan, en je ziet ze al bezig over de 4e golf.
En dan de mensen die erover spreken, ik denk dat die zelf niet meer weten of ze nog leven.
Jongens, kunde de vriezer nog eens opendoen en em ontdooien? Der is hier wa volk van de pers da wilt spreken over nen vierde golf.

Denk dat uw error bars over voorspellingen van de vierde golf even groot zijn dan deze golf zelf.

Tja sommigen zijn nu eenmaal van mening dat we ons moeten opsluiten tot de laatste besmetting.
Anderzijds zijn ze in China de Europeanen aan het uitlachen dat het geen naam heeft, onze vrienden in de VS zijn de Europeanen aan het uitlachen omdat ze een paar spuitjes te weinig hebben - dat sluit ook naadloos aan bij de Europese geest: de lidstaten betalen zich blauw voor fancy feestjes, mooie gebouwen, hoge lonen en in ruil krijgt men het slechtste Corona - beleid.

Dat mag ook eens vermeld worden: Europa maakt er zich heel goedkoop vanaf en iedereen vindt dat blijkbaar normaal.

Enkele websites met dashboards en nummers:
https://covid-vaccinatie.be/nl , deze geeft aan dat we op dit moment aan 17,28% gevaccineerden zitten, waarschijnlijk al iets verder. Tegen de eerste echte versoepelingen (8 mei) zitten we dus aan 30% (+-). Dat is al een dashboard met teller etc.

Om dit te kaderen nog enkele websites:
https://coronavirus.data.gov.uk/details/vaccinations . Het vaccinatieschema van het VK, waarvan we (denk ik) toch mogen stellen dat ze het een pak beter doen dan in BE. Zij zaten op grofweg 5 februari aan dezelfde vaccinatiegraad als wij nu hebben. Het enige voordeel aan het feit dat we achterlopen is natuurlijk dat we cijfermateriaal hebben om ons op te baseren. Hier staan trouwens ook al mijn volgende cijfers in.

Op dat moment (5 februari dus) hadden ze 2000 opnames per dag, 16.000 besmettingen als 7 daags gemiddelde. Dat komt overeen met 335 opnames, 2666 besmettingen als je het direct doortrekt qua bevolkingsgrootte in België. De huidige cijfers voor BE zijn 242 opnames, 3463 besmettingen per dag. We doen het dus beter qua ernst van de gevonden gevallen, maar we vinden/hebben er wel veel meer (ik ken het testbeleid in het VK niet genoeg om hierover een concrete uitspraak te doen).

Het VK zat aan een vaccinatiegraad van 30% op 5 maart. Hun cijfers op dat moment staan hierboven. Op 5 april zaten ze aan: 220 opnames gemiddeld, 2700 besmettingen.

Zet je dat om naar België op 5 juni (1 maand na de drempel van 30% gevaccineerde bevolking) krijg je: 36 opnames, 450 besmettingen per dag. Dat is op alle vlakken beter dan wat de experts vragen, met ruime marge.

Ik vind het dan ook bijzonder dat er velen in een collectieve kramp schieten over die geplande versoepelingen van de horeca/binnenactiviteiten, terwijl het cijfermatig heel erg duidelijk is dat we dan een gígantische invloed gaan zien van die vaccinaties. De Croo heeft erop gehamerd, en voor 1 keer heeft hij gelijk, dat gaat een waanzinnig verschil maken.

Je kan uiteraard discussiëren over de versoepelingen die er nu aan zitten komen, maar ik heb hier bijzonder weinig mensen weerwerk zien geven tegen het feit dat we de scholen wél open gaan doen, ondanks het feit dat daar ook cijfermatig aangetoond kan worden dat die groep een steeds groter aandeel heeft in de besmettingscijfers. Als iemand die geen kinderen heeft mogen de scholen voor mij perfect 3 maand gesloten worden, ik heb er geen last van. Maar het is een keuze die gemaakt wordt, dus ik aanvaard ze. Ook al betekent dat dat versoepelingen die voor mij (persoonlijk) belangrijker zijn achteruit geschoven worden. Het énige waar ik mee in wil gaan is dat de contactberoepen voor mij perfect nog een week hadden mogen doorschuiven, maar goed. Ook daar weer is een keuze gemaakt. Het zou dan ook bijzonder aangenaam zijn als iedereen hier zou stoppen met de rekening te maken van een ander.
De mensen vroegen een plan, wel er ís een plan. Er was er ook één voor de "Paaspauze", dat hebben ze opzij geschoven toen bleek dat de cijfers niet mee volgden. Waarom denken jullie nu dat het plots anders gaat zijn? Maar, er is niets dat erop wijst dat de cijfers niét gaan volgen.

Het cijfermateriaal waarop ze zich ongetwijfeld baseerden is er & het ondersteunt op alle vlakken de beslissingen die er genomen zijn. Als ik die cijfers kan vinden met 2 minuten google kan ik me niet voorstellen dat ze gisteren ook niet op tafel lagen bij De Croo & consoorten.

De énige kanttekening die hierbij gemaakt moet worden is het leverschema van de vaccins, maar voor april zitten we best safe & dat is waar heel bovenstaande redenering gebouwd is. En het gaat alleen maar beter worden als je ook nog eens de vaccins van de 1e week van mei erbij zou rekenen, dat zijn nog eens minimaal 250K vaccins (waarschijnlijk meer)

Hopelijk zijn de links die ik gaf voldoende dashboards, tellertjes en cijfertjes waar je naar kan kijken en naar zitten juichen. Het zou in elk geval leuker zijn voor iedereen hier dan constant dat negatief gedoe van jou.
Heel interessant, maar zou je hier niet de genomen maatregelen moeten langsleggen? Bij mijn weten is de UK begin van het jaar in een nog strengere lockdown gegaan dan hier nu het geval is. De impact van de maatregelen op de cijfers negeren lijkt me toch ook niet opportuun?

Is hier ergens een soort van tijdlijn van terug te vinden welke maatregelen wanneer van toepassing waren?

Duren donut wel.

Het was ook al in me opgekomen als ik van vrienden in Californië hoorde dat ze daar ook Mexicanen die de grens overrijden, vaccineren. Maar het was toch iets te veel gedoe en te hoge kost om dan in België toch nog niks te mogen.
Ik denk wel dat vaccinatietoerisme nog gaat toenemen. De UAE is ook al heel ver gevorderd met hun eigen bevolking en eigen productiecapaciteit aan het ontwikkelen. Het zou me niks verbazen dat die binnenkort vaccinatiereizen beginnen aanbieden.

Het was ook al in me opgekomen als ik van vrienden in Californië hoorde dat ze daar ook Mexicanen die de grens overrijden, vaccineren. Maar het was toch iets te veel gedoe en te hoge kost om dan in België toch nog niks te mogen.
Ik denk wel dat vaccinatietoerisme nog gaat toenemen. De UAE is ook al heel ver gevorderd met hun eigen bevolking en eigen productiecapaciteit aan het ontwikkelen. Het zou me niks verbazen dat die binnenkort vaccinatiereizen beginnen aanbieden.
Met een vaccinatie passport en privileges voor gevaccineerden in samenhang met te weinig vaccins zou dat wel een mogelijkheid zijn. Maar zoals altijd voor mensen met geld e.

De VS gaat, als ik me nu niet vergis, binnenkort een overcapaciteit bereiken en er zijn nog steeds uitvoer restricties actief. Dusjah waarschijnlijk they don't give a fuck. Lopen genoeg zotten rond die vinden dat vaccins ervoor zorgen dat de democraten hun kunnen tracken, al het volk dat er eentje wilt: prikken.

Heel interessant, maar zou je hier niet de genomen maatregelen moeten langsleggen? Bij mijn weten is de UK begin van het jaar in een nog strengere lockdown gegaan dan hier nu het geval is. De impact van de maatregelen op de cijfers negeren lijkt me toch ook niet opportuun?

Is hier ergens een soort van tijdlijn van terug te vinden welke maatregelen wanneer van toepassing waren?

en dan heb je ook zulke situaties

Police raid on hotel quarantine-buster: The moment officers batter down door and arrest man who refused to stay in mandatory £1,750 isolation and fled after just hours following his return to UK from Dubai

FWIW, Boris Johnson geeft aan dat het in de eerste plaats hun lockdownmaatregelen waren die de golf platgeduwd hebben en niet de vaccinatiecampagne.
“Of course the vaccination programme has helped, but the bulk of the work in reducing the disease has been done by the lockdown,” he said.

Toen ik het las, was ik ook enorm verschoten van deze cijfers. Sciensano heeft ondertussen een correctie geplaatst met (gelukkig) enkele nuanceringen.

Ik zeg niet dat jij dit doet, maar sommigen doen alsof die correctie betekent dat alles wat in dat rapport stond fout was en dat de mensen over het algemeen redelijk vrolijk zijn. Dat van de maatregelen die minder en minder gevolgd worden klopt nog steeds, bijvoorbeeld, maar ook over mentale gezondheid valt er niet veel goeds te melden, behalve dan dat het op een bepaald vlak iets minder slecht gaat dan aanvankelijk gedacht. Bijna alle 'mentale gezondheid parameters' doen het bijzonder slecht, en slechter dan voor de crisis.

Een greep uit het rapport:

Het percentage personen dat melding maakt van angst/depressie en het percentage dat problemen ondervindt bij het uitvoeren van dagelijkse activiteiten, is tijdens de crisis aanzienlijk toegenomen.
Angst-/depressieproblemen zijn aanzienlijk toegenomen tijdens de coronacrisis: van 32% van de bevolking die dergelijke problemen in deze dimensie rapporteerde in de gezondheidsenquête van 2018 tot de helft van de bevolking die dergelijke problemen rapporteerde tijdens de crisis (bijna 52% in de 2 de COVID-19 gezondheidsenquêtes).
Het percentage dat ontevreden is over zijn sociale contacten is gedurende de hele coronacrisis veel hoger dan in “normale tijden”. In de algemene gezondheidsenquête van 2018 gaf immers slechts 9% van de bevolking van 18 jaar en ouder aan ontevreden te zijn over zijn sociale contacten.
De resultaten geven weer dat 29% van de bevolking van 18 jaar en ouder zich ernstig eenzaam voelt, 50,5% zich matig eenzaam voelt en 22% zich niet eenzaam voelt
De index voor levenstevredenheid laat ook zorgwekkende resultaten zien, vooral voor jongvolwassenen (18-29): 46% vindt dat hun leven momenteel (zeer) onbevredigend is, tegenover slechts 11,5% in 2018.
Net als bij de enquête van december 2020, blijkt uit alle indicatoren van geestelijke gezondheid dat de bevolking nog steeds zeer gedestabiliseerd is en lijdt aan psychische problemen. Naast de gestandaardiseerde vragen omtrent deze problematiek hebben wij, door middel van een open vraag, ook grote woede en frustratie geconstateerd, maar ook veel verwarring en onbegrip over het beheer van de crisis en de vaccinatiecampagne.
We zien dus dat de neiging tot zelfmoord toeneemt ten opzichte van 2018, maar ook omdat de coronacrisis aanhoudt.

Dit zijn slechts een aantal quotes uit het aangepaste volledige rapport (dat je gewoon kan inkijken via Sciensano) want ik wil hier natuurlijk geen gigantische wall of text plaatsen. Die nuanceringen waren enkel voor de cijfers in verband met zelfmoordgedachten. Gelukkig inderdaad dat die niet zo dramatisch waren als aanvankelijk gedacht, maar de situatie is, op vlak van geestelijke gezondheid, wel degelijk zeer precair.

Met een vaccinatie passport en privileges voor gevaccineerden in samenhang met te weinig vaccins zou dat wel een mogelijkheid zijn. Maar zoals altijd voor mensen met geld e.
Wacht maar. Als de versoepelingen van mei lijken te ontsporen, en de duimschroeven moeten weer aangedraaid worden, dan zullen de gevaccineerden wel beginnen lobbyen, en hard!

Versoepelingen zijn nog niet ingegaan, en je ziet ze al bezig over de 4e golf.
En dan de mensen die erover spreken, ik denk dat die zelf niet meer weten of ze nog leven.

YTJ8GOK.png
Ahja, want een professor doctor die ook nog een diensthoofd is van de getroffen dienst. Die gaat er zeker minder van kennen dan @Muñoz .
Als Marc Van Ranst er staat, is er commentaar, nu is het iemand anders met overduidelijk ervaring in het vakgebied, nu is het weer niet goed.

Ik vermoed dat het enkel goed is als er Jos van naast den bakker komt zeggen dat em niemand kent met Corona en dat het allemaal verzonnen is?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan