Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als IC vol ligt en jij komt aan in ziekenhuis dan gaan er keuzes moeten gemaakt worden.
Als je geluk hebt ga je naar ander ziekenhuis kunnen gaan maar dat is dan weer transport en verhoogt risico.
Ze gaan niemand van IC buitensmijten omdat jij ook een bed nodig hebt.

Dusja, dramatisch verwoord maar er zit wel waarheid in.

Als, als, als ...

Als we de Syrische vluchtelingen asiel geven, krijgt je oma straks geen pensioen meer. Dat is eenzelfde uitspraak. Als morgen heel Syrië in België aankomt en asiel krijgt, stort ons systeem in. Dat is geen reden om zo'n belachelijke hypothetische situatie plots als de waarheid te gaan bestempelen. Het IC ligt niet vol en er is geen enkele redelijke simulatie waarin het IC binnen 2 weken wel gaat volliggen. Op die manier kan je elke extreme maatregel en lockdown gaan rechtvaardigen want als er morgen nu eens een 10 keer besmettelijkere variant opduikt ... Of misschien wandelt morgen Godzilla het land wel binnen en worden de ziekenhuizen verzadigd door platgetrapte mensen.

In datzelfde artikel staat dan ook nog eens dat Nina Derwael reeds corona gehad heeft en er nauwelijks last van heeft gehad (twee dagen lichte koorts). Dus gaan we een vaccin geven aan iemand die het vooral nodig heeft als luxe mentale steun, en dan nog met voorrang ten opzichte van oudere mensen? Want ze wilt het liefst voor ze naar Tokio vertrekt...

Maar volgens sommigen moeten we zo'n mensen op handen dragen. Noem me gerust verzuurd, cynisch, bitter... maar ik niet.

Op de spelen moet je zowel fysiek als mentaal top zijn.
fysiek (vb. geen trainingsachterstand door covid)
mentaal (vb. u geen zorgen moeten maken of jezelf of iemand van je team positief test)
Dus ja, niet gevaccineerd zorgt voor zorgen en minder focus op de spelen, wat kan resulteren in net een tikkeltje minder goed presteren.

Ik heb vooral de indruk dat velen niet beseffen wat topsport is en hoe belangrijk de Olympische spelen zijn.
Die sporters (en begeleiders) doen er alles aan om dan top te zijn, net zoals alle andere landen/atleten.
Dus ja die 1% minder zijn omdat je je mentaal zorgen maakt, kan een groot verschil betekenen.

Dus nee dat is geen luxe mentale steun.
En ja ik heb enorm veel respect voor mensen die jaren werken naar een doel en daar enorm veel oppofferingen voor doen.

Als, als, als ...

Als we de Syrische vluchtelingen asiel geven, krijgt je oma straks geen pensioen meer. Dat is eenzelfde uitspraak. Als morgen heel Syrië in België aankomt en asiel krijgt, stort ons systeem in. Dat is geen reden om zo'n belachelijke hypothetische situatie plots als de waarheid te gaan bestempelen. Het IC ligt niet vol en er is geen enkele redelijke simulatie waarin het IC binnen 2 weken wel gaat volliggen. Op die manier kan je elke extreme maatregel en lockdown gaan rechtvaardigen want als er morgen nu eens een 10 keer besmettelijkere variant opduikt ... Of misschien wandelt morgen Godzilla het land wel binnen en worden de ziekenhuizen verzadigd door platgetrapte mensen.

10 april 2021

Intensieve zorg bijna vol: ‘Als er meer opnames komen, gaan we op de duur steeds minder zorg kunnen bieden’​

De situatie op de afdelingen intensieve zorg in ons land is nijpend. Bijna alle 2.000 erkende bedden zijn ingenomen, zowel door covid- als niet-covid-patiënten

Ik begrijp je mening hoor, daar niet van. Maar waar in godsnaam haal je dat vetgedrukte vandaan? Er is niemand die daar voor pleit hoor. Wat een Derwael bijvoorbeeld zegt, is dat ze graag ingeënt wil zijn voor ze naar Tokio gaat... dat is nog 3 maanden...

Ze zijn trouwens al volop aan 65+ bezig hoor (ook de lagere leeftijden). Mijn ouders (68 en 69) en schoonmoeder (65) hebben gisteren hun brief gekregen. Het is niet dat iemand nu nog gaat roepen: 'hou de brieven voor de overige 65+'ers maar snel tegen, eerst de Olympiërs!!'

Het zou gaan om de Olympiërs nu al in april te vaccineren, ergo wel degelijk met dezelfde prioriteit als 65+'ers.
Ik stoor me zoals eerst aangegeven niet eens aan de Olympiërs strictu sensu, maar iemand als Nina Derwael is je reinste verspilling als ze zelf al aangeeft corona gehad te hebben, want er is wel degelijk een grote kans op verworven immuniteit, dubbele besmettingen zijn zeldzaam.

Daarbovenop zoals ik eerst aanhaalde: men eist al meteen een veelvoud aan begeleiders ook te vaccineren, dat is pas wraakroepend. En durf je te wedden dat het daar niet stopt? Dat de oproep om voetballers/wielrenners/etc. ook prioritair te vaccineren nog wel eens zou kunnen volgen als de leveringen niet meer snel genoeg gaan?

Ik zou het absurd vinden als een trainer van een turnster voorrang krijgt op mijn vader van 60 die hartpatiënt is.

Het zou gaan om de Olympiërs nu al in april te vaccineren, ergo wel degelijk met dezelfde prioriteit als 65+'ers.
Ik stoor me zoals eerst aangegeven niet eens aan de Olympiërs strictu sensu, maar iemand als Nina Derwael is je reinste verspilling als ze zelf al aangeeft corona gehad te hebben, want er is wel degelijk een grote kans op verworven immuniteit, dubbele besmettingen zijn zeldzaam.

Daarbovenop zoals ik eerst aanhaalde: men eist al meteen een veelvoud aan begeleiders ook te vaccineren, dat is pas wraakroepend. En durf je te wedden dat het daar niet stopt? Dat de oproep om voetballers/wielrenners/etc. ook prioritair te vaccineren nog wel eens zou kunnen volgen als de leveringen niet meer snel genoeg gaan?

Ik zou het absurd vinden als een trainer van een turnster voorrang krijgt op mijn vader van 60 die hartpatiënt is.
Hoeveel van die begeleiders zijn al niet gevaccineerd? Artsen en kinesitherapeuten zijn dat al want dat is deel van de zorgsector.

En de andere kan je later nog maar wel te laatste 14d voor ze moeten afreizen hun laatste prik.

De waarheid als een koe? Dus de waarheid is voor jou:
- Op het moment dat de terrassen opengaan (best case scenario 1 mei) gaan de IC en de ziekenhuizen volledig verzadigd zijn
- Als er op dat moment een ongeval plaatsvindt, zal de keuze worden gemaakt dat ongeval te laten voor wat het is want de Corona-patiënten krijgen voorrang
- Er is een link tussen dat ongeval en het feit dat iemand ervoor op een terras heeft gezeten.

Puur angstzaaierij dat nergens op gebaseerd is en geen enkel nut heeft.
De cijfers zijn niet van diens aard om versoepelingen te eisen. Dat is geen angstzaaierij, dat zijn feiten.

Als, als, als ...

Probleem is dat de cijfers niet snel genoeg dalen. Als we dan versoepelen en in massa naar de horeca beginnen gaan(ik zeg maar iets als voorbeeld), dan vrees ik dat het niet goed komt. Moeten we nu echt toestanden als in Italië meemaken om voor u de ernst te laten inzien?

Als dubbele besmettingen zo zeldzaam zijn, kunnen we ineens al 1 miljoen mensen skippen want zoveel bevestigde gevallen zijn er al.
Dus nee, het is niet omdat je al besmet bent geweest dat je voldoende antistoffen had, en dus mogelijk zelfs al niet meer hebt omdat deze dalen na een tijdje.

Inclusief begeleiders zijn het 500 vaccins. En de begeleiders kunnen gerust nog ff wachten, zolang ze maar gevaccineerd zijn voor de spelen beginnen.
Er is niemand die zegt dat andere sporters ook moeten gevaccineerd worden.
Trouwens diezelfde drogreden kan je ook gebruiken voor essentiele beroepen of risicopatienten he. vb BMI van 30 is risico, ahja durf jij te wedden dat het daar stopt en ze niet verder gaan naar 29, ...

Denemarken schrapt Astrazeneca volledig. Qua PR kan het tellen in elk geval voor dat bedrijf. Leverbetrouwbaarheid nul, nu landen die ermee gaan stoppen. Kers op de taart zou zijn dat ze in de VS zeggen dat het niet goedgekeurd wordt, dan ben ik wel eens benieuwd wat het hier gaat geven.

Steven van Gucht daarstraks op het nieuws. 2000 IC bedden, slechts 79 bedden zijn vrij.
Nu versoepelen is schuldig verzuim.

In Amerika is het zonder afspraak en 24/7 (zelfs in winkelcentra) kan je je laten vaccineren. Toch?
Kameraad (belg) in US heeft zich inderdaad laten vaccineren met J&J in de Walmart ;)
Zotjes wel... stel dat ge hier naar de Colruyt gaat, even tussen de groenten en droge voeding door een vaccin laten zetten :p
Of gewoon een drive-in vaccinatie, dat kunnen we ons hier ook niet voorstellen. Raampje open, mouw opstropen en prik zetten.
Logisch dat een compleet andere maatschappij op compleet andere manieren werkt, raar toch :unsure:

Een aantal redenen waarom die verschillen er zijn:
  • Openbaar vervoer VS kan je niet vergelijken met hier, is op veel plekken zelf gewoon onbestaand. Dus logisch dat men niet kiest voor vaccinatiecentra die met OV vlot bereikbaar zijn want dat gaat ginder gewoon niet.
  • Drive-trhough vaccinatie is ook logisch in het land waar bijna iedereen een auto (nodig) heeft. Hangt samen met beperkte OV + dat veel plaatsen veel opener zijn dan hier. Soms ligt de lengte van België ginder tussen 2 steden/dorpen :p
  • Verder doet men het hier ook "veiliger", met observatie van 15min erna indien je bijwerkingen zou hebben. In een drive-through zou je dan dus aan het rijden zijn.
  • Winkelcentra (of supermarkten zoals WalMart) kan men zich hier niet voorstellen. Veel van die winkelcentra en Walmarts hebben een in-house apotheek en sommige ook een clinic. Kan je hier dus niet gaan vergelijken met een Colruyt.
  • ...

De cijfers zijn niet van diens aard om versoepelingen te eisen. Dat is geen angstzaaierij, dat zijn feiten.
Wat hij zegt zijn geen feiten maar hypothetische rampscenario's. Als je altijd van het worst case scenario moet uitgaan, dan moeten we inderdaad pleiten voor lockdowns die nog een jaartje ofzo doorgaan. Een normale benadering is echter om de risico's af te wegen met de voor -en nadelen.

Probleem is dat de cijfers niet snel genoeg dalen. Als we dan versoepelen en in massa naar de horeca beginnen gaan(ik zeg maar iets als voorbeeld), dan vrees ik dat het niet goed komt. Moeten we nu echt toestanden als in Italië meemaken om voor u de ernst te laten inzien?
Er is geen enkel realistisch scenario dat ons naar toestanden als in Italië brengt op korte termijn. Moest de situatie toch veranderen en we dreigen daar naar toe te gaan, kunnen nieuwe maatregelen worden genomen. Dan gaan er echter een aantal serieus onverwachte zaken moeten gebeuren waarvoor momenteel nog geen enkele aanleiding is. Ik zie de ernst in van de volledige situatie en redeneer niet op basis van doemscenario's die enkel het extreme outlier-risico op een volledig verzadigde IC waarbij patiënten moeten geweigerd worden in rekening brengen en al de rest negeren. Die volledige situatie is dat we binnen 3 weken voldoende ruimte hebben om meer activiteiten buiten, waarbij het risico heel klein is, inclusief terrassen, toe te laten.

Gaat men versoepelen nu de ziekenhuizen zo goed als vol liggen? Puur omdat de bevolking de politiek zogezegd te hard onder druk aan het zetten is? Is dat wel slim?

Is er eigenlijk IC-capaciteit bijgekomen sinds het begin van de pandemie? Want 2000 lijkt me een belachelijk laag getal wanneer we al meer dan een jaar met een gezondheidscrisis zitten.

Gaat men versoepelen nu de ziekenhuizen zo goed als vol liggen? Puur omdat de bevolking de politiek zogezegd te hard onder druk aan het zetten is? Is dat wel slim?

"Kappers open op 26 april, buitenbubbel dan ook weer naar 10"​

"Ook de winkels mogen weer volledig open op 26 april"​

Een mooi begin.

Denemarken schrapt Astrazeneca volledig. Qua PR kan het tellen in elk geval voor dat bedrijf. Leverbetrouwbaarheid nul, nu landen die ermee gaan stoppen. Kers op de taart zou zijn dat ze in de VS zeggen dat het niet goedgekeurd wordt, dan ben ik wel eens benieuwd wat het hier gaat geven.

En J&J willen ze ook nog niet mee beginnen daar. Ik ben alvast blij dat ik niet in Denemarken woon, want dat is ook het land waar ze al begonnen zijn met vaccinprivileges.

"Kappers open op 26 april, buitenbubbel dan ook weer naar 10"​

"Ook de winkels mogen weer volledig open op 26 april"​

Een mooi begin.
Ah, pas op 26 april. Nog 12 dagen. OK ... Dat wilt dus mogelijks weer niks zeggen.
Is de meeting van 23 april al vastgelegd?

Is er eigenlijk al onderzoek gedaan of mensen die nu op IC / ziekenhuis liggen al reeds volledig gevaccineerde zijn ? Lijkt me toch ook niet onbelangrijk om dit onderscheid te maken en ook of er een bepaald vaccin oververtegenwoordigd is indien er veel volledig gevaccineerde in de IC zouden liggen.

Ah, pas op 26 april. Nog bijna 2 weken.
OK ...
Dat wilt dus niks zeggen.
Dat was toch vrij duidelijk vanaf het begin? 19 april scholen open, 26 april de contactberoepen/winkels. Grote discussie zal de heropening zijn van de terrassen/horeca, namelijk of die 1, 8 of 15 mei zal zijn.

Ook niet vergeten dat die versoepelingen betekenen dat we nog 3 weken in het huidige (vrij strikte) stramien zitten dus dat dat ook nog wel zijn invloed zal hebben. Het is niet dat morgen ineens alles opengegooid gaat worden. Maar op deze manier ga je (hopelijk) ook vermijden dat mensen die het moe zijn ineens alles overboord gaan gooien, maar houd je ze nog aan boord voor deze hopelijk laatste loodjes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan