Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Trouwens diezelfde drogreden kan je ook gebruiken voor essentiele beroepen of risicopatienten he. vb BMI van 30 is risico, ahja durf jij te wedden dat het daar stopt en ze niet verder gaan naar 29, ...
Je zou verwachten dat men daar ondertussen toch voldoende representatieve cijfers van heeft - als dat het geval is, wat we veronderstellen, is dat geen drogreden maar een onderbouwd feit natuurlijk.

Heel deze Corona situatie is trouwens een mooi voorbeeld van normvervaging, in het allerslechtste geval bekomt men hier de situatie dat het leven van een 50 plusser met obesitas minder waard bleek te zijn dan plaats elvendertig bij het boogschieten op de olympische spelen. Uiteraard een hypothetische situatie. Echter gaan mensen daar anders over denken als we die 50 plusser met obesitas gaan verwoorden als zijnde: uw vader/moeder.

Het kan zelfs nog extremer: had je 2 jaar terug gevraagd aan de mensen of het oplopen van een potentieel dodelijk virus zou opwegen tegen het nuttigen van een steak met frietjes op restaurant - wat zou het antwoord geweest zijn? De realiteit is nu dat er illegaal (en waarschijnlijk tegen fors hogere prijzen) etentjes worden georganiseerd.

Maar ja, we moeten ook realistisch blijven, ergens moet je een balans zien te vinden natuurlijk. Anders zitten we straks allemaal alleen op een eiland met een PC voor onze neus.

Als IC vol ligt en jij komt aan in ziekenhuis dan gaan er keuzes moeten gemaakt worden.
Als je geluk hebt ga je naar ander ziekenhuis kunnen gaan maar dat is dan weer transport en verhoogt risico.
Ze gaan niemand van IC buitensmijten omdat jij ook een bed nodig hebt.

Dusja, dramatisch verwoord maar er zit wel waarheid in.
Ook maar niet van de trap vallen dan, of een ongeluk krijgen op weg naar de winkel of eens in uw vingers snijden

Staat toch volledig los van de horeca.
Kunt zelfs zeggen "als de kapper uw oor afknipt, gaan ze u niet kunnen helpen" dus laat de kappers maar dicht

De cijfers zijn niet van diens aard om versoepelingen te eisen. Dat is geen angstzaaierij, dat zijn feiten.

Zeggen dat ge van op café gaan, dood zult gaan of geen plaats krijgt in ziekenhuis, is dat wel.
Geef dan gewoon de boodschap dat de cijfers het niet toelaten ipv café er bij te betrekken.

Dus jawel, angstzaaierij

edit: zoals post hierboven dus

Wat hij zegt zijn geen feiten maar hypothetische rampscenario's. Als je altijd van het worst case scenario moet uitgaan, dan moeten we inderdaad pleiten voor lockdowns die nog een jaartje ofzo doorgaan. Een normale benadering is echter om de risico's af te wegen met de voor -en nadelen.

Er is geen enkel realistisch scenario dat ons naar toestanden als in Italië brengt op korte termijn. Moest de situatie toch veranderen en we dreigen daar naar toe te gaan, kunnen nieuwe maatregelen worden genomen. Dan gaan er echter een aantal serieus onverwachte zaken moeten gebeuren waarvoor momenteel nog geen enkele aanleiding is. Ik zie de ernst in van de volledige situatie en redeneer niet op basis van doemscenario's die enkel het extreme outlier-risico op een volledig verzadigde IC waarbij patiënten moeten geweigerd worden in rekening brengen en al de rest negeren. Die volledige situatie is dat we binnen 3 weken voldoende ruimte hebben om meer activiteiten buiten, waarbij het risico heel klein is, inclusief terrassen, toe te laten.
Jij neemt wel reuzegrote risico's dan.

De scenario is er juist wel: IC bedden zo goed als vol + versoepelingen. Dat virus circuleert nog steeds rond. Koppel dat aan versoepelingen en de bezettingen van IC bedden gaat terug stijgen. En denk je niet dat het écht demotiverend zal zijn als we eerst de terrasjes openen om ze dan weer te sluiten?

Denemarken schrapt Astrazeneca volledig. Qua PR kan het tellen in elk geval voor dat bedrijf. Leverbetrouwbaarheid nul, nu landen die ermee gaan stoppen. Kers op de taart zou zijn dat ze in de VS zeggen dat het niet goedgekeurd wordt, dan ben ik wel eens benieuwd wat het hier gaat geven.
Misschien kan België hun dosissen opkopen.

Is er eigenlijk IC-capaciteit bijgekomen sinds het begin van de pandemie? Want 2000 lijkt me een belachelijk laag getal wanneer we al meer dan een jaar met een gezondheidscrisis zitten.
Zoals al talloze keren hier en elders aangehaald, extra IC capaciteit creëren is niet het struikelblok, wel personeel. En dat maak je niet op 1-2-3 erbij. Die kan je ook moeilijk of zelfs niet opleiden als je huidig zorgpersoneel nu al overbelast is. Om nog maar te zwijgen dat je dit ook niet op 2 weken doet met een (online-)cursus.

Zie ook: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/28/plan-b-voor-maximumcapaciteit-van-ziekenhuizen/
Maar hoe kan zo'n plan B er dan uitzien? "Extra bedden creëren, of noodziekenhuizen oprichten, is alvast geen oplossing", zegt intensivist Geert Meyfroidt van het UZ Leuven. "Je zou dan ook extra personeel nodig hebben en net dat is een probleem."

Hier ook een ex-dikzak.

Lag het aan mezelf ja! Tijdens studententijd dronk ik sloten alcohol en at ik veel junkfood. Op een gegeven moment woog ik 130 kg voor 1M92.

Op mijn 25 ste beginnen afvallen en ik ben er nu 40 en weeg 88 kg. Nooit hulp gevraagd aan diëtisten etc. Ik vast nu al 15 jaar.

Gewoon 16 uur vasten en 8 uur eten en af en toe bewegen meer moet je niet doen om slank te blijven. Probeer zo gezond en vers mogelijk te eten, maar als je na de vasten cyclus eens een groot pak friet, zak chips, eens in de drank wil duiken gewoon DOEN.

Diëtisten, zelfverklaardevoedingsexperten zoals Naessens en Betsari die helpen je mss op korte termijn, maar op lange termijn is het compleet nutteloos en kosten ze enkel maar geld.

Misschien kan België hun dosissen opkopen.
Zal wel Europees herverdeeld worden in het reguliere leveringsschema, niet vergeten dat ze daar een paar miljoen vaccins achterlopen :p Het zal wel een (kleine) invloed hebben, maar Denemarken is volgens het artikel goed voor 2,4 miljoen dosissen in totaal. Dat zal hoogstwaarschijnlijk maximaal een paar honderdduizend vaccins betekenen dit kwartaal voor ons, meer niet denk ik.

Als de VS er de stekker uit zou trekken daarentegen komt er vermoedelijk wél een massa vrij.

Jij neemt wel reuzegrote risico's dan.

De scenario is er juist wel: IC bedden zo goed als vol + versoepelingen. Dat virus circuleert nog steeds rond. Koppel dat aan versoepelingen en de bezettingen van IC bedden gaat terug stijgen. En denk je niet dat het écht demotiverend zal zijn als we eerst de terrasjes openen om ze dan weer te sluiten?

Ik prefereer toch open en misschien terug toe dan 6+ maand toe.
Het geeft ook het signaal dat deze regering naar meer dan enkel virologen luistert, en dat ze nog altijd van plan zijn ooit alles te openen.
Soms ben ik bang dat ze gewoon nooit naar normaal willen terugkeren.

Ben benieuwd of bijvoorbeeld maskers bij de dokter ooit gaan worden afgeschaft...

Dat was toch vrij duidelijk vanaf het begin? 19 april scholen open, 26 april de contactberoepen/winkels. Grote discussie zal de heropening zijn van de terrassen/horeca, namelijk of die 1, 8 of 15 mei zal zijn.

Ook niet vergeten dat die versoepelingen betekenen dat we nog 3 weken in het huidige (vrij strikte) stramien zitten dus dat dat ook nog wel zijn invloed zal hebben. Het is niet dat morgen ineens alles opengegooid gaat worden. Maar op deze manier ga je (hopelijk) ook vermijden dat mensen die het moe zijn ineens alles overboord gaan gooien, maar houd je ze nog aan boord voor deze hopelijk laatste loodjes.
Strikt? Wat is nog strikt? Ze zijn afgekomen met al bij al relatief softe maatregelen om de mensen mentaal wat te helpen(knuffelcontact, rekening houden met alleenstaanden, buiten afspreken met 4). Zonder dat zou het pas echt niet te volhouden zijn. Maar de mensen houden zich ook minder aan de maatregelen. 3 weken is tekort. Het daalt te langzaam. Ze hadden beter daar geen datum aangeplakt, maar vb "vanaf 1500 ic bedden bezetting, versoepelen we". Dat was beter

Zoals al talloze keren hier en elders aangehaald, extra IC capaciteit creëren is niet het struikelblok, wel personeel. En dat maak je niet op 1-2-3 erbij. Die kan je ook moeilijk of zelfs niet opleiden als je huidig zorgpersoneel nu al overbelast is. Om nog maar te zwijgen dat je dit ook niet op 2 weken doet met een (online-)cursus.

Zie ook: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/28/plan-b-voor-maximumcapaciteit-van-ziekenhuizen/
Is er zo geen personeel te vinden bij pakweg het leger? Kunnen - ik zeg maar iets - plastische chirurgen niet op kortere tijd worden omgevormd? Kan er niet meer worden gedaan met technologie zodat de werkdruk verlaagt? En hoeveel van de maatregelen uit dat artikel worden uitgewerkt, zoals tussenafdelingen?

Als ze daar mee bezig zijn, mogen ze dat eens in het nieuws smijten, want nu lijkt het alsof er niets gebeurt.

Ik vind het moment van versoepelen echt ongepast, nog een pak ongepaster dan die van 23 september.
Excuses voor de niet zo propere grafiek maar het past imo bij het beleid.
Moet nie vergeten, de hele reden van maatregelen dient om de curve van hospitalisaties af te vlakken.

unknown.png

Er zijn vandaag geen versoepelingen maar binnen minstens 2-3 weken. Die worden genomen op basis van de verwachte evolutie, net zoals de maatregelen steeds worden genomen op basis van een verwachting van de toekomstige evolutie. De modellen voor de situatie binnen 2-3 weken en de impact van de versoepelingen erna, zouden deze toelaten. De modellen van de regering worden niet bekendgemaakt maar je kan https://twitter.com/houterkabouter volgen voor gelijkaardige versies.

Ook maar niet van de trap vallen dan, of een ongeluk krijgen op weg naar de winkel of eens in uw vingers snijden

Staat toch volledig los van de horeca.
Kunt zelfs zeggen "als de kapper uw oor afknipt, gaan ze u niet kunnen helpen" dus laat de kappers maar dicht

Dat is heel juist.
Maar dat doe je alleen. Als je terrassen enzo opent dan gaat je weer meer contacten hebben waardoor je weer meer besmettingen gaat hebben en dus meer in ziekenhuis.

Ik vind het moment van versoepelen echt ongepast, nog een pak ongepaster dan die van 23 september.
Moet nie vergeten, de hele reden van maatregelen dient om de curve van hospitalisaties af te vlakken.

unknown.png
Kan je die even doormailen naar Alexander De Croo en VDB aub?

Is er eigenlijk al onderzoek gedaan of mensen die nu op IC / ziekenhuis liggen al reeds volledig gevaccineerde zijn ? Lijkt me toch ook niet onbelangrijk om dit onderscheid te maken en ook of er een bepaald vaccin oververtegenwoordigd is indien er veel volledig gevaccineerde in de IC zouden liggen.

Ik ga er eigenlijk van uit dat er zo goed als geen 'volledig gevaccineerde' personen op IC liggen. Ik denk niet dat er daar cijfers van te vinden zijn, maar dat zou logisch zijn als dat aantal gewoon 0 is.

unknown.png

Ik ben het helaas met u akkoord.
De enige motivatie voor versoepelingen nu, is dat er anders een deel van de bevolking gewoon stopt met luisteren.
En ja, dan kan je repressief daartegen proberen op te treden, maar dat heeft misschien net het omgekeerde effect (escalatie, zie bv. wat er gebeurde in Ter Kamerenbos)

Ik prefereer toch open en misschien terug toe dan 6+ maand toe.
Het geeft ook het signaal dat deze regering naar meer dan enkel virologen luistert, en dat ze nog altijd van plan zijn ooit alles te openen.
Soms ben ik bang dat ze gewoon nooit naar normaal willen terugkeren.

Ben benieuwd of bijvoorbeeld maskers bij de dokter ooit gaan worden afgeschaft...
Ik denk dat de politici gewoon met hun rug tegen de muur staan. Het is en blijft een gigantisch risico. Elke dag dat ze blijven verstrengen is een winst. Daarom heb ik liever dat ze terassen openen op 15 mei ipv 1 mei. Dat geeft u meer marge, al is het maar een druppel op een hete plaat.

uw plaat blijft hangen weet je.

Dat is zoals die horecagast die luid en al verklaarde dat hij op 1 april wat komen mocht open ging. Op 1 april was die dicht want ja hij wilde die boete niet riskeren.

Zelfde met in Luik : burgemeester en gouverneur zeggen dat ze niet gaan controleren.
Maar als federale politie gaat controleren zijn de boetes wel voor de uitbaters en niet voor die burgemeester.

Er zijn vandaag geen versoepelingen maar binnen minstens 2-3 weken. Die worden genomen op basis van de verwachte evolutie, net zoals de maatregelen steeds worden genomen op basis van een verwachting van de toekomstige evolutie.
Njam njam, een lekkere wortel!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan