Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan gaan we in problemen komen en zijn de gouverneurs en burgemeesters onwettelijk bezig.
Ge bedoelt een beetje zoals al de coronamaatregelen nu? :unsure:

Nee ik denk ook niet dat het zo ver gaat gaan, maar je begint wel meer en meer te merken dat er vanuit de lokale politiek ferm tegengas gegeven wordt tegen alle maatregelen. Er stond gisteren ook een interview met de burgemeester van Bredene, Dedecker met zijn lokale terrassen, hier is onze burgemeester ook niet echt fan van een verbod op terrassen, etc.

Het zal een beetje 50/50 zijn tussen het beter aanvoelen van de lokale bevolking en plat opportunisme, maar het is wel zo dat lokale handhaving steeds moeilijker wordt omdat de groep die de maatregelen niet meer volgt steeds groter en groter wordt. Je spreekt dan nog steeds over hooguit een paar percent van de bevolking, maar ze is wel groeiende. En het is uiteraard de meest zichtbare groep ook.

Ik vraag me af wanneer er ook eens gesproken gaat worden van binnensporten, cultuur, cinema en dergelijke. Nu weer een nieuw voorstel waar de horeca pas in juni opengaat om zo telkens 3 weken tussen te laten. Maar als het telkens 3 weken gaat worden zijn we kerstmis vooraleer we alle binnenactiviteiten afgevinkt hebben. Afin, ik ga ervan uit dat er morgen niets over gezegd gaat worden, maar het mag ook wel eens naar voor komen in het debat.
Als ge wilt binnensporten, fake een blessure en schrijf u in bij Lieven Maesschalck voor een revalidatiesessie... Daarnet beelden gezien van binnen zijn praktijk, zeker 15à20 man die daar tegelijk aan het revalideren/sporten is, zonder mondmaskers.

Als ge wilt binnensporten, fake een blessure en schrijf u in bij Lieven Maesschalck voor een revalidatiesessie... Daarnet beelden gezien van binnen zijn praktijk, zeker 15à20 man die daar tegelijk aan het revalideren/sporten is, zonder mondmaskers.
En als je graag iets binnenkapt in je lijf, vraag dan aan het ziekenhuis om een baxter te hangen? kwestie van ook vergelijkbare zaken te hebben?

"De coronapandemie weegt voor velen steeds zwaarder. Dat blijkt uit de recentste enquête van Sciensano. 1 op de 3 zou last hebben van ernstige eenzaamheid en 1 op de 4 zou zelfs al aan zelfmoord gedacht hebben."

Dat zijn eigenlijk echt geen cijfers meer om onder de mat te vegen, triest om te zien :headshake:

Voor degene die het volledige willen lezen (geen paywall), het zijn hallucinante cijfers imo.

lol, blijkbaar worden die thuiswerkcontroles op voorhand aangekondigd? Bij m'n vriendin op het werk moeten ze ineens vrijdag allemaal van thuis werken omdat er controle komt, wat een grap :').

En als je graag iets binnenkapt in je lijf, vraag dan aan het ziekenhuis om een baxter te hangen? kwestie van ook vergelijkbare zaken te hebben?
Ja ok, het is op flessen getrokken... maar wat is uiteindelijk het verschil, een sportzaal voor revalidatie mag wel "en masse" gebruikt worden, een sportzaal voor recreatie niet... Is toch weer een dubbele standaard.
Je zou toch minimaal verwachten dat die revalidatie op persoonlijke basis gebeurd, met ontsmetting en verluchting van de locatie tussen patienten door... En niet alle patienten tegelijk en in dezelfde zaal...

En dat is het probleem. Je zegt van alles, maar je zegt niks. Want je zei gisteren ook letterlijk: Natuurlijk vind ik niet dat ze het land echt regeren, maar gewoon dat ze te veel inspraak krijgen.

Nu zeg je weer dat je het wel nog vindt (en altijd hebt gevonden) en zeg je erbij dat ze te veel macht hebben. Welke macht hebben ze precies? Ze hebben misschien te veel inspraak. Of beter gezegd: Er is misschien een ondervertegenwoordiging bij een paar andere sectoren. Maar dat is dus echt niet dat ze te veel macht hebben. Jouw verkozen volksvertegenwoordigers hebben beslist dat zij hier te weinig over kennen, en dus zich laten informeren over de zaken.

Ik ben daar een heel groot voorstander van. Maar dat moet divers genoeg gebeuren, en niet alleen door virologen. En het artikel in de Standaard waar je aan refereert, heeft het wel over iets anders, hè. Daar ging het over het feit dat de oppositie veel minder ruimte kreeg, door de "medicalisering" van het debat. Het ging plots over juist of fout ipv over politieke strekkingen, en daar kon de oppositie te weinig mee.

Maar vind je het niet meer dan terecht dat een groot deel van de inspraak komt van virologen? Ik denk dat we gewoon schrikken, omdat anders een gigantisch groot deel van de inspraak komt van economen en ingeven wat er economisch het beste is. Dat de meeste kabinetten bestaan uit mensen met juridische en met economische kennis. En nu het eens niet de pure economie is -omdat die de medische factor wel volgt-, is er plots een enorm probleem.
Opnieuw dat verhaaltje over de volksvertegenwoordigers ... Als ik zeg "de virologie regeert het land" bedoel ik dat niet letterlijk maar bedoel ik dat het virologische aspect te hard doorweegt in de maatregelen, de overlegcomités en de media. Het is een hyperbool ... Als iemand zegt "angst regeert het land" bedoelt die ook niet letterlijk dat het abstracte concept angst in het parlement zit of wetten kan uitvaardigen. Maar, soit, laat ons nu stoppen over de letterlijke invulling van een overdrijving.

Je zegt dat je groot voorstander bent van divers advies. Ik ook en dat is juist wat in dit geval niet gebeurt volgens mij. En dit is geen extreem standpunt:
- Studie van de UA die het overwicht van MVR en co in de media onderzocht en bekritiseerd. De media speelde zijn rol in het democratische proces onvoldoende in het laatste jaar.
- Open brief van tal van wetenschappers die vinden dat het wetenschappelijk proces te veel genegeerd wordt
- Artikel van L'Echo dat aangeeft dat in Wallonië de opinie helemaal anders is maar dat de Vlaamse virologen het debat teveel domineren en geen ruimte laten aan de politiek.
- Artikel uit Le Soir waarin 3 experten de huidige strategie bekritiseren
Het artikel van De Standaard waar je naar verwijst, weet ik niet meteen welk dat is. Ik vind in mijn recente posts ook nergens een verwijzing naar DS.

Marc van Ranst en co vertrekken vanuit een mediadominantie. Die (Vlaamse) media stelt hen weinig kritische vragen of legt hen weinig in de weg door ook andere meningen aan het woord te laten. Daardoor versmachten ze de publieke opinie en laten ze de politiek weinig keuze. Iemand die tegen hun lijn ingaat zal snel de zwarte piet voor eender welke stijging worden toegeschoven. Waarom de politici hier niet harder tegen ingaan is me een raadsel. Misschien vinden ze het wel goed zo en komen ze liever niet zelf hun beslissingen uitleggen in de TV-studios of misschien hebben ze schrik om zelf teveel in de vuurlinie komen als ze andere opinies aan het woord laten en er toch nog eens ergens een cijfer stijgt. Ik heb er het raden naar.

Dat sluit ook allemaal perfect aan met de strategie die Marc Van Ranst voor ogen had (samenvatting van De Standaard van zijn beruchte lezing van 2019):
DE 10 MEDIAGEBODEN VAN MARC VAN RANST
  1. Grijp vanaf dag één de aandacht. Zeg dat België voorbereid is op een pandemie. ‘Ook al is dat een overschatting.’
  2. Spreek af met de media dat je altijd bereikbaar bent, zodat ze geen andere stemmen gaan zoeken.
  3. Breng een duidelijke boodschap. Geef het virus een naam.
  4. Beantwoord de vraag van de dag, welke die ook is.
  5. Voorspel de toekomst, om mensen bijvoorbeeld voor te bereiden op komende overlijdens.
  6. Wees altijd kalm en beheerst in je uitleg.
  7. Speel in op de actualiteit om je boodschap te brengen.
  8. In Franstalig België kun je moeilijker het veld bezetten.
  9. Achteraf zal iedereen het beter weten en je bekritiseren.
  10. Op sociale media maak je als expert minder indruk.
Nummer 2, als wetenschapper zorgen dat andere stemmen niet aan bod komen, vind ik redelijk verwerpelijk en nummer 8 is veelzeggend over de Vlaamse media. Hij heeft in ieder geval zijn strategie volledig kunnen uitvoeren. Ik vind niet dat niet positief.

Het gevolg is dat zowel er teveel dominantie is van het advies van de virologen (MVR en co) en dat het handvol virologen dat hiermee bedoeld wordt dan ook nog eens een heel enge visie heeft. In het buitenland en zelfs ten zuiden van de taalgrens is er open discussie over welke maatregelen er moeten zijn, hoe er een betere balans kan gevonden worden tussen virologische, psychologische, pedagogische en economische factoren. In Vlaanderen is die er bijna niet.

lol, blijkbaar worden die thuiswerkcontroles op voorhand aangekondigd? Bij m'n vriendin op het werk moeten ze ineens vrijdag allemaal van thuis werken omdat er controle komt, wat een grap :').
Lol, nee die worden ook spontaan gedaan

Enige grap is de werkgever van uw vriendin die iedereen blijkbaar naar kantoor laat gaan terwijl het blijkbaar anders kan.

Ik vind die recente bevraging van Scienscano wel zeer interessant, omdat het bevestigt wat toch al lang een vermoeden is bij veel mensen (maar nog niet 'bewezen' was) en dat is dat het niet goed gaat met het mentale aspect en dat de maatregelen steeds minder gerespecteerd worden. De vetgedrukte delen heb ik zelf gedaan, dat is niet het geval in de pdf zelf.

Over de maatregelen:
Het percentage personen dat in maart 2021 aangeeft de basismaatregelen niet strikt na te leven ligt hoger dan in december 2020 en is vergelijkbaar met de resultaten in september 2020.

De maatregel die het minst wordt nageleefd is het beperken van nauw contact tot 1 persoon. De maatregel die het meest wordt nageleefd is het verbod op niet-essentiële reizen.
We zien nu dat het percentage ten opzichte van december opnieuw is toegenomen; opnieuw meer mensen geven aan de maatregelen niet strikt te respecteren. Voor de fysieke afstand is dit nu 41% (evenveel als in september 2020). Voor de hygiënemaatregelen is dit nu 25% tegenover 20% in december en 23% in september 2020. Deze cijfers liggen dus weer op een vergelijkbaar niveau als in september, vlak voor de tweede golf.

Over angst/depressies/geestelijke gezondheid:
Angst-/depressieproblemen zijn aanzienlijk toegenomen tijdens de coronacrisis: van 32% van de bevolking die dergelijke problemen in deze dimensie rapporteerde in de gezondheidsenquête van 2018 tot de helft van de bevolking die dergelijke problemen rapporteerde tijdens de crisis (bijna 52% in de 2 de COVID-19 gezondheidsenquêtes). Er is ook een stijging, maar minder uitgesproken, in het aandeel mensen dat problemen meldt bij dagelijkse activiteiten: van 20% in 2018 tot bijna 23% in de twee COVID-19- gezondheidsenquêtes.
In maart 2021 bedraagt de gemiddelde HRQOL-score in de bevolking van 18 jaar en ouder 0,77. Deze score is aanzienlijk gedaald ten opzichte van 2018 (0,79).
Gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven (HRQoL; Health Related Quality of Life) is een complex en multidimensionaal concept en omvat zowel fysieke, mentale, emotionele en sociale dimensies. Dit concept gaat verder dan de traditionele morbiditeits- en mortaliteitsindicatoren om de gevolgen van gezondheid op de levenskwaliteit te meten.
Uit het onderzoek blijkt dat 7% van de mensen in de afgelopen 12 maanden (april 2020 tot maart 2021) een zelfmoordpoging heeft gedaan, waarvan 0,6% in de afgelopen 3 maanden (januari tot maart 2021). Deze cijfers liggen veel hoger dan in "gewone" tijden.
De index voor levenstevredenheid laat ook zorgwekkende resultaten zien, vooral voor jongvolwassenen (18-29): 46% vindt dat hun leven momenteel (zeer) onbevredigend is, tegenover slechts 11,5% in 2018.

Ik meen me te herinneren dat er in het verleden (misschien zelfs nog op 9Lives) nogal minimaliserend werd gedaan over de mogelijke mentale gevolgen van zulke ingrijpende maatregelen, maar dit bewijst toch wel dat het er voor enorm veel mensen zwaar in begint te hakken.

Ook het feit dat meer en meer mensen de regels beginnen breken (iets wat al langer door veel mensen 'werd aangevoeld') wordt hier toch wel duidelijk vind ik, en dat is nog zoiets waar voordien geen echt bewijs van was.

Ik drop het hier maar omdat dit onderwerpen zijn waar hier vaak over wordt gepraat en waarover er vaak getouwtrek is wegens 'geen harde cijfers'. Ik bedoel hiermee niet dat men de maatregelen zomaar moet lossen of whatever, maar ik vind persoonlijk wel dat men zich wat meer mag beginnen concentreren op andere aspecten dan puur het virologische. Da's niet hetzelfde als zeggen 'laat het virus zijn beloop maar gaan' dus vlieg me alstublieft niet naar de nek.

Bron: https://www.sciensano.be/nl/pershoe...jna-1-op-de-3-personen-voelt-zich-erg-eenzaam

Ja, het is maar 1 onderzoekje, maar het staaft toch wel wat al lang 'gedacht werd' dus ik vond dit wel interessant om te posten.

"De coronapandemie weegt voor velen steeds zwaarder. Dat blijkt uit de recentste enquête van Sciensano. 1 op de 3 zou last hebben van ernstige eenzaamheid en 1 op de 4 zou zelfs al aan zelfmoord gedacht hebben."

Dat zijn eigenlijk echt geen cijfers meer om onder de mat te vegen, triest om te zien :headshake:

Voor degene die het volledige willen lezen (geen paywall), het zijn hallucinante cijfers imo.

En zo zie je maar hoe zwaar het voor veeeel mensen is. Duidelijker kan het niet aangetoond worden.

On a more serious note: Die cijfers mochten ze van mij bijna evenveel geven als de coronacijfers. Uiteraard een klein deel van alle mensen die aan zelfmoordpoging denken doen het ook en nog een kleiner deel slaagt in zijn opzet (gelukkig maar). Maar dit is écht wel een probleem dat meer aandacht verdient dan dat het nu krijgt.

Laatst bewerkt:
Ja ok, het is op flessen getrokken... maar wat is uiteindelijk het verschil, een sportzaal voor revalidatie mag wel "en masse" gebruikt worden, een sportzaal voor recreatie niet... Is toch weer een dubbele standaard.
Je zou toch minimaal verwachten dat die revalidatie op persoonlijke basis gebeurd, met ontsmetting en verluchting van de locatie tussen patienten door... En niet alle patienten tegelijk en in dezelfde zaal...

Revalidatie is dan ook net iets belangrijker dan recreatie + het aantal sportzalen dat dient voor revalidatie is een pak kleiner dan het aantal sportzalen dat dient voor recreatie waardoor de ene groep in totaliteit véél minder invloed zal hebben op de cijfers dan de andere groep.

Laatst bewerkt:
Ik heb revalidatie in het ziekenhuis gehad na mijn operatie. Dat wordt effectief zo geregeld hoor.

Je hebt een vast stramien van wat je moet doen, welke oefeningen etc. Er is geen vrij verkeer mogelijk. Je bent op uw ding en je moet begeleid worden voordat je aan iets anders mag starten op een andere locatie. Die begeleider moet voordat die u begeleidt alles wat je hebt gebruikt "ontsmetten". Ook is er een beperkte bezetting in relatie tot de oppervlakte. Zo zaten we in een ruimte waar vroeger 6 - 8 man in kon met een maximum van 3 personen.

Verluchting was wat moeilijker omdat er geen ramen waren, maar ze zetten wel de airco op. Ik ga er vanuit dat dat ook helpt.

Het probleem met sportzaal voor recreatie is dat die ijzeren discipline snel verwatert. En er is niet echt iemand die dat kan afdwingen want "hobby, we zijn hier voor de fun" in tegenstelling tot een revalidatie. Houd je u niet aan de regels -> dan hoef je niet meer terug te komen. Met uw hobby-"vrienden" is dat al wat moeilijker om die mentaliteit toe te passen.

Mooi. Ik kijk vanavond om een weekendje in te plannen 😁
Ik zou toch even afwachten. Die plannen lijken aanlokkelijk maar met 2 weken politieke druk kunnen ze het ineens afblazen. En welke cafés zouden durven, da's ook een vraag. Een foodtruck in een kleiner dorp zou het mss ook kunnen zijn.

Het lijkt er ook op dat er 2 Overlegcomités zullen zijn die mss een opening kunnen maken in het kader van "buitenplan".

Ik zou toch even afwachten. Die plannen lijken aanlokkelijk maar met 2 weken politieke druk kunnen ze het ineens afblazen. En welke cafés zouden durven, da's ook een vraag. Een foodtruck in een kleiner dorp zou het mss ook kunnen zijn.

Het lijkt er ook op dat er 2 Overlegcomités zullen zijn die mss een opening kunnen maken in het kader van "buitenplan".
Luxemburg lijkt nog de beste optie op een terrasje eens de grenzen opengaan. Zal natuurlijk afhangen welke voorwaarden er zullen zijn voor welke landen.

Lol, nee die worden ook spontaan gedaan

Enige grap is de werkgever van uw vriendin die iedereen blijkbaar naar kantoor laat gaan terwijl het blijkbaar anders kan.
Dat dat ook een grap is betwist ik niet, maar als er daar door de werknemers al meerdere aangiftes zijn gedaan en dan komen ze af met een AANGEKONDIGDE controle, da's toch compleet belachelijk.

Dat dat ook een grap is betwist ik niet, maar als er daar door de werknemers al meerdere aangiftes zijn gedaan en dan komen ze af met een AANGEKONDIGDE controle, da's toch compleet belachelijk.
Een veelgebruikte truuk van alvast RVA-controleurs: een controle aankondigen op dag X en die vergelijken met anonieme controles op dag X-1 of X+1.

Bij gezinstoestanden deed men bvb een aangekondigde controle op woendag, maar was men op dinsdag wel aan het kijken wie die dag 's ochtends in/uit de woning kwam. Of nog leuker: men nodigt mensen uit op het bureau om te spreken over hun gezinstoestand, maar controleert met welke auto men op de parking van de RVA opreed. Niet zelden (als men een vermoeden had) was dat de auto van de partner waarbij men verbleef.

Dat is véél efficienter dan de dag zelf beginnen discussieren over "ah, maar persoon X of Y is vandaag nodig", want als men dan beweert: ah, maar zo gaat het hier elke dag aan toe, heb je ze direct te pakken.

Luxemburg lijkt nog de beste optie op een terrasje eens de grenzen opengaan. Zal natuurlijk afhangen welke voorwaarden er zullen zijn voor welke landen.
Je moet toch al erg wanhopig zijn om tot in Luxemburg te bollen voor een terrasje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan