Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar daar reageerde ik ook niet op, ik reageerde op iemand die er iets in zag wat niet zo was ;)
Nergens zei hij dat die persoon x moest doen om zich beter te voelen; hij stelde vragen en deed suggesties dat die persoon misschien kon helpen om gewoon een andere kijk te krijgen op de situatie.

Zeg ik dan ergens dat je je er niet kut bij mag voelen? Heeft @Mathias55 dat ergens gedaan? Want daar reageerde ik op hé!
Je legde mensen woorden in de mond, wat niet zo was. Hij stelde gewoon vragen, en had die persoon daar gewoon nee op geantwoord of dat het niet mogelijk was, was de kous af. In plaats van het op te blazen en er een groter spel van te maken dan het werkelijk was.

Ja, veel mensen hebben het moeilijk. Maar als je het karikaturaal voorstelt zoals die persoon ("Iedereen heeft immers een gezin om zich mee bezig te houden."), dan is het toch niet onlogisch dat iemand daar terecht op antwoord dat er heel veel mensen ook alleenstaand zijn en in een gelijkaardige situatie zitten. En als je dan ook zegt dat hij "Ik ga uit miserie dan al maar wat meer naar kantoor zodat'k toch nog eens 2 mensen op een dag zie.", dan is het toch ook niet onlogisch om te vragen of je niet beter met je knuffelcontact afspreekt (zeker omdat binnen de huidige maatregelen je eigenlijk niet eens naar kantoor mag gaan gewoon om mensen te zien).

Want uiteindelijk wordt er hier nu weer geklaagd over exact datgene waarmee dit begonnen is (en geen commentaar op gekomen is), namelijk wat @apzoeir deed: de eigen situatie opgeblazen voorstellen en verder met oogkleppen naar de situatie kijken en projecteren.

Want zoals ik al zei, veel mensen hebben het moeilijk. Maar als je hier zo'n dingen komt posten, gaan er reacties op komen. En niemand die zei wat hij moest doen, enkel iemand die vragen stelden zodat hij misschien eens met een ander daglicht op de situatie kon kijken. Wat je onmogelijk als slecht kan aanzien, maar wat dan wel bestempeld werd als "zeggen hoe iemand anders zich moet gedragen" :thinking:
Maar mensen hebben soms ook gewoon de nood aan iemand die zegt "klote" ipv iemand die wil helpen om de zaken in een ander daglicht te stellen, weemoedig doet en zegt dat hij het begrijp maar.... , mensen hebben daar niet altijd behoefte aan. Soms kan eens ranten zonder dat daar iemand op reageert meer helpen dan de zoveelste die het begrijpt en wil helpen. En eigenlijk kan niemand begrijpen hoe iemand zich voelt aangezien dat afhangt van zoveel variabelen.

Maar mensen hebben soms ook gewoon de nood aan iemand die zegt "klote" ipv iemand die wil helpen om de zaken in een ander daglicht te stellen, weemoedig doet en zegt dat hij het begrijp maar.... , mensen hebben daar niet altijd behoefte aan. Soms kan eens ranten zonder dat daar iemand op reageert meer helpen dan de zoveelste die het begrijpt en wil helpen. En eigenlijk kan niemand begrijpen hoe iemand zich voelt aangezien dat afhangt van zoveel variabelen.
Maar dit is een forum. Wat per definitie vraagt om interactie.
Gepost in het gedeelte Algemene Discussies, wat impliceert dat er hier discussies gevoerd worden.
In de thread Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie, wat wederom specifiek een discussie is.

Als er nood aan is voor gewoon ergens uw gal te spuwen waar niemand erop mag reageren, maak dan een andere thread aan met duidelijke regels. Maar als je dit in een discussie thread post, zal er antwoord op komen. En dit kan beide kanten opgaan.

Maar dit is een forum. Wat per definitie vraagt om interactie.
Gepost in het gedeelte Algemene Discussies, wat impliceert dat er hier discussies gevoerd worden.
In de thread Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie, wat wederom specifiek een discussie is.

Als er nood aan is voor gewoon ergens uw gal te spuwen waar niemand erop mag reageren, maak dan een andere thread aan met duidelijke regels. Maar als je dit in een discussie thread post, zal er antwoord op komen. En dit kan beide kanten opgaan.
We hebben in het verleden gezien wat dat kan opleveren van daar continue op in te gaan.

Omdat een knuffelcontact in de praktijk niet bestaat. Ik had dat simpelweg niet. Ik was de enige single in mijn vrienden/familiekring. Voor meesten was hun knuffelcontact 1 van hun ouders of broer/zus. Maar als jonge persoon zonder partner wil je soms ook gewoon eens samen zijn met mensen van uw leeftijd ipv iemand van uw ouders..
Dat was jouw eigen keuze om dit niet te hebben.
En begrijp mij niet verkeerd, ik snap de problematiek want ik behoor tot de groep waarover jij het hebt.

Maar er zijn nog oplossingen voor hé, je mag wel nog dingen doen met andere mensen. Ik heb de afgelopen maanden een aantal mensen uit mijn vriendengroep gezien; 100% de maatregelen volgend.

We hebben in het verleden gezien wat dat kan opleveren van daar continue op in te gaan.
En de oplossing was dan wat er nu gebeurde, het complete contrast (en wederom, het was puur dat wat ik aankaartte)? Dat de persoon die erop antwoordde dan maar woorden in de mond gelegd wordt en de grond in geboord wordt?

En de oplossing was dan wat er nu gebeurde, het complete contrast (en wederom, het was puur dat wat ik aankaartte)? Dat de persoon die erop antwoordde dan maar woorden in de mond gelegd wordt en de grond in geboord wordt?
Die persoon is al meer dan eens aangesproken geweest daarop. Je oogst wat je zaait.

zeg eens niet hoe een ander zich moet gedragen ... het is perfect normaal om je in deze situatie kut te voelen .
Het is geen avance er zijn er hier enkelen die hardnekkig weigeren te respecteren (laat staan accepteren) dat voor sommige mensen een gebrek aan goed weer of eender wat nu eenmaal zwaarder valt dan voor andere.

Dat kan, maar weten we niet. In zijn/haar post merk je dat de focus eerder ligt op het negatieve. Er is meer concenctratie op wat niet kan, dan wat wel kan

"iedereen een gezin"? Denk je dat echt? Er zijn duizenden mensen die single zijn en alleen wonen. Je maakt uzelf wat wijs dat je enige bent in deze situatie.

Is een kutweer echt een reden om binnen te blijven? Bij kutweer ga ik wandelen met een paraplu.

Winkelen op afspraak is toch niet negatief? Je komt lekker toe in een rustige winkel. Minder volk = niet wachten voor een paskamer of minder lang aanschuiven aan de kassa. Positief toch?

Heb je verlof over. Neem die dan op. Maak een daguitstap naar Durbuy of zo. Elke dag iets anders. Wees een toerist in eigen land.
Start een project: vb een blog over alle daguitstappen dat je gedaan hebt. Mss zelfs een videoblog. Denk eens out of the box.
Zijn er écht geen zaken die je altijd al wou doen, maar geen tijd had? Tis nu het moment hé? Doe iets wat je nooit eerder deed. Daag uzelf uit.
Hij zegt inderdaad nergens hoe men zich moet gedragen
Had ik een leerkracht Nedelands geweest, gaf ik u -1 voor begrijpend lezen...

Waar zegt hij hoe een ander zich moet gedragen? Hij stelt vragen en doet op die manier voorstellen om toch nog iets positiefs te doen i.p.v. enkel op het negatieve te concentreren.
Dit komt toch bij mij serieus anders over.

Hij zegt inderdaad nergens hoe men zich moet gedragen

Dit komt toch bij mij serieus anders over.
En hiermee is het begonnen:
Zou je niet beter dagdagelijks met uw knuffelcontact afspreken ipv collega's op het werk?

En bij mij komt dit niet over (zowel deze post als degene die jij quote) als zeggen wat hij moet doen.
In de eerste zin van de post die jij quote en in het vet gezet hebt, zegt hij niet dat hij zich meer moet concentreren op het positieve, hij merkt gewoon op dat de nadruk meer op het negatieve ligt. Vervolgens (wat je niet in het vet zet), stelt hij vragen om het in een ander daglicht te stellen.

Dan erna, terug het stuk in het vet geeft hij een paar voorbeelden en vraagt dan of er geen dingen waren (zoals de eerder genoemde voorbeelden) dat hij nu wel zou kunnen doen.

Maarja, is hier weer hetzelfde verhaal als altijd. Mensen lezen erin wat ze willen, niet wat er gewoon staat. En laten zich kleuren door eerdere uitspraken:
Die persoon is al meer dan eens aangesproken geweest daarop. Je oogst wat je zaait.

Want ik het ook al in de clinch gelegen met @Mathias55 over bepaalde van zijn uitspraken; maar dit kwam totaal zo niet over bij mij. En er is een groot verschil tussen wat er letterlijk staat en wat sommigen ervan willen maken.

Het is geen avance er zijn er hier enkelen die hardnekkig weigeren te respecteren (laat staan accepteren) dat voor sommige mensen een gebrek aan goed weer of eender wat nu eenmaal zwaarder valt dan voor andere.
De wereldvreemdheid in deze thread is echt verontrustend.

Da zijn zo'n mensen die tegen mensen met kanker nog zouden durven zeggen: "genees gewoon?"

En hiermee is het begonnen:

En bij mij komt dit niet over (zowel deze post als degene die jij quote) als zeggen wat hij moet doen.
In de eerste zin van de post die jij quote en in het vet gezet hebt, zegt hij niet dat hij zich meer moet concentreren op het positieve, hij merkt gewoon op dat de nadruk meer op het negatieve ligt. Vervolgens (wat je niet in het vet zet), stelt hij vragen om het in een ander daglicht te stellen.

Dan erna, terug het stuk in het vet geeft hij een paar voorbeelden en vraagt dan of er geen dingen waren (zoals de eerder genoemde voorbeelden) dat hij nu wel zou kunnen doen.

Maarja, is hier weer hetzelfde verhaal als altijd. Mensen lezen erin wat ze willen, niet wat er gewoon staat. En laten zich kleuren door eerdere uitspraken:

Want ik het ook al in de clinch gelegen met @Mathias55 over bepaalde van zijn uitspraken; maar dit kwam totaal zo niet over bij mij. En er is een groot verschil tussen wat er letterlijk staat en wat sommigen ervan willen maken.
Alle, als het moet gaan over wat er letterlijk staat, bedankt aan @Mathias55 om een psychologisch profiel op te stellen van wie post in de thread. Veel nuttiger natuurlijk voor diegene waar het over gaat dan zeggen of impliceren wat men moet doen.
Heb je verlof over. Neem die dan op. Maak een daguitstap naar Durbuy of zo. Elke dag iets anders. Wees een toerist in eigen land.
Start een project: vb een blog over alle daguitstappen dat je gedaan hebt. Mss zelfs een videoblog. Denk eens out of the box.
Zijn er écht geen zaken die je altijd al wou doen, maar geen tijd had? Tis nu het moment hé? Doe iets wat je nooit eerder deed. Daag uzelf uit.
Dit is inderdaad niet zeggen wat men moet doen. Mssh moet ik mij mentaal beperkt laten verklaren door onze psychologen van BG

De wereldvreemdheid in deze thread is echt verontrustend.

Da zijn zo'n mensen die tegen mensen met kanker nog zouden durven zeggen: "genees gewoon?"
En nu maak je er nog meer een zwart-wit gegeven van? Lijkt me toch niet nodig om dit zo op de spits te drijven of in het belachelijke te trekken?

Persoonlijk vind ik Matthias zijn post ook iets te hard en tegelijkertijd te gemakkelijk overkomen. Is het persé slecht bedoeld? Ook weer niet. Maar ik ben wel van mening dat men met iets meer nuance mag reageren op persoonlijke situaties. Het is wel degelijk een belangrijk gegeven voor je mentale gezonheid om "iets anders te vinden" om je bezig te houden. Heel kort door de bocht : Stel je bent voetballer en je mag dit nu al een jaar niet doen (weet niet exact wanneer wel/niet) en je vervangt dit letterlijk door "niets" of "thuis wat zitten mokken omdat je dat niet mag doen", dat is voor niemand gezond. In dat opzicht is het inderdaad 'goed bedoeld advies' om toch te kijken om je in de tussentijd met iets anders sportiefs bezig te houden.

Dat dat je ding niet is, en dat je daar over klaagt. Absoluut, alle begrip voor. Maar als klagen het enige is wat je doet, dan is dat nefast. Nu, dit is dan ook weeral vanuit zwart-wit perspectief. Zoals sommigen hier aangeven : Ik heb alles al afgewandeld, ik heb dit en dat en dat al gedaan, en ... en ik ben alles beuh. Alle begrip voor, dan heeft het ook weinig nut om met die lijstjes af te komen van "heb je dat al eens geprobeerd?" ook al is dat met goede bedoelingen, snap ik dat dat tegen de borst stoot. Je bent die shit beu. Ik ben die shit beu.

Maar laat ons aub niet in een zwart-wit verhaaltje terecht komen waarbij het inderdaad weer een "alles mag" "niets mag" discussie is, of discussies over "ja maar dit mag toch en IK vind dat fijn". Iedereen heeft inderdaad andere voorkeuren en ja, een positieve ingesteldheid en dingen proberen is een positief iets, maar voor de algemene mentale gezondheid heeft dergelijk "advies" niet altijd veel nut, zeker niet van een "stranger on the internet" en kan dat zelfs frustrerend zijn.

Hopelijk allen met wat respect voor elkaar. :)

Beetje het "typische huwelijk" uit de sit-coms.
Persoon A: Ventileert over situatie
Persoon B: Komt met 1000 oplossingen waar persoon A niets aan heeft.
Persoon A wil gewoon gehoord worden, een klankbord.
Persoon B snapt maar niet dat er even gewoon geen behoefte is aan een rationele oplossing. Die kan A ook wel zelf bedenken.

Geeft bij een partner/vrienden al frustratie, laat staan als inderdaad een stranger on the internet dat doet.

Om het met een overdreven genderstereotyperend cliché te zeggen:
1. Vrouwen willen van nature – door hun man – gehoord worden; Mannen zijn van nature probleemoplossers – het eerste conflict:
De kern:
1) ‘Hij heeft er geen idee van dat hij haar zou helpen als hij alleen maar met medeleven en belangstelling naar haar zou luisteren’
2) ‘Hij weet niet dat op Venus over problemen praten niet hetzelfde is als met een oplossing komen’
3) ‘Mannen moeten beseffen dat vrouwen over hun problemen praten om dichterbij te komen, en niet per se om een oplossing te vinden’
4) ‘Vaak wil een vrouw alleen maar haar gevoelens uiten over de dag; haar man wil haar helpen en onderbreekt haar steeds met een niet-aflatende stroom oplossingen voor haar problemen’
5) ‘Een man vindt het moeilijk om naar een vrouw te luisteren als ze ongelukkig of teleurgesteld is, omdat hij dan het gevoel heeft gefaald te hebben'

Vervang man/vrouw gerust door persoon A/persoon B natuurlijk.

Ik ben het op dit moment allemaal kotsbeu.

- Als single zit je hier gewoon veel vaker alleen dan dat je nog iemand ziet. Iedereen heeft immers een gezin om zich mee bezig te houden.
- Ik ga uit miserie dan al maar wat meer naar kantoor zodat'k toch nog eens 2 mensen op een dag zie.
- Heel't weekend kutweer, zal dan maar wat werken uit miserie. 't Is niet dat er iets leuks te doen valt.
- Winkelen op afspraak. Heel mijn leven wordt op uur en tijd geregeld.
- Volgende week nog verlof op te nemen van vorig jaar. Het interesseert me zelfs geen hol.

Ik heb het echt compleet, maar dan ook compleet gehad. Heb altijd positief in't leven gestaan, maar op dit moment heb'k precies geen enkel perspectief.
Volledig mijn gevoel voor het moment.
Ik prijs mezelf gelukkig dat ik gewoon vanop kantoor werk en fijne collega's heb zodat het iets draaglijker is.
Ookal sta ik enorm positief in het leven begin ik toch een lichte vorm van neerslachtigheid te krijgen. Ik weet ook wel dat iedereen zijn leven in pauze staat, maar toch. Ik zie de meeste van mijn vrienden aan kinderen beginnen en heb echt de vrees van alleen achter te blijven.
Een vrees die week na week sterker aan het worden is.

Ik merk ook dat ik mij op het werk begin te ergeren aan alles door een gebrek aan horeca.
Het klinkt belachelijk, maar de wekelijkse bezoeken aan het café mis ik enorm om te kunnen ventileren.
Door de nieuwe berichtgeving ivm de horeca heb ik terug een minder gevoel. Ik keek echt uit naar die eerste mei.

En je kan inderdaad nog afspreken, wat we soms wel doen. Maar het voelt toch niet hetzelfde.

Alle, als het moet gaan over wat er letterlijk staat, bedankt aan @Mathias55 om een psychologisch profiel op te stellen van wie post in de thread. Veel nuttiger natuurlijk voor diegene waar het over gaat dan zeggen of impliceren wat men moet doen.

Dit is inderdaad niet zeggen wat men moet doen. Mssh moet ik mij mentaal beperkt laten verklaren door onze psychologen van BG
Ik zie iemand iets posten die de zaken negatief bekijkt. Dat is een constatatie, geen oordeel over die persoon. @The Fox heeft het bij het rechte eind hoor. Hij leest m'n post zoals ik het bedoelde.

En waarom zou ik een medepersoon niet mogen helpen om de zaken positief te zien? Waarom mag ik hem/haar geen alternatieven aanbieden? Ik wou iemand die in een dipje zit maar helpen. Dat mag niet omdat ik geen psycholoog ben? Doe niet flauw he. Dit is een discussieforum waar iedereen wel mekaar helpt zonder dat ze een expert zijn in iets.

Je zoekt te ver en leest de dingen zoals je zel zelf wilt lezen.

Da filmpje van MVR op die conferentie is weer viraal aan't gaan, zelfs vrienden die het doorsturen. Wat was de uitleg er nu weer voor, want ik dacht dat het uit context getrokken was?

Deze lockdown valt toch voor veel mensen toch goed mee?

Verveel je je in je krotje? Wandel naar buiten.
Eenzaam? Spreek af met vrienden in buitenlucht?

Mensen met échte problemen horen we minder vaak dan de zeurpieten
Allemaal goedbedoelde raad om mensen er boven op te helpen. Waarschijnlijk zien wij het verkeerd in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan