Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
De prijzen die de USA, Israel en de UK nu al winnen zijn nochtans ook niet slecht: geen nieuwe golf, (her)opening van horeca en cultuur ... Laat ons hopen dat wij op het einde dezelfde prijzen kunnen winnen als hen maar zeggen dat het vaccinatiebeleid niet faalt omdat we er ooit wel gaan geraken, is me een brug te ver.

Situatie in Zwitserland: Heb mij zonet geregistreerd, ik zit in vaccinatiegroep N en heb een QR code gekregen die ik dan moet laten tonen bij mijn vaccinatie. Ik krijg een sms wanneer vaccinatie groep N aan de buurt komt om mijn tijdslot te kiezen.

Toch weer typerend dat dat allemaal veel beter geregeld is dan het zooitje ongeregeld in Belgie.

De prijzen die de USA, Israel en de UK nu al winnen zijn nochtans ook niet slecht: geen nieuwe golf, (her)opening van horeca en cultuur ... Laat ons hopen dat wij op het einde dezelfde prijzen kunnen winnen als hen maar zeggen dat het vaccinatiebeleid niet faalt omdat we er ooit wel gaan geraken, is me een brug te ver.
Voor de 1.000ste keer, de enige reden dat Israël kon doen wat ze deden, is omdat niet iedereen het deed. Als wij het ook zo hadden gedaan, had heel Europa het ook zo gedaan, en kon niemand het nog zo doen.

Situatie in Zwitserland: Heb mij zonet geregistreerd, ik zit in vaccinatiegroep N en heb een QR code gekregen die ik dan moet laten tonen bij mijn vaccinatie. Ik krijg een sms wanneer vaccinatie groep N aan de buurt komt om mijn tijdslot te kiezen.

Toch weer typerend dat dat allemaal veel beter geregeld is dan het zooitje ongeregeld in Belgie.
1. Je krijgt een brief met datum en uur
2. Je bevestigt online of vraagt een nieuwe datum aan
3. Je gaat op het afgesproken tijdstip naar het vaccinatiecentrum

Hoe is dat precies een zootje ongeregeld tegenover uw Zwitsers systeem? Het enige verschil is dat jij uw tijdslot zelf kan kiezen.

1. Je krijgt een brief met datum en uur
2. Je bevestigt online of vraagt een nieuwe datum aan
3. Je gaat op het afgesproken tijdstip naar het vaccinatiecentrum

Hoe is dat precies een zootje ongeregeld tegenover uw Zwitsers systeem?
Enkele redenen:

1. Geen wachttijden van 20 uur, duurde 2 minuten om te registreren
2. Op voorhand registreren: geen brieven versturen naar mensen die toch niet komen opdagen en dus ook niet al dat gedoe met die vaccinoverschotten
3. Opdeling in vaccinatiegroepen: Het is duidelijk dat de planning in Zwitserland veel verder staat, ik ben daar al opgedeeld in een subgroep terwijl ze in Belgie nog altijd aan het debatteren zijn over wie er nu een risicogroep is en wie niet
4. Gedigitaliseerd en snelle communicatie via sms. Brieven, dat doet mij aan de jaren 90 denken

Voor de 1.000ste keer, de enige reden dat Israël kon doen wat ze deden, is omdat niet iedereen het deed. Als wij het ook zo hadden gedaan, had heel Europa het ook zo gedaan, en kon niemand het nog zo doen.

Israel is maar een klein deel in de groep USA, Israel, UK. Waarom je hier zo ("voor de 1.000ste keer") op moet reageren is me een raadsel. Dit was niet het punt, noch waarover de discussie ging.

Israel is maar een klein deel in de groep USA, Israel, UK. Waarom je hier zo ("voor de 1.000ste keer") op moet reageren is me een raadsel. Dit was niet het punt, noch waarover de discussie ging.
Je andere twee zitten ook niet in de EU en hoeven dus ook geen rekening te houden met het solidariteitsprincipe. Wat ook voor iets geldt.

Het is voor de 1.000ste keer, omdat het al verschillende keren herhaald is. Dat het een klein deel is in de groep, maakt het niet minder waar. De enige reden waarom Israël nu garen spint, is omdat ze bijzonder egoïstisch hebben gehandeld. En dan kun je niet zeggen dat zij het beter gedaan hebben dan wij, want als "wij" het ook zo zouden doen, zou iedereen het ook zo willen doen, en zou niemand het kunnen doen.

1. Geen idee waar jij aan die wachttijden komt. Het registreren van beide grootouders duurde een minuut. En het vaccineren zelf was ook binnen en buiten.

2. Een andere aanpak maar daarom niet meteen beter. Ik heb net zo goed weet van mensen die toch beslist hebben zich te laten vaccineren na het ontvangen van hun brief.

3. Geen idee aan welke groepen ze nu in Zwitserland bezig zijn, dus daar zal je wss gelijk in hebben.

4. Want ouderen en technologie zijn een perfecte combinatie, dat weten we allemaal.

3/4 punten zijn gewoon zaken die jij persoonlijk beter vindt. Dat heeft niets te maken met of het ene systeem beter is dan het andere. Kunnen er zaken in België vlotter? Is de lucht blauw? Natuurlijk, maar dat continue gezaag hangt toch ook mijn keel uit.

Edit: Uiteraard kunnen er zaken beter. Maar ik zie meer problemen in het kluwe van verschillende beleidsniveau’s en de slechte leveringen qua vaccins dan dat er een brief ipv sms wordt verstuurd.

Je andere twee zitten ook niet in de EU en hoeven dus ook geen rekening te houden met het solidariteitsprincipe. Wat ook voor iets geldt.

Het is voor de 1.000ste keer, omdat het al verschillende keren herhaald is. Dat het een klein deel is in de groep, maakt het niet minder waar. De enige reden waarom Israël nu garen spint, is omdat ze bijzonder egoïstisch hebben gehandeld. En dan kun je niet zeggen dat zij het beter gedaan hebben dan wij, want als "wij" het ook zo zouden doen, zou iedereen het ook zo willen doen, en zou niemand het kunnen doen.

Om het Europees vaccinatiebeleid te evalueren lijkt het me nogal logisch dat ik vergelijk met blokken buiten de EU. Het gaat hier niet over verschillen binnen de EU. Als je je altijd als de grote solidaire partij wil opstellen, wordt er van je geprofiteerd dat is nu eenmaal hoe de wereld werkt. Als je in een gigantische gezondheids en economische crisis zit, lijkt het me maar logisch dat een regering (de Europese in dit geval, niet de Belgische) zich sterk opstelt en haar eigen burgers voor die van andere landen/unies, die ook niet solidair zijn, plaatst. Rustig afwachten en hopen dat iedereen maar solidair vaccins gaat verdelen, is hopeloos utopisch.

Het is de 1000ste keer omdat jij dat ervan maakt en er een punt bij betrekt dat hier helemaal niet ter zake doet. Laat Israel uit mijn post, en er verandert niets aan de rest. Vergelijk EU met de UK en de USA en we doen het heel slecht. Enkel kijken naar prijzen aan de meet gaat voorbij aan de impact van de verlengde maatregelen in landen waar de meet pas maanden later wordt bereikt.

Om het Europees vaccinatiebeleid te evalueren lijkt het me nogal logisch dat ik vergelijk met blokken buiten de EU. Het gaat hier niet over verschillen binnen de EU. Als je je altijd als de grote solidaire partij wil opstellen, wordt er van je geprofiteerd dat is nu eenmaal hoe de wereld werkt. Als je in een gigantische gezondheids en economische crisis zit, lijkt het me maar logisch dat een regering (de Europese in dit geval, niet de Belgische) zich sterk opstelt en haar eigen burgers voor die van andere landen/unies, die ook niet solidair zijn, plaatst. Rustig afwachten en hopen dat iedereen maar solidair vaccins gaat verdelen, is hopeloos utopisch.

Het is de 1000ste keer omdat jij dat ervan maakt en er een punt bij betrekt dat hier helemaal niet ter zake doet. Laat Israel uit mijn post, en er verandert niets aan de rest. Vergelijk EU met de UK en de USA en we doen het heel slecht. Enkel kijken naar prijzen aan de meet gaat voorbij aan de impact van de verlengde maatregelen in landen waar de meet pas maanden later wordt bereikt.
Maar dat solidariteitsprincipe gaat ook alleen maar op binnen de EU, hè? Jij maakt ervan dat de EU solidair is met iedereen, maar dat is het helemaal niet. Solidariteitsprincipe is dat we ineens voor de hele EU kopen en die gelijkmatig verdelen. Niet de rijkste eerst.

En daarom klopt je vergelijking ook totaal niet. De EU kon niet zoals Israël gewoon alles hebben opgekocht ineens, want zo veel wàs er niet. De enige reden dat Israël het kon, was omdat de rest het niet deed.

Vergelijk EU met de UK en de USA en we doen het heel slecht

Maar dat solidariteitsprincipe gaat ook alleen maar op binnen de EU, hè? Jij maakt ervan dat de EU solidair is met iedereen, maar dat is het helemaal niet.

EU heeft gewoon weerzinwekkend slecht onderhandeld, en daar is een "solidariteits"-principe uit voortgevloeid. Werkelijk ieder land heeft restrictieve maatregelen in die contracten opgenomen (in de VS zelfs in de wet), die fabrikanten fameus de duimschroeven kunnen doen aandraaien. Europa heeft daaraan verzaakt, met als gevolg dat er op Europees grondgebied een massa vaccins worden gemaakt, en dat die allemaal weglekken naar die landen die wel zo slim waren om waterdichte/strenge contracten te sluiten, en de EU krijgt de restjes (als die er al zijn). De samenwerkingscontracten die er waren blijken ook niet te werken: voor AZ bijvoorbeeld zijn er veel vaccins (equivalent van 60M) van de EU naar de UK gegaan. In het contract stond ook dat er vanuit 2 fabrieken uit de UK naar de EU zou uitgevoerd worden. Er is geen milliliter de EU binnengekomen vanuit de UK.

Het meeste dat ze al hebben gedaan qua tanden laten zien is zeggen "ja, we kunnen uitvoerrestricties gaan installeren voor bedrijven die zich niet aan het contract houden". Zo'n dreigement werkt misschien bij een driejarige kleuter, maar niet in de grote boze echte wereld.

EU: "Worldwide solidarity: by negligence"

Heeft iemand al een politieker iets horen zeggen over het reduceren van risico profiel van patienten? Nu de geest toch uit de fles is in de gezondheidszorg en het spenderen van infinite money. Boris Johnson zie ik op tv soms zeggen "the best remedy is sport sport sport". Hier is het "doe je best en de curve zakt".

Ipv BMI 40 of allerlei ziektes die een risico verhogen te isoleren/voorrang geven/what not, zou het beter zijn het risico aan te pakken. Lijkt me dat sport terug betalen of zelfs een personal coach aan elke BMI40 man/vrouw op den duur goedkoper is dan half belgie op slot te doen om ze te beschermen.

Idem met roken. Er sterven jaarlijks 6000-7000 mensen aan longkanker in belgie (dat zijn er 20 per dag), overgrote deel rokers (bij mannen tussen 30 en 80 overigens nog altijd #1 doodsoorzaak...). Als we 20 corona doden/dag te veel vinden om te heropenen, moeten we misschien stoppen met sigaretten te verkopen. Volgens dit artikel zelfs tot 20k tabaksdoden per jaar. > 50 per dag zou dat zijn..... https://www.knack.be/nieuws/factche...l-dan-aan-tabak/article-longread-1574375.html

Hart en vaatziektes 10000 per jaar in vlaanderen alleen. Een heel groot stuk te vermijden met wat sporten/bewegen/minder frieten binnen duwen/minder pinten zuipen. Alcohol doden 6000 per jaar.

Om maar te zeggen, er zijn heel wat vermijdbare doden die we gewoon accepteren en laten passeren en die met heel weinig politieke moed vermeden kunnen worden (e.g. doe de Nieuw Zeelandse move met sigaretten prijzen). Terwijl elke Corona dode precies ten allen prijze moet vermeden worden....

EU heeft gewoon weerzinwekkend slecht onderhandeld, en daar is een "solidariteits"-principe uit voortgevloeid. Werkelijk ieder land heeft restrictieve maatregelen in die contracten opgenomen (in de VS zelfs in de wet), die fabrikanten fameus de duimschroeven kunnen doen aandraaien. Europa heeft daaraan verzaakt, met als gevolg dat er op Europees grondgebied een massa vaccins worden gemaakt, en dat die allemaal weglekken naar die landen die wel zo slim waren om waterdichte/strenge contracten te sluiten. De samenwerkingscontracten die er waren blijken ook niet te werken: voor AZ bijvoorbeeld zijn er veel vaccins (equivalent van 60M) van de EU naar de UK gegaan. In het contract stond ook dat er vanuit 2 fabrieken uit de UK naar de EU zou uitgevoerd worden. Er is geen milliliter de EU binnengekomen vanuit de UK.

"Solidarity by negligence"
Nogmaals. Het solidariteitsprincipe is dat BINNEN EUROPA elk land hetzelfde aantal vaccins/inwoner krijgt, aan dezelfde prijs. Dat is van in het begin het opzet geweest, en is niet voortgevloeid uit de onderhandelingen. Dat is gewoon platweg gelogen.

Het heeft niks te maken met alle verzonnen dingen over een solidariteitsprincipe achteraf naar landen BUITEN Europa?

Maar dat solidariteitsprincipe gaat ook alleen maar op binnen de EU, hè? Jij maakt ervan dat de EU solidair is met iedereen, maar dat is het helemaal niet. Solidariteitsprincipe is dat we ineens voor de hele EU kopen en die gelijkmatig verdelen. Niet de rijkste eerst.

En daarom klopt je vergelijking ook totaal niet. De EU kon niet zoals Israël gewoon alles hebben opgekocht ineens, want zo veel wàs er niet. De enige reden dat Israël het kon, was omdat de rest het niet deed.

Het gaat niet over Israel. Waarom blijf je het nu enkel over Israel hebben? Jij vindt dus dat het vaccinatieprogramma in de EU goed loopt en dat vergelijkingen met de UK en USA ook niet mogen? We doen het slecht in vergelijk met de USA, UK en Israel (dat is een opsomming van 3, gelieve niet te focussen op specifieke zaken die enkel in het veruit kleinste van de 3 gelden). Dat is het énige punt dat gemaakt werd in mijn post als reactie op een post die vindt dat het Europese vaccinatieprogramma niet slecht loopt.

Nogmaals. Het solidariteitsprincipe is dat BINNEN EUROPA elk land hetzelfde aantal vaccins/inwoner krijgt, aan dezelfde prijs. Dat is van in het begin het opzet geweest, en is niet voortgevloeid uit de onderhandelingen. Dat is gewoon platweg gelogen.

Het heeft niks te maken met alle verzonnen dingen over een solidariteitsprincipe achteraf naar landen BUITEN Europa?

Maar waarop slaat volgende dan?

Ik mag geen vergelijking maken van de EU met de USA en de UK omdat ze niet in de EU zitten en geen rekening moeten houden met het solidariteitsprincipe. Over welk solidariteitsprincipe spreek je hier dan? Het ging nergens over vergelijkingen tussen EU-lidstaten en er was dus ook nergens kritiek op het Europese solidariteitsprincipe. In de USA worden de vaccins ook nationaal gekocht en verlopen de vaccinatieplannen per staat, solidariteitsprincipe als het ware. Maar opnieuw, jij hebt de discussie daar naartoe getrokken terwijl het daar totaal niet over ging.

Ik ga mij niet mengen in een nutteloze "Heeft Israël het beter gedaan dan de EU?" want dat zijn gangsters eerste klas, maar een zeer terechte vraag is wel "Had de EU het beter kunnen doen?" imo.

Interne solidariteit of niet, er is véél misgelopen bij het sluiten van die contracten, en dat is zeker deel van de reden voor onze achterstand. Daar mag en moet je als burger kritiek op kunnen geven.

Het gaat niet over Israel. Waarom blijf je het nu enkel over Israel hebben? Jij vindt dus dat het vaccinatieprogramma in de EU goed loopt en dat vergelijkingen met de UK en USA ook niet mogen? We doen het slecht in vergelijk met de USA, UK en Israel (dat is een opsomming van 3, gelieve niet te focussen op specifieke zaken die enkel in het veruit kleinste van de 3 gelden). Dat is het énige punt dat gemaakt werd in mijn post als reactie op een post die vindt dat het Europese vaccinatieprogramma niet slecht loopt.
Hé, ik heb het voorbeeld van Israël er niet bijgehaald, dat heb jij zelf gedaan. Kan ik toch niks aan doen dat je een slecht voorbeeld kiest?

Maar waarop slaat volgende dan?

Ik mag geen vergelijking maken van de EU met de USA en de UK omdat ze niet in de EU zitten en geen rekening moeten houden met het solidariteitsprincipe. Over welk solidariteitsprincipe spreek je hier dan? Het ging nergens over vergelijkingen tussen EU-lidstaten en er was dus ook nergens kritiek op het Europese solidariteitsprincipe. In de USA worden de vaccins ook nationaal gekocht en verlopen de plannen per staat, solidariteitsprincipe als het ware. Maar opnieuw, jij hebt de discussie daar naartoe getrokken terwijl het daar totaal niet over ging.
Maar enfin... De EU moet in de aankoopstrategie rekening houden met het solidariteitsprincipe dat ze van in het begin hoog in het vaandel hebben gedragen. En wat mij betreft terecht.

De VS hoeft dat niet te doen, net als het UK niet. Die hebben geen andere landen om mee rekening te houden. Die hoeven zo geen aantallen van vaccins te bestellen en die gelijk zien te verdelen over verschillende regeringen met verschillende logistieke capaciteiten, georganiseerd met al die regeringen. Je doet alsof dat solidariteitsprincipe alleen maar alles na de aankoop beïnvloedt, maar het beïnvloedt ook de manier waarop je kunt onderhandelen, wat je kunt vragen en wat je kunt geven. Daarom ging de discussie daar wel over, want het is niet zomaar 1-op-1 over te zetten zonder daarmee rekening te houden.

Enkele redenen:

1. Geen wachttijden van 20 uur, duurde 2 minuten om te registreren
2. Op voorhand registreren: geen brieven versturen naar mensen die toch niet komen opdagen en dus ook niet al dat gedoe met die vaccinoverschotten
3. Opdeling in vaccinatiegroepen: Het is duidelijk dat de planning in Zwitserland veel verder staat, ik ben daar al opgedeeld in een subgroep terwijl ze in Belgie nog altijd aan het debatteren zijn over wie er nu een risicogroep is en wie niet
4. Gedigitaliseerd en snelle communicatie via sms. Brieven, dat doet mij aan de jaren 90 denken
Je verwart een aantal zaken, of wilt ze persé in een ander daglicht zetten:

1. Wachtrijen was enkel op dag 1 (nu is er al geen wachtrij meer) van de site van de reservelijst. Registreren na uitnodiging is zonder wachtrij.
  2. Heel handig voor de mensen die er niets van weten...
  3. In België wordt je ook opgedeeld in groepen, en dan krijg je je brief (of mail/sms, zie hieronder).
  4. Idem in België, je kan dit via je ebox laten verlopen. opt-in natuurlijk, zoals jij ook gedaan hebt toen je je registreerde. En alles digitaal is niet bepaald toegankelijk voor de doelgroep die het het meeste nodig heeft: de bejaarden. Dus brief sturen (wat ze zeker gaan krijgen) en dan pas digitaal is voor die groep beter.

maar een zeer terechte vraag is wel "Had de EU het beter kunnen doen?" imo.
Wat de EU heeft bewezen is dat het gewoon écht een praatbarak is, en als het er toe doet, ze niets kunnen. Zelfs als het op een zilveren schoteltje wordt aangereikt en het enige wat ze moeten doen er een handtekening moeten onder zetten.

Ik hoop dat dit veel mensen (en landen) wakkergeschud heeft. Deze EU ben ik liever kwijt dan rijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan