Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben redelijk bedreven in statistiek en wanneer ik kijk naar de manier waarop het beleid in de eerste golf is ingevoerd, en daarbij alle wijzigingen in teststrategieën die we hebben gehad, dan kan je uit die data volgens mij heel veel correlaties zoeken, maar je meetresultaten sucken gewoon zo de ballen, dat dat geen zin heeft.

Science denkt daar blijkbaar anders over.

misschien zijn die niet bedreven in statistiek.

wie weet.

De stijging die terug was ingezet voor de kerstvakantie is mooi gestopt geweest dankzij de kerst/schoolvakantie.
Met scholen die terug beginnen kiezen ze om toch nog naar een derde golf te gaan.
Rare keuze. Des te meer met die Engelse variant waar men te weinig op test.

Science denkt daar blijkbaar anders over.

misschien zijn die niet bedreven in statistiek.

wie weet.
Wel, ik heb zelf ook enkele jaren als wetenschapper aan de KUL gewerkt (faculteit toegepaste wetenschappen).

In deze vier elementen
1 . Ik weet hoe de teststrategie hier is aangepast gedurende de eerst golf, en ook in Nederland en Frankrijk, door een gebrek aan tests in het begin van de lockdown. Dus je kan die dingen de facto moeilijk vergelijken, je kan assumpties maken van de evolutie van de impact van het aantal tests, maar dat zijn dan assumpties.
2. Ik lees dat ze in die studie ook het aantal officiële doden als parameter nemen, terwijl er al meerdere betrouwbare studies aangeven dat de officiële dodencijfers per land significant verschillen wanneer je die vergelijkt met de oversterfte. In Frankrijk hebben ze tot einde maart alleen doden in de klinieken geteld, daarna zijn ze ook de doden in de rustoorden gaan tellen. Het VK heeft officieel 60% minder doden dan België tot einde september, maar wanneer je in dezelfde periode naar de oversterfte kijkt, hebben ze 20% meer doden dan ons.
Ook daar zeggen ze bepaalde assumpties gemaakt te hebben om de data te verbeteren.
3. Verder
- geven ze in het artikel aan dat ze heel wat assumpties hebben gemaakt, en dat de mate van opvolging en respect van de verschillende maatregels in verschillende landen niet in acht genomen (kan ) worden
- zijn de datasets zijn redelijk beperkt
- wanneer je naar de 50% en 95% foutintervals bekijkt, zie dat je niet zo heel veel kan besluiten met zekerheid ( >90%). Het is niet omdat de mediaan A (5 metingen) lager ligt dan de mediaan van B (7 metingen) dat A lager is dan B, alleen dat er een kans is dat dat zo is.

Met al deze beperkingen in rekening te nemen, wil ik uit die studie gerust accepteren
- dat samenscholingen van meer dan 10 mensen de efficiëntste maatregel zijn om de verspreiding van het virus in te dammen
- dat scholen én universiteiten sluiten ook zeer efficiënt is
- dat bijkomende lockdown maatregels bonveop alle andere onderzochte maatregels niet zoveel extra meer opleveren.

Maar dat scholen sluiten zeer efficiënt is? Neen, want dat staat er ook niet. Het gaat over het sluiten van scholen en universiteiten, die worden samen genomen in de studie .

Dus science ondersteunt helemaal niet wat jij vertelt.

En vanuit de recente tracking data weten we dat universiteitsstudenten een groot probleem zijn, gedurende de laatste weken blijkt uit de tracking data ook dat jonge kinderen die naar school gaan geen echt probleem lijken te vormen.

De voorbije weken zien we in B een daling van het aantal besmettingen terwijl die kinderen nog altijd naar school gaan, dus is er geen reden om de strategie aan te passen.
Op dit ogenblik zijn besmettingen op 't werk de grote motor van de epidemie in België. En de meeste bedrijven zijn de voorbije twee weken ook tot een quasi stilstand gekomen

Gelukkig slaagt België er in om haar bevolking razendsnel te vaccineren.

De goedgelovigen die zo trots waren op het "beste gezondheidssysteem van de wereld" moeten de kelk toch echt wel tot op de bodem legen, niets blijft hen bespaard.

Stel dat alle voorzorgsmaatregelen worden gevolgd, dan ben ik het volledig met je eens, maar in de praktijk zie ik de iets oudere jongeren buiten de schoolpoorten onderling geen afstand houden of mondmasker dragen. Samen lunchen in het park, zo van die zaken.
Wat je hier zegt is buiten de schoolpoorten. Hoe groot schat je de kans in dat die zaken minder, evenveel of meer zouden gebeuren als de scholen gesloten zijn? Ik zie in zo'n geval zeker niet noodzakelijk MINDER contact. En dat contact zal dan vaker (zeker in de winter) binnen gebeuren en dat zonder mondmasker. Wat een hogere risico oplevert dan de uren dat men binnen zit, met alvast beter geventileerde ruimtes dan tienerkamers.
Destel zei:
Daarnaast ook wanneer scholen gesloten worden dat ouders van jongere kinderen vaker geforceerd zijn om thuis te blijven. Is zo'n maatregel plezant? Waarschijnlijk niet, enorme maatschappelijke schade, maar afgaande van het aantal nauwe contacten kinderen met elkaar onderhouden tov ouderen, kan het toch niet anders dan dat zo'n maatregel een aanzienlijk effect heeft? Als zo'n neveneffecten de maatregel effectiever maken, is de maatregel ... effectief toch?
dan zou je toch het verschil moetne kunnen zien tussen periodes van vakanties en periodes waar er school is? En dat zie je niet.

Ik denk overigens dat er betere manieren zijn om te maken dat mensen niet gaan werken ipv meer dan 1 miljoen kinderen thuis te laten.
Destel zei:
De gemiddeldes kunnen er dan wel wat naast zitten, maar daarmee keer je volgens mij geen trend van maatregelen die in alle situaties werken en maatregelen die niet in alle situaties werken. Kijk de minima percentages effectiviteit "high risk face to face businesses": -8%, werkt dus niet altijd, "non-essential face to face businesses": -3%, werkt dus niet altijd, sluiten van de scholen: 16%, werkt dus wel.

Voor alle duidelijkheid: ik wil geen sociaal incapabele generatie met een leerachterstand, maar zo zwart/wit als scholen sluiten helpt niet is het imo nu ook weer niet.
en dat is net wat je doet: in België zijn de scholen gedeeltelijk gesloten, maar toch redeneer je dat het sluiten van de scholen werkt, alsof ze niet gedeeltelijk gesloten zijn en dat niet voldoende kan zijn.

Gelukkig slaagt België er in om haar bevolking razendsnel te vaccineren.

De goedgelovigen die zo trots waren op het "beste gezondheidssysteem van de wereld" moeten de kelk toch echt wel tot op de bodem legen, niets blijft hen bespaard.
We zijn wat, een week ver sinds het eerste vaccin is goedgekeurd? Los van het feit dat we ook gewoon afhankelijk zijn van Europa, en dat ge net zoals de rest van de trolls op 9lives op de verkeerde schiet.

een he
Wel, ik heb zelf ook enkele jaren als wetenschapper aan de KUL gewerkt (faculteit toegepaste wetenschappen).

In deze vier elementen
1 . Ik weet hoe de teststrategie hier is aangepast gedurende de eerst golf, en ook in Nederland en Frankrijk, door een gebrek aan tests in het begin van de lockdown. Dus je kan die dingen de facto moeilijk vergelijken, je kan assumpties maken van de evolutie van de impact van het aantal tests, maar dat zijn dan assumpties.
2. Ik lees dat ze in die studie ook het aantal officiële doden als parameter nemen, terwijl er al meerdere betrouwbare studies aangeven dat de officiële dodencijfers per land significant verschillen wanneer je die vergelijkt met de oversterfte. In Frankrijk hebben ze tot einde maart alleen doden in de klinieken geteld, daarna zijn ze ook de doden in de rustoorden gaan tellen. Het VK heeft officieel 60% minder doden dan België tot einde september, maar wanneer je in dezelfde periode naar de oversterfte kijkt, hebben ze 20% meer doden dan ons.
Ook daar zeggen ze bepaalde assumpties gemaakt te hebben om de data te verbeteren.
3. Verder
- geven ze in het artikel aan dat ze heel wat assumpties hebben gemaakt, en dat de mate van opvolging en respect van de verschillende maatregels in verschillende landen niet in acht genomen (kan ) worden
- zijn de datasets zijn redelijk beperkt
- wanneer je naar de 50% en 95% foutintervals bekijkt, zie dat je niet zo heel veel kan besluiten met zekerheid ( >90%). Het is niet omdat de mediaan A (5 metingen) lager ligt dan de mediaan van B (7 metingen) dat A lager is dan B, alleen dat er een kans is dat dat zo is.

Met al deze beperkingen in rekening te nemen, wil ik uit die studie gerust accepteren
- dat samenscholingen van meer dan 10 mensen de efficiëntste maatregel zijn om de verspreiding van het virus in te dammen
- dat scholen én universiteiten sluiten ook zeer efficiënt is
- dat bijkomende lockdown maatregels bonveop alle andere onderzochte maatregels niet zoveel extra meer opleveren.

Maar dat scholen sluiten zeer efficiënt is? Neen, want dat staat er ook niet. Het gaat over het sluiten van scholen en universiteiten, die worden samen genomen in de studie .

Dus science ondersteunt helemaal niet wat jij vertelt.

En vanuit de recente tracking data weten we dat universiteitsstudenten een groot probleem zijn, gedurende de laatste weken blijkt uit de tracking data ook dat jonge kinderen die naar school gaan geen echt probleem lijken te vormen.

De voorbije weken zien we in B een daling van het aantal besmettingen terwijl die kinderen nog altijd naar school gaan, dus is er geen reden om de strategie aan te passen.
Op dit ogenblik zijn besmettingen op 't werk de grote motor van de epidemie in België. En de meeste bedrijven zijn de voorbije twee weken ook tot een quasi stilstand gekomen

heb met geen woord gerept over efficientie.

Wel dat ik er geen tekeningetje moet bij maken, tenslotte kunt ge het gewoon nalezen in Science. Wat gewoon bevestigt wat iedereen met gezond verstand al lang wist.

in andere landen daalden de cijfers niet zo lang de scholen open waren, integendeel.

een he

heb met geen woord gerept over efficientie.

Wel dat ik er geen tekeningetje moet bij maken, tenslotte kunt ge het gewoon nalezen in Science. Wat gewoon bevestigt wat iedereen met gezond verstand al lang wist.

in andere landen daalden de cijfers niet zo lang de scholen open waren, integendeel.
Nogmaals, dat staat niet in dat artikel. Er staat scholen + universiteiten in dat artikel, niet scholen. Dus je mag dat niet extrapoleren.
Het enige wat correct is dat er iets in science staat.

Het is best mogelijk dat de scholen binnenkort wel dicht moeten, want B.1.1.7 lijkt een sterke impact te hebben op virustransmissie bij kinderen. Maar op dit ogenblik is er geen reden voor

We zijn wat, een week ver sinds het eerste vaccin is goedgekeurd? Los van het feit dat we ook gewoon afhankelijk zijn van Europa, en dat ge net zoals de rest van de trolls op 9lives op de verkeerde schiet.
"europa" heeft voor zover mij bekend geen personeel dat de vaccins komt toedienen. Dat moeten de landen zelf regelen. BE, NL en FR zijn de slechtste van de klas.

"europa" heeft voor zover mij bekend geen personeel dat de vaccins komt toedienen. Dat moeten de landen zelf regelen. BE, NL en FR zijn de slechtste van de klas.
Vaccins zijn proportioneel met de bevolking verdeeld, afhankelijk van de bestelde vaccins.
#Hindsight_criticism

Of ge wacht gewoon een maand en kijkt dan, wanneer alles volledig uitgerold is, voor ge van die voorbarige conclusies trekt? Ik zeg maar wat.

Nogmaals, dat staat niet in dat artikel. Er staat scholen + universiteiten in dat artikel, niet scholen. Dus je mag dat niet extrapoleren.
Het enige wat correct is dat er iets in science staat.

Het is best mogelijk dat de scholen binnenkort wel dicht moeten, want B.1.1.7 lijkt een sterke impact te hebben op virustransmissie bij kinderen. Maar op dit ogenblik is er geen reden voor

nogmaals, in andere landen stegen de cijfers terwijl de universiteiten al lang toe waren maar de kleuter- en lagere scholen open bleven.

Zie de grote paniek drie weken geleden in Duitsland (en nog steeds).

heeft niks met science te maken maar wel met de anekdote die gij uit alle data selecteert en voor waar aanneemt, terwijl ge blind zijt voor alle andere anekdotisch bewijzen van het tegendeel.

nogmaals, in andere landen stegen de cijfers terwijl de universiteiten al lang toe waren maar de kleuter- en lagere scholen open bleven.

Zie de grote paniek drie weken geleden in Duitsland (en nog steeds).

heeft niks met science te maken maar wel met de anekdote die gij uit alle data selecteert en voor waar aanneemt, terwijl ge blind zijt voor alle andere anekdotisch bewijzen van het tegendeel.
Ik ben niet blind. Jij maakt een klassiek fout. Correlatie is geen bewijs van causaliteit. Bovendien zijn er in Duitsland ook andere maatregels genomen op dat ogenblik, niet alleen sluiting van de scholen.
Bovendien kunnen er nog andere parameters zijn die maken dat er misschien een causaliteit is in Duitsland maar niet in België.

dan zou je toch het verschil moetne kunnen zien tussen periodes van vakanties en periodes waar er school is? En dat zie je niet.
Net voor de 1e golf goed van start ging, gingen de scholen dicht en ze organiseerden opvang, dus daar kan je inderdaad niet veel gaan zien.

Het moment waarop de invloed het duidelijkst te zien zou moeten zijn, is vlak na de zomervakantie en dan gaat de positiviteitsratio x3 in 1 maand en x10 in 2 maand. Oké, mensen komen terug van reis of gaan weer aan het werk, dat heeft ook z'n invloed, maar blijkbaar minder invloed dan de mensen die terugkwamen op 01/08 en er waren de maand vooraf redelijk grote bubbels toegelaten terwijl de echte golf onmiddellijk kwam na het openen van de scholen. Bewijst niets, dat weet ik, maar als er 1 moment is waarop we het effect van het openen van de scholen zouden kunnen zien, is het wel het openen van de scholen die maanden gesloten waren.
en dat is net wat je doet: in België zijn de scholen gedeeltelijk gesloten, maar toch redeneer je dat het sluiten van de scholen werkt, alsof ze niet gedeeltelijk gesloten zijn en dat niet voldoende kan zijn.
Ik weet 't niet, maar ik kan niet geloven dat het niet zou helpen. Nederland en Duitsland - ja die hebben het een pak erger dan ons - nemen het zekere voor het onzekere, dus ik kan moeilijk geloven dat ze er 100% van overtuigd zijn dat het gaat om een verwaarloosbaar verschil.

Maar opnieuw: dit is geen pleidooi voor het sluiten van de scholen.

Laatst bewerkt:
Het moment waarop de invloed het duidelijkst te zien zou moeten zijn, is vlak na de zomervakantie en dan gaat de positiviteitsratio x3 in 1 maand en x10 in 2 maand. Oké, mensen komen terug van reis of gaan weer aan het werk, dat heeft ook z'n invloed, maar blijkbaar minder invloed dan de mensen die terugkwamen op 01/08 en er waren de maand vooraf redelijk grote bubbels toegelaten terwijl de echte golf onmiddellijk kwam na het openen van de scholen. Bewijst niets, dat weet ik, maar als er 1 moment is waarop we het effect van het openen van de scholen zouden kunnen zien, is het wel het openen van de scholen die maanden gesloten waren.
Dat is hier al meerder keren aan bod gekomen. In juli was de situatie in zowat heel Europa in orde. Vanaf begin/midden augustus begon het tij te keren, omdat de regels in zijn geheel minder gevolgd werden. En op dat ogenblik is er veel volk besmet teruggekeerd en gewoon gaan werken, zonder de quarantaine-regels te volgen. Indien de scholen echt de drijfveer zouden geweest zijn, zou je eerst locale uitbraken gekregen hebben, maar integendeel, je had in B eensklaps overal een sterke stijging van het aantal gevallen.
En dat dat dan heel snel stijgt? Indien mensen niet snappen dat dat niets hoeft te maken te hebben met de scholen maar gewoon een gevolg is van virus tegelijkertijd en fijnmazig enten over je grondgebied en daardoor overal exponentiële groei krijgt, tsja...

Ik ben niet blind. Jij maakt een klassiek fout. Correlatie is geen bewijs van causaliteit. Bovendien zijn er in Duitsland ook andere maatregels genomen op dat ogenblik, niet alleen sluiting van de scholen.
Bovendien kunnen er nog andere parameters zijn die maken dat er misschien een causaliteit is in Duitsland maar niet in België.

haha, als het een tientallen correlaties zijn die je niet bevallen, zoals hier, betreft het voor jou een niet causaal verband en een fout van de andere. En kan je je verder concentreren op het ene schamele datapunt dat halvelings in je kraam past, dat is dan "causaal".

Wat Duitstland betreft, die andere maatregelen bleken niet genoeg effect te hebben.

En nu gaan ze beslissen om de scholen dicht te houden.

Stuur Spahn en Merkel maar rap een mailtje dat ze een "klassieke denkfout" maken.

Maar uw x3 & x10 zeggen niks, want dat was in de trend met de exponentiële groei die al ingezet was midden juli; wanneer de scholen dicht waren...
Dat is het probleem met exponentiële groei, in't begin is de groei zo klein dat je er over kijkt (zowel op dat moment als later).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan