Science denkt daar blijkbaar anders over.
misschien zijn die niet bedreven in statistiek.
wie weet.
Wel, ik heb zelf ook enkele jaren als wetenschapper aan de KUL gewerkt (faculteit toegepaste wetenschappen).
In deze vier elementen
1 . Ik weet hoe de teststrategie hier is aangepast gedurende de eerst golf, en ook in Nederland en Frankrijk, door een gebrek aan tests in het begin van de lockdown. Dus je kan die dingen de facto moeilijk vergelijken, je kan assumpties maken van de evolutie van de impact van het aantal tests, maar dat zijn dan assumpties.
2. Ik lees dat ze in die studie ook het aantal officiële doden als parameter nemen, terwijl er al meerdere betrouwbare studies aangeven dat de officiële dodencijfers per land significant verschillen wanneer je die vergelijkt met de oversterfte. In Frankrijk hebben ze tot einde maart alleen doden in de klinieken geteld, daarna zijn ze ook de doden in de rustoorden gaan tellen. Het VK heeft officieel 60% minder doden dan België tot einde september, maar wanneer je in dezelfde periode naar de oversterfte kijkt, hebben ze 20% meer doden dan ons.
Ook daar zeggen ze bepaalde assumpties gemaakt te hebben om de data te verbeteren.
3. Verder
- geven ze in het artikel aan dat ze heel wat assumpties hebben gemaakt, en dat de mate van opvolging en respect van de verschillende maatregels in verschillende landen niet in acht genomen (kan ) worden
- zijn de datasets zijn redelijk beperkt
- wanneer je naar de 50% en 95% foutintervals bekijkt, zie dat je niet zo heel veel kan besluiten met zekerheid ( >90%). Het is niet omdat de mediaan A (5 metingen) lager ligt dan de mediaan van B (7 metingen) dat A lager is dan B, alleen dat er een kans is dat dat zo is.
Met al deze beperkingen in rekening te nemen, wil ik uit die studie gerust accepteren
- dat samenscholingen van meer dan 10 mensen de efficiëntste maatregel zijn om de verspreiding van het virus in te dammen
- dat scholen én universiteiten sluiten ook zeer efficiënt is
- dat bijkomende lockdown maatregels bonveop alle andere onderzochte maatregels niet zoveel extra meer opleveren.
Maar dat scholen sluiten zeer efficiënt is? Neen, want dat staat er ook niet. Het gaat over het sluiten van scholen
en universiteiten, die worden samen genomen in de studie .
Dus science ondersteunt helemaal niet wat jij vertelt.
En vanuit de recente tracking data weten we dat universiteitsstudenten een groot probleem zijn, gedurende de laatste weken blijkt uit de tracking data ook dat jonge kinderen die naar school gaan geen echt probleem lijken te vormen.
De voorbije weken zien we in B een daling van het aantal besmettingen terwijl die kinderen nog altijd naar school gaan, dus is er geen reden om de strategie aan te passen.
Op dit ogenblik zijn besmettingen op 't werk de grote motor van de epidemie in België. En de meeste bedrijven zijn de voorbije twee weken ook tot een quasi stilstand gekomen