Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit valt niet te begrijpen. Dat je het met 10 man in uw kot doet, tot daar nog aan toe. Dit zijn bovendien ook geen 5000 man die binnen zitten in een Brussels appartement, daar heb ik genoeg Ralph Lauren-polo's voor gezien.
Maar ja... dat mag ook niet hé.

En de kans dat je gepakt wordt is veel groter dan een beetje oproer zaaien in het Brusselse met een man of 5000. En de boetes zijn even zwaar en belachelijk, en de meeste studenten kunnen zo een bedrag niet betalen, en dat weet iedereen wel.

Feit dat zulke dingen niet worden toegestaan en dat die vrijheid ontnomen is. Het is een beetje een geval van "hangjongeren" maar dan op grote schaal. Ze vervelen zich compleet. En dan gebeuren dingen als deze, omdat er geen alternatief wordt aangeboden.

Een oplossing is het natuurlijk niet, maar ik heb er zodanig veel begrip voor dat ik iets meer sympathie voor hen heb dan voor de instanties die dat soort dingen moeten aanpakken, en dat is dan al heel ver gekomen.

Maar ja... dat mag ook niet hé.

En de kans dat je gepakt wordt is veel groter dan een beetje oproer zaaien in het Brusselse met een man of 5000. En de boetes zijn even zwaar en belachelijk, en de meeste studenten kunnen zo een bedrag niet betalen, en dat weet iedereen wel.

Feit dat zulke dingen niet worden toegestaan en dat die vrijheid ontnomen is. Het is een beetje een geval van "hangjongeren" maar dan op grote schaal. Ze vervelen zich compleet. En dan gebeuren dingen als deze, omdat er geen alternatief wordt aangeboden.

Een oplossing is het natuurlijk niet, maar ik heb er zodanig veel begrip voor dat ik iets meer sympathie voor hen heb dan voor de instanties die dat soort dingen moeten aanpakken, en dat is dan al heel ver gekomen.

Ik heb daar eigenlijk 0,0 sympathie voor.
De horeca is al 6 maand dicht, contactberoepen hebben 4 weken mogen werken en zijn terug dicht.
Veel mensen zijn al hun spaargeld er door aan het jagen en zien als sneeuw voor de zon hun hard werken of levensdroom verdwijnen.
Mijn ma heeft 2 weken geleden haar vriendin verloren aan kanker en ni eens afscheid kunnen nemen.

En dan gaat ge ff in het gezicht van die mensen lachen door daar met 5000 man u zat te zuipen. Dat ge es een regel overtreedt heb ik nog begrip voor, iedereen is menselijk.
Maar dit soort gedrag in deze tijden is 't laagste van 't laagste.
Ge had gisteren perfect met 4 man buiten op uw eigen u zat kunnen zuipen zonder een festival ervan te maken.

Deels ook fout van de mensen die altijd maar benadrukken hoe moeilijk de jeugd 't heeft. Zo voelen ze zich nog gelegitimeerd om zich zo te gedragen omdat ze 't moeilijk hebben.
Iedereen heeft 't moeilijk, punt.

Ik heb daar eigenlijk 0,0 sympathie voor.
De horeca is al 6 maand dicht, contactberoepen hebben 4 weken mogen werken en zijn terug dicht.
Veel mensen zijn al hun spaargeld er door aan het jagen en zien als sneeuw voor de zon hun hard werken of levensdroom verdwijnen.
Mijn ma heeft 2 weken geleden haar vriendin verloren aan kanker en ni eens afscheid kunnen nemen.

En dan gaat ge ff in het gezicht van die mensen lachen door daar met 5000 man u zat te zuipen. Dat ge es een regel overtreedt heb ik nog begrip voor, iedereen is menselijk.
Maar dit soort gedrag in deze tijden is 't laagste van 't laagste.
Ge had gisteren perfect met 4 man buiten op uw eigen u zat kunnen zuipen zonder een festival ervan te maken.

Deels ook fout van de mensen die altijd maar benadrukken hoe moeilijk de jeugd 't heeft. Zo voelen ze zich nog gelegitimeerd om zich zo te gedragen omdat ze 't moeilijk hebben.
Iedereen heeft 't moeilijk, punt.

En al die dingen zijn de schuld van de jongeren ? Het is de politiek die die dingen oplegt.

Mensen doen hier soms wat te veel alsof bepaalde corona cijfers automatisch zouden leiden tot sluiting van X. Als je kijkt naar maatregelen in verschillende landen met verschillende corona cijfers zie je toch dat dat niet waar is ? In nieuw zeeland doen ze een lockdown voor 50 gevallen, terwijl in Florida met 15k gevallen (op 20m man) ze de bars nog gedeeltelijk open lieten.

Zelfs in Belgie zelf hadden we minder strenge regels in october met hoger cijfers. Er is nu een reisverbod met 5k gevallen per dag (ervoor met 2k), wat er niet was toen we 15k gevallen hadden. Enzovoorts.

Als je kijkt naar de wereld zijn het juist de plaatsen met de meest tegenwerkende bevolking die lichtere regels krijgen. Kijk naar republikeinse staten vs democratische in de VS. Vaak een totaal ander beleid, en niet door de corona nummers. Hoe meer protest en burgerlijke ongehoorzaamheid, hoe meer druk op de regering om te regels te verlichten.

Als iedereen tegen de regels was, dan zouden ze ze ook niet opleggen. Het is door steun van mensen zoals sommigen in dit topic dat we vast zitten aan de regels.

En al die dingen zijn de schuld van de jongeren ? Het is de politiek die die dingen oplegt.

Mensen doen hier soms wat te veel alsof bepaalde corona cijfers automatisch zouden leiden tot sluiting van X. Als je kijkt naar maatregelen in verschillende landen met verschillende corona cijfers zie je toch dat dat niet waar is ? In nieuw zeeland doen ze een lockdown voor 50 gevallen, terwijl in Florida met 15k gevallen (op 20m man) ze de bars nog gedeeltelijk open lieten.

Zelfs in Belgie zelf hadden we minder strenge regels in october met hoger cijfers. Er is nu een reisverbod met 5k gevallen per dag (ervoor met 2k), wat er niet was toen we 15k gevallen hadden. Enzovoorts.

Als je kijkt naar de wereld zijn het juist de plaatsen met de meest tegenwerkende bevolking die lichtere regels krijgen. Kijk naar republikeinse staten vs democratische in de VS. Vaak een totaal ander beleid, en niet door de corona nummers. Hoe meer protest en burgerlijke ongehoorzaamheid, hoe meer druk op de regering om te regels te verlichten.

Als iedereen tegen de regels was, dan zouden ze ze ook niet opleggen. Het is door steun van mensen zoals sommigen in dit topic dat we vast zitten aan de regels.

Nee, het is door het feit dat onze gezondheidszorg instort als we de teugels loslaten dat we vastzitten aan die regels.

Nee, het is door het feit dat onze gezondheidszorg instort als we de teugels loslaten dat we vastzitten aan die regels.
Hoe verklaar je dan het verschil in beleid dat ik in de rest van mijn post aanhaalde ?

Je hebt landen die wat meer toelaten en wat meer flirten met een hoger bezette gezondheidszorg, dan anderen (en de gezondheidszorg stort nooit echt in, je krijgt overbezetting en wat hogere sterftegraad maar hete geheel blijft draaien). Dat is toch een politieke keuze ?

In lockdown gaan voor 50 gevallen in nieuw zeeland/australia is toch een (geschifte) politieke beslissing ?

Laat me mijn vraag misschien anders stellen op een iets theoretischere manier. Stel dat je lichaam geïnfecteerd wordt met 100 viruspartikels. En zich dan beginnen te vermenigvuldigen. Ik veronderstel dat je dan een brede waaier van kleine mutaties al kan krijgen. Dus je virus is niet meer "zuiver" .

Stel dat je nu niet specifiek kijkt naar de mutatie an sich. Maar de eigenschappen die ze veroorzaken. Bijvoorbeeld besmettelijkheid. Zou je dan kunnen stellen dat uw virus muteert zodat je rond je oorspronkelijke besmettelijkheid een soort van "normaalverdeling" krijgt van deze eigenschap. Dit wil zeggen: je krijgt dan al een deel varianten die iets besmettelijke zijn in uw virus populatie en een deel die minder besmettelijk zijn.

Laten we volgende redenering maken. Als we vertrekken van een 100% zuivere populatie. Na replicatie in het lichaam is onze populatie niet meer "zuiver". Er zullen een deel kleine mutaties zijn die wat besmetteelijker zijn en andere minder besmettelijk. Echter zijn deze voorlopig in kleine aantallen aanwezig. Een barriere zoals social distancing kan er dan voor zorgen dat enkel deze partikels worden doorgegeven. Ook al zijn ze in kleinere hoeveelheden aanwezig in het lichaam. (survival of the fittest?). In dit geval wordt het aantal infecties bij mensen laag gehouden. OK dit levert minder mutatiekansen op. Maar langs de andere kant worden er varianten doorgegeven ZONDER dat er enige opbouw is van immuniteit bij mensen die niks met de oorspronkelijke variant te maken hebben gehad.

De lijn die ik met bacteriën wilde trekken is dat wij bijvoorbeeld bacteriën resistenter kunnen maken voor temperatuur of pH (tot een zeker extent) door dit principe.

(ik wil deze discussie los laten staan van de maatregelen an sich.)

die ratten die immuun worden voor het minder sterke gif dat is ook door activering van hun immuunsysteem hé. Ik snap uw probleem/vraag niet zo goed.

Door massale replicatie vergroot ge de kans dat er een gemuteerde versie komt die besmettelijker is, niet dat besmettelijkere deeltjes zich meer zouden verspreiden (maar uiteraard als er een besmettelijkere variant is zal die zich dan meer verspreiden...).
ivm die immuniteit tegen verschillende varianten: dat zie je nu toch al met de braziliaanse of britse variant? 100% immuun zijn tegen 1 variant maar toch een beperktere kans hebben om ziek te worden van de andere variant. Het hangt er vanaf hoe gelijkend de varianten nog zijn voor uw immuunsysteem om het virus te herkennen als dreiging en geactiveerd te geraken.

en als ze niet waren gegaan dan waren er nu al x pagina's geweest over hoe erg het toch was dat ze het dogen die flagrante overtreding door de stoute jeugd

Doe mij eens een lol en zoek de oversterfte cijfers een op van pakweg Brazilië waar quasi geen maatregelen zijn.

Hoe verklaar je dan het verschil in beleid dat ik in de rest van mijn post aanhaalde ?

Je hebt landen die wat meer toelaten en wat meer flirten met een hoger bezette gezondheidszorg, dan anderen (en de gezondheidszorg stort nooit echt in, je krijgt overbezetting en wat hogere sterftegraad maar hete geheel blijft draaien). Dat is toch een politieke keuze ?

In lockdown gaan voor 50 gevallen in nieuw zeeland/australia is toch een (geschifte) politieke beslissing ?
De wetenschap/het virus/de ziekenhuiscapaciteit bepaalt of de maatregelen nodig zijn. De politici bepalen of ze daarnaar luisteren of naar de roep van wat ze denken dat hun achterban is.

ja exact. Dus meer mensen tegen de maatregels = minder extreme maatregels
Meer mensen tegen de maatregelen = meer kans dat volksvertegenwoordigers kiezen voor kortzichtig populisme in plaats van het beste beleid op basis van de cijfers. Maar wat je daar precies mee wilt aantonen, ontgaat me wel een beetje. Want het virus of de doden verandert niet afhankelijk van welke politieke partij er is.

Eigenlijk is het maar erg dat we ondertussen al zeggen: “pak jongeren die samenkomen en feesten hard aan voor wat ze doen”.
Ik ben ook van die mening hoor, regels zijn regels, zo komen we er nooit vanaf.
Maar straf hoe na een jaar de mindset al is veranderd. Een jaar geleden had men ons zot verklaard als we dat zouden zeggen nadat jongeren samen feesten.
Tuurlijk, we zitten op een hellend vlak zoals oa. de liga voor mensenrechten al langer zeggen.

Het begint met vrijheidsberovende maatregelen af te kondigen via ministerieel besluit, en nu laten ze het spuitkanon, de cavalerie en de honden los op jongeren die ocharme met wat te veel te dicht bijeen komen. En wie weet wat is het volgende.

Bedoel je het beleid waarin je mensen laat sterven door gebrekkige gezondheidszorg, koelcontainers worden aangevoerd omdat de mortuaria vol liggen en de grafdelvers ‘s nachts moeten werken omdat er anders geen tijd meer is?

Tuurlijk, we zitten op een hellend vlak zoals oa. de liga voor mensenrechten al langer zeggen.
Hopen dat we zo geen volgende pandemie hoeven mee te maken: dat ze sneller kan worden voorkomen, of sneller kan worden genezen. Want het gaat nooit goed zijn: ofwel creperen we, ofwel voelen we ons gevangen.

Meer mensen tegen de maatregelen = meer kans dat volksvertegenwoordigers kiezen voor kortzichtig populisme in plaats van het beste beleid op basis van de cijfers. Maar wat je daar precies mee wilt aantonen, ontgaat me wel een beetje. Want het virus of de doden verandert niet afhankelijk van welke politieke partij er is.

Het beste beleid voor zo weinig mogelijk doden != het beste beleid.
Ik had bijvoorbeeld veel liever in Florida gewoond in deze pandemie dan in Belgie met hun corona beleid. Dat ze wat extra doden hadden veranderd daar niets aan.
Uiteindelijk praten we nog altijd maar over een 10-20% oversterfte.

Ik vind het een beetje oneerlijk dat degene die perfect oke zouden zijn met het virus los te laten, even hard moeten boeten als degene die bang zijn van het virus en eisen dat alles toe is.

Laatst bewerkt:
Sommige reacties hier vind ik eigenlijk echt complete waanzin. Een hoop jongeren die 'rustig pintjes drinkt' wordt niet uit elkaar gedreven door oproerpolitie, dat hebben we het voorbije jaar al wel gezien. Hoe vaak hebben we geen berichten gelezen over parken die moesten afgesloten worden of vol zaten? Daar is bij mijn weten nooit oproerpolitie bij geweest. Dat de groep die gewoon niet wilde luisteren naar de zachtere aanpak uiteindelijk groot en rumoerig genoeg was om zo'n machtsvertoon te vereisen zegt meer over die 'chillende jongeren' dan de politie. Dat park zat trouwens vol, dus er zijn heus wel genoeg mensen die gewoon zijn vertrokken na (desnoods meerdere) waarschuwingen van de politie, zoals normale mensen dat doen.

Waar we het hier over hebben is die groep die het nodig vond om massaal met stenen en flessen naar de politie te smijten. Da's niet 'feesten', da's niet 'een pintje drinken', da's niet 'stoom aflaten', dat is gewoon rellen. En tegen rellen wordt opgetreden. Als je dat gewoon laat gebeuren komt de commentaar met de snelheid van het licht vanuit elke uithoek van het land (en misschien zelfs de wereld) gevlogen. 'Thousands gather for impromptu festival in the middle of Belgium's third lockdown as police stands by and lets it happen'.

Re: het argument 'zij zitten al een jaar vast'. Newsflash: heel het land maakt hetzelfde mee. Als je dan echt gefrustreerd bent over bijvoorbeeld de maatregelen of whatever dan doe je maar een protestactie in de Wetstraat. Dit had niks te maken met protesteren of een 'boodschap brengen', dit was puur feesten. Het is ook (vind ik) spuwen in het gezicht van de mensen die zich er wel aan houden. Een namiddagje feesten met honderden terwijl de rest (waaronder ook veel 'gefrustreerde jongeren' die niet de nood voelen om zich te gedragen als een primaat, by the way) zijn best doet om hopelijk de laatste zware weken van deze corona episode door te komen, bestaat daar een woord voor? Juist ja, egoïsme.

En ja, ik snap het ook. Ik zou ook wel eens graag opnieuw in een massa staan feesten en me een goed stuk in mijn kraag drinken, maar het mag gewoon niet. Dat 'ze moeten stoom aflaten' of whatever dan als excuus wordt aangedragen is gewoon onnozel, zo kan je veel dingen gaan excuseren he. 'De buurman heeft zijn vrouw bij elkaar geslagen omdat hij weer eens niet mocht vrijen, maar ja ik snap dat wel, dat is nu al een jaar zo dat hij gefrustreerd loopt...'

En vooraleer iemand zegt 'het gaat niet om (partner)geweld, het gaat om 'jongeren die pintjes drinken'' zeg ik graag nogmaals: neen het gaat niet over jongeren die (met al dan niet iets te veel volk) buiten wat Stella's achterover gieten, het gaat hier al pagina's lang over die honderden gekken die hebben staan rellen. Ik haal er even de voorlopige balans bij: 26 gewonde politieagenten, 7 gewonde paarden, 8 gewonde deelnemers, 22 arrestaties. Ik weet niet waar jij woont maar de meeste 'pintjes drinkende jongeren' laten hier in de buurt zo'n spoor van vernieling niet achter hoor.

Ik vind persoonlijk sommige maatregelen (de avondklok, bijvoorbeeld) ook compleet van de pot gerukt, maar 'de maatregelen' (als in het collectief) zijn er wel voor een reden. Je kan daar tegen zijn en dat is je goed recht, maar dan geeft dat je nog geen recht om je er gewoon niks van aan te trekken. En als je dan toch de teugels laat varen en je loopt tegen de lamp dan moet je gestraft worden. Dat is al gewoon tientallen jaren zo hoor.

Ik praat met veel mensen die te veel volk zien, of die hun (kleine) 'bubbel' elke week veranderen. Zo is het zeker waar dat (in mijn ervaring) het gros van de mensen altijd wel ergens een uitzonderingetje heeft, maar er is een verschil tussen met z'n zessen in een park zitten en met 2000 een festival en rellen houden tijdens een pandemie. Ik hoop dat dat toch voor iedereen duidelijk is.

Laatst bewerkt:
Het ding was allang ontspoord toen er 5000 man was aan het dansen met pintjes op muziek, niet pas vanaf het geweld begon. Dat moest je 1 jaar geleden ook niet doen hoor. Is bij mijn weten zelfs nooit gebeurd toen in België.

En dat noemt gij “een jaar geleden zou dit niet zoveel reactie losgeweekt hebben, onze mentaliteit is veranderd”? De gazetten stonden daar vol van. Die mensen droegen toen wel mondmaskers en waren geen festival aan het houden, het was zelfs een goedgekeurde aangevraagde betoging.

wat hier nu gebeurt is, dit “festival” zet ik eerder in dezelfde categorie als de rellen met Brusselse jongeren op het strand in Blankenberge. Dat waren iets minder mensen, en iets meer rellen, maar het was wel idem op grote schaal georganiseerde collectieve ongehoorzaamheid.
Zeg je origineel niet e “een jaar geleden zou dit niet zoveel reactie losgeweekt hebben, onze mentaliteit is veranderd”

Ik lees vooral 5000 man en ontspoord. Ik noem dit vooral een hele boel mensen die bijeen komen waar er achteraf relletjes van komen. Wat ook gebeurd is toen.

Nu over het feit van festival houden. Tghoh...
(laatste niet hotlink-baar, waarschijnlijk wegens claim voor muziek, maar vindbaar op profiel)

Insteek is anders, resultaat toch weeral hetzelfde: rellen. Hoe je het draait of keert tijdens de gehele corona crisis rommelt het constant en elke situatie zit al zeer snel op het randje van uitbreken.

Kan je ook het zorgsysteem en de beschikbaarheid aan (IC) bedden in rekening nemen?
Brazilië heeft 2 ziekenhuisbedden per 1000 inwoners, net zoals Zweden. Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland hebben er 3. Australië heeft er 4, België heeft er 6 (cijfers van 2017).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan