Sommige reacties hier vind ik eigenlijk echt complete waanzin. Een hoop jongeren die 'rustig pintjes drinkt' wordt niet uit elkaar gedreven door oproerpolitie, dat hebben we het voorbije jaar al wel gezien. Hoe vaak hebben we geen berichten gelezen over parken die moesten afgesloten worden of vol zaten? Daar is bij mijn weten nooit oproerpolitie bij geweest. Dat de groep die gewoon niet wilde luisteren naar de zachtere aanpak uiteindelijk groot en rumoerig genoeg was om zo'n machtsvertoon te vereisen zegt meer over die 'chillende jongeren' dan de politie. Dat park zat trouwens vol, dus er zijn heus wel genoeg mensen die gewoon zijn vertrokken na (desnoods meerdere) waarschuwingen van de politie, zoals normale mensen dat doen.
Waar we het hier over hebben is die groep die het nodig vond om massaal met stenen en flessen naar de politie te smijten. Da's niet 'feesten', da's niet 'een pintje drinken', da's niet 'stoom aflaten', dat is gewoon rellen. En tegen rellen wordt opgetreden. Als je dat gewoon laat gebeuren komt de commentaar met de snelheid van het licht vanuit elke uithoek van het land (en misschien zelfs de wereld) gevlogen. 'Thousands gather for impromptu festival in the middle of Belgium's third lockdown as police stands by and lets it happen'.
Re: het argument 'zij zitten al een jaar vast'. Newsflash: heel het land maakt hetzelfde mee. Als je dan echt gefrustreerd bent over bijvoorbeeld de maatregelen of whatever dan doe je maar een protestactie in de Wetstraat. Dit had niks te maken met protesteren of een 'boodschap brengen', dit was puur feesten. Het is ook (vind ik) spuwen in het gezicht van de mensen die zich er wel aan houden. Een namiddagje feesten met honderden terwijl de rest (waaronder ook veel 'gefrustreerde jongeren' die niet de nood voelen om zich te gedragen als een primaat, by the way) zijn best doet om hopelijk de laatste zware weken van deze corona episode door te komen, bestaat daar een woord voor? Juist ja, egoïsme.
En ja, ik snap het ook. Ik zou ook wel eens graag opnieuw in een massa staan feesten en me een goed stuk in mijn kraag drinken, maar het mag gewoon niet. Dat 'ze moeten stoom aflaten' of whatever dan als excuus wordt aangedragen is gewoon onnozel, zo kan je veel dingen gaan excuseren he. 'De buurman heeft zijn vrouw bij elkaar geslagen omdat hij weer eens niet mocht vrijen, maar ja ik snap dat wel, dat is nu al een jaar zo dat hij gefrustreerd loopt...'
En vooraleer iemand zegt 'het gaat niet om (partner)geweld, het gaat om 'jongeren die pintjes drinken'' zeg ik graag nogmaals: neen het gaat niet over jongeren die (met al dan niet iets te veel volk) buiten wat Stella's achterover gieten, het gaat hier al pagina's lang over die honderden gekken die hebben staan rellen. Ik haal er even de voorlopige balans bij: 26 gewonde politieagenten, 7 gewonde paarden, 8 gewonde deelnemers, 22 arrestaties. Ik weet niet waar jij woont maar de meeste 'pintjes drinkende jongeren' laten hier in de buurt zo'n spoor van vernieling niet achter hoor.
Ik vind persoonlijk sommige maatregelen (de avondklok, bijvoorbeeld) ook compleet van de pot gerukt, maar 'de maatregelen' (als in het collectief) zijn er wel voor een reden. Je kan daar tegen zijn en dat is je goed recht, maar dan geeft dat je nog geen recht om je er gewoon niks van aan te trekken. En als je dan toch de teugels laat varen en je loopt tegen de lamp dan moet je gestraft worden. Dat is al gewoon tientallen jaren zo hoor.
Ik praat met veel mensen die te veel volk zien, of die hun (kleine) 'bubbel' elke week veranderen. Zo is het zeker waar dat (in mijn ervaring) het gros van de mensen altijd wel ergens een uitzonderingetje heeft, maar er is een verschil tussen met z'n zessen in een park zitten en met 2000 een festival en rellen houden tijdens een pandemie. Ik hoop dat dat toch voor iedereen duidelijk is.