De overheid ehen die boete.. wie betaalt da? Wij?

Bewijs nummer zoveel van de wereldvreemde rechters in dit land. Misschien wil hij per sé dat Werchter doorgaat?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De overheid ehen die boete.. wie betaalt da? Wij?

De wetten zijn pas "illegaal" zodra de rechter oordeelt dat het legaliteitsbeginsel is geschonden. Dus dat is pas vanaf nu (en effectief pas vanaf over 30d).Maar betekend dat niet dat er al een jaar illegale wetten zijn ?
En daar gaat uiteindelijk niemand consequenties van zien...
Goed dat er nu een wet komt. Want een wet kan je tenminste over praten/aanklagen/... Deze ministriele decreten op basis van een wet die er niet voor bedoelt is leiden tot vrij spel voor rechters waarbij de ene je vrij spreekt en de andere je drie maand cel geeft.
Zeer spijtig dat dat gewoon een jaar getolereerd word. Toffe rechtstaat
En toch is het schrijnend dat we een land zijn dat zich genoodzaakt voelt om al langer dan een jaar in de illegaliteit te opereren omdat er geen wettelijke basis is voor situaties als deze. Tot een paar weken geleden vond ene Alexander De Croo die wettelijke basis ook helemaal niet nodig.Er komt een pandemiewet, en als die er binnen de 30d is, verandert er helemaal niks.
De wetten zijn pas "illegaal" zodra de rechter oordeelt dat het legaliteitsbeginsel is geschonden. Dus dat is pas vanaf nu (en effectief pas vanaf over 30d).
Er is geen sprake van vrij spel door rechters trouwens, door Ministriële Besluiten. En het wordt niet al een jaar getolereerd, zie maar naar de rechtszaken die worden aangespannen.
Want helemaal geen maatregelen is beter? Die avondklok zou ik nog kunnen aannemen, maar mondmaskers, horeca enz kunt ge toch niet zomaar van tafel vegen?
Allee kom. Dit is toch ronduit gevaarlijk?
Deze discussie hebben we al gehad, hè. "We" zijn niet alleen zo'n land. Al onze buurlanden zijn precies zo'n land. Nederland, Frankrijk, Duitsland... Allemaal hebben ze een pandemiewet moeten schrijven, nadat ze een wet voor korte crisissen oneigenlijk hebben "gebruikt" voor deze langere crisis. De ministers hebben dan een grotere rol gespeeld dan normaal, maar tegelijk is het in ons land wél vooral een groep experts geweest die heeft mee mogen bepalen. Wat je dan weer van andere landen niet kunt zeggen.En toch is het schrijnend dat we een land zijn dat zich genoodzaakt voelt om al langer dan een jaar in de illegaliteit te opereren omdat er geen wettelijke basis is voor situaties als deze. Tot een paar weken geleden vond ene Alexander De Croo die wettelijke basis ook helemaal niet nodig.
Wat met de praktische kant. Kunnen alle coronaboetes/vonnissen nu nietig verklaard worden? Gaat mooie taferelen opgeven.
Ik vind dit toch veel nieuswaardiger dan jij wil doen uitschijnen. Ook een overheid zou zich aan de spelregels moeten houden.
Wat niet wegneemt dat ik het met de (geest van) (de meeste) maatregelen wel eens ben hoor.
Dit is een vals narratief waar het helemaal niet over gaat.Want helemaal geen maatregelen is beter? Die avondklok zou ik nog kunnen aannemen, maar mondmaskers, horeca enz kunt ge toch niet zomaar van tafel vegen?
Allee kom. Dit is toch ronduit gevaarlijk?
Ik ben even niet meer mee, wat bedoel je hier mee?Er is toch extreme willekeur in de uitspraken en straffen ? Voor exact dezelfde 'misdaad'.
Is toch niet eigen aan België? Hebben ze in veel landen voor (of voorgehad).En toch is het schrijnend dat we een land zijn dat zich genoodzaakt voelt om al langer dan een jaar in de illegaliteit te opereren omdat er geen wettelijke basis is voor situaties als deze. Tot een paar weken geleden vond ene Alexander De Croo die wettelijke basis ook helemaal niet nodig.

Wel een zeer misplaatste 1 april grap van HLN (i wish)...WTF???
Rechtbank beveelt dat Belgische staat “alle coronamaatregelen” moet opheffen binnen 30 dagen - Taskforce Vaccinatie komt vervroegd samen over AstraZeneca-vaccin
Sjans dat ik in mijn stoel zit, anders lag ik achterover.
Edit mod: titel aan hyperlink toegevoegd.
Dat er mensen voor dezelfde misdaad zoals bijvoorbeeld een bijeenkomst van 4 mensen een straf kunnen krijgen gaande van:Ik ben even niet meer mee, wat bedoel je hier mee?
En is dat een excuus om dat een jaar vol te houden ?Is toch niet eigen aan België? Hebben ze in veel landen voor (of voorgehad).
Hoe gaat het gezegd ook al weer? Nood breekt wet.![]()
Het onderscheid tussen arbeiders en bedienden is in 1991 onwettelijk verklaard. In 2014 zijn, na een 2e veroordeling, een aantal bepalingen uit die wetten aangepast. Tot op vandaag, 30 jaar later, is er nog altijd zo'n onderscheid bestaande voor een aantal onderdelen.Maar betekend dat niet dat er al een jaar illegale wetten zijn ?
En daar gaat uiteindelijk niemand consequenties van zien...
Goed dat er nu een wet komt. Want een wet kan je tenminste over praten/aanklagen/... Deze ministriele decreten op basis van een wet die er niet voor bedoelt is leiden tot vrij spel voor rechters waarbij de ene je vrij spreekt en de andere je drie maand cel geeft.
Zeer spijtig dat dat gewoon een jaar getolereerd word. Toffe rechtstaat
Was te verwachten dat dat wel eens zou gebeuren die uitspraak.WTF???
Rechtbank beveelt dat Belgische staat “alle coronamaatregelen” moet opheffen binnen 30 dagen - Taskforce Vaccinatie komt vervroegd samen over AstraZeneca-vaccin
Sjans dat ik in mijn stoel zit, anders lag ik achterover.
Edit mod: titel aan hyperlink toegevoegd.
1) 250/750 euro: niet dezelfde misdaad (organisatie vs deelname)Dat er mensen voor dezelfde misdaad zoals bijvoorbeeld een bijeenkomst van 4 mensen een straf kunnen krijgen gaande van:
- vrijgesproken
- 250 eur minnelijke schikking
- 750 eur minnelijke schikking
- 4000 eur bij de rechter
- 3 maand cel bij de rechter
Is toch niet eigen aan België? Hebben ze in veel landen voor (of voorgehad).
Hoe gaat het gezegd ook al weer? Nood breekt wet.![]()
In een normale echte rechtsstaat hadden de Croo en Agusta-VDB al lang de eer aan zichzelf gehouden.
Maximum van 200k weliswaar.5000€ per dag.
Dat is 1.825.000€ per jaar.
Denk dat de overheid dit wel zal betalen vooraleer ze de maatregelen gaan opheffen.
"De gevolgen zijn nog niet zo dramatisch. De overheid krijgt dertig dagen om een degelijke wettelijke basis te voorzien. Het is niet zo dat van de ene dag op de andere geen enkele maatregel meer zal gelden", reageert Kati Verstrepen voorzitter van de Liga voor Mensenrechten.
Ook als er geen afdoende wettelijke basis is binnen de dertig dagen hoopt de Liga niet dat de maatregelen zomaar zouden vervallen, Kati Verstrepen: "Coronamaatregelen zijn nodig en de overheid moet ons beschermen tegen dat virus, maar we hebben altijd gezegd dat dat moet met respect voor onze grondrechten en dat is op dit moment niet het geval."
Contacttracing kost 330.000 euro per dag en jij maakt je zorgen om die 200.000?en die boete.. wie betaalt da? Wij?