Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op dit ogenblik zijn de 80-jarigen aan bod. Tegen eind april, na de paaspauze, is het aantal besmettingen opnieuw erg laag en zal minstens 25% van de bevolking gevacinneerd zijn. Dan kunnen we echt beginnen loslaten :D

Je gaat nog altijd broeihaarden hebben in dichtbevolkte wijken in de grootsteden, er zal niet te veel losgelaten worden tot ook daar de vaccinatiegraad hoog genoeg is, anders blijf je dweilen met de kraan open.

Je gaat nog altijd broeihaarden hebben in dichtbevolkte wijken in de grootsteden, er zal niet te veel losgelaten worden tot ook daar de vaccinatiegraad hoog genoeg is, anders blijf je dweilen met de kraan open.

ik begrijp @ugar zijn standpunt want grootste reden voor al deze maatregelen is het niet overbelasten van de zorg.
Als die dreiging weg is kan je gerust soepeler worden. Tuurlijk niet alles los maar horeca en dergelijke kunnen gerust open dan.
Mits de gewone maatregelen van handen wassen, mondmasker etc.

Aan het einde van deze paaspauze zitten we terug met een laag aantal besmettingen, is het volop lente en mooi weer. Dan zijn er, net zoals vorig jaar, heel wat extra dingen mogelijk. Ik vermoed dat blijvende controle op telewerk en de nodige maatregels in scholen dan al voldoende kunnen zijn.
Misschien is het zelfs gewoon mogelijk om kinderen in de buitenlucht les te geven?

Data tot 24 maart uit het rapport van vandaag:
unknown.png

Zoals Steven Van Gucht gisteren al aanhaalde, we verwachten de piek ergens volgende week ALS de mensen zich goed aan de regels houden.
Alles verloopt dus naar verwachting. Hou u aan de regels.

Laatst bewerkt:
De regels... eigenlijk zou gezond verstand moeten primeren en die regels worden vanzelf nageleefd. Doch, het blijkt dat een groot deel van de Belgen een chronisch tekort heeft aan gezond verstand. Je ziet nog steeds mensen te dicht op mekaar met maskers die niet correct worden gedragen maar het meest treffende recente voorbeeld was de live verslaggeving van het VTM nieuws vanuit Antwerpen waarbij een groep mensen het nodig vond om zonder mondmasker voor de camera te gaan staan en selfies te nemen. En dat op de dag dat de vervroegde veiligheidsraad werd aangekondigd. Dat gaat mijn begrip te boven... Hoe kun je nu zo asociaal zijn. De hele bevolking wordt niet zozeer gegijzeld door het virus (daar hebben bestrijdingsmiddelen voor) maar door het je m'en foutisme, domheid of normvervaging van een minderheid die de transmissie van het virus bevorderen en maken dat de bestrijdingsmiddelen niet adequaat kunnen worden toegepast.

Ik heb gehoord van iemand die in het AZ Jette werkt dat er op de instroom van Covid cases echt wel een duidelijk profiel merkbaar is. Dat profiel zorgt daarbij voor een hoge collateral damage door het virus te verspreiden en ook mensen te raken die zich wel aan de regels houden en gewoon pech hebben. Van iemand die lesgeeft in een lagere school heb ik vernomen dat ouders hun kinderen nog naar school naar school lieten gaan in afwachting van het resultaat van de Covid-test. Die mensen lieten het school weten dat de kinderen negatief hadden getest en vielen compleet uit de lucht wanneer de schooldirectie hen antwoordde dat het niet de bedoeling was dat de kinderen voor de uitslag van de test naar school gingen. Is dat onwetendheid, onkunde, domheid of een compleet gebrek aan respect? Ik vind het gewoon straf dat zo'n zaken nu nog altijd gebeuren...

De regels... eigenlijk zou gezond verstand moeten primeren en die regels worden vanzelf nageleefd. Doch, het blijkt dat een groot deel van de Belgen een chronisch tekort heeft aan gezond verstand. Je ziet nog steeds mensen te dicht op mekaar met maskers die niet correct worden gedragen maar het meest treffende recente voorbeeld was de live verslaggeving van het VTM nieuws vanuit Antwerpen waarbij een groep mensen het nodig vond om zonder mondmasker voor de camera te gaan staan en selfies te nemen. En dat op de dag dat de vervroegde veiligheidsraad werd aangekondigd. Dat gaat mijn begrip te boven... Hoe kun je nu zo asociaal zijn. De hele bevolking wordt niet zozeer gegijzeld door het virus (daar hebben bestrijdingsmiddelen voor) maar door het je m'en foutisme, domheid of normvervaging van een minderheid die de transmissie van het virus bevorderen en maken dat de bestrijdingsmiddelen niet adequaat kunnen worden toegepast.

Ik heb gehoord van iemand die in het AZ Jette werkt dat er op de instroom van Covid cases echt wel een duidelijk profiel merkbaar is. Dat profiel zorgt daarbij voor een hoge collateral damage door het virus te verspreiden en ook mensen te raken die zich wel aan de regels houden en gewoon pech hebben. Van iemand die lesgeeft in een lagere school heb ik vernomen dat ouders hun kinderen nog naar school naar school lieten gaan in afwachting van het resultaat van de Covid-test. Die mensen lieten het school weten dat de kinderen negatief hadden getest en vielen compleet uit de lucht wanneer de schooldirectie hen antwoordde dat het niet de bedoeling was dat de kinderen voor de uitslag van de test naar school gingen. Is dat onwetendheid, onkunde, domheid of een compleet gebrek aan respect? Ik vind het gewoon straf dat zo'n zaken nu nog altijd gebeuren...

Wat is dan dat duidelijk profiel?

Laatst bewerkt:
Aan het einde van deze paaspauze zitten we terug met een laag aantal besmettingen, is het volop lente en mooi weer. Dan zijn er, net zoals vorig jaar, heel wat extra dingen mogelijk. Ik vermoed dat blijvende controle op telewerk en de nodige maatregels in scholen dan al voldoende kunnen zijn.
Misschien is het zelfs gewoon mogelijk om kinderen in de buitenlucht les te geven?
Lijkt mij wat te optimistisch hoor, volgens de gepubliceerde modellen gaat deze derde golf niet zo hoog pieken maar wel lang duren. Na deze paaspauze gaat het aantal besmettingen nog steeds relatief hoog zijn, idem met de bezetting in de ziekenhuizen. Het meest optimistische scenario is dat er eind mei een bezetting op IC is van 300 patiënten. Ik denk niet dat na drie weken "paaspauze" de cijfers lager zullen zijn dan bij de start van deze golf.

Van iemand die lesgeeft in een lagere school heb ik vernomen dat ouders hun kinderen nog naar school naar school lieten gaan in afwachting van het resultaat van de Covid-test. Die mensen lieten het school weten dat de kinderen negatief hadden getest en vielen compleet uit de lucht wanneer de schooldirectie hen antwoordde dat het niet de bedoeling was dat de kinderen voor de uitslag van de test naar school gingen. Is dat onwetendheid, onkunde, domheid of een compleet gebrek aan respect? Ik vind het gewoon straf dat zo'n zaken nu nog altijd gebeuren...
Vandaag nog zo'n verhaal gehoord maar dat ging over leerkrachten die het wat te bont gemaakt hadden door het wat te gezellig te maken in één van de schoollokalen. Achteraf blijkt één van die leerkrachten positief te zijn, waardoor in één klap 15 leerkrachten in quarantaine moeten. Die moeten dan het goede voorbeeld geven :rofl: Directie razend uiteraard.

Op dit ogenblik zijn de 80-jarigen aan bod. Tegen eind april, na de paaspauze, is het aantal besmettingen opnieuw erg laag en zal minstens 25% van de bevolking gevacinneerd zijn. Dan kunnen we echt beginnen loslaten :D

Wat bedoel je met erg laag? Ik kan me niet inbeelden dat de besmettingen op drie weken tijd plots spectaculair gaan dalen. We zitten nog altijd met stijgende cijfers, die moeten eerst stabiliseren om dan pas te kunnen dalen. Eind april een forse daling lijkt me onrealistisch.

. Van iemand die lesgeeft in een lagere school heb ik vernomen dat ouders hun kinderen nog naar school naar school lieten gaan in afwachting van het resultaat van de Covid-test. Die mensen lieten het school weten dat de kinderen negatief hadden getest en vielen compleet uit de lucht wanneer de schooldirectie hen antwoordde dat het niet de bedoeling was dat de kinderen voor de uitslag van de test naar school gingen. Is dat onwetendheid, onkunde, domheid of een compleet gebrek aan respect? Ik vind het gewoon straf dat zo'n zaken nu nog altijd gebeuren...
Dat is gewoon pure achterlijkheid.

Ik heb zo ene in de MTB groep zitten die vorige zaterdag avond stuurt dat zijn zoon positief heeft getest en dat hij maandag een test moest gaan laten afnemen.

De vraag was als we er iets op tegen hadden als hij toch mee ging fietsen... 4 mensen hadden geen bezwaar. WTF?

Ik heb vriendelijk bedankt en ben met ander gaan fietsen.

Ik merk wel beroepshalve (ik ga daar niet over uitwijden maar ik praat met veel mensen in een omgeving van vertrouwen) en in mijn brede kennissenkring dat het allemaal toch veel minder indruk maakt. Corona lijkt toch, in tegenstelling tot in de eerste en zelfs tweede golf, meer en meer 'achtergrond' voor bepaalde mensen. Meer en meer mensen maken 'uitzonderingetjes' (dat gaat dan van de twee ouders uitnodigen naar vijf vrienden binnenlaten, dus wat die definitie is hangt van persoon tot persoon af) en allemaal hebben ze daar wel een reden voor. 'Het duurt toch allemaal te lang' of 'Jantje en Mieke doen dat ook' of 'een keer kan geen kwaad' of 'niemand doet dat nog hoor, je zit jezelf enkel te kloten'. Best frustrerend, en hoewel ik het wel begrijp (en let op: iets begrijpen is niet hetzelfde als iets goedkeuren) onderstreept dat toch ook echt het belang van het fameuze 'draagvlak' vind ik.

Politici die onmiddellijk na een persconferentie de beslissingen beginnen te ondergraven (Weyts), politici die constant onrealistische ballonetjes oplaten (Bouchez), enzovoorts helpen daar natuurlijk ook niet bij. Als de mensen die dik betaald worden om ons door deze crisis te loodsen het nog niet eens raken over welke maatregelen nu al dan niet nuttig zijn dan begint het toch wel snel op een circus te lijken. Dan laat ik de rol van de media deze keer maar links liggen (daar heb ik al meer dan genoeg over zitten fulmineren).

Voorts komt mijn haar recht van zinnetjes als 'niemand doet dat nog, je frustreert enkel jezelf'. Da's al bijna gaan zeggen tegen de mensen die zich er nog wel (zo goed en zo kwaad mogelijk) aan houden dat zij de rare mensen zijn of in fout zijn. Voor jezelf beslissen dat je de regels gaat beginnen breken is 1 ding, maar dan moet je nog altijd niet beginnen met anderen te overtuigen vind ik. Zo heb ik al meerdere mensen die zich al maanden goed aan de maatregelen aan het houden waren overstag zien gaan. Je kan misschien de eerste vijf keer dat je beste vrienden afspreken sterk blijven, maar op een gegeven moment breekt de veer wel bij veel mensen.

Moest me even van het hart.

Vandaag nog zo'n verhaal gehoord maar dat ging over leerkrachten die het wat te bont gemaakt hadden door het wat te gezellig te maken in één van de schoollokalen. Achteraf blijkt één van die leerkrachten positief te zijn, waardoor in één klap 15 leerkrachten in quarantaine moeten. Die moeten dan het goede voorbeeld geven :rofl: Directie razend uiteraard.

Die enkelingen die een schande voor je beroep zijn, vind je overal. Van mij mogen daar sancties aanhangen want je brengt anderen in gevaar, je bent onverantwoordelijk en je zet je hele sector in een slecht daglicht. Het vieze aan dat verhaal is dat tijdelijken gegarandeerd sancties zouden krijgen en misschien zelfs op een zwarte lijst komen.... maar dat is een ander verhaal :p

Laatst bewerkt:
Jaja, met zijn allen dicht opeen buiten aan de Kust, in parken, steden.. dan en dan is het hek ook weer van de dam.. We kennen het probleem ondertussen wel van opeens meer loslaten..

De taskforce Vaccinatie heeft weer nieuwe cijfers vrijgegeven over gedane en toekomstige leveringen. In april zouden evenveel vaccins moeten toekomen als in de laatste 3 maanden samen waardoor het tempo stevig moet omhoog gaan.

ExfEl_aWYAEaP_o

ExfEnAZXMAAtC8-

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan