Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er zijn zoveel mensen het kotsbeu, als je kinderen op de wereld zet ben je er verantwoordelijk voor en moet je de lasten erbij nemen als het nodig is. Dat gebleit van 'ik kan niet telewerken als mijne kleine hier rondloop' is heel jammer, maar gewoon uw verantwoordelijkheid als ouders.

Ouders zien school veel te makkelijk als de creche. En als de school dan plots eens dichtgaat ziet men de kinderen plots als een moeilijkheid. #unpopularopinion.
Ben jij echt zo wereldvreemd? Iemand heeft overduidelijk geen kinderen. Ik kan niet eens een simpel telefoongesprek hebben zonder luidkeels "papa MET WIE BEN JIJ AAN HET BELLEN. IK WIL OOK MET OMA PRATEN".. Telewerken met peuters/kleuters = aartsmoeilijk. Gaat de werkgever een productiviteit van 3uurtjes aanvaarden van een 8urige werkdag? Ik denk toch van niet.

Ik dacht dat bij oudere mensen vooral licht overgewicht wel de overlevingskansen kan verhogen in sommige gevallen. Maar ik heb geen idee waar ik dat heb gelezen. En kan mij ook wel bedenken dat het dan uitmaakt of dit overgewicht door vet- of spiermassa komt bijvoorbeeld, en dat het uitmaakt wat de reden is van de hospitalisatie.
Van dat eerste heb ik geen idee, al lijkt het inderdaad aannemelijk dat een kleine reserve steeds handig is. Maar als ik over overgewicht praat dan praat ik al eerder over pakweg 100 kg wegen terwijl je maar 1m75 bent ofzo. Dus dat je echt al op het punt bent gekomen dat uw organen meer onder druk (letterlijk) staan vanwege de vetmassa.

Ben jij echt zo wereldvreemd? Iemand heeft overduidelijk geen kinderen. Ik kan niet eens een simpel telefoongesprek hebben zonder luidkeels "papa MET WIE BEN JIJ AAN HET BELLEN. IK WIL OOK MET OMA PRATEN".. Telewerken met peuters/kleuters = aartsmoeilijk. Gaat de werkgever een productiviteit van 3uurtjes aanvaarden van een 8urige werkdag? Ik denk toch van niet.

Kan je niet met je partner en WG afspreken om je uren anders in te richten?
Maar werken wanneer je partner voor kindjes kijken en mss later of vroeger werken?
Allé dat is dan mijn eerste gedacht om beetje je werk te regelen zo. Of is je werk effectief van 8u tot 16u en kan het niet op een ander tijdstip worden gedaan?

Ik dacht dat bij oudere mensen vooral licht overgewicht wel de overlevingskansen kan verhogen in sommige gevallen. Maar ik heb geen idee waar ik dat heb gelezen. En kan mij ook wel bedenken dat het dan uitmaakt of dit overgewicht door vet- of spiermassa komt bijvoorbeeld, en dat het uitmaakt wat de reden is van de hospitalisatie.
Ja, maar dan vooral omdat de organen en de beenderen dan een beetje meer bescherming hebben door dat vet dat mogelijke schokken door bv. vallen opvangt en omdat ouderen nogal snel de neiging hebben om minder te eten en te drinken, en dan is wat reserve veiliger. De voordelen van heel licht overgewicht wegen op die leeftijd op tegen de nadelen.

Vind het daarnaast toch ook wel altijd grappig dat mensen hun dik zijn vaak op één of andere ziekte steken. Voor een kleine minderheid zal dat wel zo zijn, voor de grote meerderheid gewoon een combinatie van amper beweging en te veel calorieën binnenslurpen.

Van dat eerste heb ik geen idee, al lijkt het inderdaad aannemelijk dat een kleine reserve steeds handig is. Maar als ik over overgewicht praat dan praat ik al eerder over pakweg 100 kg wegen terwijl je maar 1m75 bent ofzo. Dus dat je echt al op het punt bent gekomen dat uw organen meer onder druk (letterlijk) staan vanwege de vetmassa.
Nu we toch bezig zijn met half-onthouden medische feitjes :D _Volgens mij_ was het omdat het virus zich makkelijk zou binden aan bepaalde cellen die in ons vet zitten. Dat daarom mensen met overgewicht zwaardere symtpomen krijgen. Maar ik weet er dus ook het fijne niet meer van, en eigenlijk ben je daar dan weinig mee :D

Edit: Toch nog teruggevonden! Hoera!

Preliminary results confirmed that the virus can be found in fat cells, whose membranes are rich in ACE-2, the main receptor used by the virus to invade human cells. The researchers have yet to confirm that once it has invaded adipocytes, it can remain there long enough to replicate inside them.

Maar werken wanneer je partner voor kindjes kijken en mss later of vroeger werken?
Allé dat is dan mijn eerste gedacht om beetje je werk te regelen zo. Of is je werk effectief van 8u tot 16u en kan het niet op een ander tijdstip worden gedaan?
Maar 8 uur op een ander tijdstip vinden... Dan moet je ook nog eten en het huishouden doen. Wanneer ga je dan slapen? Allee, daarvoor was het al plannen voor mensen om alles op een dag gedaan te krijgen. Doe daar nog eens voltijdse kinderzorg bij, en het zijn letterlijk twee banen op hetzelfde moment.

Aangezien het maar een absolute minderheid is die genetische problemen heeft is te dik zin inderdaad vaker wel dan niet de schuld van de persoon zelf. Maar vanaf een bepaalde gewichtsklasse ga je ook voorbij heel het genetische verhaal, dan eet je gewoonweg te veel.
Mijn vrouw is het levende voorbeeld van het feit dat die stelling niet 100% correct is. Het enige wat ze misschien te weinig doet is water drinken ( drinken tout court ).
Nu goed, ik ga het hierbij laten, want anders ga ik weer zitten opjagen, omdat ik het kotsbeu ben om door Jan en Klein Pierke worden aangesproken over het feit dat gewicht onze eigen schuld is.

Ik heb rugproblemen sinds ik een gespierde stylo ben ( dus 35j geleden) , ik heb hypertensie sinds ik 35 ben, en keer op keer krijg ik dezelfde zever te horen. Ja maar , ge zou toch misschien beter wat afvallen.... gewoon omdat ze geen oplossing kunnen of willen bedenken voor de ECHTE lichamelijke problemen.

Met alle respect, maar dit is uitnodiging naar een burn-out.

Wat kunnen we daar tegen inbrengen?​

“Heel eenvoudig. De kunst is om te leren om zoveel mogelijk in het moment te zijn en daarnaar te handelen. Op het werk focus je je op je job. En als je ’s avonds thuiskomt, probeer je van je kinderen te genieten. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar in de realiteit draait dat vaak anders uit. Nu zijn we er al te vaak enkel lijfelijk: terwijl we naast hen in de zetel kruipen, zitten we met ons hoofd in de keuken, waar de afwas wacht, of bij die 87 mails.

“Het ding is: wil je kind ’s avonds met jou Peppa Pig kijken, kijk dan gewoon naar dat onnozel varken. (lachje) Laat die afwas nog even staan, leg die gsm weg, en doe voor de rest eens niks. Je kinderen zullen ervan opladen en jij ook. Anders ben je weer aan het multitasken in je hoofd, en blijf je continu ‘aan’ staan.”

Allemaal goed en wel, maar is die tweedeling met de hele coronacrisis en het thuiswerken niet nóg moeilijker geworden?​

“Zeker. Je stapt niet meer je kantoor binnen of buiten, je bént er altijd. Hoeveel laptops staan er niet op de keukentafel? Komen de kinderen thuis van school, dan stop je met werken. Om daarna, zodra ze in bed liggen, opnieuw te beginnen, ‘om de schade te beperken’. Dat is iets heel verleidelijks, maar zo blijft je werkdag maar doorlopen.”

Laten we ons daar te makkelijk aan vangen: voortwerken na hun bedtijd?​

“Ik geloof van wel. Zo’n laptop is snel opengeklapt. Je moet al sterk in je schoenen staan om daaraan te weerstaan, zeker als je met strakke deadlines zit. Pas op, ’s avonds doorwerken moet zeker eens kunnen, af en toe. Maar er een dagelijkse gewoonte van maken? Nee, dat is roofbouw plegen op je lichaam en geest.”

Er zijn zoveel mensen het kotsbeu, als je kinderen op de wereld zet ben je er verantwoordelijk voor en moet je de lasten erbij nemen als het nodig is. Dat gebleit van 'ik kan niet telewerken als mijne kleine hier rondloop' is heel jammer, maar gewoon uw verantwoordelijkheid als ouders.

Ouders zien school veel te makkelijk als de creche. En als de school dan plots eens dichtgaat ziet men de kinderen plots als een moeilijkheid. #unpopularopinion.
Nee dat is het niet. Als ouder ben je het gewoon dat kinderen al eens ziek worden en dat je dan last-minute verlof moet nemen of een dag of 2 van thuis moet werken, of dat je een nacht niet hebt geslapen door een wenende baby, maar de volgende dag gewoon 8u moet gaan werken, enz ... Dàt is je verantwoordelijkheid opnemen als ouder.

Niemand wordt ouder met het idee 'ach ooit komt er een moment dat ik 2,5 maanden lang thuis moet werken met kinderen op de achtergrond', zoals vorige lente.

Dat is zoals zeggen dat de horeca niet moet klagen, want ze moeten er maar rekening mee houden dat ze ooit eens maanden aan een stuk moeten sluiten voor god weet welke reden, zoals bv. een pandemie. Moet je maar incalculeren op voorhand hé.

Nee sorry, dat slaagt echt op niets.

Nu we toch bezig zijn met half-onthouden medische feitjes :D _Volgens mij_ was het omdat het virus zich makkelijk zou binden aan bepaalde cellen die in ons vet zitten. Dat daarom mensen met overgewicht zwaardere symtpomen krijgen. Maar ik weet er dus ook het fijne niet meer van, en eigenlijk ben je daar dan weinig mee :D

Edit: Toch nog teruggevonden! Hoera!

Preliminary results confirmed that the virus can be found in fat cells, whose membranes are rich in ACE-2, the main receptor used by the virus to invade human cells. The researchers have yet to confirm that once it has invaded adipocytes, it can remain there long enough to replicate inside them.
Toch wel raar dat vrouwen procentueel dan minder kans hebben om te sterven aan covid, zeker gezien zij van nature al een veel hoger vetpercentage hebben. Enfin, misschien omdat mannen vanaf een zekere leeftijd in de regel veel meer (abdominaal) overgewicht hebben dan vrouwen dat die verhouding helemaal scheeftrekt.

Trouwens, Was er gisteren niet gezegd dat secundaire scholen volgende week geen afstandsonderwijs zouden gaan doen? Of moest iedere school dat voor zichzelf uitmaken? Krijgen net een mail van school dat ze aan het bekijken zijn hoe ze volgende week gaan oplossen?

Toch wel raar dat vrouwen procentueel dan minder kans hebben om te sterven aan covid, zeker gezien zij van nature al een veel hoger vetpercentage hebben. Enfin, misschien omdat mannen vanaf een zekere leeftijd in de regel veel meer (abdominaal) overgewicht hebben dan vrouwen dat die verhouding helemaal scheeftrekt.
Mannen zullen sneller ongezondere gewoontes hebben zoals roken of overmatig alcohol drinken. Ook hebben vrouwen een beter immuunsysteem dan mannen.

Met alle respect, maar dit is uitnodiging naar een burn-out.
Ik merk zelfs volgend gedrag: tghoh ik pruts hier ff wel voorts, ik doe dat werk straks wel na 10 u. Allesbehalve gezond wel, en daar gaat in de toekomst wel het bijl voor vallen.

In den tijd had ik 1u enkele rit, en ik had dat feitelijk wel nodig om terug ff mijn werk achter te laten. Qua frustraties kon dat wel tellen, als er iets ambetant was dan nam ik de telefoon en belde ik wat rond met mensen en stond ik daar de dag erna met een goed doordacht actie plan.

Nu wordt je werkdag abrupt en meteen verbroken op een bepaald uur met ne kleine die binnen stormt: "papaaaaah" alles toe ik ben belangrijk.

Hier de oudste die thuis moet blijven (2de studiejaar), dochter naar de laatste kleuterklas. Wij met 2 die thuiswerken.
Dus ben gaan vragen op school hoe verplicht die laatste kleuterklas is, want met 2 thuiswerken en 1 kind bezig houden dat is heel vervelend. Na 10 minuten staat die aan de bureau om te zeggen dat hij zich verveelt en niet weet wat doen. De ganse dag langs.

Als ze alle 2 thuis zijn houden ze tenminste elkaar bezig. Hopelijk gaan ze niet te moeilijk doen en mogen ze alle 2 thuis blijven dan.

Veeg eens voor uw eigen deur in plaats van anderen de les te spellen.

Dat zijn ook zo van die zaken die ge blijft zeggen totdat ge effectief geconfronteerd wordt met een kind dat gigantisch intensief is. Wij wensen dat die van ons zich eens een keertje zou gedragen als haar leeftijdsgenoten. Maar ik denk dat dit er voorlopig niet zal inzitten tenzij papa Xanax in de Brinta prakt. (ter alle duidelijkheid: gaan we niet mee beginnen)

Dat zijn ook zo van die zaken die ge blijft zeggen totdat ge effectief geconfronteerd wordt met een kind dat gigantisch intensief is. Wij wensen dat die van ons zich eens een keertje zou gedragen als haar leeftijdsgenoten. Maar ik denk dat dit er voorlopig niet zal inzitten tenzij papa Xanax in de Brinta prakt. (ter alle duidelijkheid: gaan we niet mee beginnen)
Niet eens een kind dat gigantisch intensief is. Gewoon "een kind". In lastigere situaties wordt het alleen maar nog lastiger, natuurlijk. Dan is het helemaal onmogelijk.

Ik laat onze dochter nog liever naar de kinderopvang gaan dan ze als een zombie voor de tv te zetten omdat ik er helaas geen tijd kan insteken tijdens de thuiswerkzaamheden. Daar leert ze natuurlijk ook niets van bij.

En zoals hierboven is het inderdaad gemakkelijk om aan de zijlijn te brullen dat ouders voor de kinderen gekozen hebben en er dan ook maar voor moeten zorgen. Vroeger maakte ik mezelf ook die bedenking, echter na ondervinding is die gedachte al volledig omgedraaid.

Vanaf een bepaalde leeftijd zal dat allemaal wel handelbaarder zijn, maar op de leeftijd waar ze nu is, is dat niet meteen een makkelijke om ze een dagje thuis te houden én optimaal te werken.

Maar 8 uur op een ander tijdstip vinden... Dan moet je ook nog eten en het huishouden doen. Wanneer ga je dan slapen? Allee, daarvoor was het al plannen voor mensen om alles op een dag gedaan te krijgen. Doe daar nog eens voltijdse kinderzorg bij, en het zijn letterlijk twee banen op hetzelfde moment.
Het wonder is geschied! Ik ben het eens met jou.

En uren invullen op een ander tijdstip. Dat kan inderdaad, maar online meetings vinden nu eenmaal plaats tussen 9u en 16u. Dus dat je 's avonds na 21u (dan moet je al enorm veel energie en goesting hebben) nog enkele uren kan werken verandert weinig.

Tof van Ieper, maar Leuven bijv. doet daar botweg niet aan mee.
Wie roepen ze dan op in geval dat er straks dringend honderden spuitjes gezet moeten worden? Dan vind ik zo'n online reservelijst beter, hoewel niet iedereen daar even gelijk toegang toeheeft (niet iedereen doet dat via internet).

Van een andere gemeente waar ook geen reservelijsten aangelegd worden voorlopig:
👉
Op dit moment zijn de 65-plussers aan de beurt. De oudste inwoners krijgen eerst hun vaccin, daarna worden de inwoners in dalende leeftijd uitgenodigd.
👉
De vaccinatiebereidheid is bijzonder groot. Dit zorgt ervoor dat het aantal overgebleven vaccins op het einde van de dag zeer beperkt is.
👉
Het toekennen van deze overgebleven vaccins gebeurt op basis van bellijsten waarbij een cascadesysteem wordt gevolgd.
👉
Pas nadat de actuele prioritaire groep (65+) optimaal werd gemobiliseerd, wordt overgegaan naar bijzonder kwetsbare beroepscategorieën: bijvoorbeeld personeel kinderopvang, veiligheidsdiensten en onderwijs.
👉
Deze werkwijze zorgt voor een correcte en efficiënte toepassing van de vaccinatiestrategie. De volgorde van vaccineren wordt strikt gerespecteerd.
👉
De beschikbare vaccins worden bovendien optimaal benut, er is geen sprake van verlies.
👉
De snelheid van vaccineren wordt bepaald door het aantal geleverde vaccins. Zodra u aan de beurt bent, ontvangt u per brief een uitnodiging. U hoeft zelf niets te ondernemen.

Dus niet te ongerust worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan