Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er wordt over gecommuniceerd, maar naar de mensen die er toe doen.
Ahja, de rest van de bevolking doet er niet toe... :unsure:

Bedankt voor de info, maar zo hautain hoefde nu ook weer niet. ;)

nee, omdat het aantal vaccins die je krijgt per vaccinatiecentrum niet verandert als je meer/minder vaccins aan -65-jarigen aanbiedt.
België is vooral een land van mensen die iets niet begrijpen en het dan maar op de overheid steken :p
Als die eerste zin het geval is, is het een ander verhaal. Bron hiervoor?

Laat zulke info makkelijk te vinden zijn en je neemt ongerustheid weg bij de bevolking.

Edit: als die info klopt, dan is het toch misdadig van andere streken om wél al een reservelijst aan te leggen en niet eerst 100% in te zetten op het bereiken, overtuigen en vaccineren van de volledige 65+-bevolking? Als niet eerst zoveel mogelijk 65+-ers gevaccineerd worden, riskeer je opnieuw sneller een overbelasting van het zorgsysteem. Pfff, blijft een apenland. :p

Laatst bewerkt:
Ahja, de rest van de bevolking doet er niet toe... :unsure:

Bedankt voor de info, maar zo hautain hoefde nu ook weer niet. ;)
er zijn gewoon duizenden zaken die je kan communiceren en die nuttig zijn om een globaal overzicht te hebben van waarom en hoe bepaalde beslissingen genomen zijn. Maar als je dat allemaal communiceert aan iedereen, heb je geen goeie communicatie. De communicatie staat trouwens wél op hét officiele kanaal voor vaccinatievragen, https://www.laatjevaccineren.be/ . Ik zie niet in hoe ze dat beter kunnen doen behalve je dagelijks te laten nieuwsbrieven lezen.
TNTim zei:
Als die eerste zin het geval is, is het een ander verhaal. Bron hiervoor?

je kan opvolgen hoeveel vaccinaties er per dag gezet worden, dus indirect ook hoeveel er gekregen worden. Dat zal op basis van demografische criteria correct uitkomen, wie méér -65-jarigen vaccineert zal in principe iets lager hebben +65 (bij gelijk aantal zorgbehoevenden en medisch personeel).

Maar daar is wel sprake van (en neen, een test mag dan gelijkgesteld zijn aan een vaccinatie voor dat vaccinatiepaspoort, dat maakt het nog geen evenwaardig alternatief. Dan moet je een test kunnen regelen, vaak net voor je vertrek naar land X of Y, en ter plaatse ook nog eens een test kunnen regelen net voor je weer terug naar Belgie vertrekt. Wat logistiek gezien niet zo simpel is, zeker voor een backpacker-type reiziger).

Ik denk dat de grote frustratie is dat elke gemeente het gewoon op zijn eigen manier aanpakt. Terwijl we al een half jaar weten dat er vaccinaties aankomen, maar dat de politiek nagelaten heeft om dit, perfect voorspelbare, scenario uit te schrijven.

het probleem van die reservelijsten is pas opgedoken met het hele Astra Zeneca debacel.
Door heel die berichtgeving daarrond zijn er nog meer mensen die niet gevaccineerd wouden worden waardoor de reservelijsten nog sneller werden afgewerkt en waardoor lokale besturen iets moesten doen tot de federale overheid met "officiële lijsten" afkwam

Het ene bestuur had een online document waar iedereen zich op kon zetten (Grimbergen had er zo 1 waar ook gezonde twintigers opstaan)
Mechelen bv heeft enkele Astra Zeneca vaccins en dus veel no shows, daar is aan het personeel de keuze gegeven om zich op de reservelijst te zetten mits men ten alle tijden beschikbaar zou zijn en het inwoners waren van het grondgebied. (dus echt voor de no shows)

Het is echt wel veel genuanceerder dan ons kent ons ookal zullen er wel zo een gevallen tussen zitten. (maar zo zijn de belgen nu eenmaal hé)

Weyts: hou de scholen open!
Weyts: geen afstandsonderwijs!
Weyts: hou uw kleuters thuis!

Draaien gelijk ne windhaan.
Da's niet zozeer Weyts als wel het bizarre aan het laatste Overlegcomité. Jambon is erin gegaan met het idee van Weyts: scholen openhouden is prioritair. Eigenlijk ook het idee van de experts, horen we nu. Maar door politiek getouwtrek en compromissen, heeft Jambon maar een stukje uit de brand kunnen slepen: Alleen de kleuterscholen.

Die trofee blijkt echter niet in goede aarde te vallen (logisch) omdat het maar 'n half idee is nu. Dus als het dan toch geen oplossing is, dan best gewoon zelfs die trofee niet aannemen, en gewoon de kleuters ook thuis houden, is nu het idee, denk ik.

Aangezien kleuterscholen in principe open blijven, is tijdelijke werkloosheid inroepen om kinderen op te vangen dan eigenlijk een optie voor ouders met enkel kleuters?

Lijkt mij niet...?

Er loopt ook gewoon nog vanalles mis met de uitnodigingen, anders zijn zo'n grote verschillen in no shows per locatie niet te verklaren (cijfers van HLN):

Als je +25% no shows hebt is het des te belangrijker dat je reservelijsten ervoor zorgen dat nog steeds risicoprofielen gevaccineerd worden. Je gaat dan ook heel snel door je lijst van vooruitgeschoven groepen zitten en dan is het momenteel totaal niet duidelijk in vele gemeentes naar wie de vaccins gaan. Als je dan verhalen leest van +65-jarige chronisch zieken die zelfs nog geen uitnodiging hebben gehad terwijl gezonde, jonge schepenen en gemeentepersoneel al gevaccineerd is, creëert dat enkel extra frustratie. Het wekt op z'n minst de schijn dat er gefoefeld wordt of kan worden.

Da's niet zozeer Weyts als wel het bizarre aan het laatste Overlegcomité. Jambon is erin gegaan met het idee van Weyts: scholen openhouden is prioritair. Eigenlijk ook het idee van de experts, horen we nu. Maar door politiek getouwtrek en compromissen, heeft Jambon maar een stukje uit de brand kunnen slepen: Alleen de kleuterscholen.

Die trofee blijkt echter niet in goede aarde te vallen (logisch) omdat het maar 'n half idee is nu. Dus als het dan toch geen oplossing is, dan best gewoon zelfs die trofee niet aannemen, en gewoon de kleuters ook thuis houden, is nu het idee, denk ik.

Mijn bericht was voornamelijk gericht op het feit dat in het begin van het nieuws vermeld werd dat Weyts oproept om kleuters thuis te houden. Terwijl dat toch wel compleet het tegenovergestelde is van wat hij al 2 weken aan het zeggen is.

Natuurlijk moet je dat dan wel gaan combineren met afstandsonderwijs ipv er zoals nu gewoon een week extra vakantie bijkomt. Want het lijkt me toch het belangrijkste dat het effectieve onderwijs doorgaat en niet enkel om de fysieke gebouwen open te houden.

Aangezien kleuterscholen in principe open blijven, is tijdelijke werkloosheid inroepen om kinderen op te vangen dan eigenlijk een optie voor ouders met enkel kleuters?

Lijkt mij niet...?
Ik dacht hier ook aan. Lijkt mij ook van niet. Maar wacht nog even, het kan zijn dat ze staken. En dan zal je wellicht wel TW kunnen inschakelen.

Mijn bericht was voornamelijk gericht op het feit dat in het begin van het nieuws vermeld werd dat Weyts oproept om kleuters thuis te houden. Terwijl dat toch wel compleet het tegenovergestelde is van wat hij al 2 weken aan het zeggen is.

Natuurlijk moet je dat dan wel gaan combineren met afstandsonderwijs ipv er zoals nu gewoon een week extra vakantie bijkomt. Want het lijkt me toch het belangrijkste dat het effectieve onderwijs doorgaat en niet enkel om de fysieke gebouwen open te houden.
Awel, maar het mijne toch ook? Weyts is dat al 2w aan het zeggen, Jambon was ook de enige die dat leek te vragen op het Overlegcomité. Maar heeft maar een halve slag thuisgehaald, dus moet Weyts nu wel het omgekeerde vragen. Omdat het misschien wel een typisch politiek compromis is (jij wilt X? oké, je krijgt de helft, maar ik krijg ook de helft van wat ik wil), maar in de praktijk gewoon een veel te raar (en zelfs nutteloos) compromis is.

Er loopt ook gewoon nog vanalles mis met de uitnodigingen, anders zijn zo'n grote verschillen in no shows per locatie niet te verklaren (cijfers van HLN):

Als je +25% no shows hebt is het des te belangrijker dat je reservelijsten ervoor zorgen dat nog steeds risicoprofielen gevaccineerd worden. Je gaat dan ook heel snel door je lijst van vooruitgeschoven groepen zitten en dan is het momenteel totaal niet duidelijk in vele gemeentes naar wie de vaccins gaan. Als je dan verhalen leest van +65-jarige chronisch zieken die zelfs nog geen uitnodiging hebben gehad terwijl gezonde, jonge schepenen en gemeentepersoneel al gevaccineerd is, creëert dat enkel extra frustratie. Het wekt op z'n minst de schijn dat er gefoefeld wordt of kan worden.
Er zal wel gefoefeld worden zoals er met alles in België gefoefeld wordt.
Maar niet in de grootorde die men hier op het forum wilt toekennen.

Er zijn ook andere factoren waarom er in bepaalde regio's zoveel no-shows zijn.
Zo zijn er in Vilvoorde veel oudere autochtonen. Mogelijks kan dat een verklaring zijn.
Of problemen met de opzet van het vaccinatie centrum zelf?

Wie stuurt er eigelijk de uitnodiging uit?
De lokale besturen of is dat iets federaal?

Wouter Beke had al vervangen moeten worden na het debacle met rusthuisbewoners die niet meer naar het ziekenhuis gebracht werden.
Amnesty International oordeelde dat mensenrechten werden geschonden, maar Beke nam niet de verantwoordelijkheid.

Zoals Carrion hier al zei, die persoon is incapabel.
Net als Jambon...

Voor de liefhebbers van grafieken: het Sciensano rapport over hospitalisaties t.e.m. de week van 15/03.
- De mediane leeftijd van hospitalisaties daalt lichtjes, die van IC-patiënten is amper beweging op te zien. Buiten dat er minder woonzorgcentra-patiënten zijn door de vaccinaties, verandert het profiel van de gehospitaliseerden niet. De doemberichten in de pers over jonge patiënten de laatste weken zijn dus opnieuw slechts anekdotische clickbait.
- Voor iedereen onder de 40 zonder medische problemen blijft het risico op hospitalisatie erg laag.
- Obisitas is nu de belangrijkste aandoening onder de IC-patiënten. Tijd om daar ook eens wat meer op te focussen, lijkt me. Leeftijd kan je niks aan doen, dik zijn des te meer.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan