Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat de grote frustratie is dat elke gemeente het gewoon op zijn eigen manier aanpakt. Terwijl we al een half jaar weten dat er vaccinaties aankomen, maar dat de politiek nagelaten heeft om dit, perfect voorspelbare, scenario uit te schrijven.
Dat 20% van de opgeroepen mensen op een gegeven dag niet komt opdagen, had niemand kunnen voorspellen... Zeker geen half jaar geleden.

En ja, dit gebeurt, zie paar posts hierboven. In meerdere vaccinatiecentra.

Dat 20% van de opgeroepen mensen op een gegeven dag niet komt opdagen, had niemand kunnen voorspellen... Zeker geen half jaar geleden.

En ja, dit gebeurt, zie paar posts hierboven. In meerdere vaccinatiecentra.

De percentages doen er toch niet toe? Er is niets beslist wat betreft reservelijsten. Van zodra er meer dan 5 mensen niet kwamen opdagen zou dit probleem zich stellen. Nu stelt het zich gewoon in belangrijkere mate.

er is ook sprake van iedereen die zou gevaccineerd zijn tegen juli, niet alles waar sprake van is zal ook werkelijkheid worden he. Imo zijn er zoveel zaken die mislopen maar om dan iedere keer weer op diezelfde nagel te moeten kloppen, ik weet niet of we daar veel bij gebaat zijn hoor.

Heel graag (iedereen gevaccineerd in juli) maar hoe hoog schat je de kans in dat dit echt het geval zal zijn? Ik sta van nature wantrouwig tegen (het organisatietalent van) de staat, en ik voel mij nu niet bepaald in mijn tegendeel bewezen de laatste maanden.
Meestal pak ik trouwens mijn vakantie in juni, buiten de schoolvakanties. Normaal ging ik dan naar Groenland, maar ik heb uiteindelijk niets geboekt omdat ik het te veel risico vond. Maar met hun uitspraken in januari (op kruissnelheid in maart) had ik in principe toen wel kunnen boeken. Enkel zag ik het toen al niet zo rooskleurig in als onze politiekers. Enfin, ik zag het niet zo rooskleurig in dankzij onze politiekers.

De percentages doen er toch niet toe? Er is niets beslist wat betreft reservelijsten. Van zodra er meer dan 5 mensen niet kwamen opdagen zou dit probleem zich stellen. Nu stelt het zich gewoon in belangrijkere mate.

Heel graag (iedereen gevaccineerd in juli) maar hoe hoog schat je de kans in dat dit echt het geval zal zijn? Ik sta van nature wantrouwig tegen (het organisatietalent van) de staat, en ik voel mij nu niet bepaald in mijn tegendeel bewezen de laatste maanden.
Meestal pak ik trouwens mijn vakantie in juni, buiten de schoolvakanties. Normaal ging ik dan naar Groenland, maar ik heb uiteindelijk niets geboekt omdat ik het te veel risico vond. Maar met hun uitspraken in januari (op kruissnelheid in maart) had ik in principe toen wel kunnen boeken. Enkel zag ik het toen al niet zo rooskleurig in als onze politiekers. Enfin, ik zag het niet zo rooskleurig in dankzij onze politiekers.
ik schat zelf helemaal niks meer in want sowieso komen er wel wat problemen op de weg. Ik zie zelf wel hoe het allemaal loopt en wat er zal gebeuren. Imo zijn er veel te veel zaken waar ik (en bij uitbreiding de politiek, de samenleving ...) toch niks kan aan wijzigen.

Enkel zag ik het toen al niet zo rooskleurig in als onze politiekers. Enfin, ik zag het niet zo rooskleurig in dankzij onze politiekers.
Ik ga er, gemakshalve, vanuit dat het voor mensen van mijn leeftijd een zomer binnenzitten (binnen België) zal worden. Dat paspoort gaat uitgerold worden, er gaan restricties/privileges aan gekoppeld worden, en de jongere niet-jongeren gaan nog niet gevaccineerd zijn omdat de vertragingen cumulatief oplopen, ipv weggewerkt worden. Men zegt dat tegen 11/07 ze iedereen een spuit willen gegeven hebben, het zal eerder 07/11 zijn.

Hier in de gemeente ook geen reservelijst blijkbaar.
Hallucinant dat zulke zaken lokaal beslist worden, laat de capaciteit maar verloren gaan...

Hallucinant dat zulke zaken lokaal beslist worden, laat de capaciteit maar verloren gaan...
Ik ben ook niet blij met de soms nogal amateuristisch overkomende aanpak in zake reservelijsten, maar hoe gaat er capaciteit verloren?

't Is niet omdat er geen openbare reservelijst met vrije inschrijving is, dat er geen reservelijst is he. Hier in de stad kan je je ook niet vrij inschrijven, maar alle politie/brandweer/leerkrachten/… zijn op die lijst gezet. Dat is meer dan voldoende.

Of dacht jij dat omdat jij je niet kon inschrijven ze dan die vaccins maar in de vuilbak kieperen?

Echt rot toch een eind op Beke. Klagen dat vaccinatiecentra mensen jonger dan 65 op hun reservelijst hebben staan om dan af te komen dat het centraal systeem voor reservelijsten er pas half april komt. Dat systeem had vorig jaar al klaar moeten zijn. Wat zou ik dat gewoon eens graag in die mens zijn gezicht zeggen.

Ik ben ook niet blij met de soms nogal amateuristisch overkomende aanpak in zake reservelijsten, maar hoe gaat er capaciteit verloren?
Er kunnen per dag x-aantal vaccins gezet worden.
Worden er op dag X bijvoorbeeld 20 vaccins minder gezet, gaan ze dan ze de dag nadien er 20 extra zetten? Ik vermoed van niet...

In andere regio's als ze niet opdagen, worden de vaccins gezet bij personen die op een reservelijst staan.
Dan gaat onze regio toch trager gevaccineerd worden dan andere regio's, want hier is x-% van de lagere leeftijdsgroepen nog niet gevaccineerd als ze aan die leeftijdsgroep beginnen?

Worden er op dag X bijvoorbeeld 20 vaccins minder gezet, gaan ze dan ze de dag nadien er 20 extra zetten? Ik vermoed van niet...

In andere regio's als ze niet opdagen, worden de vaccins gezet bij personen die op een reservelijst staan.
Dan gaat onze regio toch trager gevaccineerd worden dan andere regio's, want hier is x-% van de lagere leeftijdsgroepen nog niet gevaccineerd als ze aan die leeftijdsgroep beginnen?
Zie reactie @Tyfius , die redenering klopt toch niet?

Als ge op de reserve lijst staat en ze bellen u moet ge binnen het uur in het vaccinatie centrum u aanbieden, als dat niet lukt bellen ze de volgende. Al die vaccins worden normaliter diezelfde dag nog gezet.

't Is niet omdat er geen openbare reservelijst met vrije inschrijving is, dat er geen reservelijst is he. Hier in de stad kan je je ook niet vrij inschrijven, maar alle politie/brandweer/leerkrachten/… zijn op die lijst gezet. Dat is meer dan voldoende.

Of dacht jij dat omdat jij je niet kon inschrijven ze dan die vaccins maar in de vuilbak kieperen?
Euhm, nee. :)

Is dat al beslist misschien op bovenlokaal niveau dat leerkrachten eerder gevaccineerd worden?
Ik heb daar geen probleem mee, maar communiceer dit dan en doe dit overal gelijk.
(Ook zou ik het raar vinden dat winkelbedienden of huishoudhulpen of ... er dan bijvoorbeeld niet op staan.)

Of is dit een bonus voor lokale bestuurders om bepaalde groepen/personen voor te trekken zodat ze achteraf hun stem krijgen? :p

'Dat is meer dan voldoende.' is ook zoiets vaag hé.
Wie bepaalt de lijsten, wie komt erop, wanneer zijn deze uitgeput, ...
Communiceer daar eens over ipv dat geheimzinnig gedoe.

Is dat al beslist misschien op bovenlokaal niveau dat leerkrachten eerder gevaccineerd worden?
Ik heb daar geen probleem mee, maar communiceer dit dan en doe dit overal gelijk.
(Ook zou ik het raar vinden dat winkelbedienden of huishoudhulpen of ... er dan bijvoorbeeld niet op staan.)

Of is dit een bonus voor lokale bestuurders om bepaalde groepen/personen voor te trekken zodat ze achteraf hun stem krijgen? :p

'Dat is meer dan voldoende.' is ook zoiets vaag hé.
Wie bepaalt de lijsten, wie komt erop, wanneer zijn deze uitgeput, ...
Ja akkoord, maar zelfs als het de beste vriend van de burgemeester is gaat er geen capaciteit verloren. Ik begrijp ook niet waarom men dat overlaat aan de lokale besturen, maar anderzijds ben ik niet overtuigd dat het gecentraliseerd beter zou lopen.

In streken waar ze kwistig zijn met lijsten en vaccins, gaat de bevolking dan toch ook veel sneller gevaccineerd geraken?

Wanneer ze aan de bevolking beginnen die -65 is, dan gaat er in de ene streek al X-% van de bevolking jonger dan 65/leraars/gemeentearbeiders/... gevaccineerd zijn én al de 65+'ers/politie/risicogroepen die dit wensen.
In een andere streek enkel de 65+'ers/politie/risicogroepen.

Hoe meer je foefelt en sjoemelt hoe beter dus, as usual.
België is een apenland.

</rant> :p

Er wordt over gecommuniceerd, maar naar de mensen die er toe doen.

Vanop https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/coronamaatregelen-informatie-voor-scholen & https://www.laatjevaccineren.be/veelgestelde-vragen-over-de-organisatie-van-een-vaccinatiecentrum
Het algemene principe is en blijft dat het vaccinatiecentrum in de eerste plaats en zoveel mogelijk moet proberen om vrijgekomen plaatsen in te vullen met mensen uit de prioritaire doelgroep die gevaccineerd wordt. Bij uitputting van te vaccineren zorgverleners zijn dat nu dus 65+’ers.

Het vaccinatiecentrum past dit algemene principe toe in combinatie met de eigen lokale afweging hoeveel tijd en mankracht er ter beschikking is om een oplossing te vinden en volgt daarbij deze cascade:

Mobiliseer wie uitgenodigd werd. Contacteer zo veel als mogelijk telefonisch wie werd uitgenodigd, maar niet bevestigd heeft met de vraag of ze hun afspraak willen bevestigen.
om “no shows” in te vullen: mobiliseer mensen van een prioritaire reservelijst van 65+’ers. Momenteel moet het vaccinatiecentrum zelf een reservelijst aanleggen van snel oproeproepbare mensen uit de doelgroep van 65+’ers. Hierbij hoeft niet strikt “de oudste eerst” gerespecteerd te worden, ouder dan 65 is voldoende als criterium. Deze reservelijst kan bijvoorbeeld gevuld worden met de partner of mantelzorger (indien 65+) van een persoon die werd uitgenodigd en die de persoon zal vergezellen naar het vaccinatiecentrum.
Slaagt het vaccinatiecentrum er echt niet in 65+’ers te mobiliseren (bijvoorbeeld wegens tijdsgebrek), mobiliseer dan mensen die snel oproepbaar zijn van een tweede reservelijst. Deze reservelijst stelt het centrum zelf samen uit beroepsgroepen met een hoger besmettingsrisico waarmee u kan afspreken dat ze snel op het einde van de vaccinatiedag in het vaccinatiecentrum kunnen zijn: mensen van de politie, kleuterleiders en personen werkzaam in de kinderopvang.

Personeel van MPGO’s, IPO’s, BuSO OV1 en OV2, internaten en artsen en verpleegkundigen in CLB’s worden mee opgenomen om gevaccineerd te worden in de eerstkomende periode van de vaccinatiestrategie.
Niet iedereen kan onmiddellijk gevaccineerd worden. In het weerhouden van groepen binnen onderwijs moest er rekening worden gehouden met de voorhanden zijnde vaccins.
In overleg met het Agentschap Zorg en Gezondheid werd er beslist om nu te vaccineren:

- Groepen die onvermijdelijk hands-on contacten hebben.
- Personeel van MPGO’s, IPO’s, BuSO OV1 en OV2 en internaten die werken met een kwetsbaar publiek (kans dat men behoorlijk ziek wordt van het virus is hoog).
- Artsen en verpleegkundigen in CLB's.

Dus in mensentaal:
- erst de mensen die uitgenodigd zijn
- DAN de mensen die op de reservelijst (indien aanwezig) staan die zich ingeschreven hebben als 65+'er.
- DAN politie, kleuterleiders en personen in de kinderopvang krijgen prioriteit op de reservelijst
- daarnaast in het onderwijs ook nog mensen van bijzonder onderwijs (NIET het administratief personeel), en het medisch personeel van het CLB.

Als er dan nog vaccins over blijven mag je ze verdelen aan wie je wil, want verspillen is natuurlijk ook niet nodig. Dan komt ook gemeentepersoneel in aanmerking omdat je die zélf als overheid gemakkelijk kan vrijstellen en een lijst daarvan beheren ook niet moeilijk is.

Dat er daarnaast nog een andere reservelijst is

In streken waar ze kwistig zijn met lijsten en vaccins, gaat de bevolking dan toch ook veel sneller gevaccineerd geraken?

Wanneer ze aan de bevolking beginnen die -65 is, dan gaat er in de ene streek al X-% van de bevolking jonger dan 65/leraars/gemeentearbeiders/... gevaccineerd zijn én al de 65+'ers/politie/risicogroepen die dit wensen.

België is een apenland.

je krijgt niet meer vaccins toegestuurd hé
Als je het niet geeft aan de doelgroep dan gaat je probleem verschuiven.

nee, omdat het aantal vaccins die je krijgt per vaccinatiecentrum niet verandert als je meer/minder vaccins aan -65-jarigen aanbiedt.
TNTim zei:

België is een apenland.

België is vooral een land van mensen die iets niet begrijpen en het dan maar op de overheid steken :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan