Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er staan naast hulpverleners ook andere mensen op de reservelijst hoor

Tuurlijk, en nogmaals, met hulpverleners heb ik geen probleem. Ik snap niet dat de discussie weer in een richting wordt getrokken waar ik zou beweerd hebben dat hulpverleners geen recht hebben om op die lijst te staan.
 
Heb je hun capaciteit al eens bekeken ?
Die zitten aan een tiende van het europese gemiddelde qua bedcapaciteit dus dan is het logisch dat alles daar snel vol ligt.
Oppergrens van 3200 ICU bedden momenteel, op een bevolking van 18.7 miljoen.
Of een vaccin dat maar 50% effectief blijkt gebruiken?
Dat klopt, de data daarvan is nogal muddy. Hoewel Sinovac wel claimt dat het 100% bescherming geeft tegen ernstige gevallen.
 
Er staan naast hulpverleners ook andere mensen op de reservelijst hoor
Zeker, maar als we kijken naar de berichten van enkele dagen geleden toen de discussie nog eens gevoerd is:

Op 10/03/2021 180 vaccins uit 1 vaccinatiecentrum in Luik aan hulpverleners gegeven, 20% niet komen opdagen in Bergen.
Zelfs met een grote reservelijst, zal je er snel doorzijn. Zeker omdat die vaccins al ontdooid zijn en dus nog maar enkele dagen goed zijn (5 dagen bij Pfizer dacht ik, de andere moet ik opzoeken. Maar zit meestal ook al 2~3dagen tussen ontdooiing en wanneer men mensen van de reservelijst kan oproepen wegens transport en effectief de dag dat men ze zet en mensen niet komen opdagen).

Als die trend zich blijft verderzetten, zullen de reservelijsten wel snel op raken. En zoals ik zei, niet iedereen kan vlug even een vaccin gaan halen wegens andere verplichtingen.
 
Zeker, maar als we kijken naar de berichten van enkele dagen geleden toen de discussie nog eens gevoerd is:

Op 10/03/2021 180 vaccins uit 1 vaccinatiecentrum in Luik, 20% niet komen opdagen in Bergen.
Zelfs met een grote reservelijst, zal je er snel doorzijn. Zeker omdat die vaccins al ontdooid zijn en dus nog maar enkele dagen goed zijn (5 dagen bij Pfizer dacht ik, de andere moet ik opzoeken. Maar zit meestal ook al 2~3dagen tussen ontdooiing en wanneer men mensen van de reservelijst kan oproepen wegens transport en effectief de dag dat men ze zet en mensen niet komen opdagen).

Als die trend zich blijft verderzetten, zullen de reservelijsten wel snel op raken. En zoals ik zei, niet iedereen kan vlug even een vaccin gaan halen wegens andere verplichtingen.
Er zijn nochtans een hele groep mobiele gepensioneerde mensen die thuis zijn en geen klos te doen hebben. Mijn ouders staan ook op de reservelijst.

Eenmaal die gevaccineerd zijn wordt het misschien wel moeilijk om een reservelijst aan te leggen, alhoewel er toch een hele hoop thuiswerkers zijn.
 
Zeker, maar als we kijken naar de berichten van enkele dagen geleden toen de discussie nog eens gevoerd is:

Op 10/03/2021 180 vaccins uit 1 vaccinatiecentrum in Luik aan hulpverleners gegeven, 20% niet komen opdagen in Bergen.
Zelfs met een grote reservelijst, zal je er snel doorzijn. Zeker omdat die vaccins al ontdooid zijn en dus nog maar enkele dagen goed zijn (5 dagen bij Pfizer dacht ik, de andere moet ik opzoeken. Maar zit meestal ook al 2~3dagen tussen ontdooiing en wanneer men mensen van de reservelijst kan oproepen wegens transport en effectief de dag dat men ze zet en mensen niet komen opdagen).

Als die trend zich blijft verderzetten, zullen de reservelijsten wel snel op raken. En zoals ik zei, niet iedereen kan vlug even een vaccin gaan halen wegens andere verplichtingen.
Dat staat trouwens wel in voorwaarden om op reservelijst te komen hier. Je moet het vaccin binnen de "shift" kunnen komen halen (vaccinatiecentrum is niet altijd open he).
 
Hoe raak je op een reservelijst? Krijg je daar ook een brief van dat je u kandidaat moet stellen? Werk thuis en ben op 5min in vaccinatiecentrum hier 🥺
 
Ook in Leuven was het erg druk. Het stadspark en het Sluispark werden in de namiddag al afgesloten omdat er te veel volk was. 's Avonds troepten heel wat mensen samen op het Ladeuzeplein. De politie heeft het plein ontruimd. Iedereen is braaf vertrokken.
Op terug te komen op de opstootjes. Blijkbaar waren er in leuven al parken door de dag gesloten. Lijkt me toch ook een manier om opstand in de hand te werken. Als je nergens naartoe kan om veilig af te spreken met vrienden in de openbare ruimte, dat is toch wel triest.
 
Ons kent ons...
Nee, dus. Dat is net het hele punt. De burgemeesters vullen die reservelijsten in.
De vaccinatielijsten en de slots worden bepaald door Vlaanderen. Als er daar niet kunnen doorgaan, worden die opgevuld met een vaccinatielijst, die de gemeentes zelf invullen. Ons-kent-ons heeft daar weinig mee te maken. De gemeente Mol legt het bijvoorbeeld goed uit:

Je enige voorbeeld, is ook één waarin het niet mis gaat, en het niks te maken heeft met ons kent ons, maar hulpverleners priortiair worden gevaccineerd. Dus ik blijft het toch vooral ongefundeerde stemmingmakerij vinden, hoor.
 
Ik vraag me af hoe de directies de onderwijsmaatregelen weer zullen interpreteren/aan hun laars lappen...

Vorige keer ging onze directie tegen de regels in door enkel noodopvang te voorzien voor kinderen van ouders die werken in cruciale sectoren. Van zodra er één ouder thuiswerk deed, mocht je het ook vergeten.

Nu blijven de kleuterscholen open, maar je ziet de bocht al ingezet worden om zoveel mogelijk peuters en kleuters te weren uit de scholen.
Wij werken beide van thuis, kinderen zijn 3 en 5. Thuiswerken én tegelijkertijd kinderen opvangen gaat niet...
De maatregel anders interpreteren lukt hen nu niet, maar nu zal je scheef bekeken worden door directie/juffen.
Want: 'ahja, jullie werken toch van thuis? Waarom komen jullie kinderen dan feitelijk nog?'

Onderwijswereld blijkt een rare wereld waar de kantjes eraf lopen schering en inslag is.
Van kinderen wordt inzet en engagement verwacht, moet onderwijzend personeel dan niet het voorbeeld zijn daarvan...?
 
Ik vraag me af hoe de directies de onderwijsmaatregelen weer zullen interpreteren/aan hun laars lappen...

Vorige keer ging onze directie tegen de regels in door enkel noodopvang te voorzien voor kinderen van ouders die werken in cruciale sectoren. Van zodra er één ouder thuiswerk deed, mocht je het ook vergeten.

Nu blijven de kleuterscholen open, maar je ziet de bocht al ingezet worden om zoveel mogelijk peuters en kleuters te weren uit de scholen.
Wij werken beide van thuis, kinderen zijn 3 en 5. Thuiswerken én tegelijkertijd kinderen opvangen gaat niet...
De maatregel anders interpreteren lukt hen nu niet, maar nu zal je scheef bekeken worden door directie/juffen.
Want: 'ahja, jullie werken toch van thuis? Waarom komen jullie kinderen dan feitelijk nog?'

Onderwijswereld blijkt een rare wereld waar de kantjes eraf lopen schering en inslag is.
Van kinderen wordt inzet en engagement verwacht, moet onderwijzend personeel dan niet het voorbeeld zijn daarvan...?
In onze WhatsApp groep(en) (wij hebben heel wat vrienden & kennissen in het onderwijs) werd al feest gevierd dat ze weeral een week extra betaald verlof hebben. Maar om bvb het schooljaar te verlengen (wat vorig schooljaar even geopperd werd), oh nee.. Dan staat heel het onderwijs op zijn poten. Die discussie kan je nog niet eens starten. Dat de kleuterjuffen nu klagen dat ze in de loopgraven staan.. Oh boy.
 
Ik vraag me af hoe de directies de onderwijsmaatregelen weer zullen interpreteren/aan hun laars lappen...

Vorige keer ging onze directie tegen de regels in door enkel noodopvang te voorzien voor kinderen van ouders die werken in cruciale sectoren. Van zodra er één ouder thuiswerk deed, mocht je het ook vergeten.

Nu blijven de kleuterscholen open, maar je ziet de bocht al ingezet worden om zoveel mogelijk peuters en kleuters te weren uit de scholen.
Wij werken beide van thuis, kinderen zijn 3 en 5. Thuiswerken én tegelijkertijd kinderen opvangen gaat niet...
De maatregel anders interpreteren lukt hen nu niet, maar nu zal je scheef bekeken worden door directie/juffen.
Want: 'ahja, jullie werken toch van thuis? Waarom komen jullie kinderen dan feitelijk nog?'

Onderwijswereld blijkt een rare wereld waar de kantjes eraf lopen schering en inslag is.
Van kinderen wordt inzet en engagement verwacht, moet onderwijzend personeel dan niet het voorbeeld zijn daarvan...?

Dit is een vakbondskwestie geworden, jammer genoeg.
 
In onze WhatsApp groep(en) (wij hebben heel wat vrienden & kennissen in het onderwijs) werd al feest gevierd dat ze weeral een week extra betaald verlof hebben. Maar om bvb het schooljaar te verlengen (wat vorig schooljaar even geopperd werd), oh nee.. Dan staat heel het onderwijs op zijn poten. Die discussie kan je nog niet eens starten. Dat de kleuterjuffen nu klagen dat ze in de loopgraven staan.. Oh boy.
Gemakkelijk om verontwaardigheid te zijn als je vanuit valse veronderstellingen vertrekt. Die week extra verlof is niet (overal) correct. Voor velen verandert er niets: nog altijd studie, examens afnemen, examens verbeteren, klassenraden, leerlingen- en oudercontacten.
 
In het lager lijkt me dat toch 100% vakantie voor alle meesters en juffen. Tenzij ze natuurlijk overijverig zijn en al beginnen voorbereiden voor na de paasvakantie? :unsure:
 
In onze WhatsApp groep(en) (wij hebben heel wat vrienden & kennissen in het onderwijs) werd al feest gevierd dat ze weeral een week extra betaald verlof hebben. Maar om bvb het schooljaar te verlengen (wat vorig schooljaar even geopperd werd), oh nee.. Dan staat heel het onderwijs op zijn poten.
Dat laatste viel me ook bij kennissen die in het onderwijs staan. Lijkt mij maar normaal dat op die manier gerecupereerd wordt, zeker als je zo'n grote verlofbasis al hebt per jaar.
 
Gemakkelijk om verontwaardigheid te zijn als je vanuit valse veronderstellingen vertrekt. Die week extra verlof is niet (overal) correct. Voor velen verandert er niets: nog altijd studie, examens afnemen, examens verbeteren, klassenraden, leerlingen- en oudercontacten.
In het lager onderwijs is dat toch anders. ;-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan