Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Scholen dicht maar de jeugdkampen mogen wel gewoon doorgaan.

Man man, de blunders blijven zich maar opstapelen en opstapelen.
Dat is geen blunder, zou ik ook openhouden, gezien het (meestal) in open lucht door moet gaan en in kleine groepen is.

Indoor naschoolse activiteiten zijn vreemder.

De blunder is dat het blijkbaar niet duidelijk is (ook niet voor de minister van onderwijs) of er nog les kan gegeven worden vanop afstand of niet. Zo moet het hoger onderwijs blijkbaar ook de lessen opschorten terwijl die al weken vanop afstand bezig zijn, wat ze uiteraard niet begrijpen. Goed overlegd, amai. :')

Ik heb een vrouw die leerkracht is dus ben wellicht biased maar er is toch een wezelijk verschil tussen een kassierster in een relatief groot en verlucht warenhuis en kleuterjuffen/meesters die op een vierkante meter een stuk of dertig snotters rond hun nek hebben hangen. Die kleintjes kan je onmogelijk aan een stoel vastbinden, op afstand houden, een mondmasker laten dragen, ... leg mij eens uit waarom een agent meer rechten heeft?
Een relatief groot en verlucht warenhuis, maar wel enkele 100-en keren meer bezoekers dan een juf/meester ziet op een dag.

En een agent heeft meer rechten omdat zij het risico op agressie lopen.

De blunder is dat het blijkbaar niet duidelijk is (ook niet voor de minister van onderwijs) of er nog les kan gegeven worden vanop afstand of niet. Zo moet het hoger onderwijs blijkbaar ook de lessen opschorten terwijl die al weken vanop afstand bezig zijn. Goed overlegd, amai. :')
In het hoger was het zo dat in bepaalde gevallen eerste jaars wel nog naar de campus mochten. Dat valt nu ook weg, ik veronderstel dat men daarop doelde.

Ik denk dat niet veel mensen lastig zullen zijn dat kleuterjuffen, crèche medewerkers of andere personen die met jonge kinderen werken waar de afstand niet gegarandeerd kan worden en besmettingsgevaar hoger is laten voor te kruipen. Ik denk vooral dat het blokkeert tussen de twee oren van de politiek, omdat ze het praktisch niet geregeld gaan krijgen. Iets wat hier meermaals al is aangehaald vandaag dat dit toch wel een werkpuntje is.
Voorkruipen ben ik het niet mee eens. Dat hoort niet, houdt het maar gewoon op leeftijd, de zorgsector en dan comorbiteiten.

Dat ze dan lijsten aanleggen voor de reserves of vaccins door noshows die voor politie, leerkrachten, winkelmedewerkers, chreche medewerkers, etc... voorzien worden met een prioriteitenregeling. Daar zou ik dan weer geen probleem in zien. Maar niet even de politie of de leerkrachten laten voorkruipen in de volgorde.

Als we zo gaan reageren wat met kassiersters van voedingswinkels, die zijn nog geen enkele keer ontzien. Men mag gerust wel stoppen met belachelijke uitspraken als meat schield
Die mogen ze gerust ook bij die prioritaire groep rekenen... laat ons anders weer maar eens verzanden in een spelletje van "wat een ander krijgt, moet ik ook krijgen, anders liefst alletwee niet" en ondertussen lachen de beleidsmakers in hun vuistje... been there done that in heel de "zware beroepen" discussie en het helpt letterlijk niemand vooruit.

Wat kan het mij trouwens schelen dat mijn ouders van 70 meer kans hebben om te sterven als ze besmet zijn dan iemand van 30? Zij kunnen contact quasi volledig uitsluiten, zeker alle hoogrisico contacten. Een kleuterleidster van 55 kan dat niet.

Als de ene na de andere groep voorrang krijgt, dan vraag ik me af wanneer de telewerkers aan de buurt zijn ? September / oktober ?
Als thuiswerker (en met een job die volledig van thuis uit kan) heb ik er echt geen problemen mee dat er een pak andere groepen voorrang zouden krijgen. Met die caveat natuurlijk dat ge geen groepen krijgt die meer mogen dan een ander.

In het hoger was het zo dat in bepaalde gevallen eerste jaars wel nog naar de campus mochten. Dat valt nu ook weg, ik veronderstel dat men daarop doelde.
Ik veronderstel dat ook, maar ze weten het bij de overheid blijkbaar zelf ook niet goed want Ben Weyts moet het nog bekijken wat er wel nog kan en wat niet. Moet ge daarvoor een hele voormiddag overlegd hebben? En dan hoort ge Van Gucht zeggen dat de experten blijkbaar het tegenovergestelde hebben aangeraden van wat nu beslist is mbt onderwijs, dat snapt ge toch echt niet.

Die mogen ze gerust ook bij die prioritaire groep rekenen... laat ons anders weer maar eens verzanden in een spelletje van "wat een ander krijgt, moet ik ook krijgen, anders liefst alletwee niet" en ondertussen lachen de beleidsmakers in hun vuistje... been there done that in heel de "zware beroepen" discussie en het helpt letterlijk niemand vooruit.

Wat kan het mij trouwens schelen dat mijn ouders van 70 meer kans hebben om te sterven als ze besmet zijn dan iemand van 30? Zij kunnen contact quasi volledig uitsluiten, zeker alle hoogrisico contacten. Een kleuterleidster van 55 kan dat niet.
Wat dacht je van een spelletje allemaal gelijk voor de wet en geen uitzonderingen? Want het is wel gij die afkomt dat de een meer recht heeft dan de ander omdat hij zogezegd meer risico loopt door zijn beroep. Wel uw beroep heb je gekozen en als u dat niet aanstaat, er zijn nog jobs. Uw medische toestand kan je niet kiezen.

De kafkaiaanse toestanden van najaar 2020 komen weer terug:

* je mag een speelgoedwinkel gewoon binnenstappen bij aankoop van boeken (want essentiële zaak), maar als je speelgoed wil kopen, moet je een afspraak maken.
* in een Hypermarket Carrefour mag je gewoon binnen voor uw eten/drinken te kopen, maar heb je bv een broodrooster nodig, moet je een afspraak maken

:help::help::help:

+ 20% on campus (1 dag per week doorgaans) voor andere jaren dacht ik, wat niet alle faculteiten van alle universiteiten hebben ingevoerd.

Ik hou alleszins mijn hart vast voor de mail van mijn universiteit, doorgaans zijn die strenger dan de overheid, dus hoop dat er niet plots alle thesisstudenten het maar met een literatuurstudie of modelleren moeten doen.

Wat dacht je van een spelletje allemaal gelijk voor de wet en geen uitzonderingen? Want het is wel gij die afkomt dat de een meer recht heeft dan de ander omdat hij zogezegd meer risico loopt door zijn beroep. Wel uw beroep heb je gekozen en als u dat niet aanstaat, er zijn nog jobs. Uw medische toestand kan je niet kiezen.

De Belgische vaccinatiestrategie verschilt niet zo veel van de andere landen hoor. Enkel leger, brandweer, zorgpersoneel en politie zijn daar heel snel gevaccineerd wegens voldoende vaccins (de landen die er genoeg hebben).

Voorkruipen ben ik het niet mee eens. Dat hoort niet, houdt het maar gewoon op leeftijd, de zorgsector en dan comorbiteiten.

Dat ze dan lijsten aanleggen voor de reserves of vaccins door noshows die voor politie, leerkrachten, winkelmedewerkers, chreche medewerkers, etc... voorzien worden met een prioriteitenregeling. Daar zou ik dan weer geen probleem in zien. Maar niet even de politie of de leerkrachten laten voorkruipen in de volgorde.
Wel daar kan je inderdaad een hele discussie over voeren over iemand jong versus de nu nog prioritaire groep. Veel facetten aan.

Reserve lijsten zijn inderdaad niet slecht. Heb je nog altijd de keuze en klagers die vinden dat ze hun leven riskeren ook ineens komaf mee.

max 1 week leerachterstand? euh, néé.

Het betekent ook dat mensen reeds gepland verlof moeten intrekken. Bovendien zou je het lesgevend personeel dan plots hun verlofrechten afpakken... hoe doe je dat?

Onderwijspersoneel (lager) krijgt nu eigenlijk weekje extra verlof.
Hoe doe je dat ;) weekje elders wegnemen? Geen steen hoor

De kafkaiaanse toestanden van najaar 2020 komen weer terug:

* je mag een speelgoedwinkel gewoon binnenstappen bij aankoop van boeken (want essentiële zaak), maar als je speelgoed wil kopen, moet je een afspraak maken.
* in een Hypermarket Carrefour mag je gewoon binnen voor uw eten/drinken te kopen, maar heb je bv een broodrooster nodig, moet je een afspraak maken

:help::help::help:
Op zich is daar niets vreemds aan, uw voorbeeld van een Hypermarkt Carrefour bijvoorbeeld. Als zij zonder afspraak wel pakweg broodroosters mogen verkopen is dat oneerlijke concurrentie tegenover de kleine elektronica winkel in de buurt die volledig op afspraak moet werken.

Hoeveel grensarbeiders steken dagelijks de grens over? Een schip met 1.000 containers is geen risico, he
Hoeveel daarvan kunnen er telewerken. Ik zie cijfers van 140.000 (Belgen naar het buitenland, buren naar het binnenland)
45.000 is Luxemburg dus die kunnen hoogstwaarschijnlijk al telewerken.

An early study conducted by Johns Hopkins University in January indicated that Taiwan could have had the second highest confirmed cases after China. This was due to Taiwan’s close connections with mainland China — there are 400,000 Taiwanese people living there and there have been thousands of cross-strait flights every week.
Zal ook geen klein aantal zijn die iedere week op en af ging van thuis naar werkplaats de zee over :p

Wederom, ik vind dat eiland excuus toch maar flauwtjes.

De Belgische vaccinatiestrategie verschilt niet zo veel van de andere landen hoor. Enkel leger, brandweer, zorgpersoneel en politie zijn daar heel snel gevaccineerd wegens voldoende vaccins (de landen die er genoeg hebben).
Wat doet dat terzake?

Op zich is daar niets vreemds aan, uw voorbeeld van een Hypermarkt Carrefour bijvoorbeeld. Als zij zonder afspraak wel pakweg broodroosters mogen verkopen is dat oneerlijke concurrentie tegenover de kleine elektronica winkel in de buurt die volledig op afspraak moet werken.
Hoe ga je dat in de praktijk tewerk stellen ? Lijkt me haast onmogelijk , tenzij verbieden van essentiele winkels om elektronica te verkopen

Is wel een beetje kort door de bocht vind ik. Omdat je misschien 20 jaar geleden voor een bepaald beroep hebt gekozen, moet je nu maar het risico nemen of ontslag nemen en iets anders zoeken?

Bij risico's zijn er 2 dimensies:
- impact: die is bij de ouderen en risico patiënten natuurlijk hoger
- kans: die is bij de zorg, leerkrachten en winkelbedienden toch ook hoger: meer contacten is meer risico

Voor mij geen probleem dat personen die daadwerkelijk met meer andere personen in contact komen voor hun essentieel beroep ook eerder gevaccineerd mogen worden. Er moet natuurlijk geen misbruik van gemaakt worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan