Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En zit de leerachterstand (die ondertussen al aangetoond is, zowel door lockdown vorig jaar als bij deel van de leerlingen bij afstandsonderwijs) en de impact die dit binnen enkele jaren gaat hebben op onze hele economie mee in jouw kosten-baten analyse?

Zoals ik in een vorige post al gezegd heb:
Als leerachterstand zo zwaar doorweegt waarom korten we dan niet de zomervakantie in? Het land volledig plat omwille van leerachterstand terwijl er al een golf van faillissementen op ons afkomt, maar aan de zomervakantie raken we niet! In de zomermaanden heeft een groot deel zijn eerste vaccin gekregen en circuleert er vermoedelijk minder virus. We spreken hier over max 1 week. Als de scholen door combinatie afkoelingsweek/paasvakantie 3 weken dicht zijn, samen met enkele extra maatregelen die de contacten in onze privésfeer terugschroeven, hebben we tegen midden april de besmettingen sowieso al stevig teruggedrongen. Op dat moment staan de vaccinaties verder en is er beter weer in zicht.

Lijkt me een heel beperkte strategie. Enkel tracing?

Buiten dat ik je bemerking hieromtrent snap :
- Dit is ook in het buitenland heel moeilijk.
- Heeft is enorm moeilijk en heeft eigenlijk relatief weinig nut door de hoogte van de cijfers (dit is vooral een heel belangrijke tool bij een beperkt aantal besmettingen).
- Privacy blijft een enorm moeilijk gegeven. Hoeveel mensen geven effectief al hun contacten door?

Ja, er zijn problemen met de tracing en dit zou beter mogen lopen. Maar hier zijn gewoon inherente drempels aan verbonden en het is zelfs als het goed zou werken binnen deze beperkingen verre van een wonderoplossing met deze cijfers.
Ook akkoord.

MVR in De Afspraak over de kortere looptijd van vaccinaties: "stel we komen in een lockdown, dan hebben een heleboel mensen niks te doen, dan is dat nog eens een verzetje van ne keer uw vaccin te gaan halen".:oink:

My god, hij heeft dat echt gezegd.

MVR in De Afspraak over de kortere looptijd van vaccinaties: "stel we komen in een lockdown, dan hebben een heleboel mensen niks te doen, dan is dat nog eens een verzetje van ne keer uw vaccin te gaan halen".:oink:

My god, hij heeft dat echt gezegd.

Nog maar eens een teken dat hij totaal niet snapt wat de impact van een lockdown is. Als je dagelijks nog naar je werk kan, tussendoor nog wat radio -en tv-studios afdweilt en hier en daar nog eens in een amusementsprogramma opduikt, begrijp je niet wat de impact is op veel mensen die hun sociaal leven nagenoeg volledig zien wegvallen en opgesloten worden met jonge kinderen.

Het virus weert zich als een duivel in een glas weiwater
vilda-101125-overstroomde-paardeweide-yves-adams-800-px-48382.jpg

Als leerachterstand zo zwaar doorweegt waarom korten we dan niet de zomervakantie in? Het land volledig plat omwille van leerachterstand terwijl er al een golf van faillissementen op ons afkomt, maar aan de zomervakantie raken we niet! In de zomermaanden heeft een groot deel zijn eerste vaccin gekregen en circuleert er vermoedelijk minder virus. We spreken hier over max 1 week. Als de scholen door combinatie afkoelingsweek/paasvakantie 3 weken dicht zijn, samen met enkele extra maatregelen die de contacten in onze privésfeer terugschroeven, hebben we tegen midden april de besmettingen sowieso al stevig teruggedrongen. Op dat moment staan de vaccinaties verder en is er beter weer in zicht.
max 1 week leerachterstand? euh, néé.

1 week extra (ik veronderstel dat je dan 1,5 weken bedoelt) betekent dat het bouwverlof in Brussel en het grootste stuk van Wallonië zou samenvallen met een verplichte lesweek. Je beseft toch zelf dat dat geen optie is? (bouwverlof is vaak bepalend voor ook andere fabrieken). Het betekent ook dat mensen reeds gepland verlof moeten intrekken. Bovendien zou je het lesgevend personeel dan plots hun verlofrechten afpakken... hoe doe je dat?

Als je dan toch iets zou doen, dan is het logischer om pinksteren en hemelvaart af te schaffen. Volle lesweken zorgen voor meer regelmatig bij kinderen, je hebt dan een dubbel voordeel.

Ik merk ook dat de lockdown verschillend wordt aangevoeld (en ja dat is anekdotisch) door enerzijds ambtenaren en al wie uit de staatsruif eet, en anderzijds de mensen uit de privé en zelfstandigen die zich zorgen maken over de toekomst.
De eerste groep maakt zich geen zorgen, vaste betrekking en leuk meegenomen, de andere groep ziet de twijfel groeien...

Ik geloof wel in de oplossing die ze nu in Duitsland toepassen. Een lang week-end van 5 dagen waarin het openbaar leven even stopt (5 dagen). Geen kinderen naar school. Niemand gaat werken behalve echt essentiële beroepen (minder brede definitie dan vorig jaar gehanteerd werd). Winkels dicht.
Mensen mogen alleen naar buiten om een wandeling te maken, binnen een straal van 5 of 10 km rond hun woning, en alleen binnen hun eigen bubbel.
Speciale regeling voor mensen die alleen zijn (zodat die die 5 dagen samen kunnen doorbrengen) en voor zorgbehoevenden.

Doe dat aan 't begin van de paasvakantie, en

Ik merk ook dat de lockdown verschillend wordt aangevoeld (en ja dat is anekdotisch) door enerzijds ambtenaren en al wie uit de staatsruif eet, en anderzijds de mensen uit de privé en zelfstandigen die zich zorgen maken over de toekomst.
De eerste groep maakt zich geen zorgen, vaste betrekking en leuk meegenomen, de andere groep ziet de twijfel groeien...
Ik maak me zorgen over de toekomst. De economie is duidelijk aan het boomen. We zitten nu opnieuw in 2007, de prijzen van enorm veel grondstoffen zijn aan duizelingwekkende vaart aan 't toenemen, er zijn tekorten in allerlei supply chains . En dat gaat verder dan het verhaal over computerchips.
Aluminium, ijzererts, nickel, koper, graan, hout, sojabonen... Zelfs de olieprijs staat redelijk hoog op dit ogenblik (in een wereld zonder luchtvaart).

We beginnen weer aan een periode met flink wat inflatie volgens mij... En we weten waar dat toe leiden kan..

max 1 week leerachterstand? euh, néé.

1 week extra (ik veronderstel dat je dan 1,5 weken bedoelt) betekent dat het bouwverlof in Brussel en het grootste stuk van Wallonië zou samenvallen met een verplichte lesweek. Je beseft toch zelf dat dat geen optie is? (bouwverlof is vaak bepalend voor ook andere fabrieken). Het betekent ook dat mensen reeds gepland verlof moeten intrekken. Bovendien zou je het lesgevend personeel dan plots hun verlofrechten afpakken... hoe doe je dat?

Als je dan toch iets zou doen, dan is het logischer om pinksteren en hemelvaart af te schaffen. Volle lesweken zorgen voor meer regelmatig bij kinderen, je hebt dan een dubbel voordeel.
Als je mijn posts gevolgd hebt zie je dat ik overduidelijk spreek over komende week als afkoelingsweek. Niet van een langdurige sluiting van de scholen. 1 week afkoeling sluit de scholen door de paasvakantie 3 weken, een total lockdown zal niet neerkomen op een sluiting van 1 week van niet-essentiële bedrijven. Dat er al leerachterstand opgebouwd is door de pandemie betwijfel ik niet, maar we hebben het nu over 1 week versus meerdere weken impact voor de niet-essentiële bedrijven.

We weten allemaal als we in lockdown gaan dat iedereen zijn verlof in de paasvakantie tegendraait en bedrijven op het einde van het jaar moeten puzzelen. Dat mensen het weer moeten stellen met beperkt maandloon, weer impact op 13e maand en als de overheid niet opnieuw tussenkomst mogelijk minder verlof volgend jaar. Alles heeft een impact.

Als je mijn posts gevolgd hebt zie je dat ik overduidelijk spreek over komende week als afkoelingsweek.
geen 2 onderwerpen in 1 alinea zetten helpt :).

En het gaat over 1 week extra bovenop de andere vertragingen, hé. Die van vorig jaar, die ene week bij de herfstvakantie, ...
IAH zei:
Niet van een langdurige sluiting van de scholen. 1 week afkoeling sluit de scholen door de paasvakantie 3 weken, een total lockdown zal niet neerkomen om een sluiting van 1 week van niet-essentiële bedrijven. Dat er al leerachterstand opgebouwd is door de pandemie betwijfel ik niet, maar we hebben het nu over 1 week versus meerdere weken impact voor de niet-essentiële bedrijven.
impact die véél gemakkelijker inhaalbaar is. 't is geen sluiting, hé, 't is enkel thuiswerk (winkels die sluiten kunnen hun verkoop nog nhalen).
iah zei:
We weten allemaal als we in lockdown gaan dat iedereen zijn verlof in de paasvakantie tegendraait en bedrijven op het einde van het jaar moeten puzzelen.
euh... niet iedereen is kinderloos.

We weten allemaal als we in lockdown gaan dat iedereen zijn verlof in de paasvakantie tegendraait en bedrijven op het einde van het jaar moeten puzzelen. Dat mensen het weer moeten stellen met beperkt maandloon, weer impact op 13e maand en als de overheid niet opnieuw tussenkomst mogelijk minder verlof volgend jaar. Alles heeft een impact.

Bij ons wordt goedgekeurd verlof niet meer geannuleerd. Probleem opgelost.

Als je mijn posts gevolgd hebt zie je dat ik overduidelijk spreek over komende week als afkoelingsweek. Niet van een langdurige sluiting van de scholen. 1 week afkoeling sluit de scholen door de paasvakantie 3 weken, een total lockdown zal niet neerkomen op een sluiting van 1 week van niet-essentiële bedrijven. Dat er al leerachterstand opgebouwd is door de pandemie betwijfel ik niet, maar we hebben het nu over 1 week versus meerdere weken impact voor de niet-essentiële bedrijven.

Zie @JPV zijn posts waarom een afkoelingsweek niet gelijk staat aan "maar 1 week leerachterstand".

Kan je verder eens uitklaren wat je bedoelt met het vette?
Want dan heb je het enkel over ouders, vermoed ik. Dezelfde ouders die tijdelijke werkloosheid kunnen aanvragen als de scholen gesloten worden en ook in de paasvakantie wegens wegvallen van kampen (zoals hier al eerder aangehaald door @Mathias55 ).
Dus bij een lockdown zijn ze technisch werkloos, bij sluiten scholen en afschaffen kampen zijn ze tijdelijk werkloos. Maar het resultaat qua extra gemiste dagen en financiële impact is toch exact hetzelfde?

Waar dient een ziekenhuis anders voor? Heel de zorgsector is wel "op" he. Niet enkel de virologen, maar de ziekenhuizen trekken ook aan de alarmbel. Zij willen geen 3de golf, zij willen zelfs geen minigolf meer. Voor hen moest het gisteren al gedaan zijn. Minister van Gezondheid zit dardoor zwaar onder druk om te verstrengen. Elke versoepeling/overtreding van coronaregels is een middelvinger naar het ziekenhuispersoneel.
Aaaah, dus de lockdown moet er komen enkelen alleen omdat het zorgpersoneel moe is? Weird flex but owkay
Die hebben toch een paar redelijk rustige maanden achter de rug?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan