Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Paasvakantie voor de deur, iedereen komt naar de zee of de Ardennen. Dat is geen lockdown, lockdown is voor mij: iedereen in zijn dorp blijven en zeker niet gaan rondrijden

Enkel camionetten met werkmannen op baan, rest moet maar aan zijn computertje zitten aan de keukentafel.
Dat zag je toch ook tijdens de eerste “afkoelweek”. Alle vakantiehuisjes waren volzet.
O ironie.

Maar het overgrote deel van de Covid-19 gerelateerde doden is wel al gepensioneerd.
Met niet-verzadigde ziekenhuizen/IZ door de maatregelen...

Zonder zorgen worden de overlevingskansen bij niet-gepensioneerden die zware symptomen hebben ook lager. Als je de cijfers bv opzoekt van New-York in de periode 29/02/2020 - 01/06/2021 dan zal je zien dat er een veel hogere sterftegraad is in't algemeen maar dat er disproportioneel veel 45-64 jarigen gestorven zijn (t.o.v. 01/06/2020 - nu en/of t.o.v. wereldwijde cijfers).

Ook in Italië zag je een lagere gemiddelde leeftijd bij sterfte alsook meer sterfte bij niet-gepensiondeerde leeftijdsgroepen in de periode dat de ziekenhuizen overbelast waren.

Ja, het grootste deel waren nog steeds gepensioneerden, maar daar gaat het hem niet om. Als je ziekenhuizen overbelast raken, stijgt het sterftecijfer binnen alle leeftijdgroepen.

En economie is niet enkel werken hé. Bejaarden die vroeger sterven hebben ook ettelijke levensjaren dat ze niets uitgeven...

Bronnen:

Aantal 0-14 jarigen (*): 1.935.671
15-19jarigen: 633.651
19+ doet er niet toe want hoger is nog altijd grotendeels afstandsonderwijs (al is dit op 15maart iets versoepeld):

En ook geen leerplicht in het hoger, dus je kan moeilijk afleiden of elke 18+ effectief verder studeert. En ik heb niet gezocht naar inschrijvingscijfers van hoger onderwijs.
*: ik wou eigenlijk 3-14 sinds dat vanaf kleuteronderwijs is, maar die cijfers zijn niet beschikbaar. Dit cijfer kan nog relevant worden als crêches/opvang ook dicht moeten.
(bron voor de aantallen per leeftijd)
puur ter info:

Kleuter (altijd zonder leerjaar) 263517
lager1 73394
lager2 71706
lager3 71282
lager4 71247
lager5 69798
lager6 67533
middelbaar1 81747
middelbaar2 62921
middelbaar3 76175
middelbaar4 70703
middelbaar5 68331
middelbaar6 60082
middelbaar7 11567
lager zonder leerjaar 43568
secundair zonder leerjaar 39423

Jambon is een man van het volk en hij weet wat er leeft in de samenleving. 'k Begrijp niet wat velen zo erg vinden aan z'n uitspraken ...

Je kunt dat allemaal grappig, maar deze spant toch de kroon

Ongelofelijk.
Om nog maar te zwijgen van de wielersport. Zag op het nieuws dat zelf als er een lockdown komt de ronde van vlaanderen doorgaat want die kunnen dat perfect veilig organiseren :sarcastic:. Wat is dan nog de betekenis van ‘essentieel’? Het zou voor velen een ontspanning vormen maar als dat kan (er zijn trouwens wel al wat besmetting in de wielersport/voetbal geweest) dan hoeft het land ook niet op slot.

puur ter info:

Kleuter (altijd zonder leerjaar) 263517
lager1 73394
lager2 71706
lager3 71282
lager4 71247
lager5 69798
lager6 67533
middelbaar1 81747
middelbaar2 62921
middelbaar3 76175
middelbaar4 70703
middelbaar5 68331
middelbaar6 60082
middelbaar7 11567
lager zonder leerjaar 43568
secundair zonder leerjaar 39423
Ik vermoed Vlaanderen en niet België?

Om nog maar te zwijgen van de wielersport. Zag op het nieuws dat zelf als er een lockdown komt de ronde van vlaanderen doorgaat want die kunnen dat perfect veilig organiseren :sarcastic:. Wat is dan nog de betekenis van ‘essentieel’? Het zou voor velen een ontspanning vormen maar als dat kan (er zijn trouwens wel al wat besmetting in de wielersport/voetbal geweest) dan hoeft het land ook niet op slot.

Bom in 1B? Seraing zou coronatests vervalst hebben om spelers beschikbaar te houden voor cruciale match, voetbalbond onderzoekt de zaak

Vorige zomer geen enkel positief Corona-geval in de Ronde van Frankrijk.
Ook “toeval”.
(Allé toch niet bij de renners, in de entourage wel). Allemaal toeval.

Ik denk dat dit een van de opties is die men momenteel serieus aan het overwegen is.
Daar ben ik van overtuigd, het probleem is dat men bij die optie:
a) geen garantie kan geven op hoe lang ze gaat duren
en
b) geen garantie kan geven over wat er daarna gaat gebeuren

en dat zijn beiden dingen die wel nodig gaan zijn om het draagvlak te creëren. Dat betekent niet dat ik er vlakaf tegen ben. Ik heb een tuin, geen kinderen, kan vlot van thuis werken & heb een partner om toch wat sociaal contact te hebben. Maar dat is een ideaalsituatie éh. Er zijn er veel die het minder goed hebben.
En ik blijf erbij, het is héél voorzichtig balanceren momenteel met het mentale welzijn van de mensen ook. Er zijn er veel die geen grote duw meer nodig hebben. En een volledige lockdown, inclusief een maand zonder te kunnen werken/op een kleine oppervlakte zitten/full-time u kinderen entertainen is weer een stevige duw.
Ik weet het, het virus kiest, wij moeten volgen. Maar het probleem werd vandaag ook duidelijk aangehaald in een opinie in het Nieuwsblad. (Veel) mensen zijn immuun geworden voor de term derde golf, precies omdat hij zoveel geroepen is geweest. Dan voldoende steun vinden om er terug zo ingrijpende maatregelen door te duwen zal niet evident zijn. En men mag van bovenaf beslissen wat men wil, als je maar de helft van je bevolking meekrijgt sta je daar mooi. Tegelijkertijd krijg je dan ook het spanningsveld tussen zij die de maatregelen wel volgen en degene die er de kantjes aflopen (dat zie je hier ook goed gebeuren :p )

Soit, ik heb ook niet hét antwoord. Maar ik vind het jammer dat velen hier zo extreme standpunten innemen en niet meer met mekaar discussieren (daarom niet op jou gericht ofzo). Alleen kan je in de meeste uitspraken (van beide kanten) wel een kern van waarheid vinden. Dat was alles wat ik wou aangeven met die post mbt de terrassen.

Hier langs de kant gestaan tijdens KBK en tijdens de E3 en de RVV zal ik dat ook doen met enkele vrienden. Marc Van Ranst heeft toch ook bier uitgedeeld op de markt van Izegem???

Daar ben ik van overtuigd, het probleem is dat men bij die optie:
a) geen garantie kan geven op hoe lang ze gaat duren
en
b) geen garantie kan geven over wat er daarna gaat gebeuren

en dat zijn beiden dingen die wel nodig gaan zijn om het draagvlak te creëren. Dat betekent niet dat ik er vlakaf tegen ben. Ik heb een tuin, geen kinderen, kan vlot van thuis werken & heb een partner om toch wat sociaal contact te hebben. Maar dat is een ideaalsituatie éh. Er zijn er veel die het minder goed hebben.
En ik blijf erbij, het is héél voorzichtig balanceren momenteel met het mentale welzijn van de mensen ook. Er zijn er veel die geen grote duw meer nodig hebben. En een volledige lockdown, inclusief een maand zonder te kunnen werken/op een kleine oppervlakte zitten/full-time u kinderen entertainen is weer een stevige duw.
Ik weet het, het virus kiest, wij moeten volgen. Maar het probleem werd vandaag ook duidelijk aangehaald in een opinie in het Nieuwsblad. (Veel) mensen zijn immuun geworden voor de term derde golf, precies omdat hij zoveel geroepen is geweest. Dan voldoende steun vinden om er terug zo ingrijpende maatregelen door te duwen zal niet evident zijn. En men mag van bovenaf beslissen wat men wil, als je maar de helft van je bevolking meekrijgt sta je daar mooi. Tegelijkertijd krijg je dan ook het spanningsveld tussen zij die de maatregelen wel volgen en degene die er de kantjes aflopen (dat zie je hier ook goed gebeuren :p )

Soit, ik heb ook niet hét antwoord. Maar ik vind het jammer dat velen hier zo extreme standpunten innemen en niet meer met mekaar discussieren (daarom niet op jou gericht ofzo). Alleen kan je in de meeste uitspraken (van beide kanten) wel een kern van waarheid vinden. Dat was alles wat ik wou aangeven met die post mbt de terrassen.
Ik volg je daar wel in hoor. Imo heeft men al veel te veel nagelaten om de regels af te dwingen waardoor we steeds maar weer strengere en strengere maatregelen moeten nemen. Een vicieuze cirkel dus.

Paasvakantie voor de deur, iedereen komt naar de zee of de Ardennen. Dat is geen lockdown, lockdown is voor mij: iedereen in zijn dorp blijven en zeker niet gaan rondrijden

Enkel camionetten met werkmannen op baan, rest moet maar aan zijn computertje zitten aan de keukentafel.
Hoop dat de werkmannen nog mogen komen, volgende week komen ze hier isoleren

Voor een mod is dat heel laag.
Waarom zou een mod zijn mening niet mogen zeggen?
Of een, al dan niet foutieve, veralgemening niet mogen aankaarten?

"Ik volg de maatregelen dus iedereen volgt de maatregelen." is even veel uit mijn nek kletsen als iemand die zegt "Ik zie X, dus X."
Het gaat overigens ook niet om het "denken dat", het gaat om dit afdoen als een feit en jezelf bewust zijn hiervan en van zaken zoals "confirmation bias".

Mijn opa heeft uiteindelijk het leven gelaten aan covid. Na 3 weken ziekenhuis was hij voldoende hersteld en covid-negatief. Hij is helaas in de week dat hij thuis was heel snel sterk afgezwakt en uiteindelijk zondag overleden. 'T voelt allemaal erg surreël aan. Een maand geleden was hij nog in orde buiten de normale ouderdomskwalen en reuma. Geen idee waar hij het opgelopen heeft, en hij had net vorige week een brief gekregen voor zijn vaccinatie... Is allemaal niet te vatten.

Hij heeft absoluut een punt mbt "Het is mijn vaste overtuiging dat bij mooi weer in de paasvakantie een massale samentroeping te zien zal zijn aan de kust en in de steden. Als je die kan verspreiden over alle terrassen denk ik dat je dat makkelijker onder controle kan houden"
Ik vermoed ook dat hij gelijk gaat krijgen qua samentroepingen, maar er komen toch een pak extra zaken bij kijken die het "moeilijk" te implementeren maken, vrees ik.

De horeca moet er ook achter staan, een week geleden was het merendeel er tegen bij de kustgemeenten:

Waar je perfect momenteel buiten moogt afspreken met 10 (momenteel ;)), zou dat niet mogen op een terras aan dezelfde tafel natuurlijk. Maar dit valt niet te controleren, wie wiens knuffelcontact is en wie onder hetzelfde dak woont... Tenzij ze dit ook gewoon gaan toelaten, maar dan is dit compleet onlogisch en een groot risico op extra besmettingen.

Dat is toch puur anekdotisch bewijs ?
Daarnaast is toch logisch dat je niets hoort van dat er iemand met tbc was gedetecteerd. Dat valt nog altijd onder medisch geheim hé. Of die persoon moet dat zelf hebben doorgegeven. Daarnaast zijn dat toch uw zaken niet dat er iemand met tbc was gedetecteerd?
Noem het gerust zo, ik zeg alleen wat ik ervaar. En nee, dat is niet normaal dat men dat soort zaken niet doorgeeft. Bij gevallen van tbc van een leerling moeten de mensen waar die persoon mee in contact is gekomen (en dat is bij een school heel veel mensen) worden gecontacteerd om mogelijke verder besmetting tegen te gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan