Daar ben ik van overtuigd, het probleem is dat men bij die optie:
a) geen garantie kan geven op hoe lang ze gaat duren
en
b) geen garantie kan geven over wat er daarna gaat gebeuren
en dat zijn beiden dingen die wel nodig gaan zijn om het draagvlak te creëren. Dat betekent niet dat ik er vlakaf tegen ben. Ik heb een tuin, geen kinderen, kan vlot van thuis werken & heb een partner om toch wat sociaal contact te hebben. Maar dat is een ideaalsituatie éh. Er zijn er veel die het minder goed hebben.
En ik blijf erbij, het is héél voorzichtig balanceren momenteel met het mentale welzijn van de mensen ook. Er zijn er veel die geen grote duw meer nodig hebben. En een volledige lockdown, inclusief een maand zonder te kunnen werken/op een kleine oppervlakte zitten/full-time u kinderen entertainen is weer een stevige duw.
Ik weet het, het virus kiest, wij moeten volgen. Maar het probleem werd vandaag ook duidelijk aangehaald in een opinie in het Nieuwsblad. (Veel) mensen zijn immuun geworden voor de term derde golf, precies omdat hij zoveel geroepen is geweest. Dan voldoende steun vinden om er terug zo ingrijpende maatregelen door te duwen zal niet evident zijn. En men mag van bovenaf beslissen wat men wil, als je maar de helft van je bevolking meekrijgt sta je daar mooi. Tegelijkertijd krijg je dan ook het spanningsveld tussen zij die de maatregelen wel volgen en degene die er de kantjes aflopen (dat zie je hier ook goed gebeuren

)
Soit, ik heb ook niet hét antwoord. Maar ik vind het jammer dat velen hier zo extreme standpunten innemen en niet meer met mekaar discussieren (daarom niet op jou gericht ofzo). Alleen kan je in de meeste uitspraken (van beide kanten) wel een kern van waarheid vinden. Dat was alles wat ik wou aangeven met die post mbt de terrassen.