Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een zieke inwonende moeder die staat te schreeuwen om grootmoeder te worden. En zou dan al zeker liever afstandsonderwijs zien dan mijn kinderen dagdagelijks in de frontlinie te sturen. Ik weet dat als mijn mama een besmetting oploopt dat ik ze kwijt ben, dus ons leven is al zeker niet makkelijk geweest het voorbije jaar :). Wij lopen er de kantjes niet van af.
Afstandsonderwijs is niet toepasbaar voor kleurterscholen, basisscholen,...Dat weet je toch he?

Je praat te gemakkelijk hierover. Dit omdat je onderschat wat de impact is van dagenlang/wekenlang een kind in huis te hebben terwijl je telewerkt. Ik zag m'n dochter veranderen in een zombie na x aantal tijd. Schrijnend om je dochter zo te zien. Onderschat niet de impact van een gebrek aan contact met de leeftijdsgenoten. Pas als de scholen opengingen werd ze terug een normaal kind. Een school openhouden is zéér belangrijk, maar ik ben geen Ben Weyts die koste wat kost scholen wilt openhouden. Ik heb het hier al eerder gezegd. Ik volg eerder de experts dan de politici. Is het te gevaarlijk? Sluiten. Maar de pijlen moeten gericht worden op andere zaken eerst. Volwassenen moeten hun opofferen voor de kinderen. Kinderen ontzien van scholen zodat de maatschappij op een zonnige dag op een terrasje kan zitten: walgelijk is dat.

Paasvakantie voor de deur, iedereen komt naar de zee of de Ardennen. Dat is geen lockdown, lockdown is voor mij: iedereen in zijn dorp blijven en zeker niet gaan rondrijden

Enkel camionetten met werkmannen op baan, rest moet maar aan zijn computertje zitten aan de keukentafel.

Dat doet mij er aan denken: is er al een praktische uitwerking voor de maatregel "alleen aan het raam zitten op de trein tijdens weekends en richting toeristische bestemmingen"?

Dat wordt tof daar in die treinstations. Moet je op het perron blijven staan als de plaatsen aan het raam volzet zijn? En wie gaat je tegenhouden?
En wat dan als je knuffelcontact op een 'toeristische bestemming' woont?

Wat een triestige uitzending van De Afspraak. Mensen terug gemotiveerd krijgen. Testing & tracing en vaccineren is de boodschap 😅. De app trekt op geen kloten en de contact tracing ook niet leven die eigenlijk onder een steen???

Noem het gerust zo, ik zeg alleen wat ik ervaar. En nee, dat is niet normaal dat men dat soort zaken niet doorgeeft. Bij gevallen van tbc van een leerling moeten de mensen waar die persoon mee in contact is gekomen (en dat is bij een school heel veel mensen) worden gecontacteerd om mogelijke verder besmetting tegen te gaan.
Je lijkt het maar niet door te hebben dat anekdotische verhalen niet opwegen tegen feiten. En daarom cijfermateriaal weerleggen hetzelfde is als kletskoek verzinnen. Je hebt het over je mening dat je voordoet als "de feiten zijn niet jusit". Je mag reporten zoveel je wilt, je bent er al voor gewarned en je blijft gewoon verder doen. Maar nu ga je op de man spelen door het "laag" te noemen "voor een mod". Ik reageer hier op deze fora bijna nergens, ik modereer op deze fora nergens. Ik reageer hier omdat ik weet en voel ik dat sterk genoeg in het gebied sta om gefundeerd te kunnen discuissiëren. Je probeert hier enkel aan mijn geloofwaardigheid te knauwen door mij als persoon en mijn hypotetische expertise te reduceren naar "jij bent mod". Ik heb van jou geen énkel fatsoenlijk argumenten heb gezien buiten "ik zie wat ik zie" en "dat is laag" omdat je tegenwind krijgt.

Laatst bewerkt:
Je lijkt het maar niet door te hebben dat anekdotische verhalen niet opwegen tegen feiten. En daarom cijfermateriaal weerleggen hetzelfde is als kletskoek verzinnen. Je hebt het over je mening dat je voordoet als "de feiten zijn niet jusit". Je mag reporten zoveel je wilt, je bent er al voor gewarned en je blijft gewoon verder doen. Maar nu ga je op de man spelen door het "laag" te noemen "voor een mod". Ik reageer hier op deze fora bijna nergens, ik modereer op deze fora nergens. Ik reageer hier omdat ik weet en voel ik dat sterk genoeg in het gebied sta om gefundeerd te kunnen discuissiëren. Terwijl ik van jou géén argumenten heb gezien buiten "ik zie wat ik zie" en "dat is laag" omdat je tegenwind krijgt.
Ok, wat jij wil. Je hebt het recht mijn 'anekdote' niet te geloven.

Wat een triestige uitzending van De Afspraak. Mensen terug gemotiveerd krijgen. Testing & tracing en vaccineren is de boodschap 😅. De app trekt op geen kloten en de contact tracing ook niet leven die eigenlijk onder een steen???
Inderdaad. Meer testen zegt die econoom, alsof we dat nu nog niet genoeg doen. Zo snel mogelijk vaccins amen en uit.

Ok, wat jij wil. Je hebt het recht mijn 'anekdote' niet te geloven.

Het maakt niet uit of ik dat geloof of niet. Het is niet het algemene beeld. De cijfers zijn niet fout omdat er één school het fout doet. Laat het enkele scholen zijn. Het is een foutenmarge die slechts enkele cijfers na de komma zal uitmaken op het geheel van duizenden scholen.

Dat brengt me terug naar je allereerste bericht. "neem die cijfers best met een korrel zout" is onzin.

Afstandsonderwijs is niet toepasbaar voor kleurterscholen, basisscholen,...Dat weet je toch he?

Je praat te gemakkelijk hierover. Dit omdat je onderschat wat de impact is van dagenlang/wekenlang een kind in huis te hebben terwijl je telewerkt. Ik zag m'n dochter veranderen in een zombie na x aantal tijd. Schrijnend om je dochter zo te zien. Onderschat niet de impact van een gebrek aan contact met de leeftijdsgenoten. Pas als de scholen opengingen werd ze terug een normaal kind. Een school openhouden is zéér belangrijk, maar ik ben geen Ben Weyts die koste wat kost scholen wilt openhouden. Ik heb het hier al eerder gezegd. Ik volg eerder de experts dan de politici. Is het te gevaarlijk? Sluiten. Maar de pijlen moeten gericht worden op andere zaken eerst. Volwassenen moeten hun opofferen voor de kinderen. Kinderen ontzien van scholen zodat de maatschappij op een zonnige dag op een terrasje kan zitten: walgelijk is dat.
En wij veranderen niet in een zombie zonder enig sociaal contact? Waren kinderen/jongeren niet zo’n fundamenteel deel van de besmettingen zoals vandaag dan zou ik daar niet over kraaien. Zij mochten zeker na krokus heropenen, maar vandaag, lijkt een afkoelingsweek in het onderwijs door de huidige cijfers 1 van de meest doeltreffende maatregelen die men vandaag kan nemen.
En liever afkoelingsweek dan het volledige land in totale lockdown. De reserves van veel bedrijven zijn op. Welke zorg kunnen wij onze kinderen nog bieden als we nooit meer naar onze werkplek kunnen terugkeren? Zoals ik al zei, mijn buurvrouw die werkt vandaag in het zwart bij om door aanhoudende tijdelijke werkloosheid in haar sector haar kindermonden te kunnen blijven voeden. En ik ben de laatste om haar aan te geven, ik versta dat mensen het steeds moeilijker hebben om rond te komen in dees tijden. In december is een verkoopster in een winkel tegen mij in tranen uitgebarsten omdat ze net haar ontslag gegeven had omdat ze na 2 verplichte sluitingen van niet-essentiële winkels als alleenstaande moeder geen reserves meer over had en gekozen had voor een nieuwe functie die minder snel zou getroffen worden. Mijn kapster is al haar vast personeel kwijt en heeft 2 weken voor heropening nieuw personeel moeten zoeken omdat haar eigen personeel ook gekozen had voor een job met meer jobzekerheid bij verstrengingen. De reserves zijn op. En akkoord dat als we de scholen nu sluiten sommigen gaan moeten een oplossing kiezen die ze ook gaan voelen in hun portemonnee maar het is afwegen wat de grootste hap gaat nemen in die portemonnee en welke resultaten we ermee gaan boeken.

Het is voor iedereen moeilijk en verre van ideaal. Maar vandaag zijn door de cijfers doeltreffende maatregelen mogelijk, maatregelen waarbij men door de aanhoudende crisis de kostenbatenanalyse moet maken om stevig uit de crisis te komen en niet van een pandemie in een financiële crisis te rollen.

En wij veranderen niet in een zombie zonder enig sociaal contact? Waren kinderen/jongeren niet zo’n fundamenteel deel van de besmettingen zoals vandaag dan zou ik daar niet over kraaien. Zij mochten zeker na krokus heropenen, maar vandaag, lijkt een afkoelingsweek in het onderwijs door de huidige cijfers 1 van de meest doeltreffende maatregelen die men vandaag kan nemen.
En liever afkoelingsweek dan het volledige land in totale lockdown. De reserves van veel bedrijven zijn op. Welke zorg kunnen wij onze kinderen nog bieden als we nooit meer naar onze werkplek kunnen terugkeren? Zoals ik al zei, mijn buurvrouw die werkt vandaag in het zwart bij om door aanhoudende tijdelijke werkloosheid in haar sector haar kindermonden te kunnen blijven voeden. En ik ben de laatste om haar aan te geven, ik versta dat mensen het steeds moeilijker hebben om rond te komen in dees tijden. In december is een verkoopster in een winkel tegen mij in tranen uitgebarsten omdat ze net haar ontslag gegeven had omdat ze na 2 verplichte sluitingen van niet-essentiële winkels als alleenstaande moeder geen reserves meer over had en gekozen had voor een nieuwe functie die minder snel zou getroffen worden. Mijn kapster is al haar vast personeel kwijt en heeft 2 weken voor heropening nieuw personeel moeten zoeken omdat haar eigen personeel ook gekozen had voor een job met meer jobzekerheid bij verstrengingen. De reserves zijn op. En akkoord dat als we de scholen nu sluiten sommigen gaan moeten een oplossing kiezen die ze ook gaan voelen in hun portemonnee maar het is afwegen wat de grootste hap gaat nemen in die portemonnee en welke resultaten we ermee gaan boeken.

Het is voor iedereen moeilijk en verre van ideaal. Maar vandaag zijn door de cijfers doeltreffende maatregelen mogelijk, maatregelen waarbij men door de aanhoudende crisis de kostenbatenanalyse moet maken om stevig uit de crisis te komen en niet van een pandemie in een financiële crisis te rollen.
En zit de leerachterstand (die ondertussen al aangetoond is, zowel door lockdown vorig jaar als bij deel van de leerlingen bij afstandsonderwijs) en de impact die dit binnen enkele jaren gaat hebben op onze hele economie mee in jouw kosten-baten analyse?

Zoals ik in een vorige post al gezegd heb:
Dat is één van de redenen dat men beide zaken (lockdown en scholen sluiten) ook liever niet doet. Die afwegingen worden gemaakt. Puur uit virologisch standpunt zou 1 of beide van die maatregelen al meermaals en veel vroeger ingevoerd geweest zijn.

Maar soms heb je geen andere keuze, want het verzadigd raken van de ziekenhuis/IZ-capaciteit en alle doden die erop volgen hebben ook een grote economische impact.

Ja, dat is de oplossing. Neen, we hebben geen magie om dit plots allemaal ineens, instantaneously, te fixen.
Wat stel je voor buiten magie?
Ik had eerst Maggie gelezen 😅
PiVsntq.png

Het maakt niet uit of ik dat geloof of niet. Het is niet het algemene beeld. De cijfers zijn niet fout omdat er één school het fout doet. Laat het enkele scholen zijn. Het is een foutenmarge die slechts enkele cijfers na de komma zal uitmaken op het geheel van duizenden scholen.

Dat brengt me terug naar je allereerste bericht. "neem die cijfers best met een korrel zout" is onzin.
Over welke foutenmarge spreken we dan officieel?

Zorg voor een minder afleidende font.

MARC VAN RANST BRENGT HOOPVOLLE BOODSCHAP: "2021 WORDT BETER, WE HEBBEN ONZE LESSEN GELEERD"​

De tracing mag nu toch wel eens op punt staan zeker?
Lijkt me een heel beperkte strategie. Enkel tracing?

Buiten dat ik je bemerking hieromtrent snap :
- Dit is ook in het buitenland heel moeilijk.
- Het is enorm moeilijk en heeft eigenlijk relatief weinig nut door de hoogte van de cijfers (dit is vooral een heel belangrijke tool bij een beperkt aantal besmettingen).
- Privacy blijft een enorm moeilijk gegeven. Hoeveel mensen geven effectief al hun contacten door?

Ja, er zijn problemen met de tracing en dit zou beter mogen lopen. Maar hier zijn gewoon inherente drempels aan verbonden en het is zelfs als het goed zou werken binnen deze beperkingen verre van een wonderoplossing met deze cijfers.

Laatst bewerkt:
Dit gecombineerd met nr #1 corona doden, vanachter in het peloton met vaccinatie. We zijn toch goed bezig....
We zijn lang niet nr 1 in coronadoden. We zijn wel - op Duitsland na - het land met de nauwkeurigste rapportering van het aantal doden. Onder meer het VK, Spanje en Italië hebben aanzienlijk meer doden per 100 000 inwoners. Ze hebben er gewoon een hele reeks van onder de mat geveegd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan