Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Welke garantie heb je dat het met een "harde korte pijn" wel zal lukken?
Stel ze zeggen 3 weken lockdown... Als na die 3 weken niets gedaald, wat gaat het dan zijn? Gooi de lockdown maar weg, die helpt toch niet?

Er is geen enkel "bewijs" dat ze met een korte harde pijn lockdown ook effectief in mei alles (kunnen) gaan opendoen. Ik betwijfel dat echt ten zeerste.
Geen, maar we hebben nu alleszins de garantie en hard bewijs (zie afgelopen 5 maanden) dat het op de manier van nu helemaal niet werkt.

Ik denk dat iedereen, op eender welk moment in het afgelopen jaar, zou kiezen voor de korte pijn. Als de garantie zou bestaan dat het echt een korte pijn zou zijn. Want als je die niet kan bieden, spreek je gewoon over tijdelijk strengere maatregelen en daarna weer lossen tot we weer strengere maatregelen krijgen. En dat is wat oa Vlieghe al van in mei 2020 zegt, en wat ons plan al van in het begin is.
En zoals we de laatste vijf maanden gezien hebben werkt dat plan niet. De vooropgestelde versoepelingen zijn er nooit gekomen (tenzij je na vijf maanden blij bent dat je terug met tien man in de kou mag staan). In november waren mensen kwaad op berichten in de krant dat de huidige situatie tot in januari ging duren... En nu zijn we eind maart en is de kans heel klein dat er binnen 4-5 weken besloten kan worden dat pakweg horeca op 1 mei volledig mag openen.

En nee er is geen garantie dat die korte pijn "kort" gaat zijn. Maar de huidige situatie is voor de meeste mensen ook niet aangenaam en die gaat zonder harde maatregelen veel langer duren.

Geen, maar we hebben nu alleszins de garantie en hard bewijs (zie afgelopen 5 maanden) dat het op de manier van nu helemaal niet werkt.
serieus? Hoe heb je die garantie/hard bewijs? We hebben minder strenge maatregelen dan de buurlanden en hebben quasi dezelfde cijfers.

als die lockdown er komt, dan hopelijk in de paasvakantie. dan wordt de schade nog wat beperkt....

dan zijn velen toch thuis, kinderen zowiezo.

op einde van de maand lockdown heeft ook veel problemen met zich mee : de loons administratie ligt stil, waardoor de ASR documenten niet bij uitkerings instanties geraken, en veel mensen dus geen loon én geen uitkering krijgen voor die tijd

Welke garantie heb je dat het met een "harde korte pijn" wel zal lukken?
Stel ze zeggen 3 weken lockdown... Als na die 3 weken niets gedaald, wat gaat het dan zijn? Gooi de lockdown maar weg, die helpt toch niet?

Er is geen enkel "bewijs" dat ze met een korte harde pijn lockdown ook effectief in mei alles (kunnen) gaan opendoen. Ik betwijfel dat echt ten zeerste.

Dit. En stel dat het wel lukt, we brengen de besmettingscijfers bijvoorbeeld onder de 1000 per dag op die drie weken tijd. Wat daarna? Terug mondjesmaat alles beginnen openen? Zo lang er niet op grote schaal wordt gevaccineerd blijft dit een eeuwigdurende jojobeweging. En dit gaat echt weerstand en zelfs agressie beginnen opwekken blij de bevolking.

Dit. En stel dat het wel lukt, we brengen de besmettingscijfers bijvoorbeeld onder de 1000 per dag op die drie weken tijd. Wat daarna? Terug mondjesmaat alles beginnen openen? Zo lang er niet op grote schaal wordt gevaccineerd blijft dit een eeuwigdurende jojobeweging. En dit gaat echt weerstand en zelfs agressie beginnen opwekken blij de bevolking.

Ik ga er vanuit dat de vaccinaties wel doorlopen.
Vorige week zijn er 283.000 vaccins geplaatst. Tegen 16 april hebben we J&J erbij waardoor het zeker nog rapper kan gaan.

Ik ga er vanuit dat de vaccinaties wel doorlopen.
Vorige week zijn er 283.000 vaccins geplaatst. Tegen 16 april hebben we J&J erbij waardoor het zeker nog rapper kan gaan.

Laat ons hopen dat het aantal vaccinaties eens omgekeerd evenredig zal beginnen lopen met de besmettingscijfers.

gewoon strenger optreden tegen massa events zoals die carnaval shit onlangs...

gewoon een hele police force er op afsturen met bussen en traangas, en iedereen in de boeien en 4000 euro boete + 14 dagen cel. zo gaan ze het wel afleren.
het zijn die pippo's die het verzieken.

maar nee. een lockdown party van 23 man kunnen ze wel aan, maar een hele meute gaat niet??

gewoon strenger optreden tegen massa events zoals die carnaval shit onlangs...

gewoon een hele police force er op afsturen met bussen en traangas, en iedereen in de boeien en 4000 euro boete. zo gaan ze het wel afleren.
het zijn die pippo's die het verzieken.

maar nee. een lockdown party van 23 man kunnen ze wel aan, maar een hele meute gaat niet??

Dat gaat wel, maar de politie heeft er gewoon geen zin meer in. Vorig weekend 2 feestjes hier in de buurt .. de politie weet dat ook. Dat is allemaal voor de show dat de politiek zegt dat er enorme grenscontroles en controles zijn. Wij doen nog 2 keer per maand onze grote boodschappen in Auchan (zoals altijd).

Laatst bewerkt:
Gisteren wel een grappig moment op het Journaal. Het fragment ging over sneltesten bij Bpost en iemand zijn: "wij kunnen/mogen niet thuiswerken".
Waarschijnlijk is die vrouw jaloers op mensen die (in haar ogen) comfortabel thuiswerken en niet elke dag naar het werk moeten.
Terwijl ik als thuiswerker dan denk: kon ik maar naar buiten, dan zie ik eens (andere) mensen en zit ik niet al een jaar op dezelfde 10m² bureau te werken.
Hoe we allebei jaloers zijn op de ander z'n situatie.

Ondertussen maakt België nog wat afgang op internationaal vlak dankzij corona: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...en-weigeren-ze-komen-naar-brussel-om-navo-pe/
Als ze politie wel prioriteit geven (en terecht) had dat voor NAVO personeel ook wel gekund zeker? Lijkt mij zelfs prioritair ten opzichte van nog een deel extra bejaarden eerst een spuit geven. Jos uit het bejaardentehuis zal misschien in plaats van 97 99 worden, maar België zet zich voor schut voor zijn belangrijkste militaire bondgenoten, en toont dat het wél de lusten maar niet de lasten van een belangrijk internationaal hoofdkantoor wilt.
Waarom zouden die mannen voorrang moeten krijgen? En al zeker die van catering, kuisploeg, ... dat is toch allemaal totaal niet prioritair?

Het is een dubbeltje op z'n kant wat mij betreft.

Maak je een lockdown, dan zal je de cijfers véél vlugger doen dalen én heb je quasi absolute zekerheid dat die daling er ook vlug komt. Dan kan je na de paasvakantie écht veel doen. Helaas is dat qua moraal én qua economie een héél harde dobber, want dan moet je imho ook de paasvakantie erbij nemen (periode dat ook kinderen veel willen kunnen doen).

Géén lockdown, zal een veel tragere daling zijn van de absolute cijfers en betekent imho dat de maatregelen pas aan de zomer redelijk normaal zullen zijn. Veel trager dus, maar ook dan zijn er mogelijkheden.

Mocht ik nu weten dat het 2 weken regent tijdens de paasvakantie, wel dan zou een lockdown goed zijn, omdat het risico voor indoorbesmettingen bij bezoekjes dan groter is. Indien niet, is 2 weken buitenlucht voor kinderen en volwassenen imho héél positief.
Zeker ik kan in feite heel deze post volgen :) . Buiten dan misschien of de klap economisch harder zou zijn met een lockdown (kort dan wel een week of vier max) dan met een versoepeling hier en een herverstrenging daar. Het kan he, ik weet het alleen niet zeker.

Op moreel vlak ja daar kan ik volledig begrijpen dat een lockdown nu voor veel mensen hard zou aankomen, voor mezelf zou dat "meevallen" als ik dan quasi zeker kan zijn dat er tegen mei aanzienlijk meer zou kunnen en mogen maar ik snap volledig dat dit voor iedereen anders is.

Gisteren wel een grappig moment op het Journaal. Het fragment ging over sneltesten bij Bpost en iemand zijn: "wij kunnen/mogen niet thuiswerken".
Waarschijnlijk is die vrouw jaloers op mensen die (in haar ogen) comfortabel thuiswerken en niet elke dag naar het werk moeten.
Terwijl ik als thuiswerker dan denk: kon ik maar naar buiten, dan zie ik eens (andere) mensen en zit ik niet al een jaar op dezelfde 10m² bureau te werken.
Hoe we allebei jaloers zijn op de ander z'n situatie.

Ik denk moesten er velen moesten kunnen kiezen tussen:
  1. Fulltime thuiswerken en ondertussen op de (kleine) kinderen letten
  2. De post ronddragen en recht hebben op kinderopvang

Ondertussen vaccineert chili (!) ongeveer 2% van zijn bevolking per dag... 2 maand en klaar.

Hier is Jos rond kerst gevaccineerd en onze ambitie is om ergens halverwege te zitten in de zomer...

MAAR ER ZIJN GEEN VACCINS.

Europa heeft zich mateloos belachelijk gemaakt door eerst sputnik vaccin belachelijk te maken, dan sinovac belachelijk te maken wegens "is dat wel veilig". Ondertussen wel ballonnen oplaten om te vaccineren off label (herinner de "1 spuitje is genoeg", "we halen 7.2445 dosissen uit een flesje" en "we laten niet-geteste tijd tussen 2 dosissen"). Dan in een collectieve AstraZeneca kramp schieten waardoor de perceptie om zeep is en nu als debiele Powerplay export verbieden. Europa kennende zal de powerplay rond zijn eens heel de wereld gevaccineerd is en wij als enige nog bezig zijn. Goed dat we dan niet meer exporteren zeg.

Ondertussen nog wat palaveren over de ethische en privacy kant van vaccinatie/reispaspoorten. En met het vingertje zwaaien. Moral high ground. Voorspelling, Europeanen gaan nergens naartoe kunnen deze zomer.

En in dat Europa dat achterop hinkt, hinkt België achterop. Top!

Dat gaat wel, maar de politie heeft er gewoon geen zin meer in. Vorig weekend 2 feestjes hier in de buurt .. de politie weet dat ook. Dat is allemaal voor de show dat de politiek zegt dat er enorme grenscontroles en controles zijn. Wij doen nog 2 keer per maand onze grote boodschappen in Auchan (zoals altijd).
dan heb je wel veel geluk, want elke ochtend op de radio hoor ik toch wel ergens file aan het grensgebied, rekkem, poperinge, etc.... richting frankrijk. ik denk dat er echt wel veel controle gebeurt daar?

Je hebt dan geen bewijs maar ook een kans op een extra mentale opdoffer voor alle Belgen, alsook nog meer economische, sociale problemen. Scholen toe, winkels toe, meer mensen thuis, waar moeten die kinderen dan naar toe van de mensen die thuiswerken?
Mensen gaan ook beseffen dat ze wellicht niet na de "korte" periode ineens de lockdown wegdoen, nee, Belgie kennende bestaat de kans dat ze die weer een aantal keren gaan verlengen.

Ik zie een "harde" lockdown echt als een nood-nood situatie. Zelfs toen we 20.000 gevallen hadden per dag zijn we niet in een harde lockdown gegaan. Het enigste wat we nu kunnen doen is blijven inzetten op die vaccinatie campagne.

https://www.demorgen.be/nieuws/dit-...rlegcomite-zich-vrijdag-zal-baseren~bf8d0e1b/

FYI het model van Niel Hens in het scenario dat er geen versoepelingen zijn.

Momenteel zitten we aan +- 200 opnames per dag, nog ruim binnen de blauwe zone.
Een stijging was verwacht, dus ik begrijp niet goed waarom er een oproep is voor een lockdown.
Zoals JPV ook al aangeeft is er geen exponentiële stijging meer, dus het lijkt erop dat die het model gaat volgen (stabilisatie en daling begin april).

Natuurlijk is het maar een model en zijn er factoren waar geen rekening mee kon gehouden worden.
Maar momenteel maak ik mij niet teveel zorgen eigenlijk, het belangrijkste is dat het exponentiële uit de stijging is.

Ondertussen vaccineert chili (!) ongeveer 2% van zijn bevolking per dag... 2 maand en klaar.

Hier is Jos rond kerst gevaccineerd en onze ambitie is om ergens halverwege te zitten in de zomer...

Europa heeft zich mateloos belachelijk gemaakt door eerst sputnik vaccin belachelijk te maken, dan sinovac belachelijk te maken wegens "is dat wel veilig". Ondertussen wel ballonnen oplaten om te vaccineren off label (herinner de "1 spuitje is genoeg", "we halen 7.2445 dosissen uit een flesje" en "we laten niet-geteste tijd tussen 2 dosissen"). Dan in een collectieve AstraZeneca kramp schieten waardoor de perceptie om zeep is en nu als debiele Powerplay export verbieden. Europa kennende zal de powerplay rond zijn eens heel de wereld gevaccineerd is en wij als enige nog bezig zijn. Goed dat we dan niet meer exporteren zeg.

Ondertussen nog wat palaveren over de ethische en privacy kant van vaccinatie/reispaspoorten. En met het vingertje zwaaien. Moral high ground. Voorspelling, Europeanen gaan nergens naartoe kunnen deze zomer.

Ik volg je mening over Europa en dat zegt veel want ik ben meestal een Europa fanboy. Maar ze heeft zich hier gewoon weer laten rollen. Sputnik mocht en zou niet bekeken worden want onee Rusland!!!! Dan slechte contracten opgesteld met Astra Zeneca en vooral veel blaffen dat ze de export gaan verbieden, maar bijten? Ho maar.

Ondertussen doen de grootmachten VS/UK en anderen gewoon wat ze willen, wij zijn tevreden met ocharme 10% gevaccineerd na ongeveer 3 maand. En Charles Michel stond erbij en keek ernaar. Het rijk der vrijheid en een normale zomer zijn nog héél veraf op deze manier.

En als er vaccins zijn dan blijven ze eerst 2 maand liggen tot ze toegediend zijn.
Gelijk dat ze nu bezig zijn zou ik het eerder het jaar van de wanhoop noemen.

dan heb je wel veel geluk, want elke ochtend op de radio hoor ik toch wel ergens file aan het grensgebied, rekkem, poperinge, etc.... richting frankrijk. ik denk dat er echt wel veel controle gebeurt daar?

Absoluut niet. De Caluwé is één grote blaas à la Cathy Berx. Veel bla bla om in de media te komen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan