Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Waar we nu inzitten is duidelijk voor een groot deel van de economie niet goed.

Ik ben het er niet mee eens dat de cijfers niet dramatisch zijn. Dat lijkt alleen maar zo omdat we hier nu al 5 maanden inzitten op dit hoge plateau.
Het is duidelijk dat we het op deze manier niet omlaag krijgen met de gewone variant. Nu met de dominantere Britse zal dat zeker niet lukken.

Doe gewoon effe de harde korte pijn, want anders gaat er in april/mei helemaal niks open gaan en blijven we nog een paar maand langer aanmodderen in deze "we willen maar kunnen niet" situatie.
Welke garantie heb je dat het met een "harde korte pijn" wel zal lukken?
Stel ze zeggen 3 weken lockdown... Als na die 3 weken niets gedaald, wat gaat het dan zijn? Gooi de lockdown maar weg, die helpt toch niet?

Er is geen enkel "bewijs" dat ze met een korte harde pijn lockdown ook effectief in mei alles (kunnen) gaan opendoen. Ik betwijfel dat echt ten zeerste.

En dan lees je dit

Bij 1 op de 5 bedrijven inbreuken vastgesteld op verplicht telewerk​

Mss dat een totale lockdown dan wel nodig ga zijn als de bedrijven zelf nog zoveel de regels overtreden.

Ja nu even alles dicht of bijna alles om dan terug veel meer open te doen of nog langer hier en daar eens iets open doen (om dan erna eventueel terug te sluiten). Ik weet niet of de economie slechter af is met 1 v/d twee
Het is een dubbeltje op z'n kant wat mij betreft.

Maak je een lockdown, dan zal je de cijfers véél vlugger doen dalen én heb je quasi absolute zekerheid dat die daling er ook vlug komt. Dan kan je na de paasvakantie écht veel doen. Helaas is dat qua moraal én qua economie een héél harde dobber, want dan moet je imho ook de paasvakantie erbij nemen (periode dat ook kinderen veel willen kunnen doen).

Géén lockdown, zal een veel tragere daling zijn van de absolute cijfers en betekent imho dat de maatregelen pas aan de zomer redelijk normaal zullen zijn. Veel trager dus, maar ook dan zijn er mogelijkheden.

Mocht ik nu weten dat het 2 weken regent tijdens de paasvakantie, wel dan zou een lockdown goed zijn, omdat het risico voor indoorbesmettingen bij bezoekjes dan groter is. Indien niet, is 2 weken buitenlucht voor kinderen en volwassenen imho héél positief.

Voor wie nog steeds de realiteit ontkent.

België heeft meer schulden gemaakt, meer blijft structureel plakken en de groei herneemt trager dan de buurlanden.

As usual, veel dokken, weinig terugkrijgen.....

Dit gecombineerd met nr #1 corona doden, vanachter in het peloton met vaccinatie. We zijn toch goed bezig....

Ondertussen maakt België nog wat afgang op internationaal vlak dankzij corona: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...en-weigeren-ze-komen-naar-brussel-om-navo-pe/
Als ze politie wel prioriteit geven (en terecht) had dat voor NAVO personeel ook wel gekund zeker? Lijkt mij zelfs prioritair ten opzichte van nog een deel extra bejaarden eerst een spuit geven. Jos uit het bejaardentehuis zal misschien in plaats van 97 99 worden, maar België zet zich voor schut voor zijn belangrijkste militaire bondgenoten, en toont dat het wél de lusten maar niet de lasten van een belangrijk internationaal hoofdkantoor wilt.

Daarnaast weer wat lokale burgemeesters die blijkbaar zelf het corona-beleid mogen sturen: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210323_92703980
Dus de Vlaamse regering kan of wil leerkrachten geen voorrang geven - en of dat nuttig is is zelfs een andere discussie - maar een gemeente kan ze dan wel op de reservelijst zetten...

Also 25% annulaties? Dat gaat nog een goede grap worden om met dat getal 70% groepsimmuniteit te krijgen. Afgaande op social media waarschijnlijk een hoop idioten die Astra Zeneca weigeren omdat ze te veel op andere social media zitten en meegaan in de mediahetze.
Hoog tijd om beginnen na te denken over een vaccinatieplicht, boetes en straffen voor vaccinweigeraars denk ik dan.

By the way, waarom zou je als laffe politiek geen lockdown doen? Je weet dat de cijfers gaan dalen wegens vaccinatie (En eigenlijk zijn ze al.aan het dalen).

Dus je scoort binnen paar weken zowiezo door lockdown te doen. Je denkt toch niet dat die sjarels met het algemeen welzijn inzitten? Gewoon punten scoren e

En dan lees je dit

Bij 1 op de 5 bedrijven inbreuken vastgesteld op verplicht telewerk​

Mss dat een totale lockdown dan wel nodig ga zijn als de bedrijven zelf nog zoveel de regels overtreden.

Is al maanden zo ..

We zullen wel horen wat er (vermoedelijk morgen) uit het Overlegcomité komt. Het is alweer heel jammer dat het voor een derde keer tot dit punt moet komen maar korte pijn lijkt mij al weken best optie. Het alternatief is het perspectief dat je na vijf maanden quasi niets de komende maanden ook quasi niets gaat mogen want eer het gros van de risicogroepen bescherming heeft zijn we alweer een heel eind verder.

We zullen wel horen wat er (vermoedelijk morgen) uit het Overlegcomité komt. Het is alweer heel jammer dat het voor een derde keer tot dit punt moet komen maar korte pijn lijkt mij al weken best optie. Het alternatief is het perspectief dat je na vijf maanden quasi niets de komende maanden ook quasi niets gaat mogen want eer het gros van de risicogroepen bescherming heeft zijn we alweer een heel eind verder.
Ik denk dat iedereen, op eender welk moment in het afgelopen jaar, zou kiezen voor de korte pijn. Als de garantie zou bestaan dat het echt een korte pijn zou zijn. Want als je die niet kan bieden, spreek je gewoon over tijdelijk strengere maatregelen en daarna weer lossen tot we weer strengere maatregelen krijgen. En dat is wat oa Vlieghe al van in mei 2020 zegt, en wat ons plan al van in het begin is.

Probleem met een korte pijn lockdown is dat je een hele bevolking straft terwijl het stilaan duidelijk is welke broeihaarden er faliekant aan het zondigen zijn. Enkele posts hierboven is er al eentje hiervan aangehaald. B. Weyts heeft ook zijn huiswerk gekregen. Dat is dus ook een signaal waar er een stevige bron zit.

Harde lockdown is kind met het badwater weggooien.

Tevens "zonder garanties" doe ik niet meer aan mee.

Probleem met een korte pijn lockdown is dat je een hele bevolking straft terwijl het stilaan duidelijk is welke broeihaarden er faliekant aan het zondigen zijn. Enkele posts hierboven is er al eentje hiervan aangehaald. B. Weyts heeft ook zijn huiswerk gekregen. Dat is dus ook een signaal waar er een stevige bron zit.

Harde lockdown is kind met het badwater weggooien.

Tevens "zonder garanties" doe ik niet meer aan mee.
Het is helemaal niet duidelijk welke broeihaarden faliekant aan het zondigen zijn. En zelfs zonder dat zondigen kunnen de cijfers weer omhoog, door besmettelijkere varianten.

En dan lees je dit

Bij 1 op de 5 bedrijven inbreuken vastgesteld op verplicht telewerk

We zijn al 1jaar bezig. "Dat kan gaan van een waarschuwing tot het effectief opstellen van een proces-verbaal wegens het niet-naleven van de regels rond het verplichte telewerken"

Verzegel gewoon de boel en geef een boete. Kijk of ze corona premies hebben gekregen en laat ze die al terugbetalen.
De mensen zitten er onterecht dus kunnen thuis verder werken.

Met blijven bepamperen gaan we er echt niet komen. Die inspecteurs zetten dan ook maar elke dag hun gezondheid op het spel

Ik geloof niet in een lockdown omdat het virus van overal uit Europa wordt geïmporteerd in België. De grenzen sluiten is hier geen optie en een totalitair beleid voeren á la China ook niet. Ik zie vooral radeloze Europese politici die worden afgetroefd door veel niet EU-landen.

Er zijn andere topics waar je terecht kan om op politici te bashen.
Klopt......als het niet over corona gaat. Maar hij was bezig over corona. Die man zijn uitspraken, zijn manier om zinnen te vormen. De manier van uitleg geven. Ook inhoudelijk stelde het weinig voor. Een paar dagen geleden was hij voorstander om terrasjes te openen(populist uithangen), en nu in een serieuze praatprogramma nam hij alsnog zijn verantwoordelijkheid niet op. Echt belachelijk om te zien was het. Geen politicus waardig.

Daarnaast weer wat lokale burgemeesters die blijkbaar zelf het corona-beleid mogen sturen: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210323_92703980
Dus de Vlaamse regering kan of wil leerkrachten geen voorrang geven - en of dat nuttig is is zelfs een andere discussie - maar een gemeente kan ze dan wel op de reservelijst zetten...

Die reservelijst is nog wel iets aparts, mij lijkt het logisch dat je daar groepen/bedrijven op zet waar je bij wijze van spreken met 1 telefoontje 100 man kan oproepen. In Antwerpen staat de brandweer bv op de reservelijst. In principe kan daar iedereen die niet op interventie is alles laten vallen en naar het vaccinatiecentrum lopen. In hoeverre dat bij een school alle leraren alles kunnen laten vallen laat ik dan in het midden...
Maar men kan even goed grote bedrijven nemen daarvoor. Leraren, voor mij OK maar stop daar mee +/- eind april, begin mei. Als je daarna nog verder gaat met leraren gaat die vaccinatie pas beginnen werken in de grote vakantie. Dan kan je beter mensen nemen die wel moeten blijven werken.

Ivm heel die discussie over scholen sluiten of niet - waarom sluit men ze niet bijvoorbeeld enkel op woensdag? Aangezien woensdag toch maar halve dag les is mis je zo niet veel, maar je krijgt wel een extra dag zonder besmettingsrisico.

Zelfde met harde lockdown vs softe lockdown: stel men forceert iedereen om 4/5 te werken? Je verlengt het weekend effect, + ik vermoed dat iedere werknemer dit met open armen zou ontvangen. Waarschijnlijk regeltechnisch wel moeilijk ...

Klopt......als het niet over corona gaat. Maar hij was bezig over corona. Die man zijn uitspraken, zijn manier om zinnen te vormen. De manier van uitleg geven. Ook inhoudelijk stelde het weinig voor. Een paar dagen geleden was hij voorstander om terrasjes te openen(populist uithangen), en nu in een serieuze praatprogramma nam hij alsnog zijn verantwoordelijkheid niet op. Echt belachelijk om te zien was het. Geen politicus waardig.

Als politicus mag je toch ook een andere mening hebben? Een lockdown werkt hier gewoon niet. Van zodra er terug veelvuldig op reis wordt gegaan en het niet te nauw wordt genomen met quarantaine regels zal het virus hier terug binnensijpelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan