Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik snap eigenlijk niet waarom zo snel gesproken wordt over een lockdown maar er nog altijd geen verplichting bestaat om ffp1/ffp2 maskers te dragen ipv al die vodden doekjes.
Ik draag altijd een ffp2, zou mij minder veilig voelen met een stoffen vod. In het ziekenhuis kom je niet binnen met een stoffen mondmasker, security leidt u onmiddellijk naar een automaat waar je minstens een ffp1 moet kopen.
Ik denk dat je niet echt snapt hoe een mondmasker werkt en waarom we het moeten dragen... Dacht dat dit ondertussen toch al talloze keren uitgelegd was, op tal van kanalen.

Je draagt een mondmasker vooral om anderen te beschermen moest je besmet zijn, niet zozeer om jezelf te beschermen (al zal het wel een beetje helpen maar niet zoveel als omgekeerd). Je eigen veiligheidsgevoel heeft dus niets te maken met of je nu zelf een "stoffen vod" of een ffp2 draagt.

We dragen het masker om droplets op te vangen, vooral bij het uitademen. Het zal ook een deel opvangen van de rondvliegende droplets van anderen, maar eens het verzadigd geraakt, kan het virus er ook gewoon door. SARS-CoV-2 is niet airborne. De extra bescherming van FFP-2, N-95, chirurgisch & FFP-1 (en ja, die staan in volgorde ;)) om virus-deeltjes tegen te houden is dus onnodig. Is het beter? Mogelijks, enkel als het correct gedragen wordt en goed aansluit. FFP-1 is nog altijd maar gerate zodat het <22% inward leakage heeft indien het goed aansluit. FFP-2 <8% maar ook weer enkel indien correct gedragen. Een goed aansluitend stoffen masker kan dus meer bescherming bieden dan een slecht aansluitend FFP-1 of FFP-2 :)

Verder is het probleem quasi altijd hetzelfde geweest: gemak & beschikbaarheid. De vraag voor FFP-2 & N-95 (en mogelijks zelfs FFP-1 maar dat ben ik niet zeker) is nog altijd groter dan de productie. Dan is het logisch dat deze niet globaal en integraal verplicht worden maar dat er bepaalde plaatsen/mensen die eerder verplicht moeten dragen.

Als mijn tandarts liever politieker zou worden, weet ik dat zijn goesting niet meer bij tanden trekken ligt. Dan ga ik liever naar ene die dat wel doet.
Je mag gerust het volle vertrouwen in MvR leggen, ik trek er wel mijn eigen conclusies uit.

Tuurlijk want ik ben (opnieuw) begonnen met de belachelijke reacties. Ik zou eens in de spiegel kijken.
En eens lachen, zien of al uw tanden er nog goed uit zien met Tanya Dexters als uwe tandarts

Dit is een belachelijke reactie nota bene, mijn eerste post over MVR was dat niet.
Ge moogt er echt eens mee stoppen
Jij bent degene die beweert dat MVR geen viroloog wilt zijn en hem op deze hypothetische stelling afrekent.
Terwijl dit een onwaarheid is.

Dit is geen belachelijke reactie. Dus ja, je mag er mee stoppen. Zeker aangezien dit riedeltje al zo vaak gepasseerd EN ontkracht is.

Via huisarts dan? Of hoe gedaan?
Heb geen symptomen maar zou het ook wel eens willen checken.
Je gaat niet naar de huisarts met covidsymptomen. Je krijgt een afspraak in het triagecentrum (hier op de parking van de kliniek, waar een dokter je onderzoekt en nadien een paal door je neus boort om een staal te nemen).
Ik kreeg de resultaten onmiddellijk in mynexushealth

Als iemand zaken komt verkondigen die ons niet aanstaan gelden er plots wel heel strenge criteria om zo iemand serieus te nemen heb ik de indruk. MVR is uiteindelijk maar een internationaal gelauwerd expert met lange carrière in zijn vakgebied hé, maarja hij zegt al eens iets op twitter dat niet tof is of hij komt te veel op tv, de loser.

Om te beginnen, hoef je het niet uit te vergroten om uw punt te maken. Ik heb gezegd dat hij meer aandacht aan zijn mediafiguur geeft dan andere virologen. Daarmee hecht ik minder waarde aan zijn expertise.

Als dat een onwaarheid is, prima! Ik mag dat vinden toch?
Als jij hem blind wilt blijven geloven, ook prima!

Ik concludeer dat ik niet de enige ben die dat vind.

/samengevat.

Ik vind de zaken die de andere virologen nochtans ook niet prettig en die staan mij niet aan.
What now? :/

Ik snap eigenlijk niet waarom zo snel gesproken wordt over een lockdown maar er nog altijd geen verplichting bestaat om ffp1/ffp2 maskers te dragen ipv al die vodden doekjes.
Ik draag altijd een ffp2, zou mij minder veilig voelen met een stoffen vod. In het ziekenhuis kom je niet binnen met een stoffen mondmasker, security leidt u onmiddellijk naar een automaat waar je minstens een ffp1 moet kopen.
besef je ook dat niet al die maskers die als ffp2 verkocht worden echt wel okzijn?
En dat een ffp2 maar tijdelijk een hogere bescherming geeft (elektrostatische werking van filter)?

Je gaat niet naar de huisarts met covidsymptomen. Je krijgt een afspraak in het triagecentrum (hier op de parking van de kliniek, waar een dokter je onderzoekt en nadien een paal door je neus boort om een staal te nemen).
Ik kreeg de resultaten onmiddellijk in mynexushealth
Hoezo? ik ben zelf ook getest geweest. Ik had gebeld naar de huisarts en de symptomen uitgelegd. Zij vond het dan nodig om mij te testen. De test gebeurde bij de huisarts(groepspraktijk) zelf. Ik kreeg dan een mail en een smscode, was gelukkig negatief. Is nu wel al enkele maanden geleden. Geen afspraak gehad bij triagecentrum.

Je standpunt is intussen gekend. Het is niet nodig om dit te blijven herhalen.
Als iemand zaken komt verkondigen die ons niet aanstaan gelden er plots wel heel strenge criteria om zo iemand serieus te nemen heb ik de indruk. MVR is uiteindelijk maar een internationaal gelauwerd expert met lange carrière in zijn vakgebied hé, maarja hij zegt al eens iets op twitter dat niet tof is of hij komt te veel op tv, de loser.

Het enige wat Van Ranst moet verkondigen als adviseur van de overheid zijn de virologische thema's. Als hij zich met Vlaams Belang en andere drek wil bemoeien moet hij maar ontslag nemen als adviseur.

MVR heeft vorige week nog prognose cijfers op zijn twitter gezet, prognose cijfers waar jij en ik niet eens aan kunnen, waar je ziet dat de Britse variant wel exponentieel steeg. Wat jij hier boven zegt is letterlijk "MVR zal zich enkel houden aan de bewezen cijfers, mijn eigen interpretatie van onvolledige sciensano cijfers daar doet een wetenschapper niet aan". Maar nee tis juist andersom, uw interpretatie mist informatie. Zijn interpretatie gebruikt cijfers die jij niet eens hebt.
Je bedoelt dat hij de grafiek kopieert van Tom Wenseleers?

Daar is écht geen enkele eigen cijfers aan die ik niet heb. Het zijn door Tom beschikbaar gestelde cijfers die MVR ook gebruikt.
Five-seveN zei:
En wat jij hier doet is eigenlijk de mensen opstoken tegen MVR je ziet dit toch aan de reacties "waarom is er dan paniek?" "waarom doet men dan alsof het erg is" dank u JPV door uw interpretatie zien we dat de pers en media overdrijft!... enz.
Ik stook idd tegen MVR met uitspraken als dit: "Hij zal zich, wat wetenschappelijker een stuk correcter is (vandaar dat ik altijd aangeef een grotere foutenmarge te hebben), waarschijnlijk eerder baseren op definitieve cijfers. En die zijn nog niet goed, geven eerder aan waar MVR bang voor is."

MVR zal het héél erg vinden dat ik hem gelijk geef...
Five-seveN zei:
Sciensano hier trouwens al heel de dag down, anders zou ik nog eens een paar grafiekjes trekken die voor zichzelf spreken.
Sciensano is up and running. Go ahead :)

De grootste vijand van MVR is MVR zelf. Hij ondergraaft zijn eigen credibiliteit door zijn tirades op twitter, en zijn te pas en onpas opdraven in amusementsshows (zoals bordjes draaien in het Rad...)

Ik zit hier naar het nieuws te kijken waar de medisch directeur van UZA komt zeggen dat de schoolkinderen de grote motor zijn nu.

Ik ben eens benieuwd hoe lang Weyts dan nog kan blijven toeteren dat dat niet het geval is.

Gooi gvd alles toch gewoon een maand dicht, zodat we half april dan kunnen beginnen aan fatsoenlijke versoepelingen.

Allez een 28 jarige die gestorven is tgv een bloedklonter door het virus. T'is dus niet enkel bij het vaccin dat dit kan voorkomen.
En het is nu ook niet alsof we kunnen garanderen dat je het virus nooit gaat hebben hé. Dus nog altijd beste om zo snel mogelijk gevaccineerd te worden. Is het niet voor uw eigen veiligheid dan is het wel voor dat van anderen.

Daarnaast kan Ben al de boom in bij de Brugse scholen met zijn maatregelen, omdat deze voor hen niet haalbaar zijn.

Verstrengingen komen er, staat in de sterren geschreven.

Zolang je je maar mag blijven verplaatsen, en met 4 mag samenkomen, terug naar het oude dus, is het voor mij ok.

Om te beginnen, hoef je het niet uit te vergroten om uw punt te maken. Ik heb gezegd dat hij meer aandacht aan zijn mediafiguur geeft dan andere virologen. Daarmee hecht ik minder waarde aan zijn expertise.

Als dat een onwaarheid is, prima! Ik mag dat vinden toch?
Als jij hem blind wilt blijven geloven, ook prima!

Ik concludeer dat ik niet de enige ben die dat vind.

/samengevat.
En daar heb ik ook alle begrip voor. Maar waarom moet je me persoonlijk aanvallen als ik aangeef dat een dergelijke bewering een onwaarheid is. Dat het zo lijkt, daar kan ik zeker inkomen, maar het afdoen als een feit is hetgene waar ik op reageer. Heb ik dat direct op een heel serieuze manier en uitgebreid aangekaart? Neen. Als het mijn mening is dat die vergelijking zo absurd van de pot gerukt is, dan is dat toch ook prima? Dat mag ik vinden toch? Of werkt dat maar in één richting?

Het leek alsof je dat (weeral!) afdeed als een gegeven feit. Terwijl dat niet het geval is. Het uitvergroten ben je zelf wat schuldig aan door het zelf zo scherp te stellen. Weeral, waarom zou enkel jij het op scherp mogen stellen en ik dan niet? Als je er niet goed tegen kunt een scherpere reactie terug te krijgen, kun je altijd zelf wat meer nuance in je posts steken.

Overdaad schaadt zeker. Ik kijk wel naar het nieuw of lees een artikel hier en daar, maar ik heb inderdaad het idee dat je zo beter "the bigger picture" ziet dan door elke dag elk akkefietje of interview in het breed uitgesmeerd te zien. Het lijkt dat er infeite niets verandert voor weken/maanden, maar toch is er elke dag "nieuws". Dat gaat voor meer op dan deze pandemie.
Overdaad; dat is idd het goede woord.

Het kwalijke aan al die kranten en zender is dat er elke dag "nieuws" moet gebracht worden, ook als er geen nieuws is. En dus maar eindeloze interviews, reportages, enz waar dingen gezegd worden die al 1000 keer gezegd zijn.
Over nutteloze items, zoals live interview op de stoep van één of ander gebouw, om dan vast te stellen dat er eigenlijk niks te vertellen valt.

De slinger slaat al lang door.

Hoezo? ik ben zelf ook getest geweest. Ik had gebeld naar de huisarts en de symptomen uitgelegd. Zij vond het dan nodig om mij te testen. De test gebeurde bij de huisarts(groepspraktijk) zelf. Ik kreeg dan een mail en een smscode, was gelukkig negatief. Is nu wel al enkele maanden geleden. Geen afspraak gehad bij triagecentrum.
Dan is dat de verantwoordelijkheid van jouw gemeente. Hier werken we met een triagecentrum om die mensen uit de dokterspraktijken te houden. Mijn groepspraktijk heeft het online reservatiesysteem gedesactiveerd, je moet telefoneren voor een afspraak, wanneer je covid-symptomen omschrijft wordt je onmiddellijk doorverwezen naar het triagecentrum.
Mijn stad heeft een redelijk strikt coronabeleid (onder meer naar jeugdbewegingen).
Misschien daarom dat er slechts 4.2% van de bewoners hier een infectie opgelopen, terwijl het nationaal gemiddelde 7.5% is.

Het is precies die jojo-beweging die alles zo vermoeiend maakt.
Horeca dan niet open in mei?
Op korte termijn bedoel ik dan.

Eind mei heb ik een fietsweekendje met overnachtingen al :p

Ik hoop dat we in mei toch al tegen de 35%-40% vaccinaties zitten.
Dat zal het virus toch al wat temperen, plus vorig jaar is het tijdens die periode ook gaan liggen wat tot na de zomer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan