the_fox
Well-known member
Ik denk dat je niet echt snapt hoe een mondmasker werkt en waarom we het moeten dragen... Dacht dat dit ondertussen toch al talloze keren uitgelegd was, op tal van kanalen.Ik snap eigenlijk niet waarom zo snel gesproken wordt over een lockdown maar er nog altijd geen verplichting bestaat om ffp1/ffp2 maskers te dragen ipv al die vodden doekjes.
Ik draag altijd een ffp2, zou mij minder veilig voelen met een stoffen vod. In het ziekenhuis kom je niet binnen met een stoffen mondmasker, security leidt u onmiddellijk naar een automaat waar je minstens een ffp1 moet kopen.
Je draagt een mondmasker vooral om anderen te beschermen moest je besmet zijn, niet zozeer om jezelf te beschermen (al zal het wel een beetje helpen maar niet zoveel als omgekeerd). Je eigen veiligheidsgevoel heeft dus niets te maken met of je nu zelf een "stoffen vod" of een ffp2 draagt.
We dragen het masker om droplets op te vangen, vooral bij het uitademen. Het zal ook een deel opvangen van de rondvliegende droplets van anderen, maar eens het verzadigd geraakt, kan het virus er ook gewoon door. SARS-CoV-2 is niet airborne. De extra bescherming van FFP-2, N-95, chirurgisch & FFP-1 (en ja, die staan in volgorde
) om virus-deeltjes tegen te houden is dus onnodig. Is het beter? Mogelijks, enkel als het correct gedragen wordt en goed aansluit. FFP-1 is nog altijd maar gerate zodat het <22% inward leakage heeft indien het goed aansluit. FFP-2 <8% maar ook weer enkel indien correct gedragen. Een goed aansluitend stoffen masker kan dus meer bescherming bieden dan een slecht aansluitend FFP-1 of FFP-2 
Zoekresultaten
FOD Volksgezondheid - Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
Verder is het probleem quasi altijd hetzelfde geweest: gemak & beschikbaarheid. De vraag voor FFP-2 & N-95 (en mogelijks zelfs FFP-1 maar dat ben ik niet zeker) is nog altijd groter dan de productie. Dan is het logisch dat deze niet globaal en integraal verplicht worden maar dat er bepaalde plaatsen/mensen die eerder verplicht moeten dragen.