Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
er is een verschil tussen zich 100 procent aan de regels houden en zich zo goed mogelijk aan de regels houden he.

Daarnaast is het imo zelfs mogelijk dat iemand die de regels niet 100% opvolgt, soms toch nog veiliger bezig is dan iemand die volgens de letter van de wet zich wel volledig aan de regels houdt, maar daarbij wel het onderste uit de kan haalt.

Wijzelf hebben bijna enkel contact met de schoonouders. En dat is dan zeker niet wekelijks. Ik denk sinds januari ik ze nu vier keer gezien heb waarvan twee keer de afgelopen twee weken, en dat was dan eigenlijk om hier bepaalde klussen in de tuin te doen. Daarnaast ook één keer mijn eigen ouders gezien vorige maand, maar dat was op dat moment ook al meer dan een half jaar geleden.
In theorie zijn we dus in overtreding, maar voor de rest spreken we met niémand af, op geen enkel manier.

Ge zult daarentegen ook mensen hebben die sowieso al hun knuffelcontact hebben waar ze vaak mee afspreken en daarmee hele avonden binnen in de zetel zitten om te gamen, tv te zien, enz, én daarnaast ook vaak met andere gezinnen/koppels/vrienden afspreken om samen te zitten/rond te hangen in openlucht. Alhoewel die laatste zich dan in theorie volledig aan de regels houden, hebben die wel veel meer wisselende contacten (weliswaar in openlucht) dan ik en mijn vriendin die slechts af en toe (om de paar weken) op bezoek gaan bij haar ouders maar voor de rest ons sociaal leven on hold hebben staan.

Tja, en je hebt ook mensen die via hun job dankzij het feit dat ze niet op 100% telewerk zitten wél nog regelmatig sociaal contact hebben, of die dankzij een veel betere gezinssituatie (partner/kinderen) dan een alleenstaande, véél gemakkelijker 100% de regels kunnen blijven opvolgen zonder compleet te vereenzamen.

Het is veel gemakkelijker uw sociaal leven op "pauze" te zetten als je in een luxesituatie zit, dan als je vlak voor corona net op een puinhoop zat.

Laatst bewerkt:
In het begin volgde ik die regels manu-militari en tot op de letter... en dan merk je dat je daar vroeg of laat jezelf volledig de tanden stuk op bijt. Nu volg ik "de geest van de regels"². Ja, ik ben soms in overtreding, so be it. Het maakt het wel mogelijk om dàt lang vol te houden (en te zien hoe ze aan het knoeien zijn met de vaccinaties, zal't voor mij als kerngezonde dertiger nog erg lang kunnen duren). Iets dat 90% in overeenstemming is 6 maanden kunnen volhouden is toch nog altijd beter dan na 5 weken de brui te moeten geven aan iets dat 100% in overeenstemming is.

(² ook omdat de overheid hier nu niet echt een betrouwbare partner is, of uitblinkt in standvastigheid of redelijkheid. Is geen verwijt naar bepaalde partijen toe: ze zijn allemaal in't zelfde bedje ziek. Sommigen al meer dan anderen. Een eerste knauw werd al uitgedeeld toen Coens & Crembo gezellig zaten te lunchen terwijl dat voor het kiesvee verboden was.)

In het begin volgde ik die regels manu-militari en tot op de letter... en dan merk je dat je daar vroeg of laat jezelf volledig de tanden stuk op bijt. Nu volg ik "de geest van de regels". Ja, ik ben soms in overtreding, so be it. Het maakt het wel mogelijk om dàt lang vol te houden (en te zien hoe ze aan het knoeien zijn met de vaccinaties, zal't voor mij als kerngezonde dertiger nog erg lang kunnen duren).
Maar je probeert toch nog altijd wel om je aan de regels te houden. Dat is toch nog gans anders dan gewoon aan alles uw kloten te vegen. Ik denk dat weinig personen problemen hebben met mensen die zich willen aan de regels houden en dat ook proberen maar eerder problemen met personen die aan alles hun voeten vegen en geen enkele moeite willen doen.

Klopt, ik doe wel gewoon mijn best, en let op de meest prangende dingen.

Het ding is dat het ook gewoon belachelijk hard afhangt van persoon tot persoon, en hoe die zijn kepie staat. Mensen die genadeloos op den boek werden geschreven omdat ze met 5 ipv 4 op 1.5m afstand van elkaar een broodje zaten te eten, maar dan een BLM-demonstratie wordt oogluikend toegelaten. Da's gewoon om stenen kloten van te krijgen. Dat bepaalde groepen/mensen privileges krijgen, en er tegelijk keiharde repressie is voor Jan Modaal.

Tja, en je hebt ook mensen die via hun job dankzij het feit dat ze niet op 100% telewerk zitten wél nog regelmatig sociaal contact hebben, of die dankzij een veel betere gezinssituatie (partner/kinderen) dan een alleenstaande, véél gemakkelijker 100% de regels kunnen blijven opvolgen zonder compleet te vereenzamen.

Het is veel gemakkelijker uw sociaal leven op "pauze" te zetten als je in een luxesituatie zit, dan als je vlak voor corona net op een puinhoop zat.
Maar dat is dan weer projectie. Want als er iets is dat hier en elders toch al heel duidelijk geworden is, dan is het toch wel dat iedereen hun situatie anders is.
Sommige mensen zijn gelukkig zonder partner en zonder kinderen ;)

Laat mij eens een paar contrasterende dingen tegenover elkaar zetten:
  • De extroverte alleenstaande <> de introverte alleenstaande.
  • De alleenstaande die sociaal contact mist <> de alleenstaande die problemen bij bevriende koppels ziet en blij is dat hij dat niet moet meemaken in deze moeilijke situatie.
  • De koppels met kinderen die alles perfect kunnen balanceren <> de koppels met kinderen die moeten puzzelen om hun kinderen ergens kwijt te kunnen.
  • De koppels waarbij 1 of beide nog op locatie moet werken <> de koppels die beide voltijds thuiswerken en niet omkunnen met 24/7 bij elkaar te zijn.
  • De alleenstaanden of koppels (al dan niet met kinderen) die beide technisch werkloos zijn en het financiëel moeilijk hebben <> mensen die kunnen blijven doorwerken.
  • Mensen die mentaal omkunnen met de situatie (gelijk wat die is) <> mensen die het er moeilijk mee hebben.
  • ...
Vrij vertaald: je kan het niet zwart-wit bekijken. Iedereen kan het moeilijk hebben met deze situatie. Niet iedereen zal het publiekelijk toegeven. Maar met je eigen voordelen of problemen (of wat jouw visie van "beter" is) op te dringen, ga je de discussie niet verder helpen...

Ik denk NERGENS dat men gezegd heeft dat we naar de grootste golf toegaan, dat is de niet-nuchtere analyse van jou.
ik ben niet verantwoordelijk voor het feit dat je dat biljetje niet indient :).
'Van Ranst hoopt dat Overlegcomité snel weer samenzit en sluit harde lockdown niet uit: “Op bepaald moment kan je niet anders dan moeilijke maatregelen nemen'

Klopt JPV, die dingen worden nooit zo benoemd. Maar als ik bovenstaande kop zie passeren, dan weet je toch ook dat dit door sommigen (die jouw nuchtere analyse niet lezen) wordt geinterpreteerd dat het er heel slecht uitziet en we nu keihard moeten ingrijpen anders loopt het volledig uit de hand.

Sommige mensen hebben liever dat het gezegd wordt zoals het is. Het gaat niet goed, dat weten we. Maar sinds december iedere 10 dagen lezen en horen dat de derde golf nu echt begonnen is, wanneer de cijfers een sprongetje maken, wekt gewoon frustratie en ongeloof op als een paar dagen later alles weer 'stabiel' is.

Ik snap wel dat ze dit doen omdat we alert moeten blijven. Maar ik denk dat deze aanpak bij een aantal mensen gewoon niet meer werkt.

Klopt, ik doe wel gewoon mijn best, en let op de meest prangende dingen.

Het ding is dat het ook gewoon belachelijk hard afhangt van persoon tot persoon, en hoe die zijn kepie staat. Mensen die genadeloos op den boek werden geschreven omdat ze met 5 ipv 4 op 1.5m afstand van elkaar een broodje zaten te eten, maar dan een BLM-demonstratie wordt oogluikend toegelaten. Da's gewoon om stenen kloten van te krijgen. Dat bepaalde groepen/mensen privileges krijgen, en er tegelijk keiharde repressie is voor Jan Modaal.
Ik vind dat eigenlijk niet meer dan terecht. Het is natuurlijk een normale reflex om te denken 'wat deden zij nu mis' en 'er zijn veel ergere dingen om te beboeten' en dat klopt, maar de grens moet ergens gelegd worden natuurlijk. Als je als agent besluit om die vijf mensen (terwijl het al lang duidelijk was dat vier het maximum is) niet te beboeten 'omdat dat maar 1 iemand extra is' dan zal de volgende groep die daar met zes zitten beginnen klagen 'want gisteren zaten ze hier met vijf en die kregen geen boete' bijvoorbeeld.

Je ziet dat ook vaak bij snelheidsovertreding of iets dergelijks dat mensen zeggen 'ik reed maar X per uur te snel' maar ja, de grens moet wel ergens liggen. Als die grens ligt op 120 per uur en je rijdt net die paar kilometers per uur te snel dan is dat je eigen schuld. Toen lag de grens op maximaal vier personen, als je dan (in het openbaar) met vijf personen samen komt en je krijgt een boete tja... Je wist op voorhand dat dat kon gebeuren he.

Maar goed, het klopt wel dat zo'n zaken afhangen van persoon tot persoon. Zo hoor ik bijvoorbeeld van vrienden in Brussel dat ze daar meestal vrolijk de andere kant op kijken als er mensen op straat lopen na de avondklok, terwijl ze hier waar ik woon (dus niet in Brussel) soms half verdoken met hun combi staan om mensen die na 'de uren' nog rondrijden te controleren, of dat deden ze toch in het begin.

Ik ben het er wel mee eens dat de focus soms te veel op 'de burger' ligt. Ja natuurlijk ligt het aan 'de burger' (want ja, een virus dringt niet door muren of gaat niet uit zichzelf ergens binnendringen dus uiteindelijk ligt de schuld wel altijd bij mensen zelf) maar aan veel zaken (weinig controle op telewerk, het openen van contactberoepen tegen het advies van experts in, ...) kan die eigenlijk niks doen. Ik vind wel dat de Croo en VDB dat goed doen in die zin dat ze meestal niet echt vermanend doen, iets wat bijvoorbeeld Cathy Berx (toen ze daar de avondklok in Antwerpen aankondigde) wel echt heeft/had.

'Van Ranst hoopt dat Overlegcomité snel weer samenzit en sluit harde lockdown niet uit: “Op bepaald moment kan je niet anders dan moeilijke maatregelen nemen'

Klopt JPV, die dingen worden nooit zo benoemd. Maar als ik bovenstaande kop zie passeren, dan weet je toch ook dat dit door sommigen (die jouw nuchtere analyse niet lezen) wordt geinterpreteerd dat het er heel slecht uitziet en we nu keihard moeten ingrijpen anders loopt het volledig uit de hand.

Sommige mensen hebben liever dat het gezegd wordt zoals het is. Het gaat niet goed, dat weten we. Maar sinds december iedere 10 dagen lezen en horen dat de derde golf nu echt begonnen is, wanneer de cijfers een sprongetje maken, wekt gewoon frustratie en ongeloof op als een paar dagen later alles weer 'stabiel' is.

Ik snap wel dat ze dit doen omdat we alert moeten blijven. Maar ik denk dat deze aanpak bij een aantal mensen gewoon niet meer werkt.
Ik vind dat juist goed. Er zijn alarmbellen en die moeten vroeg genoeg afgaan zodat de maatschappij en politiek tijd krijgen om in te grijpen. Kijk eens naar de overlegcomité. Ze tammen toch lang.

Het siert jullie erg dat jullie met puni inzitten, en hoewel het goed bedoeld is, denk ik dat jullie hem beter privé aanschrijven als jullie hem een hart onder de riem willen steken dan hem hier (of in de ergernissenthread) te taggen. Puni had namelijk aangegeven dat hij even een pauze van het forum/de discussies wil nemen.

Ik stel mij dan de vraag. Als je ziet dat @JPV hier al maanden de cijfers goed kadert dan zie je toch dat het de laatste dagen niet zo een vaart (meer) loopt (voorlopig).
Waarom dan dit soort "paniek"?

Ik vind dat juist goed. Er zijn alarmbellen en die moeten vroeg genoeg afgaan zodat de maatschappij en politiek tijd krijgen om in te grijpen. Kijk eens naar de overlegcomité. Ze tammen toch lang.
Ok Mathias. Bij jou werkt dat dus nog wel. Bij anderen niet.
Wat gaan we doen? Gaan we op stap om iedereen te vertellen dat het bij jou lukt en dat het voor hen dan ook sowieso moet lukken?
Behouden we als beleidsmakers/media/virologen dezelfde aanpak of proberen we na een jaar een alternatief uit te dokteren omtrent de communicatie naar de mensen?

Kay-Gell zei:
@JPV hier al maanden de cijfers goed kadert dan zie je toch dat het de laatste dagen niet zo een vaart (meer) loopt (voorlopig).
Al de 2e die dit als paniek ziet, ik snap het niet direct. Het loopt idd geen zo'n vaart, maar ik snap perfect dat Van Ranst en co de huidige maatregelen te weinig vinden en liever een zekerdere daling hebben.

Ik voorspel dat, als ze met een harde lockdown afkomen, we weer vertrokken zijn voor 2 maand in plaats van 2 weken. De café's gingen zogezegd ook even sluiten. Ondertussen zijn ze al bijna een half jaar dicht. Hoe realistisch is het dat ze op 1 mei open gaan? Ik denk niet dat het tegen dan al verantwoord is om binnen op café te zitten.
Waarschijnlijk als ze een lockdown invoeren en de cijfers dalen, zullen ze dat als reden aanhalen van de daling, terwijl de cijfers misschien sowieso al zouden dalen omwille van beter weer of omwille van de paasvakantie binnenkort.

Ze moeten er dan maar beter op toezien dat telewerk strict wordt nageleefd en alle demonstraties en betogingen verbieden, black lives matters of wat dan ook is geen reden om de maatregelen niet toe te leven. Als er 10000 man betoogt dan 10000 man een boete, opgelost.

Ik stel mij dan de vraag. Als je ziet dat @JPV hier al maanden de cijfers goed kadert dan zie je toch dat het de laatste dagen niet zo een vaart (meer) loopt (voorlopig).
De vraag is ook wat het alternatief is. De cijfers gaan in het beste geval nog een tijdje gematigd stijgen. In het slechtste geval heel hard. Ook in het eerste scenario kan ik mij niet voorstellen dat men binnen minder dan vier weken gaat zeggen: "binnen twee weken mag de horeca weer volledig open!"

Als er 10000 man betoogt dan 10000 man een boete, opgelost.

Principieel ben ik het daar 100% mee eens en het is inderdaad ongelofelijk frustrerend als ge een boete krijgt voor iets relatief onnozel terwijl ze in de walen (en blijkbaar in Marseille ook) ongestraft en masse carnaval zitten te vieren, maar het moet wel praktisch haalbaar zijn. "Opgelost" is wel héél simpel gezegd.

Je citeert daar wel HLN, een krant die al eens graag de dramasaus bovenhaalt, en Marc van Ranst, iemand die heel vaak zegt dat het strenger mag. Dat eerste vind ik een gigantisch probleem, dat tweede niet (het is namelijk zijn job) maar ik zie dat niet noodzakelijk als paniek. Los van dat is het wel zo dat er vrijdag eigenlijk juist niks verstrengd is; als de maatregelen van voor vrijdag (die grotendeels hetzelfde zijn) niet voldoende waren om deze mogelijke opstoot te stoppen dan gaat wat ze vrijdag hebben beslist natuurlijk ook niks aan de situatie veranderen, ik denk dat hij eerder daar op doelt. Dat geroep om lockdowns etc. mag van mij trouwens ook wel minderen, maar da's een andere discussie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan