Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is dan wel ongeveer een 82000 vaccins ver dag als men 7 op 7 zou vaccineren. Hopelijk kan men dat aan aangezien we nu tussen de 30 a 50 duizend vaccins zetten per dag. Maar ik denk dat we dan ook nog niet op volle capaciteit draaien.
Ik dacht dat de vaccinatiecentra in Vlaanderen voorzien zijn om ongeveer 140.000 vaccins per dag te zetten.

@JPV doe je ook weerberichten? Als je altijd zo accuraat zou zijn.

Nu hopen dat het een afvlakking of daling gaat zijn.
Aantal doden : dat is het effect van de vaccinaties dat je daar ziet toch.
Mochten IC bedbezetting ook zakken en laag blijven gaan we een veel betere tijd tegemoet ondanks dat niet iedereen gevaccineerd zal zijn.
Hij zend mij altijd persoonlijk de prognose van de winnende euromillions cijfers, aangezien ik hier nog altijd op het forum zit kan hij er gewoon geen bal van :unsure:

Ik dacht dat de vaccinatiecentra in Vlaanderen voorzien zijn om ongeveer 140.000 vaccins per dag te zetten.
tussen voorzien en halen is er natuurlijk een groot verschil. Ik hoop echt dat het in de komende maanden begint te lopen als een trein en dat we die aantallen ook halen. Voorlopig ziet het er nog altijd goed uit maar soms twijfel ik wel eens als je bepaalde berichten leest.

Gisteren geprofiteerd van de versoepeling van de buitenbubbel om nog eens met mijn broers/zussen + partner af te spreken (groot gezin :p we zijn samen net met 10). Het was wel wat koud op het einde, maar qua mentale boost kan het wel tellen moet ik zeggen. Lang geleden dat ik nog het gevoel heb gehad dat het eens een spontaan, leuk weekend was ipv de sleur van de laatste 5 maanden.

tussen voorzien en halen is er natuurlijk een groot verschil. Ik hoop echt dat het in de komende maanden begint te lopen als een trein en dat we die aantallen ook halen. Voorlopig ziet het er nog altijd goed uit maar soms twijfel ik wel eens als je bepaalde berichten leest.
Ik denk ook niet dat we die aantallen ooit zullen halen, maar dan eerder omdat we niet genoeg vaccin geleverd krijgen. Om daar te komen moet er in België ongveeer 1 miljoen dosissen per week geleverd worden. Zelfs 1,4 miljoen als ze 7/7 willen vaccineren.

1 dag geen cijfers, dus heel wat te vertellen...

- aantal besmettingen: stijgt nog altijd, maar niet exponentieel, wat een goed teken is. Het is nog afwachten of het aantal gevallen van maandag (woensdag al met enige zekerheid na te gaan) al een daling zouden kennen tegenover de maandag ervoor, maar de kans bestaat. Stijging van aantal besmettingen is in alle leeftijdscategorieën, maar opvallend veel bij tieners.
- Ziekenhuis/UCI-opnames: nog altijd een duidelijke stijging, maar binnen de perken. Ook hier lijkt de stijging mee te vallen tegenover de vorige golven. Het lijkt erop dat de ziekenhuizen en UCI-afdelingen wel wat extra maatregelen zullen moeten nemen, maar dat de overschrijding van de maximum capaciteit niet echt een reëel risico lijkt (pas op: een sterke stijging kan nog altijd en zou ook veel problemen opleveren).
- de positiviteitsratio is minstnes gestabiliseerd en lijkt zelfs licht te dalen. In een aantal provincies (Antwerpen, Luik) al duidelijk, in andere is er nog een afvlakkende stijging of slechts héél licht beginnende daling.
- aantal tests stijgt mooi, met meer dan 400k tests in de afgelopen week beginnen we sterk het aantal tests van de 2e golf te benaderen, maar dan met véél minder besmettingen dan toen.
- bij vaccinaties zitten we nog altijd met een mooie stijging. Met ruim meer dan 200k vaccinaties per week is de snelheid zowat verdubbeld in enkele weken. Het mag nog altijd wat sneller en daar zit met J&J, als ze de beloofde leveringen halen, héél goed nieuws aan te komen.

Ik blijf dus licht optimistisch. Het kan nog altijd dat de cijfers enkel een "pauze" nemen, maar de trend van cijfers lijkt eerder te gaan naar een afvlakking of begin van een daling. Een sterke daling hoef je nu echter ook niet direct te verwachten.
Waarom kan men in de media nu niet gewoon deze nuchtere analyse maken ? De cijfers zijn nog onvolledig maar als je uw bevindingen hier leest en kijk even snel op twitter en facebook is het gewoon dag en nacht verschil. Het lijkt wel alsof we afstevenen op de grootste golf ooit als je het daar moet geloven. De analyse die jij hier maakt zou een pak meer draagvlak creëren om de regels goed na te leven in deze laatste "kritieke" fase die er waarschijnlijk gaat zijn van het coronavirus.

Waarom kan men in de media nu niet gewoon deze nuchtere analyse maken ? De cijfers zijn nog onvolledig maar als je uw bevindingen hier leest en kijk even snel op twitter en facebook is het gewoon dag en nacht verschil. Het lijkt wel alsof we afstevenen op de grootste golf ooit als je het daar moet geloven. De analyse die jij hier maakt zou een pak meer draagvlak creëren om de regels goed na te leven in deze laatste "kritieke" fase die er waarschijnlijk gaat zijn van het coronavirus.
Ik denk NERGENS dat men gezegd heeft dat we naar de grootste golf toegaan, dat is de niet-nuchtere analyse van jou.
Hij zend mij altijd persoonlijk de prognose van de winnende euromillions cijfers, aangezien ik hier nog altijd op het forum zit kan hij er gewoon geen bal van :unsure:
ik ben niet verantwoordelijk voor het feit dat je dat biljetje niet indient :).

Hou politieke discussies in pol en actua - zeker als het over politici gaat die niet rechtstreeks met deze kwestie te maken hebben.
Bashen op Ben Weyts is precies populair, zou Conner Rousseau in dezelfde rol evenveel stront over zijn kop krijgen? Om te beginnen zitten de onderwijsministers van de Franstalige en Duitstalige gemeenschap ook op dezelfde lijn, en ten tweede wordt er nauw samengewerkt met virologen en is ook het onderwijsveld akkoord.

Ben toch echt benieuwd waar al die mensen zitten die zich aan de regels houden.
Door corona ben ik het laatste jaar wat "vervreemd" van de mensen en heb ik er veel niet gezien buiten de collega's.
Van de 12 die hier op kantoor zitten zijn er 2 die zich echt aan de regels houden. Daarnet hoorde ik er nog 2 zeggen: "het heeft allemaal lang genoeg geduurd, ik ga ook zoals collega X en Y er mijn voeten aan vegen en de mensen uitnodigen"

Vrijdag afgesproken met 6 buiten en daar gaf ook stuk voor stuk iedereen toe dat ze elk weekend volk over de vloer hebben, contactsport doen, samen in ene zijn sauna kruipen en what not.

Ik hou er mij eigenlijk geweldig goed aan. Vele vrienden heb ik inderdaad al een jaar niet meer (binnen) gezien. Enkel nog in de zomer op een terras buiten.

Same. 100% de regels gevolgd van maart tot nu, dat zullen er niet heel veel zijn. Ik denk eigenlijk niemand. Maar dat hoeft ook niet voordat het werkt, natuurlijk. Maar ik kan toch zeggen dat ik me er heel goed aan hou, en de meeste mensen in mijn omgeving ook.

Door corona ben ik het laatste jaar wat "vervreemd" van de mensen en heb ik er veel niet gezien buiten de collega's.
Van de 12 die hier op kantoor zitten zijn er 2 die zich echt aan de regels houden. Daarnet hoorde ik er nog 2 zeggen: "het heeft allemaal lang genoeg geduurd, ik ga ook zoals collega X en Y er mijn voeten aan vegen en de mensen uitnodigen"

Vrijdag afgesproken met 6 buiten en daar gaf ook stuk voor stuk iedereen toe dat ze elk weekend volk over de vloer hebben, contactsport doen, samen in ene zijn sauna kruipen en what not.
Is dit nu niet de definitie van oogkleppen en/of soort zoekt soort?

Ik vind het de logica zelve dat je enkel maar hoort van de mensen die zich niet aan de regels houden. Zie je hier op het forum toch ook, een bepaalde (kleine, toch als men naar het aantal leden kijkt) groep roept het hardst en dat lees/hoor je. Iedereen die zich stil houdt, telt opeens niet meer mee?
En de mensen die zich zo goed mogelijk aan de regels houden, gaan nu mogelijks zelf terughoudend zijn om met zoveel man buiten af te spreken. Dus die ga je daar ook al niet horen ;)

En de vraag is natuurlijk wat je als aan de regels houden aanziet. Ik durf eerlijk toegeven dat ik mij ook niet 100% aan de regels gehouden heb, maar contacten wel beperkt heb. Ik heb nog maar 4 volwassenen en 2 kinderen sinds maart gezien. En dit zijn altijd dezelfde, en ik weet van hun dat ze geen ander nauw contact zonder mondmasker hebben.
Wat een compleet andere instelling is als de mensen die je daar aanhaalt (contactsport/in de sauna kruipen).

En dat is ook de tendens bij veel vrienden/familie/kennissen. Ik heb nog geen uitnodigingen gehad voor feestjes enzo. Bij 2 vriendengroepen hebben we geregeld online contact en video-calls en daar houdt iedereen er zich ook zo goed mogelijk aan de regels (natuurlijk volgens wat ze zeggen. Ik hou hun handje niet constant vast want dat mag niet volgens de maatregelen :p). Enige wat ik daar hoor is de vraag van mensen die in de buurt wonen om eens te gaan wandelen.

Is dit nu niet de definitie van oogkleppen en/of soort zoekt soort?

Ik vind het de logica zelve dat je enkel maar hoort van de mensen die zich niet aan de regels houden. Zie je hier op het forum toch ook, een bepaalde (kleine, toch als men naar het aantal leden kijkt) groep roept het hardst en dat lees/hoor je. Iedereen die zich stil houdt, telt opeens niet meer mee?
En de mensen die zich zo goed mogelijk aan de regels houden, gaan nu mogelijks zelf terughoudend zijn om met zoveel man buiten af te spreken. Dus die ga je daar ook al niet horen ;)

En de vraag is natuurlijk wat je als aan de regels houden aanziet. Ik durf eerlijk toegeven dat ik mij ook niet 100% aan de regels gehouden heb, maar contacten wel beperkt heb. Ik heb nog maar 4 volwassenen en 2 kinderen sinds maart gezien. En dit zijn altijd dezelfde, en ik weet van hun dat ze geen ander nauw contact zonder mondmasker hebben.
Wat een compleet andere instelling is als de mensen die je daar aanhaalt (contactsport/in de sauna kruipen).

Soort zoekt soort, dat is wel wat al te makkelijk gesteld.

Ga eens naar de gemiddelde brico winkel, de gemiddelde supermarkt, grote winkelzaken of meubelzaken zoals Molecule, etc. En kijk eens hoeveel mensen alleen komen winkelen. Gewoon de ogen openen en je ziet hoeveel mensen zich aan de maatregelen houden. Zie verkeer, besmettingscijfers, Instagram/FB foto's, lockdownfeestjes, taferelen Gent/Brussel/Luik.

Het is niet omdat je je stil houdt dat je je aan de maatregelen houdt. En het is niet omdat je hardop luide kritiek hebt op het beleid dat je de maatregelen aan je voeten lapt.

In principe zou je de mensen die de regels volgen amper mogen zien hé.

Als je je zelf heel strikt aan de regels houdt en je vrienden dit ook weten is het ook wel wat logisch dat ze niet tegen jou zullen zeggen dat zij er wat losser mee omgaan. Zeg eens 'Ghoh, nu heb ik mij toch wat laten gaan en de regels niet gerespecteerd' in plaas van 'Ik heb nog geen enkele keer de regels gebroken', en ik vermoed dat de helft ook opeens zou komen schuifelen met 'Tis begrijpelijk, wij ook eigenlijk'.

Ik ken niemand die nog geen enkele regel overtreden heeft. En dat zijn dan geen zotte dingen, maar eerder de kinderen/kleinkinderen over de vloer krijgen.

Soort zoekt soort, dat is wel wat al te makkelijk gesteld.
Mogelijks, maar de mensen die zich aan de regels houden ga je niet op een lockdownfeestje tegenkomen maar die dat de regels niet volgen wel. En dat was wat ik bedoelde. Als je je aan de regels houdt, is de kans klein dat je in een situatie rolt waar de regels moedwillig overtreden worden.

Ga eens naar de gemiddelde brico winkel, de gemiddelde supermarkt, grote winkelzaken of meubelzaken zoals Molecule, etc. En kijk eens hoeveel mensen alleen komen winkelen. Gewoon de ogen openen en je ziet hoeveel mensen zich aan de maatregelen houden.
Eerlijk? Hier in de buurt zie ik zelden mensen die samen gaan winkelen. Ik doe enkel supermarkt en ben dit jaar 1x naar een DHZ zaak geweest.
En ik heb ze (edit: personeel dus, om het te verduidelijken) hier in de lokale Colruyt al 2x een koppel zien aanspreken die samen aan het winkelen was, en daar buiten heb ik maar zelden koppels samen zien winkelen.

En dan kom ik weer terug op het onderste stuk van mijn post: het hangt allemaal ook af van de gradatie. Terwijl ik samen winkelen niet goedkeur, zet ik het niet op dezelfde lijn als lockdownfeestjes of gezellig met verschillende mensen in de sauna kruipen of contactsporten doen...

Zie verkeer, besmettingscijfers, Instagram/FB foto's, lockdownfeestjes, taferelen Gent/Brussel/Luik.
  • Verkeer kan een indicatie zijn, maar je kunt er dat soort conclusies niet blindelings uit trekken.
  • Besmettingscijfers idem. De maatregelen zijn er om de overdracht in te perken, niet compleet lam te leggen. Want dat is onmogelijk, het virus zit overal. Al zijn de huidige maatregelen niet afgestemd op de nieuwe varianten en ik vind ook dat daar dringend verandering in mag komen.
  • Komt instagram/FB niet terug op soort zoekt soort? :p In mijn feeds zie ik niemand die openlijk de regels aan de laars lapt...
    [edit] En dan bedoel ik niet dat jij je niet aan de regels houdt, maar dat de algoritmen van FB/IG/YT/... je de content gaan voorschotelen waar je eerder al opgeklikt hebt. Dat is dus geen indicatie. Kan dus ook goed zijn dat het algoritme beslist om mij die dingen niet te tonen omdat ik nog nooit eerder zoiets opengeklikt heb ;)
  • Taferelen Gent/Brussel/Luik zijn dan weer het voorbeeld van oogkleppen op. Dat is telkens een zeer kleine minderheid als je kijkt naar het aantal inwoners op die plaatsen...

Het is niet omdat je je stil houdt dat je je aan de maatregelen houdt. En het is niet omdat je hardop luide kritiek hebt op het beleid dat je de maatregelen aan je voeten lapt.
Ik had het niet op de mensen die kritiek uiten, ik had het over telkens de mensen die toegeven dat ze de regels aan hun laars lappen. Die blijven terugkomen en daar de nadruk op leggen ;) En dat onthouden de mensen. Er is ook telkens maar een kleine minderheid die hier komt zeggen dat ze zich aan de regels houdt (tenzij er naar gevraagd, en dan antwoord er nog niet veel volk op) omdat dat iets is dat vanzelfsprekend is en niet constant moet benoemd worden...

Laatst bewerkt:
Ik ken niemand die nog geen enkele regel overtreden heeft. En dat zijn dan geen zotte dingen, maar eerder de kinderen/kleinkinderen over de vloer krijgen.
Ik denk hier min of meer hetzelfde. Maar dat lijkt mij niet zo'n ramp, het totaal aantal contacten is nog altijd sterk gereduceerd als elk gezin eens om de paar weken een persoon te veel over de vloer krijgt. Het zou mij sterk lijken dat de politici of experts van iets anders uitgaan.

Zoals the_fox hierboven zegt: er zijn gradaties hé. Ik stoor mij ook geweldig aan mensen die twee karren maar een fractie vullen in de supermarkt om toch maar met twee hun paprika's te kunnen kiezen of ter plekke te beslissen wat ze gaan eten. Maar ondanks de ergernis, en het feit dat ze zo de capaciteit van de supermarkt verkleinen, is dat op vlak van de virusverspreiding waarschijnlijk niet zo'n groot probleem.

er is een verschil tussen zich 100 procent aan de regels houden en zich zo goed mogelijk aan de regels houden he.

Oh boy, beginnen we nu weer aan de "ik heb de regels 100% gevolgd" vs de "niemand houdt zich nog aan de regels" discussie? :sleep2:

1 dag geen cijfers, dus heel wat te vertellen...

- aantal besmettingen: stijgt nog altijd, maar niet exponentieel, wat een goed teken is. Het is nog afwachten of het aantal gevallen van maandag (woensdag al met enige zekerheid na te gaan) al een daling zouden kennen tegenover de maandag ervoor, maar de kans bestaat. Stijging van aantal besmettingen is in alle leeftijdscategorieën, maar opvallend veel bij tieners.
- Ziekenhuis/UCI-opnames: nog altijd een duidelijke stijging, maar binnen de perken. Ook hier lijkt de stijging mee te vallen tegenover de vorige golven. Het lijkt erop dat de ziekenhuizen en UCI-afdelingen wel wat extra maatregelen zullen moeten nemen, maar dat de overschrijding van de maximum capaciteit niet echt een reëel risico lijkt (pas op: een sterke stijging kan nog altijd en zou ook veel problemen opleveren).
- de positiviteitsratio is minstnes gestabiliseerd en lijkt zelfs licht te dalen. In een aantal provincies (Antwerpen, Luik) al duidelijk, in andere is er nog een afvlakkende stijging of slechts héél licht beginnende daling.
- aantal tests stijgt mooi, met meer dan 400k tests in de afgelopen week beginnen we sterk het aantal tests van de 2e golf te benaderen, maar dan met véél minder besmettingen dan toen.
- bij vaccinaties zitten we nog altijd met een mooie stijging. Met ruim meer dan 200k vaccinaties per week is de snelheid zowat verdubbeld in enkele weken. Het mag nog altijd wat sneller en daar zit met J&J, als ze de beloofde leveringen halen, héél goed nieuws aan te komen.

Ik blijf dus licht optimistisch. Het kan nog altijd dat de cijfers enkel een "pauze" nemen, maar de trend van cijfers lijkt eerder te gaan naar een afvlakking of begin van een daling. Een sterke daling hoef je nu echter ook niet direct te verwachten.

Er is nergens in de media iets te zien rond "doemscenario's" of "de grootste golf" ooit. JPV zijn analyse is idem als die van de media: namelijk zorgwekkend.
Tegelijk blijft Vandenbroucke "bezorgd" over de evolutie van de coronacijfers. "Zo zijn er dit weekend 426 mensen opgenomen in de ziekenhuizen. Dat is een klein ziekenhuis dat extra gevuld is met Covid-19-patiënten. Vorige weekend ging het nog om 353 opnames en het weekend voordien om 263."

De meest sensatiegericht krant van het land heeft in de titel het woord "grote bezorgdheid" staan. Overdrijf dus niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan