Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eetzalen sluiten, buiten lunchen en speeltijden spreiden op Vlaamse scholen​

Het onderwijsveld zat vandaag digitaal samen. Doel van dat overleg is om het stijgend aantal besmettingen in de scholen in te dammen. Zo werd er beslist om te werken rond drie pijlers: klasgroepen mogen niet langer vermengd worden, er gaat zoveel mogelijk door in de buitenlucht en volwassenen hebben zo min mogelijk contact met elkaar.
Concreet betekent dat dat de eetzalen gesloten zullen worden omdat de klasgroepen niet langer vermengd mogen worden. Er zal voortaan buiten geluncht worden: "Leerlingen eten tot aan de paasvakantie zoveel mogelijk in open lucht of in de eigen klas", aldus Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Daarnaast zal men proberen om de speeltijden zoveel mogelijk te spreiden. "Buitenschoolse activiteiten kunnen blijven doorgaan, maar enkel met de klasgroep en buiten."
Er zal evenwel geen afstandsonderwijs komen de week voor de paasvakantie. "We willen dat onze leerlingen tot aan de paasvakantie maximaal naar scholen kunnen blijven gaan", zegt Weyts. Ook na de paasvakantie komt er een volledige heropstart met 100 procent contactonderwijs voor alle leerlingen. Weyts hamert op een "fijnmazige aanpak". "Dat betekent optreden waar het nodig is. Elders: laat de kinderen gewoon naar school gaan."

Ons Ben was zojuist aan het woord. Als ik naar die maatregelen kijk, lijken ze wel op code rood. Ik snap niet waarom hij code rood niet in de mond nam. Of gaat het om een verstrengde versie van code oranje? Volgt die man zijn eigen draaiboek wel?
In juni 2020 mocht men ook niet eten in de eetzaal. Er was toen ook sprake van een "klasbubbel" tegenover "schoolbubbel" nu.
En de scholen moeten dat morgen al toepassen?

De scholen blijven open zonder afkoelingsweek. Dit is besproken in overleg met virologen.
Ben zegt in overleg met virologen ja, maar kzou graag hen willen horen. Kvind het verdacht dat het daar stil is. Ik vermoed dat ze het zwijgen zijn opgelegd door Ben, vertrouw die kerel dus niet he.

De grote onderwijskoepels willen ook dat de scholen openblijven. Ik denk niet dat men over 1 nacht ijs is gegaan en het is wel degelijk met virologen gesproken. Het zijn toch vooral enkelingen die pleiten voor schoolsluiting.

Da kunnen we wel. De Croo houdt geen spoedoverleg om over school en werk te spreken omdat Jan en Marieke 3 contacten hebben uitgenodigd thuis. Er zullen nog besmettingen zijn hier en daar maar de stijging zal wel degelijk hier mee te maken hebben, althans verder en sneller verspreid.
Enfin, de Croo zegt net dat 'scholen een belangrijk platform zijn voor het virus' en 'dat meer mensen zich verplaatsen naar het werk.' '

-Alexander De Croo

Kunnen we dan nu eindelijk stoppen met het 'waar is het bewijs' riedeltje?

Voor de mensen die denken dat politieke beslissingen bewijzen zijn, hier het antwoord van Erika Vlieghe erop. En een paar hoogtepunten:
  • "Dit is een typisch moment, als adviesgroep geef je advies. Advies is advies, politieke beslissingen zijn politieke beslissingen."
  • "Er ging vrijdag iets te veel louter aandacht naar het onderwijs, negatieve aandacht", zegt Vlieghe. "Ik vrees dat het makkelijk is om op te slaan. Maar we moeten kijken waar het virus zit: overal. In scholen, maar ook op het werk en in ons privéleven. En daar heb ik heel weinig over gehoord. Het is uit balans. Ook in die andere componenten moeten er veel duidelijker stappen gezet worden."
  • Het gaat daarbij niet alleen over telewerk, zegt Vlieghe. "Veiligheid op de werkvloer bijvoorbeeld. Er was ontzettende aandacht voor de scholen, en terecht, maar voor die andere dingen, familie, privéleven, contactberoepen, werkvloer, daar was nauwelijks aandacht voor."

Dusja, ik zie nog altijd geen bewijs. En voor de mensen met een kort geheugen, het ging hierover waar bewijs voor gevraagd werd (is maar 1 van de posts uit de discussie):
Zoals hier eerder in de thread al ettelijke keren aangehaald:
  1. Clusteronderzoek is maar een zeer beperkt deel van de besmettingen (week 9: 1943 van de 16546 bevestigde gevallen, of 11%). Dit gaat mogelijks een verkeerd beeld geven sinds het logisch is dat men bij clusteronderzoek ook naar de 'usual suspects' kijkt en niet naar de rest (wat ik hun niet kwalijk neem, contactonderzoek momenteel is quasi onmogelijk). Staat er ook gewoon letterlijk bij:
  2. Er is een groot verschil tussen meespelen (wat ik ook nergens ontken) en mensen die het benoemen als "voornamelijk verspreid via scholen of werk" of "scholen en werk zijn overduidelijk de primaire motor".
  3. Ik zeg nergens dat er ginder geen probleem is hé, of dat er niet moet overwogen worden om het op werk/scholen te proberen aanpakken. Wederom, ik ga vooral in op de mensen die met de vinger enkel wijzen naar werk/scholen.
Zie vooral puntje 2 & 3 van die post. Ik heb nog steeds geen bewijs gezien dat het voornaamlijk/enkel een probleem is in scholen en/of op het werk. Erika Vlieghe bevestigt enkel wat ik eerder ook al aangekaart heb: het virus zit overal, je kan niet met de vinger wijzen naar 1 of 2 mogelijkse (en vooral nog steeds onbewezen) voornaamste verspreidingsbronnen.

Ben zegt in overleg met virologen ja, maar kzou graag hen willen horen. Kvind het verdacht dat het daar stil is. Ik vermoed dat ze het zwijgen zijn opgelegd door Ben, vertrouw die kerel dus niet he.
Stond nochtans al in de krant dat de virologen zeer tevreden waren met samenwerking met Weyts tot dan. En Vlieghe zegt nu ook dat het puur bashen op onderwijs niet hoeft: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/21/liveblog-corona-21-maart-2021/

Ik vraag me af waarom de ministers van Onderwijs naar de tafel gestuurd werden, en niet de ministers van Werk", zegt Vlieghe.

"Er ging vrijdag iets te veel louter aandacht naar het onderwijs, negatieve aandacht", zegt Vlieghe. "Ik vrees dat het makkelijk is om op te slaan. Maar we moeten kijken waar het virus zit: overal. In scholen, maar ook op het werk en in ons privéleven. En daar heb ik heel weinig over gehoord. Het is uit balans. Ook in die andere componenten moeten er veel duidelijker stappen gezet worden."
Als de grote mensen zich niet aan de regels houden moet je de kleine kinderen niet straffen.

Ben speelt een spelleke. Heeft periodes dat hij elke dag in het nieuws komt met nieuwe balonnekes. Elke keer weer komt hij zichzelf goed voorstellen en eigenijk laat hij de sector in een negatief daglicht staan.
Ondertussen is er op de werkvloer geen verschil sinds november, na de vakantie. "reactief handelen" of acties zijn er gewoon NIET gezien, tenzij de boel van buitenaf wordt gedwongen. Het plan dat klaargestoomd is van eind vorig schooljaar, mei 2020, met de verschillende kleurfases is gewoon blijven liggen, er is zo goed als niet geschakeld. We hadden 4 fases klaarliggen, we zijn begonnen in de op één na mildste en rap geschakeld naar de op één na strengste. (veel te laat want in november was het alle hens aan dek met al die afwezigen.)

Het is één grote ergernis om van onderen te moeten kijken wat de grote baas voor non-job doet.

Voor de mensen die denken dat politieke beslissingen bewijzen zijn, hier het antwoord van Erika Vlieghe erop. En een paar hoogtepunten:
  • "Dit is een typisch moment, als adviesgroep geef je advies. Advies is advies, politieke beslissingen zijn politieke beslissingen."
  • "Er ging vrijdag iets te veel louter aandacht naar het onderwijs, negatieve aandacht", zegt Vlieghe. "Ik vrees dat het makkelijk is om op te slaan. Maar we moeten kijken waar het virus zit: overal. In scholen, maar ook op het werk en in ons privéleven. En daar heb ik heel weinig over gehoord. Het is uit balans. Ook in die andere componenten moeten er veel duidelijker stappen gezet worden."
  • Het gaat daarbij niet alleen over telewerk, zegt Vlieghe. "Veiligheid op de werkvloer bijvoorbeeld. Er was ontzettende aandacht voor de scholen, en terecht, maar voor die andere dingen, familie, privéleven, contactberoepen, werkvloer, daar was nauwelijks aandacht voor."

Dusja, ik zie nog altijd geen bewijs. En voor de mensen met een kort geheugen, het ging hierover waar bewijs voor gevraagd werd (is maar 1 van de posts uit de discussie):

Zie vooral puntje 2 & 3 van die post. Ik heb nog steeds geen bewijs gezien dat het voornaamlijk/enkel een probleem is in scholen en/of op het werk. Erika Vlieghe bevestigt enkel wat ik eerder ook al aangekaart heb: het virus zit overal, je kan niet met de vinger wijzen naar 1 of 2 mogelijkse (en vooral nog steeds onbewezen) voornaamste verspreidingsbronnen.
En toch ligt het ook bij scholen, vandaar de verstrengde maatregelen.

Ben speelt een spelleke. Heeft periodes dat hij elke dag in het nieuws komt met nieuwe balonnekes. Elke keer weer komt hij zichzelf goed voorstellen en eigenijk laat hij de sector in een negatief daglicht staan.
Ondertussen is er op de werkvloer geen verschil sinds november, na de vakantie. "reactief handelen" of acties zijn er gewoon NIET gezien, tenzij de boel van buitenaf wordt gedwongen. Het plan dat klaargestoomd is van eind vorig schooljaar, mei 2020, met de verschillende kleurfases is gewoon blijven liggen, er is zo goed als niet geschakeld. We hadden 4 fases klaarliggen, we zijn begonnen in de op één na mildste en rap geschakeld naar de op één na strengste. (veel te laat want in november was het alle hens aan dek met al die afwezigen.)

Het is één grote ergernis om van onderen te moeten kijken wat de grote baas voor non-job doet.
Denk niet dat Ben Weys dit op eigen houtje beslist. In veel landen zijn scholen trouwens open ...

Waar haal je deze info?

De scholen blijven open, maar er komen wel wat extra omkaderende maatregelen om de periode tot de paasvakantie te overbruggen. Dat hebben de verschillende ministers van Onderwijs beslist na overleg met het onderwijsveld. Het Overlegcomité stuurde de ministers van Onderwijs vrijdagavond nog terug naar de tekentafel

staat overal. Geplakt van HLN

Stond nochtans al in de krant dat de virologen zeer tevreden waren met samenwerking met Weyts tot dan. En Vlieghe zegt nu ook dat het puur bashen op onderwijs niet hoeft: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/21/liveblog-corona-21-maart-2021/

Als de grote mensen zich niet aan de regels houden moet je de kleine kinderen niet straffen.
Ja dat de samenwerking goed verloopt, geloof ik best. Als ze overeenkomen zoveel te beter. Maar Ben is een kerel waar je zijn woord altijd moet dubbelchecken. Ik wil een commentaar zien van de virologen ivm de maatregelen van Ben. In uw link is de meest recente item van Vlieghe van 11u52. Dat gaat dus niet over de recente maatregelen

Akkoord.

De scholen blijven open, maar er komen wel wat extra omkaderende maatregelen om de periode tot de paasvakantie te overbruggen. Dat hebben de verschillende ministers van Onderwijs beslist na overleg met het onderwijsveld. Het Overlegcomité stuurde de ministers van Onderwijs vrijdagavond nog terug naar de tekentafel

staat overal. Geplakt van HLN

Hij was daarstraks live op het vtm nieuws en daar zei hij dat de experten achter de beslissing stonden.
Achzo. Niet gedacht dat men zo snel met duiding ging komen na vrijdag.

VOKA heeft de werkgevers ook al opgeroepen om zoveel mogelijk te telewerken indien mogelijk en om de maatregelen te respecteren als er geen telewerk mogelijk is. Komt allemaal goed. Het virus zit gewoon overal. Ik vind het persoonlijk goed dat de scholen openblijven. Telewerken met kleine kinderen is gewoon heel moeilijk + er wordt enkel opvang voorzien voor mensen die essentiële beroepen hebben en hiervoor kom ik niet ik aanmerking.

Goh...op zich heb ik geen shame hoor. Ik ben één van die zwakkelingen die al het grootste deel van het voorbije jaar binnen doorgebracht heeft omdat zwakkere longen ( zware longontsteking als kind) en een gebrekkig immuunsysteem en verminderde nierfunctie niet de beste combo is.

Ik schaam me daar niet voor, omdat het ook gewoon mijn schuld niet is. Het is gewoon wat het is. Ik ben niet dik, nooit gerookt of overmatig gezopen, en voor 2020 had ik geen al te grote gevolgen van mijn ziekte. Gewoon een actief, sociaal leven.

Maar rond maart is mij door drie artsen gezegd zo hard mogelijk te isoleren. Mijn hoofdarts zei zelfs letterlijk dat als ik een Covidbesmetting oploop het erg lastig gaat worden om er heelhuids door te krabbelen ( die longen weet je wel)

Dus zit ik al een dik jaar grotendeels binnen en wacht ik op dat vaccin omdat het risico om in het ziekenhuis te belanden na 14 dagen al zo hard gedaald is dat ik tenminste weer relatief zorgeloos buiten kan komen. Dan kan ik weer gaan werken en naar de Ikea achter een kastje of zelf naar de supermarkt en dat soort triviale dingen die nu heel wat lijken😁

Ik wil beetje bij beetje terug vrijheid, want dat binnen zitten en wandelingen maken rond ons huis heb ik na al die maanden wel gezien.
Ok, als je een goed contact hebt met je huisarts kun je daar eens bij polsen. Ik heb nog wel weet van personen die na een belletje toch sneller aan een vaccin zijn geraakt (ze hadden er wel al recht op maar hun sloten waren telkens vervallen).

Premier Alexander De Croo bedankt de ministers van Onderwijs voor hun inspanningen om bijkomende maatregelen voor te stellen die de besmettingen en clusters in het onderwijs een halt toe moeten roepen. Dat laat zijn kabinet zondagavond weten. Het coronacommissariaat zal de maatregelen nu analyseren en terugkoppelen aan het Overlegcomité.

Ik hoop dat wij die adviezen ook te zien krijgen. Ik beslis liever zelf.

Laatst bewerkt door een moderator:
Frank Vandenbroucke in Het Nieuwsblad hoopt dat tegen het najaar 7 op 10 mensen gevaccineerd zullen zijn :wallbash: , tegen de zomer de kwetsbare groepen is blijkbaar genoeg ambitie voor hem :confused:. Ondertussen wel nog wat dreigen met maatregelen voor andere sectoren omdat de scholen openblijven.

En toch ligt het ook bij scholen, vandaar de verstrengde maatregelen.
Leest gij posts eigenlijk? Ik heb het er meermaals ingezet dat ik dat nergens ontken. Het ligt bij de scholen. En het werk. En de privé. En... HET ZIT OVERAL

Wat nog steeds geen bewijs is dat de scholen (en/of het werk) de voornaamste besmettingshaarden zijn. En dat waren de stellingen waar ik telkens op antwoordde en bewijs van vroeg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan