Tja, de mensen zijn het beu en geen enkele politicus wil het gezicht zijn van een verstrenging die niet nodig zou blijken, daarvoor beseft o.a. een De Croo junior wel dat hij als premier van het zevende partijtje (en/of knoopsgat), hij het leiderschap bij de bevolking niet heeft.
De tragedie is dat wanneer het wel nodig zou blijken, door de aard van exponentiële groei, de gevolgen net groot zullen zijn.
Om toch een lapje voor 't bloeden te hebben als excuus voor mocht het toch mislopen, heeft men enkele non-maatregelen genomen. Whoopty fuckin' doo: je mag nog alleen maar aan het raampje gaan zitten als je in het weekend de trein neemt richting kust... Oh en ze hebben "huiswerk" gegeven aan de ministers van onderwijs. Ik weet niet of ik moet huilen of lachen met het feit dat de één of andere journalist of politicus de ironie van dat gegeven wel grappig vond - huiswerk, onderwijs, ... haha, snapt ge 'm? - maar de reële klucht is natuurlijk dat alvast de Vlaamse minister van Onderwijs ondertussen al een dag eerder was samengekomen om snel wat maatregelen te nemen... in plaats van een logische volgorde van werken aan te houden, dan moest 'm niet nog eens terug naar de tekentafel.
Stevige controles op telewerk? Zijn er volgens mij niet, mijn vader moet nog gaan werken, ook al zou hij zijn werk (technisch tekenaar) perfect van thuis uit kunnen doen (KMO weigert waarschijnlijk te investeren in laptops en een deftige VPN voor de authenticatie van hun tekensoftware), maar heeft nog géén één dag thuiswerk gedaan. Vervolgens lees je hier ook op het forum van mensen die gaan werken op kantoor, maar gewoon de gordijnen dicht doen...
Opschorten buitenschoolse activiteiten? Ah nee, we vertrouwen ouders/kinderen op hun erewoord dat ze er niet meerdere combineren. Op die activiteiten worden er net als op school worden nog regels afgedwongen: maar éénmaal buiten? Vrijheid blijheid, mondmaskers af en iedereen zo dicht mogelijk bij elkaar rond die zak chips en dezelfde smartphone aan de supermarkt.
Oh en uiteraard stellen we wat vooropgestelde versoepelingen uit, want tja, we hadden die aan data in plaats van meetbare (corona-gerelateerde) cijfers te koppelen.