808 State
Well-known member
Een meerkost die zo is terugverdiend met lagere gezondheidskosten, kortere lockdown en positief imago. Er is een politieke beslissing genomen om van prijs een belangrijk criteria te maken voor de aankoop van vaccins ten koste van snelheid van levering. Op die beslissing mogen de beslissingsnemers worden afgerekend. Dat er andere landen zijn die een andere beslissing hebben genomen en nu beter af zijn is het hele punt.
Dit vooral...
Wat zou de sluiting van bijvoorbeeld de horeca dagelijks aan de staat kosten? Ik denk dan om te beginnen nog maar aan:
- Steunpakket(ten) voor de zaakvoerders
- Werkloosheidsuitkeringen voor personeel
- Verloren inkomsten op BTW
- Verloren inkomsten op winst van die ondernemingen
- Verloren inkomsten op accijnzen voor bepaalde dranken
- ...
Hoeveel mensen staan er vandaag op technische werkloosheid? Wat kost een dag technische werkloosheid en welke inkomsten loopt de staat hierdoor mis? Als een dosis hier in België minder dan 8 Euro kost, laat ons om makkelijk te rekenen 15 Euro nemen voor een volledige vaccinatie voor één persoon. We hebben 11 miljoen Belgen (ik reken ook minderjarigen mee) dus onze volledige bevolking vaccineren zou dan 165 miljoen Euro kosten.
De technische werkloosheid heeft op een jaar tijd 4,3 miljard Euro gekost aan de Belgische staat, ze schatten dat veel tijdelijke werklozen dit jaar hun baan gaan verliezen en dus in de volledige werkloosheid terecht komen.
Die werkloosheid kost ons land dus 11.780.821 Euro per dag, dat is de aankoop van bijna 800.000 dosissen! En die 11.780.821 Euro per dag is dan nog een understatement van wat die crisis ons dagelijkst kost aangezien dit louter werkloosheidsuitkeringen betreft, dus geen steunpakketten, hinderpremies en verloren inkomsten aan BTW, belastingen en accijnzen...
Om iedereen hier te vaccineren hebben we 22.000.000 dosissen nodig, en elke dag dat deze crisis duurt kost ons in geld de aankoop van 800.000 dosissen.
Iedere maand dat deze crisis dus duurt, kost ons de volledige vaccinatie van België.
Disclaimer: De berekening is misschien niet volledig correct, maar wat ik hiermee wil aantonen is dat we zelfs nog het dubbel zouden mogen betalen voor die vaccins als je ziet wat het ons anders kost. Ik ga ook steeds uit van twee dosissen ook al is het J&J vaccin er maar één. En zelfs moest de volledige vaccinatie van een persoon meer dan 15 euro kosten, dan blijven de cijfers nog hallucinant.