Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar hoe ga jij winkels openhouden als de helft van uw personeel met kinderen thuis zit waarvoor ze moeten thuisblijven?
Lager onderwijs en zelfstandig afstandsonderwijs lijkt me moeilijk. Niet vergeten dan er ouders zijn die beide uit werken gaan. Een 10jarige laat je geen hele dag alleen thuis.

Mijn jongste zoon, 4e middelbaar bso, die mist gewoon 50% van zijn lessen door het afstandsonderwijs. Praktijkvakken kan je onmogelijk geven via afstandonderwijs. In zijn geval is dat 22 van de 34 uur.
Tjah laten we dan maar met zijn allen weer 4 weken in ons kot zitten. Alleja we zitten met een Britse variant die overduidelijk zich spreidt via de combinatie school/werk.
De winkelstraten zijn leeg, daar wordt de opvolging van de maatregelen dagelijks opgevolgd door politie/stadssecurity, welke peulschil gaat een sluiting vandaag opbrengen?! Wat gaat een vervroegde avondklok opbrengen?! Of ik nu 1 of 4 uur bij mijn knuffelcontact verblijf, wat maakt het uit. In de praktijk zie ik vrienden zelf gewoon bij elkaar blijven overnachten.
Als we in mei echt willen versoepelen, dan zijn peulschillen in de daling van de besmettingen niet voldoende, wel het aanpakken van de motoren.

[/QUOTE]
Blij te horen dat het lichtend voorbeeld van mensenrechten, China, ondertussen de maatstaf is om maatregelen aan af te meten. Ik meet maatregelen liever af aan wat redelijk is in een westerse, democratische beschaving en dan is de vrijheid van mensen beperken tot 10 km rond hun woning overdag en tot hun woning vanaf 19u, een extreme maatregel, geen beperkte. Zeker als er voor die maatregelen dan niet eens een aantoonbaar verband is met beperking van besmettingen.

En wat redelijk is, is verschillend van persoon tot persoon.
Het is dan ook logischer om dat af te meten op basis van de extremen. Dan om dit af te meten op basis van een moving goalpost. Moving omdat die afhangt van wat de referentie is.

Voor de rest :

@iamhollywood Ik weet niet in welke winkelstraten gij kijkt, maar zo leeg zijn die toch niet. Ze zijn ook niet overvol natuurlijk maar ge brengt het wel heel dramatisch

Tjah laten we dan maar met zijn allen weer 4 weken in ons kot zitten. Alleja we zitten met een Britse variant die overduidelijk zich spreidt via de combinatie school/werk.
Zoals ik al aan andere gevraagd heb, en waar is het bewijs?

Het is niet omdat sommigen (in deze thread en elders) dit gewoon blijven zeggen dat het daarom bewezen is...
En nogmaals, voor mensen het weer verkeerd zouden kunnen interpreteren: ik zeg niet dat het niet zo is, maar ik kan ook niet zeggen dat het wel zo is. Ik heb er ook geen bewijs voor dus het enige dat ik kan zeggen is: je kunt die conclusies niet trekken.

EvBFG4PXUAEdE6R

En wat redelijk is, is verschillend van persoon tot persoon.
Het is dan ook logischer om dat af te meten op basis van de extremen. Dan om dit af te meten op basis van een moving goalpost. Moving omdat die afhangt van wat de referentie is

Er is geen moving goalpost. De goalpost is de grondwet en de mensenrechten. Dat dit voor sommige politici en posters hier een velletje papier of een fetisj is dat ministers via eenzijdige beslissing aan de kant kunnen leggen, verandert daar niets aan. Het zijn zij die de goalpost moven terwijl die vast moet zijn, niet de mensen die zeggen dat de grondwet moet gevolgd worden. Als we voor alle problemen de goalpost van een extremistisch land als basis gaan nemen, dan gaan we niet veel problemen meer hebben in dit land. Stop maar met zagen over racisme, vrouwenrechten, armoede, werkvoorwaarden want t.o.v. een ondemocratisch land doen we het geweldig.

Het is niet omdat sommigen (in deze thread en elders) dit gewoon blijven zeggen dat het daarom bewezen is...
En nogmaals, voor mensen het weer verkeerd zouden kunnen interpreteren: ik zeg niet dat het niet zo is, maar ik kan ook niet zeggen dat het wel zo is. Ik heb er ook geen bewijs voor dus het enige dat ik kan zeggen is: je kunt die conclusies niet trekken.
Dat is gewoon iets op basis van wat De Croo zegt. De echte cijfers gaan de mensen niet krijgen.

Nog eens even samenvatten:

-besmettingen op het werk vanwege te weinig thuiswerk en controle
-besmettingen op school om kinderen zo weinig mogelijk onderwijsachterstand te geven

Oplossing:
Avondklok om 20/22u

Ik voel me echt als zo'n NPC in Fallout die je serieus in het zak zet en die tekst op je scherm komt met : They will remember

Er is geen moving goalpost. De goalpost is de grondwet en de mensenrechten. Dat dit voor sommige politici en posters hier een velletje papier of een fetisj is dat ministers via eenzijdige beslissing aan de kant kunnen leggen, verandert daar niets aan. Het zijn zij die de goalpost moven terwijl die vast moet zijn, niet de mensen die zeggen dat de grondwet moet gevolgd worden. Als we voor alle problemen de goalpost van een extremistisch land als basis gaan nemen, dan gaan we niet veel problemen meer hebben in dit land. Stop maar met zagen over racisme, vrouwenrechten, armoede, werkvoorwaarden want t.o.v. een ondemocratisch land doen we het geweldig.
En tis juist om zulke juridische gekakel te vermijden dat de zaken beslist worden op basis van een ministerieel besluit. Wat gaan we anders doen? Een parlementaire comissie opstarten? Met vervolgens een debat in het parlement? om dan nog 2 weken wachten eer dat het verschijnt in het Staatsblad? Het gaat hier over leven en dood he.

@iamhollywood Ik weet niet in welke winkelstraten gij kijkt, maar zo leeg zijn die toch niet. Ze zijn ook niet overvol natuurlijk maar ge brengt het wel heel dramatisch
Mja ik verschiet keer op keer hoe rustig het in het stad is. Ik voel mij geen moment onveilig bij het shoppen. Ik kan op elk moment ruim de afstand bewaren.
De maatregelen worden er continu opgevolgd. Probeer eens te gaan winkelen zonder mondmasker of zonder het respecteren van het aantal klanten in de zaak (of zelf zonder uw handen te ontsmetten), je wordt onmiddellijk aangesproken. De angst voor boetes leeft bij de winkeliers, op andere werkvloeren inderdaad minder, daar passeert niet elk uur een steward/agent.

En tis juist om zulke juridische gekakel te vermijden dat de zaken beslist worden op basis van een ministerieel besluit. Wat gaan we anders doen? Een parlementaire comissie opstarten? Met vervolgens een debat in het parlement? om dan nog 2 weken wachten eer dat het verschijnt in het Staatsblad? Het gaat hier over leven en dood he.

De grondwet volgen is geen juridisch gekakel. Hoe lang geleden is dat ministerieel besluit ingevoerd? Ondertussen is er nog steeds geen parlementair debat over geweest. Een jaar na de start van de crisis zou je verwachten dat een regering een raamwerk zou hebben dat voldoet aan de wetten van dit land, parlementair goedgekeurd is en dat ze op basis daarvan maatregelen kunnen nemen. Maar het is natuurlijk gemakkelijker om geen verantwoording af te leggen, kritiek als juridisch gekakel af te doen en te zeggen dat men moet stoppen met zagen. Als er in de toekomst een regering is die het klimaat of de immigratie een zaak van leven of dood vindt, mag die dan ook gewoon de grondwet naast zich neerleggen?

Dat is gewoon iets op basis van wat De Croo zegt. De echte cijfers gaan de mensen niet krijgen.
‘De besmettingen gebeuren vooral op de werkplek en in de scholen’, herhaalde De Croo.
Op dit moment zijn ruim 30 scholen gesloten: 1 secundaire school, 3 internaten en 27 basisscholen. Het aantal besmette leerkrachten is ook met maar liefst 88 procent gestegen.

Tussen 1 maart en 14 maart hebben 4.498 leerlingen (0,38 procent) en 432 personeelsleden (0,26 procent) positief getest. 18.646 leerlingen (1,56 procent) en 327 personeelsleden (0,20 procent) werden in quarantaine geplaatst.

"We willen op veilig spelen", aldus Ben Weyts. Hij herhaalt dat de scholen niet de motor van de besmettingen zijn. "We roepen wel op om het veilig te houden buiten de schooluren. We blijven ook vragen om het onderwijspersoneel voorrang te geven bij de vaccinaties."

Wie liegt er nu?

Da kunnen we wel. De Croo houdt geen spoedoverleg om over school en werk te spreken omdat Jan en Marieke 3 contacten hebben uitgenodigd thuis. Er zullen nog besmettingen zijn hier en daar maar de stijging zal wel degelijk hier mee te maken hebben, althans verder en sneller verspreid.

De grondwet volgen is geen juridisch gekakel. Hoe lang geleden is dat ministerieel besluit ingevoerd? Ondertussen is er nog steeds geen parlementair debat over geweest. Een jaar na de start van de crisis zou je verwachten dat een regering een raamwerk zou hebben dat voldoet aan de wetten van dit land, parlementair goedgekeurd is en dat ze op basis daarvan maatregelen kunnen nemen. Maar het is natuurlijk gemakkelijker om geen verantwoording af te leggen, kritiek als juridisch gekakel af te doen en te zeggen dat men moet stoppen met zagen. Als er in de toekomst een regering is die het klimaat of de immigratie een zaak van leven of dood vindt, mag die dan ook gewoon de grondwet naast zich neerleggen?
Toch wel, ze zijn toch bezig aan een pandemiwet? https://www.demorgen.be/politiek/da...ze-in-en-waarom-hebben-we-dit-nodig~b0ab76fb/

Vroeger: eerst juridische kader creëren en dan daarin handelen.
Nu: eerst handelen, dan juridische kadar creëeren.

Wees niet bang, je gaat uw juridische kader krijgen

ale dus de verstrengingen zullen wss zijn : avondklok om 22u en alle winkelcentra toe .

jah, en dan mag je dit niet een rondje burgers pesten vinden.

nuja afwachten tot morgen

Dat is nonsens hé. Er is wel een moving goalpost, omdat wat jij super streng vind, vind ik helemaal geen probleem of vind iemand anders in deze thread het toch wel oncomfortabel. Wanneer je het echter in perspectief wilt zetten moet je het bekijken vanuit de extremen.

En ja wanneer we het dan over racisme, vrouwenrechten, armoede, werkvoorwaarde hebben dan moeten we eerlijk zijn en zeggen dat het hier allemaal nog niet zo slecht is. Er is nog altijd ruimte voor verbetering, veel zelfs (altijd). Maar we moeten hier nu ook niet hysterisch over gaan doen en zeggen dat het slecht is. Dat zou de waarheid oneer aandoen. Natuurlijk moet je het ook niet gaan gebruiken als excuustruus om niets te doen.

Maar dat was voor wat betreft een lockdown niet het geval. Het is nog altijd een afweging tussen de totale (al bestaat dat niet) vrijheid en de bescherming en opoffering van die vrijheden in het belang van het hogere goed, de gezondheid van de bevolking (en belangrijker het niet ineenstorten van onze zorg). En het is dan eerlijker om onze lockdown in perspectief te zien tot een extreme lockdown in plaats van die ploat te laten draaien over hoe onaanvaardbaar tov de grondwet. Terwijl de grondwet in het belang van het land enorm veel toelaat.

Ik blijf het nog altijd raar vinden dat geen enkele neo-liberaal geopperd heeft om in het belang van het land voor de volgende 5 - 10 jaar de verloning van de ambtenaren tijdelijk met 25% te verlagen om op die manier onze overheidsfinanciën in orde te brengen en de volgende generatie niet met de schulden op te zadelen. (en ja dat kunnen ze effectief hé... toch bij de statutairen)

‘De besmettingen gebeuren vooral op de werkplek en in de scholen’, herhaalde De Croo.

Wie liegt er nu?
Beide?

Allez, dat is en blijft mijn conclusie toch. Ik zie tegenstrijdige uitspraken van politiekers die ze niet staven. Ik zie beide assumpties maken op basis van waarschijnlijk dezelfde gegevens.

Stijgen de cijfers bij jongeren: ja, zeer zeker. De groep 0-9 & 10-19 zijn de grootste absolute stijgers. Maar er zijn geen cijfers gepubliceerd over de leeftijden van de mensen die getest worden (wat ook kan meespelen als er meer mensen in die leeftijdgroepen getest worden).

Is het aangetoond op ook maar enige manier buiten een assumptie dat deze besmettingen op school gebeuren (of de werkplek bij de oudere leeftijdgroepen)? Nee, nog nergens.
Op school zijn er maatregelen, die al dan niet opgevolgd worden maar ze zijn. Maar wat met buitenschoolse activiteiten?

En versta mij wederom niet verkeerd hé: ik heb ook een sterk vermoeden dat met de opkomst van de varianten de school zeker een belangrijke rol zal spelen voor de stijgende cijfers. Toch bij de jongere kinderen waar geen mondmasker verplicht is. Maar het is bij mijn weten nog niet bewezen.

Sinds er 2 politiekers elkaar tegenspreken (zoals @Mathias55 in de quote ook al aanhaalt), kan je geen van beide als bewijs aankaarten; vind ik.

Ik blijf het nog altijd raar vinden dat geen enkele neo-liberaal geopperd heeft om in het belang van het land voor de volgende 5 - 10 jaar de verloning van de ambtenaren tijdelijk met 25% te verlagen om op die manier onze overheidsfinanciën in orde te brengen en de volgende generatie niet met de schulden op te zadelen. (en ja dat kunnen ze effectief hé... toch bij de statutairen)
Maar dan doen ambtenaren nog minder.

Zot he?
De normalisatie slaagt toe met al die "tijdelijke" maatregelen. Sevens gaat fox hier nog stellen dat wij eigenlijk volledig geen maatregelen hebben en het rijk der vrijheid te vinden is in België.
Idd onbegrijpelijk hoe normaal sommigen die vrijheidsberoving en avondklokken vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan