Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Slechts 25-30% van de hospitalisaties is jonger dan 60jaar.
Stel nu dat van dit aantal slechts 10% op intensieve belandt en dat deze mensen meestal overgewicht of onderliggende aandoeningen hebben.
Maak zelf eens de rekensom, zou jij de maatregelen nog volgen en jezelf nog een jaar opsluiten en je vrienden niet bezoeken?
De enigste reden dat ze hier niet transparant over zijn kan je ondertussen al raden zeker? 😂
Maar 54% van de bevolking zit in de leeftijdsgroep 18-60 (74% in de groep 0-60).
En de transparantie (want een deel van die cijfers zijn wel publiek) heb ik al in mijn vorige post aangekaart.

En ik volg de maatregelen omdat er nog een paar belangrijke factoren zijn buiten kans om in het ziekenhuis/op intensieve te belanden of dood te gaan. De belangrijkste voor mij zijn:
  1. Dat zijn niet de enige gevolgen. Mensen met lichte/milde symptomen (of zelfs asymptomatisch) die niet in het ziekenhuis beland zijn, hebben veel langdurige complicaties (mogelijks permanente, er is ook al veel permanente orgaanschade vastgesteld).
  2. Je bent ook besmettelijk, je kan altijd je gezin/knuffelcontact/ander nauw contact aansteken. En dat zijn dan misschien net het "lage percentage" binnen hun leeftijdsgroep die er wel aan sterft. Hoe meer besmettingen hoe hoger dat absolute cijfer ook wordt als het relatieve hetzelfde blijft...
  3. We doen het nog altijd voornamelijk om ervoor te zorgen dat ons zorgsysteem niet instort, maarja, dat zijn velen blijkbaar al lang vergeten :rolleyes: Want ze kunnen zelf een aantal dingen niet meer doen, en dat is het belangrijkste hé!!!

Ben snapt blijkbaar niet dat het vooral gaat om de leerlingen die elkaar en bijgevolg hun (groot)ouders besmetten. En dat daarom virologen oproepen om scholen te sluiten tot na de paasvakantie.
Ik vind 't een beetje wrang nu ik er over nadenk en na dat gesprek net.

Onderwijs kan op afstand, enfin 't moet niet maar het kan. En het moet voor mij ook niet heel het jaar door zo.

Telewerken kan ook maar er veegt daar een deel hun voeten aan. En wie betaalt 't gelag : contactberoepen en de horeca die nu al bijna 5 maand dicht zijn of pas terug open zijn sinds midden oktober.

En ik snap de logica en de meeste beslissingen hé. Maar damn, die mensen hebben 't zwaar se.

Onderwijs kan op afstand, enfin 't moet niet maar het kan. En het moet voor mij ook niet heel het jaar door zo.

Telewerken kan ook maar er veegt daar een deel hun voeten aan. En wie betaalt 't gelag : contactberoepen en de horeca die nu al bijna 5 maand dicht zijn of pas terug open zijn sinds midden oktober.

En ik snap de logica en de meeste beslissingen hé. Maar damn, die mensen hebben 't zwaar se.
Scholen gewoon dicht gooien, verplicht meer mensen om thuis te blijven telewerken :D

Onderwijs kan maar voor een bepaalde leeftijdsgroep op afstand, toch deftig. En voor een kleinere leeftijdsgroep (allez, dat hangt eerder van de matuurheid van het kind af) zonder toezicht.
Dus scholen toe gaat leerachterstand opleveren (zeker bij de jongsten) en gaat voor een groot deel ouders ook weer extra verlof opnemen zijn (voor de groep die niet zonder toezicht kan, of die nu afstandonderwijs volgen of gewoon thuis zijn met wat taakjes).

Dat gezegd zijnde, vind ik toch dat ze het serieus moeten overwegen en alle afwegingen maken. En niet enkel tegenhouden omdat Weyts het niet wilt.

Plan B​

Om de stijgende trend te keren, kondigde Van Gucht aan dat er vanuit de Risk Assessment Group een aanbeveling is vertrokken om plan B te activeren. "In plan B staan een aantal verstrengingen waaruit men kan putten, maar het is aan het Overlegcomité om dat al dan niet te doen", aldus de viroloog.

Plan B betekent “meteen invoeren als het een beetje verslechtert om een volledige lockdown te vermijden”, zo staat te lezen in een laatste versie van het rapport uit januari. Het omvat onder meer:

• het sluiten van niet-essentiële winkels op drukke plaatsen waar een mensenmassa onvoldoende gestuurd kan worden,

• een verstrenging van de avondklok gestroomlijnd over het hele grondgebied,

• een overweging van een week extra afstandsonderwijs toe te voegen aan de schoolvakantie (met uitzonderingen voor scholen voor kinderen met bijzondere noden),

• het verplicht dragen van een masker vanaf 10 jaar (en ouder),

• het invoeren van een teststrategie voor kinderen (specifiek: aangepaste definities van ‘hoog- en laagrisicocontacten’, het screenen van hele klassen na één positief geval)

• en het uitbreiden van gebruik van FFP2-maskers in bepaalde omgevingen (gezondheidszorg, kwetsbare groepen).

Het zal wellicht een mix van alles worden zeker?

De avondklok is een waardeloze kutmaatregel. In heel Frankrijk geldt die al vanaf 18uur en vanaf morgen gaan ze weer volledig in lockdown. Het bewijs dat het effect op besmettingen klein is, terwijl het effect op onze vrijheid en leven zeer groot is.

Onbegrijpelijk dat men dit nog maar zou overwegen, de schaamte voorbij.

Pedro De Geest​

2 uur geleden
Ze maken zich zorgen over de stijgingen? Dat deden ze niet toen in februari de kappers open mochten en daarna de andere contactberoepen. terwijl de cijfers toen al stegen. En nu zullen ze alle beloofde versoepelingen moeten intrekken. Jan met de pet is er weer met ogen open ingelopen en werd vakkundig opgelicht door De Croo en Vandenbroucke. En in het vaccineren staan we nu bijna laatste in Europa

Ik geef Pedro De Geest toch geen ongelijk 😄

Het probleem is niet dat kinderen eraan sterven (buiten uitzonderlijke gevallen). Het probleem is dat die kinderen elkaar en bij gevolg hun (groot)ouders besmetten die dan weer wel kans hebben zwaar ziek te worden of te sterven.
Inderdaad, ik vind het vooral frappant dat 1 jaar na de crisis er nog altijd geen efficiënt systeem is uitgewerkt voor afstandsonderwijs. Zoveel bedrijven hebben zich aangepast. Zoveel ondernemers moeten mogelijk opnieuw hun zaak sluiten, bakken overheidssteun aan premies en tijdelijke werkloosheid, had men dat geld geïnvesteerd in degelijke voorzieningen voor afstandsonderwijs, we konden vlotter schakelen bij stijgingen als deze. Ik vind het erg dat de kleinere motoren weer moeten afgestraft worden. Afkoelingsweken via afstandsonderwijs en effectieve controles op telewerk/maatregelen op de werkvloer zijn de enige doeltreffende middelen. Ik heb daarstraks tijdens spitsuur nog eens de E40 genomen, ik was dat blokrijden echt niet meer gewoon, was zichtbaar druk op de baan. Het is een jaar geleden dat ik nog echt verkouden ben geweest, normaal heb ik in de winter de ene verkoudheid na de anderen met hier en daar eens een flinke bronchitis. Altijd overgenomen van 1 of andere collega wie zelf aangestoken is door zoon of dochterlief. In de winkel, bij de kapper, bij mijn knuffelcontact etc heb ik overduidelijk nog geen enkele besmetting opgelopen.

Scholen gewoon dicht gooien, verplicht meer mensen om thuis te blijven telewerken :D

Ja, maar het ding is dat ik weet dat er geen perfecte oplossing bestaat. En dat 't uiteindelijk staat en valt met individueel gedrag. En dat scholen sluiten ook problemen met zich mee brengt.
Ik wil ook niet zomaar naar de regering wijzen want dat is te gemakkelijk.
Ook al zit daar geen enkele partij in waar ik op zou stemmen. Ik verwijt die mensen amper iets.
Maar hét punt is: hoe gaat ge die individuele verantwoordelijkheid uitleggen aan de mensen en ze daar van overtuigen.
Dat is de typische "mij overkomt dat niet" mentaliteit.
Die zoveel mensen achterwege lieten in maart 2020. En waarvan ik snap dat mensen die laten vallen ook...
En die dringend zou moeten terug komen. Dat lijkt mij de oplossing.

Ja, ge kunt mensen blijven zien maar doe dat buiten op afstand.
Ik loop altijd met 't gedacht rond dat ofwel ik besmet ben ofwel de persoon voor mij. Denk dat dat nog de beste manier is. Al heb ik daar op 't voorbije jaar al es tegen gezondigd zelf hoor. Dus ik versta de mensen.

Onderwijs kan maar voor een bepaalde leeftijdsgroep op afstand, toch deftig. En voor een kleinere leeftijdsgroep (allez, dat hangt eerder van de matuurheid van het kind af) zonder toezicht.
Dus scholen toe gaat leerachterstand opleveren en gaat voor een groot deel ouders ook weer extra verlof opnemen zijn.

Dat gezegd zijnde, vind ik toch dat ze het serieus moeten overwegen en alle afwegingen maken. En niet enkel tegenhouden omdat Weyts het niet wilt.

Ook mee akkoord.

Het probleem is niet dat kinderen eraan sterven (buiten uitzonderlijke gevallen). Het probleem is dat die kinderen elkaar en bij gevolg hun (groot)ouders besmetten die dan weer wel kans hebben zwaar ziek te worden of te sterven.
Mss moet je dan zeggen dat kinderen niet naar grootouders gaan en zelfs ouders (naar hun ouders)? Want scholen sluiten gaat gewoon nog meer grootouders optrommelen worden om voor opvang te zorgen zijn vrees ik

Maar 54% van de bevolking zit in de leeftijdsgroep 18-60 (74% in de groep 0-60).
En de transparantie (want een deel van die cijfers zijn wel publiek) heb ik al in mijn vorige post aangekaart.

En ik volg de maatregelen omdat er nog een paar belangrijke factoren zijn buiten kans om in het ziekenhuis/op intensieve te belanden of dood te gaan. De belangrijkste voor mij zijn:
  1. Dat zijn niet de enige gevolgen. Mensen met lichte/milde symptomen (of zelfs asymptomatisch) die niet in het ziekenhuis beland zijn, hebben veel langdurige complicaties (mogelijks permanente, er is ook al veel permanente orgaanschade vastgesteld).
  2. Je bent ook besmettelijk, je kan altijd je gezin/knuffelcontact/ander nauw contact aansteken. En dat zijn dan misschien net het "lage percentage" binnen hun leeftijdsgroep die er wel aan sterft. Hoe meer besmettingen hoe hoger dat absolute cijfer ook wordt als het relatieve hetzelfde blijft...
  3. We doen het nog altijd voornamelijk om ervoor te zorgen dat ons zorgsysteem niet instort, maarja, dat zijn velen blijkbaar al lang vergeten :rolleyes: Want ze kunnen zelf een aantal dingen niet meer doen, en dat is het belangrijkste hé!!!
Wat bedoel je precies met die percentages?
En ic leeftijdsgebonden cijfers of duur in hospitaal kunnen ze evengoed publiek maken. Heeft volgens mij niets met privacy te maken?
We moeten inderdaad beginnen schuilen achter de langdurige mogelijke complicaties als we meer en meer vragen beginnen te stellen doordat we geen transparante cijfers krijgen.
Maar daar zijn dan ook weer geen cijfers van zeker?

Zolang ze de kleuterscholen maar open houden.. want dan is (deftig) thuiswerk gewoon niet te doen.. Een kleuter kan zichzelf ook niet voor lange tijd zelfstandig bezig houden.. Dat in combinatie met een onveranderd thuiswerken zorgt er net voor dat er meer kinderen naar de grootouders zijn.
Als iedereen die kan opnieuw verplicht thuis werkt, des te beter. Maar laat de scholen voor de kleine kinderen aub open..

Mss moet je dan zeggen dat kinderen niet naar grootouders gaan en zelfs ouders (naar hun ouders)? Want scholen sluiten gaat gewoon nog meer grootouders optrommelen worden om voor opvang te zorgen zijn vrees ik
Scholen sluiten betekent sowieso invoering van een corona-ouderschapsverlof. Of tis idd grootouders als babysitters

Zolang ze de kleuterscholen maar open houden.. want dan is (deftig) thuiswerk gewoon niet te doen.. Een kleuter kan zichzelf ook niet voor lange tijd zelfstandig bezig houden.. Dat in combinatie met een onveranderd thuiswerken zorgt er net voor dat er meer kinderen naar de grootouders zijn.
Als iedereen die kan opnieuw verplicht thuis werkt, des te beter. Maar laat de scholen voor de kleine kinderen aub open..
Als ze de school sluiten heb je recht op technische werkloosheid. Dat is een betere oplossing dan de grootouders

De avondklok is een waardeloze kutmaatregel. In heel Frankrijk geldt die al vanaf 18uur en vanaf morgen gaan ze weer volledig in lockdown. Het bewijs dat het effect op besmettingen klein is, terwijl het effect op onze vrijheid en leven zeer groot is.

Onbegrijpelijk dat men dit nog maar zou overwegen, de schaamte voorbij.
Peut, try again.

Vanaf morgen gaan 16/89 départements (la région IDF, la région Hauts-de-France, les Alpes-Maritimes, l’Eure et la Seine-Maritime) in lockdown, niet Frankrijk volledig.
En het is een beperkte lockdown, want scholen blijven open + je mag in een straal van 10km rond je huis buitenkomen (en met mensen afspreken en activiteiten buiten doen).
En de avondklok gaat van 18u => 19u.

Als ze de school sluiten heb je recht op technische werkloosheid. Dat is een betere oplossing dan de grootouders
Akkoord, maar dan zitten wel collega's in de problemen. Wij gaan het samen wel proberen te trekken, maar efficiënt gaat het zeker niet zijn. Zowel niet voor ons als voor onze dochter.

Ja want kinderen van pakweg 6j kunnen van 9-15 zelfstandig les volgen van thuis?
Neen, maar wel vanaf een zekere leeftijd. Minder groepen die besmet kunnen worden. Minder drukte op het openbaar vervoer (een kind van 6j stuur je niet alleen het openbaar vervoer op, dat zijn andere leeftijdscategoriën). Het biedt ruimte om de aanwezige kinderen meer te spreiden in kleinere groepen, om pauzes meer te spreiden en zo dus minder kinderen tegelijkertijd op de speelplaats/refter te hebben.
Buitenschoolse activiteiten zouden volledig teruggeschroefd moeten worden. Is een onnodig speelveld voor het virus (mengt verschillende klasbubbels met elkaar). Je ziet in de cijfers dat het virus nu met de nieuwe varianten wel dominanter wordt bij kinderen, dat kan je niet negeren bij het nemen van verstrengingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan