Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoge cijfers op alle vlakken:
- meer dan 5000 besmettingen 2 dagen geleden (+45% ongeveer). Zo'n groot aantal is geleden van de 2e golf. Komt deels door écht wel goed stijgend aantal tests (+13% op weekbasis), maar er zit dus nog altijd een zware stijging van de positiviteitsratio in.
- Die positiviteitsratio stijgt wel voorlopig nog minder hard dan in de 2e golf, maar hij zal nog een tijd stijgen.
- Aantal opnames voor de 2e dag na elkaar boven de 200. Gelukkig relatief weinig extra gevallen op ICU.
- gelukkig ook sterke stijging van het aantal tests, met 72k tests op dinsdag (nog onvolledige cijfers) gaan we niet ver van het absolute record op 1 dag zitten.
- en ook hoogste cijfer ooit qua aantal vaccinaties/week. Zitten nu aan (op basis voorlopige cijfers) zo'n 183k vacicnaties. Gezien de vaccins nu vooral in vaccinatiecentra gebeuren denk ik wel dat de cijfers nu niet zo lang meer op zich zullen laten wachten.

Er houdt zich ook geen kat meer aan de regels. 1 knuffel contact is al lang passé.
Ik moet soms naar de bureau... Ik zag deze week mijn manager één van onze verkopers een kus op de wang geven.
#redflag #dieblijftuitmijnbuurt

Edit:
Seg, die reispas is toch ook dwaas? Of heb ik het verkeerd verstaan?
Daar zal op komen te staan (en je mag enkel reizen als..):
- je het vaccin hebt
- een negatieve test voorlegt
- reeds corona gehad hebt

Maar puntje 1 en 2 spreken mekaar toch wat tegen, want je kan met een vaccin nog drager zijn en mensen besmetten?

Zet versoepelingen en veratrengingen tegenover data en cijfers zoals ziekenhuisopnames/doden.

Dit kan niet anders dan moedwillig zijn, wat lachen met de mensen en valse hoop geven.
Mja dat hebben we gezien. De goede oude 800 besmettingen per dag met minder dan 75 ziekenhuisopnames per dag. In oktober/november leek dat haalbaar te worden maar dan zijn de cijfers gestopt met dalen. Plots begonnen mensen zichzelf wijs te maken dat een plateau van 2000 besmettingen per dag niet zo erg was. De ene na de andere versoepeling moest en zou er komen. Heel leuk die exponentiële groei. Lange tijd lijkt alles OK of best wel mee te vallen... tot het dat plots niet meer is en de cijfers iedereen wakker schudden. En nu zitten we in de situatie waar experts al drie maanden voor waarschuwen: we mogen al vijf maanden haast niets en we moeten nu weer verstrengen om te vermijden dat de gezondheidszorg instort.

Een minder leuk neveneffectje van onze vaccinatiestrategie is dat de groep die het grootste risico loopt om op IC te belanden de laagste vaccinatiegraad heeft. In de groep 65-84 heeft slechts 6.67% minstens één vaccin gehad, dat is minder dan bij de 45-64 en 18-44. Volgens Joris Vaesen is het beste scenario, op basis van de huidige leverplannen, dat tegen midden april 74% van de 65+ minstens één prik gekregen heeft.

Ik moet soms naar de bureau... Ik zag deze week mijn manager één van onze verkopers een kus op de wang geven.
#redflag #dieblijftuitmijnbuurt

Edit:
Seg, die reispas is toch ook dwaas? Of heb ik het verkeerd verstaan?
Daar zal op komen te staan (en je mag enkel reizen als..):
- je het vaccin hebt
- een negatieve test voorlegt
- reeds corona gehad hebt

Maar puntje 1 en 2 spreken mekaar toch wat tegen, want je kan met een vaccin nog drager zijn en mensen besmetten?

Ik woon in centrum dus ik zie veel restaurants en café's. Die zijn nu bezig met zich voor te bereiden, poetsen enzo.
Beste was toch gisteren : cafébaas van 2 café's die z'n garçon liet komen.
Hartelijke begroeting : geen mondmasker, elkaar omhelsen en zoen op wang.

Mijn gedacht was : je bent fucking maanden dicht geweest omdat mensen zich niet houden aan de maatregelen en je bent zelf 1 die zo flagrant de maatregelen overtreedt.

Hoge cijfers op alle vlakken:
- meer dan 5000 besmettingen 2 dagen geleden (+45% ongeveer). Zo'n groot aantal is geleden van de 2e golf. Komt deels door écht wel goed stijgend aantal tests (+13% op weekbasis), maar er zit dus nog altijd een zware stijging van de positiviteitsratio in.
- Die positiviteitsratio stijgt wel voorlopig nog minder hard dan in de 2e golf, maar hij zal nog een tijd stijgen.
- Aantal opnames voor de 2e dag na elkaar boven de 200. Gelukkig relatief weinig extra gevallen op ICU.
- gelukkig ook sterke stijging van het aantal tests, met 72k tests op dinsdag (nog onvolledige cijfers) gaan we niet ver van het absolute record op 1 dag zitten.
- en ook hoogste cijfer ooit qua aantal vaccinaties/week. Zitten nu aan (op basis voorlopige cijfers) zo'n 183k vacicnaties. Gezien de vaccins nu vooral in vaccinatiecentra gebeuren denk ik wel dat de cijfers nu niet zo lang meer op zich zullen laten wachten.
Wat zijn de bronnen van deze besmettingen?
Mijn stelling dat geen kat nog thuiswerkt zou dus eens dichter bij de waarheid kunnen zitten dan gedacht.

Mijn stelling dat geen kat nog thuiswerkt zou dus eens dichter bij de waarheid kunnen zitten dan gedacht.
Als je discussie over thuiswerk wilt verderzetten, verwijs ik u graag naar deze thread naarwaar deze afgesplitst is (o.a. op vraag van u :rolleyes:).

Verder is het zo goed als onmogelijk om de bron van besmetting vast te stellen. Zeker met de opmars van varianten waarbij incubatietijd en ziektebeeld anders zijn. Contact-tracing was hiervoor al moeilijk (en nee, niet enkel in België; dit is overal zo), maar met de opmars van de varianten is het quasi onmogelijk geworden.

Klopt, ik ben net terug uit quarantaine vanwege hoog risico contact. Ikzelf negatief. Maar enkel omdat ik zelf stappen heb ondernomen, gezien die persoon mij rechtstreeks heeft verwittigd.
Niks gehoord van de tracers

Werk en school voornamelijk. We zijn ook al 2 weken na de krokusvakantie ondertussen. Hopelijk moeten de kappers niet boeten voor dit..

Klopt, ik ben net terug uit quarantaine vanwege hoog risico contact. Ikzelf negatief. Maar enkel omdat ik zelf stappen heb ondernomen, gezien die persoon mij rechtstreeks heeft verwittigd.
Niks gehoord van de tracers

tracers zijn een klucht. Kennis van ons zijn vrouw was in contact geweest met een besmette persoon. Tracers hebben dus zijn vrouw gecontacteerd om te horen met wie ze in contact is geweest. Zij vertelt dat haar man ook verschillende contacten heeft gehad en dus mogelijks ook besmet via haar kan zijn.

Antwoord: uw man zijn naam is niet doorgegeven geweest en dus niet relevant :lol:

tracers zijn een klucht. Kennis van ons zijn vrouw was in contact geweest met een besmette persoon. Tracers hebben dus zijn vrouw gecontacteerd om te horen met wie ze in contact is geweest. Zij vertelt dat haar man ook verschillende contacten heeft gehad en dus mogelijks ook besmet via haar kan zijn.

Antwoord: uw man zijn naam is niet doorgegeven geweest en dus niet relevant :laugh:

Wat is er een klucht aan?
Als ik het goed begrijp is de vrouw diegene die hoogrisicocontact heeft gehad? Maar zij is nog niet positief getest geweest?
Waarom moeten ze dan contacttracing doen voor iemand die niet rechtstreeks een hoogrisicocontact heeft gehad?

Wat is er een klucht aan?
Als ik het goed begrijp is de vrouw diegene die hoogrisicocontact heeft gehad? Maar zij is nog niet positief getest geweest?
Waarom moeten ze dan contacttracing doen voor iemand die niet rechtstreeks een hoogrisicocontact heeft gehad?

Wat is het nut van de tracing dan als je stopt bij 1 persoon?
Ze zijn uiteindelijk allebei positief getest geweest en vanaf de man is er geen tracing meer geweest.

Werk en school voornamelijk. We zijn ook al 2 weken na de krokusvakantie ondertussen. Hopelijk moeten de kappers niet boeten voor dit..
Inderdaad, waar de vorige variant niet altijd heel het gezin trof zien ze dat de Britse variant wel heel het gezin besmet. Daarnaast breekt het later uit. één van onze buren moest in quarantaine na hoog risico contact, test 1 negatief bij alle gezindsleden, test 2 negatief bij alle gezinsleden, iedereen opnieuw aan het werk en naar school na quarantaine. 3e dag na de quarantaine wordt de vader ernstig ziek, 2 dagen later lag hij aan de beademing in het ziekenhuis en test dan wel positief. Rest van het gezin test daarop ook positief. Lijkt mij sterk dat je op 2 dagen tijd een besmetting zou oplopen en daar zo snel ernstig ziek van zou worden.

Enige maatregelen die ze in mijn ogen terecht kunnen nemen is een afkoelingsweek voor de paasvakantie in het onderwijs, daadkrachtig inzetten op thuiswerk en geen versoepeling voor niet-essentiële reizen. Dan zijn we midden april. Rond eind april zal de heropening van de scholen weer gaan spelen maar tegen dan moet toch al een groot deel van de bevolking boven de 65 en de risicopatiënten geënt zijn lijkt mij. Eens mei zouden we het beter weer moeten zien in de cijfers. Het is overduidelijk dat de pandemie vandaag gevoed wordt door combinatie scholen en tewerkstelling, werk dan met een afkoelingsweek in het onderwijs (eventueel met digitaal onderwijs) in plaats van opnieuw sectoren te gaan treffen die slechts enkele vlokken van de echte sneeuwbal vormen. Mensen gaan raken in hun motivatie en buitencontacten gaan terugschroeven lijkt mij vandaag ook niet de slimste move.

Antwoord: uw man zijn naam is niet doorgegeven geweest en dus niet relevant :laugh:
Op zich klopt hun antwoord ook hé. Want als je telkens verder moet gaan qua contacten zonder een vastgestelde besmetting bij die persoon, ga je uiteindelijk met een exponentiële groei zitten en mogelijks bij half Vlaanderen uitkomen :p

Zij zou moeten zeggen dat ze met haar man in contact gekomen is. Zowel haar contacten als haar man hebben geen nauw contact gehad met een (bevestigd) besmet persoon. Eens zij een positieve test aflegt, moet contact-tracing opnieuw aan de slag op basis van de lijst die zij doorgegeven heeft. En dan zal haar man wel gecontacteerd worden.

[edit] nu pas je reply gezien, dat is dan een ander verhaal. Maar dan zit de fout niet in deze stap, wel bij het niet contacteren van de man als zij en/of haar man positief waren.

Op zich klopt hun antwoord ook hé. Want als je telkens verder moet gaan qua contacten zonder een vastgestelde besmetting bij die persoon, ga je uiteindelijk met een exponentiële groei zitten en mogelijks bij half Vlaanderen uitkomen :p

Zij zou moeten zeggen dat ze met haar man in contact gekomen is. Zowel haar contacten als haar man hebben geen nauw contact gehad met een (bevestigd) besmet persoon. Eens zij een positieve test aflegt, moet contact-tracing opnieuw aan de slag op basis van de lijst die zij doorgegeven heeft. En dan zal haar man wel gecontacteerd worden.

Er is wel een verschil tussen 2 personen die in contact gekomen zijn en 2 personen die effectief samenwonen en met gegarandeerde zekerheid mekaar gaan infecteren.

Er is wel een verschil tussen 2 personen die in contact gekomen zijn en 2 personen die effectief samenwonen en met gegarandeerde zekerheid mekaar gaan infecteren.

er is geen gegarandeerde zekerheid dat ze elkaar gaan infecteren

bv : mijn broer is nu positief thuis, z'n vrouw en kinderen zijn negatief.

Ik moest gisteren de baan op omdat ik een privé afspraak had om 9u, was de eerst keer in maanden dat ik nog eens ergens moest zijn om dat uur. Het leek wel alsof iedereen terug naar zijn werk moest, files op de autosnelwegen en aan de knooppunten zoals weleer...

Onderschat ook de impact van het aanhoudend kwakkelweer niet... nat en koud.

Wat ik vooral straf vind, en ik weet niet of en hoe je daar iets aan kan doen:

Die constante paniek draai beweging. -> Ohja de cijfers zijn goed, alles in orde. om dan een week later ineens een "ramp" te worden en dan een week later terug alles OK, zonder dat de maatregelen aangepast worden.
Hebben ze daar eigenlijk al een uitleg voor? Lijkt me toch moeilijk dat het de ene week goed is, en dan bam ineens op 1 week zo fel omhoog gaat. Was dan de euforie te groot de week dat het goed 'leek'?.

Wat ik vooral straf vind, en ik weet niet of en hoe je daar iets aan kan doen:

Die constante paniek draai beweging. -> Ohja de cijfers zijn goed, alles in orde. om dan een week later ineens een "ramp" te worden en dan een week later terug alles OK, zonder dat de maatregelen aangepast worden.
Hebben ze daar eigenlijk al een uitleg voor? Lijkt me toch moeilijk dat het de ene week goed is, en dan bam ineens op 1 week zo fel omhoog gaat. Was dan de euforie te groot de week dat het goed 'leek'?.

Ik denk dat het constante geven van valse hoop betreffende die vaccins er ook iets mee te maken heeft. Veel mensen zullen denken of gedacht hebben dat we er bijna vanaf waren want er is een vaccin, maar nu die vaccinatiecampagne één grote farçe is, is het al te laat.

Toen het Overlegcomité pas een week later ging beslissen leek die ene stijging een uitzondering te zijn, deze keer lijkt de stijging in ziekenhuisopnames toch wel aanhoudend te zijn. De vraag is natuurlijk welke maatregelen op dit moment een significante impact gaan hebben, het duurt tot 4 weken om dat te zien in de ziekenhuizen. Er is ook de "traditionele" afkoelingsperiode met de vakantie waar cijfers meestal gaan dalen.

Een vergadering morgen kan de nodige ruimte geven maar pakweg volgende woensdag ipv vrijdag, da's dan meer een signaal naar de bevolking toe. Voorlopig lijken de maatregelen zich te richten in het onderwijs (en mss jeugdkampen).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan