Ik vind het ongelofelijk hoe snel de stemming kan keren. Drie weken geleden was de roep om versoepelingen hier nog zéér groot, met de enorme verontwaardiging na die extra time-out op een moment dat iedereen versoepelingen had verwacht, en nu plots lijkt het besef precies toch wat gekomen dat het allemaal zo vanzelfsprekend niet is en dat de cijfers eigenlijk gewoon slecht zijn en blijven. Als de cijfers nu weer een week mee 'lijken' te vallen, zal het wel weer een zoveelste ommekeer zijn waarbij iedereen over elkaars voeten valt om voor versoepelingen te pleiten. Ik word daar echt zot van.
Het is echt wel alle hoop op vaccinaties voordat er écht iets mogelijk zal zijn imo. Ondertussen een beetje rommelen in de marge en hopen dat de publieke opinie mee wil.
Er zal altijd wel een groep zijn die, ongeacht de cijfers, graag versoepelingen zou zien. Net zoals er altijd wel een groep zal zijn die het liefst van al de strenge aanpak heeft, dus zo raar is dat allemaal niet. Het ene moment is de ene groep wat luider, het andere moment de andere. Op drie weken tijd kan er ook veel gebeuren met een virus zoals COVID-19; veel experts hadden ook niks tegen een of twee (lichte) versoepelingen drie weken geleden. Niet vergeten dat we hier op dat moment al maanden in dezelfde situatie zaten qua sociale contacten en dergelijke natuurlijk, en veel mensen snakten naar toch een klein lichtpuntje.
Hoe ze dan weer in overdrive zijn gegaan met een aankondiging van een datum voor het openen van de horeca (en een specifieke datum geven is, kijkende naar wat we het voorbije jaar hebben geleerd, altijd enorm gevaarlijk, want dit virus is compleet onvoorspelbaar) en verschillende andere versoepelingen (tien mensen buiten zien vind ik toch plots enorm veel) dat vond ik dan weer een beetje te ver gaan.
Waar ik me ook wel kapot aan erger is hoe sommige politici en media outlets keren als de wind. De ene dag is het in HLN, Het Nieuwsblad en consoorten al versoepelingen wat de klok slaat, en de volgende dag kan het zijn dat de front page vol staat met 'doom and gloom' nieuws dat het 12 na 12 is of whatever variatie daar weer iemand op heeft gevonden. Dat geeft de hele situatie een groot 'circus gehalte', en veel mensen die hun nieuws daar halen (en dat zijn
veel mensen) trekken zich op den duur dus niets meer aan van dat nieuws, want de ene dag is de apocalyps nabij en de andere dag is Corona gedaan. Dat wordt dan nog versterkt door politieke clowns die af en toe eens goedkope punten willen scoren (Lachaert, Jambon, Bouchez, ...) ook.