Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is dat diezelfde test die ze willen voor als ge op restaurant wilt gaan in mei? :unsure: Dus bij een italiaan waar ge 30 euro betaalt, moet daar nog eens 67 euro voor nen test bijgerekend worden? :unsure:
Dat is niet waar, en een foute interpretatie van het voorstel. Op die manier kàn het er gewoon wettelijk niet komen. Europa heeft alleen beslist dat het er kan komen als er niet gediscrimineerd wordt. En als je 67€ moet betalen als je nog niet gevaccineerd bent (en je hebt niet de kans gekregen je te laten vaccineren), dan is het discriminerend.

Volgens oa Petra de Sutter zouden de sneltesten op restaurants kunnen worden uitgedeeld, en je mag pas binnen als je ze ofwel doet, ofwel overslaat door een groene vaccinatiekaart.

Dat is niet waar, en een foute interpretatie van het voorstel. Op die manier kàn het er gewoon wettelijk niet komen. Europa heeft alleen beslist dat het er kan komen als er niet gediscrimineerd wordt. En als je 67€ moet betalen als je nog niet gevaccineerd bent (en je hebt niet de kans gekregen je te laten vaccineren), dan is het discriminerend.

Volgens oa Petra de Sutter zouden de sneltesten op restaurants kunnen worden uitgedeeld, en je mag pas binnen als je ze ofwel doet, ofwel overslaat door een groene vaccinatiekaart.
En wie gaat die sneltesten afnemen? Is dat met zo een stokje die door de eerste de beste ober (no offence) in je neus geramd wordt?

Ik ben dus 100% tegenstander van dergelijk paspoort tenzij iedereen de kans heeft gekregen om een vaccin te krijgen.
Belachelijk plan dit, ongetwijfeld doorgeduwd door landen als Spanje die de kassa al horen rinkelen als de gevaccineerde oudjes cocktails komen drinken op de kap van de niet-gevaccineerde actieve bevolking.

Waarom ben je er tegen? Gevoelsmatig begrijp ik dat dit oneerlijk lijkt, maar puur rationeel bekeken (en er vanuit gaande dat iedereen mooi de regels volgt *): wat maakt het uit dat iemand die gevaccineerd is, eerder zijn vrijheid terugkrijgt dan de rest? Het geeft u toch geen voordeel dat anderen opgesloten moeten blijven enkel omdat jij uw vaccin nog niet hebt gekregen? Ik kan hier niet meteen een andere reden in vinden dat jaloezie?

* mijn probleem met zo'n paspoort is eerder:
A) dat dit de deur extra open zet voor een hoop misbruik en controle moeilijker maakt. Als bv de politie nu een groep van 10 man op straat ziet, weten ze meteen dat er regels overtreden worden. Met zo'n paspoort moet men iedereen individueel controleren. Of gefoefel met mensen die geldige paspoorten doorgeven aan elkaar. Of gefoefel met de geldigheid van die tests ('ah maar ik heb hier een negatieve test van 2 weken geleden, dat is toch ok?'), etc.
B) aangezien geen enkel vaccin/test 100% dekking geeft ga je daarmee nog steeds de cijfers de hoogte in jagen.
C) mensen gaan de regels nog minder volgen dan nu als ze zien dat anderen ze niet meer moeten volgen.
D) praktische haalbaarheid

Net een mail van Tomorrowland

Therefore, for 2021 only, Tomorrowland will be moved to August 27, 28 and 29 (Festival Weekend 1) and September 3, 4 and 5 (Festival Weekend 2).
We want to stay positive and hopeful towards an unforgettable end of summer of 2021, but realize there is also a chance the 16th edition of Tomorrowland could take place in 2022.

We expect to come back to you in May with a detailed update. For now we will keep working hard to realize the most beautiful & safest festival.

Waarom ben je er tegen? Gevoelsmatig begrijp ik dat dit oneerlijk lijkt, maar puur rationeel bekeken (en er vanuit gaande dat iedereen mooi de regels volgt *): wat maakt het uit dat iemand die gevaccineerd is, eerder zijn vrijheid terugkrijgt dan de rest? Het geeft u toch geen voordeel dat anderen opgesloten moeten blijven enkel omdat jij uw vaccin nog niet hebt gekregen? Ik kan hier niet meteen een andere reden in vinden dat jaloezie?

Jaloezie? Dat is pure discriminatie. Als de regering morgen beslist dat alle 65-plussers een cheque krijgen van 10k EUR en de rest niet, is het dan "jaloezie" als je daar tegen bent? Nogal simpel hoor.

Jaloezie? Dat is pure discriminatie. Als de regering morgen beslist dat alle 65-plussers een cheque krijgen van 10k EUR en de rest niet, is het dan "jaloezie" als je daar tegen bent? Nogal simpel hoor.
De vergelijking zou eerder zijn: iedereen krijgt een cheque van 10k, we beginnen met de 65-plussers en over een half jaar de rest van het land.

Omdat momenteel voornamelijk de doelgroep waarvoor we alles hebben stilgelegd ingeënt worden. Op zich niets verkeerds mee, maar je gaat dat niet verkocht krijgen dat net die bevolkingsgroep waarvoor altijd is opgeroepen hen te beschermen nu plots meer rechten zouden krijgen dan jongeren.

Nee dat zouden sneltesten zijn als ik het goed begrepen heb. Geen idee wat die kosten.
Ook een compleet achterlijk idee, daar niet van, maar toch nog net iets anders.

De kostprijs van een doosje met vijf sneltesten is 25EUR in Duitse supermarkten. Duurt 15 minuten voor je resultaat hebt. Ik zie dat toch geen succes worden voor horeca. Alsook nog maar de vraag in welke mate dat op grote schaal aangeboden kan worden.

De vergelijking zou eerder zijn: iedereen krijgt een cheque van 10k, we beginnen met de 65-plussers en over een half jaar de rest van het land.
Zelfs dat is pure discriminatie, los van het feit dat reizen zeer sterk seizoensgebonden is en een cheque ontvangen niet.

Tomorrowland is nu officieel verschoven naar eind augustus, maar de woordvoerster houdt ook al rekening met allerlei scenario's tot en met een afzegging, het is dus niet zeker dat mensen het festival effectief gaan beleven.

Tomorrowland is nu officieel verschoven naar eind augustus, maar de woordvoerster houdt ook al rekening met allerlei scenario's tot en met een afzegging, het is dus niet zeker dat mensen het festival effectief gaan beleven.

Maar da's wel een makkelijk festival om te verzetten hé, die muziek staat allemaal op cd's :unsure:

En wie gaat die sneltesten afnemen? Is dat met zo een stokje die door de eerste de beste ober (no offence) in je neus geramd wordt?

Sneltesten zijn een pak minder invasief dan de huidige PCR testen. Dat is gewoon vooraan in de neus dus kan je perfect zelf en is niet ongemakkelijk. Betrouwbaarheid is uiteraard wel een stuk lager.

Dat sneltest verhaal voor de horeca ben ik toch ook benieuwd naar. Praktisch lijkt me dat inderdaad ook niet makkelijk. Enkele problemen:
Terraske doen (lees, ne koffie & maximaal een stuk gebak per persoon) --> als ge daar iedereen een test van 5 euro voor in zijne neus moet gaan duwen kunt ge ze beter weigeren, rendabel is dat niet.
Wat met het kwartier wachttijd? Rondje gaan wandelen, nog efkens in de auto blijven zitten?
Wie gaat die test afnemen? Ik zou er als ober/zaakvoerder persoonlijk niet voor staan springen om daar iedereen een stokske in zijne neus te duwen, laat staan het afval.

Afin, we zien wel, maar het wordt in elk geval allemaal nog een serieuze puzzel.

Omdat momenteel voornamelijk de doelgroep waarvoor we alles hebben stilgelegd ingeënt worden. Op zich niets verkeerds mee, maar je gaat dat niet verkocht krijgen dat net die bevolkingsgroep waarvoor altijd is opgeroepen hen te beschermen nu plots meer rechten zouden krijgen dan jongeren.
De zorgsector wordt momenteel ook ingeënt.

Die focus op rechtvaardigheid, eerlijkheid, allemaal goed dat zijn emoties die niet zomaar genegeerd moeten worden. Maar wat zijn we er mee gebaat om 100% van de bevolking de vrijheid af te nemen uit een soort van solidariteitsprincipe terwjil dit geen praktisch nut meer heeft voor een deel van die bevolking?

Waar ligt de grens: niemand vrijheid tot 100% van de bevolking de kans kreeg om ingeënt te worden? 95,? 90%? Vanaf wanneer is uw gevoel voor rechtvaardigheid vervuld?

Stel dat jij morgen uw vaccin krijgt, ga jij dan nog braaf alle regels volgen tot het einde?

(ter info, dit is voor mij puur een denkoefening - zoals eerder gezegd ben ik tegen zo'n paspoort maar dan eerder om praktische redenen.)

* mijn probleem met zo'n paspoort is eerder:
A) dat dit de deur extra open zet voor een hoop misbruik en controle moeilijker maakt. Als bv de politie nu een groep van 10 man op straat ziet, weten ze meteen dat er regels overtreden worden. Met zo'n paspoort moet men iedereen individueel controleren. Of gefoefel met mensen die geldige paspoorten doorgeven aan elkaar. Of gefoefel met de geldigheid van die tests ('ah maar ik heb hier een negatieve test van 2 weken geleden, dat is toch ok?'), etc.
B) aangezien geen enkel vaccin/test 100% dekking geeft ga je daarmee nog steeds de cijfers de hoogte in jagen.
C) mensen gaan de regels nog minder volgen dan nu als ze zien dat anderen ze niet meer moeten volgen.
D) praktische haalbaarheid

Er zijn verschillende redenen om dat niet te doen:
- Als je een groep gaat vrijlaten, gaan er helemaal geen regels meer gevolgd worden door de rest. Hoeveel studenten gaan er zich nog aan de regels houden deze zomer als +50-jarigen die al gevaccineerd zijn, alles mogen?
- Het schept een precendent om medische informatie te gebruiken om dingen toe te laten/te verbieden.
- Solidariteit bij een volgende crisis gaat nog lager liggen en veel van de regels het voorbije jaar waren voor een groep enkel maar nodig om andere mensen te beschermen.

Dit. Het is in de eerste plaats de actieve bevolking die hun leven ondertussen een jaar op 'pauze' heeft gezet, in het belang van (opnieuw: 'in de eerste plaats') voor de oudere bevolking/risicopatiënten.

Het zijn ook degenen die dan nog niet ingeënt zijn, die economisch gezien nog jarenlang de gevolgen gaan moeten dragen van heel deze coronacrisis.

Als dan al die gepensioneerden en risicopatiënten (waaronder ook een heleboel simpelweg omdat ze een zeer ongezonde levenstijl leiden/geleid hebben) naar Benidorm kunnen reizen om daar cocktails te drinken en burgers te eten aan het zwembad terwijl wij thuis moeten blijven zonder vrijheden... Tja, dan overvalt mij inderdaad jaloezie die voortvloeit uit pure discriminatie.

De zorgsector wordt momenteel ook ingeënt.

Die focus op rechtvaardigheid, eerlijkheid, allemaal goed dat zijn emoties die niet zomaar genegeerd moeten worden. Maar wat zijn we er mee gebaat om 100% van de bevolking de vrijheid af te nemen uit een soort van solidariteitsprincipe terwjil dit geen praktisch nut meer heeft voor een deel van die bevolking?

Waar ligt de grens: niemand vrijheid tot 100% van de bevolking de kans kreeg om ingeënt te worden? 95,? 90%? Vanaf wanneer is uw gevoel voor rechtvaardigheid vervuld?

Stel dat jij morgen uw vaccin krijgt, ga jij dan nog braaf alle regels volgen tot het einde?

(ter info, dit is voor mij puur een denkoefening - zoals eerder gezegd ben ik tegen zo'n paspoort maar dan eerder om praktische redenen.)
70%

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan