Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.

als je dit leest, gaat het toch hard gaan de komende 2 weken... Is ook te zien als je het "Vaccin" topic leest, hoeveel BG'ers de komende 2 weken hun eerste prik krijgen. Na die 2 weken zitten we dan aan 80% van de volwassenen minstens 1 prik gehad als het artikel correct is.

Is dat misschien niet omdat West-Vlaanderen wat minder dichtbevolkt is en veelal oudere bevolking heeft aan de kust?
dunbevolkt was het vroeger ook al (en heeft nu geen invloed op veranderingen), oudere bevolking heeft idd een invloed

Kost ook wel geld natuurlijk ... dan liefst wel op hun kosten
Maar natuurlijk!
Mensen die nog geen kans op vaccin hebben gehad moeten volgens mij gratis tests kunnen laten uitvoeren.
Mensen die al wel een kans op vaccin hebben gehad, moeten tests zelf betalen. Lijkt me niet meer dan logisch.

Eerst was het argument van de Corona ontkenners (of hoe je ze wil noemen) dat we de oudjes maar moesten opsluiten.
Anti-vaxxers moeten van mij zelfs niet opgesloten worden, ze mogen meedoen aan de maatschappij. Maar wel elke 2 of 3 dagen een test, zelf te betalen.

Er is niemand die serieuze uitspraken zal doen over bescherming tegen mogelijke toekomstige varianten. Dat is even onzinnig als virusontkenning of antivaxxing.
Ik bedoelde ook niet naar toekomstige varianten.
Maar zie nu dat JanusDR wel degelijk nieuwe varianten schreef, waar je inderdaad geen zinnige uitspraken over kan doen.

Ik bedoelde ook niet naar toekomstige varianten.
Maar zie nu dat JanusDR wel degelijk nieuwe varianten schreef, waar je inderdaad geen zinnige uitspraken over kan doen.
Het is natuurlijk wél zo dat mRNA-vaccins toelaten om vlug toekomstige varianten béter te bestrijden met nieuwe versies van vaccins. Blijkbaar zijn mRNA vaccins (naar verwachtin) gemakkelijk aan te passen?

Absolute zekerheid heb je hier natuurlijk niet over :).

Ik ga half juli op vakantie naar Spanje. Als BE tegen dan groen kleurt, mag ik dan sowieso Spanje binnen zonder iets te moeten tonen van vaccinatiebewijs/test etc? Of mag Spanje toch nog strengere regels opleggen?

Ik ben nu wel van plan om mij sowieso te laten testen. Just in case dat ze toch ergens moeilijk doen in de luchthaven..
Het is de bedoeling dat elk land zich houdt aan de vorige week gemaakte afspraken. Er staan geen zware sancties op, maar het lijkt me dat de landen dit wel zullen volgen (ook deels uit eigenbelang voor toerisme). Maar in geval van een plotse opstoot kan men natuurlijk aan de eigen bevolking strenge regels opleggen en die zullen dan ook voor bezoekers van die regio tellen.

Het is natuurlijk wél zo dat mRNA-vaccins toelaten om vlug toekomstige varianten béter te bestrijden met nieuwe versies van vaccins. Blijkbaar zijn mRNA vaccins (naar verwachtin) gemakkelijk aan te passen?

Absolute zekerheid heb je hier natuurlijk niet over :).
Ja, zou op ca. 6 weken tijd moeten lukken (zeggen ze zelf toch).
Maar als je dan na die aanpassing opnieuw die hele logistieke operatie hebt van productie, contracten, en het inenten van uw hele bevolking, ...
Oké er is nu wel wat knowhow en ervaring, maar je kan toch ook geen drie keer op een jaar zo een hele operatie beginnen uitvoeren. Het uitgangspunt moet toch altijd zijn om af te ronden voordat er gevaarlijke varianten ontstaan die het vaccin de facto nutteloos maken.

Binnen de EU gaan de vaccinaties goed vooruit wat er voor gaat zorgen dat er weinig mutaties van het virus nog gaan voorkomen binnen de EU zelf (hoop ik). Het zal heel belangrijk zijn om mensen buiten Europa (waar er nog minder gevaccineerd is) echt zeer goed te testen en zo weinig als mogelijk binnen te laten in de EU.

Ik veronderstel dat, wanneer er dan toch een gemuteerde variant zich voordoet, je er dan toch minder ziek zal van worden wanneer je reeds gevaccineerd bent of reeds besmet geweest bent. Dan zal het meer zijn zoals een zware verkoudheid of een griep, denk ik.

De vraag is hoe lang wij als maatschappij bereid gaan zijn om de kost te dragen voor mensen die zich weigeren te vaccineren. Zijn we bereid om zorg voor andere mensen uit te stellen om hen een plek op IC te geven? Ik denk dat daar een flinke discussie gaat over komen.
Dat was pre-Covid ook al het geval, een gezin dat ik vroeger kende lieten hun kinderen ook niet vaccineren op school. Een paar jaar later liepen ze de mazelen op (met bijhorende ziekenhuisopname en al). Dat waren ook heel wat medische kosten die eenvoudig vermeden hadden kunnen worden, maar uiteindelijk draait de belastingbetaler daar ook voor op. Dat zal hier wel niet veranderen.

Ja, zou op ca. 6 weken tijd moeten lukken (zeggen ze zelf toch).
Maar als je dan na die aanpassing opnieuw die hele logistieke operatie hebt van productie, contracten, en het inenten van uw hele bevolking, ...
Oké er is nu wel wat knowhow en ervaring, maar je kan toch ook geen drie keer op een jaar zo een hele operatie beginnen uitvoeren. Het uitgangspunt moet toch altijd zijn om af te ronden voordat er gevaarlijke varianten ontstaan die het vaccin de facto nutteloos maken.

Er is dus al een bestelling geplaatst. Productiecapaciteit wordt voorzien. Inenten gaat, zoals je nu kan merken in België, best vlug. Op 1 week tijd 1 miljoen vaccinaties zetten, gaat zonder noemenswaardige problemen. Dus waarschijnlijk kan dat zelfs nog een héél stuk hoger indien je bvb alle huisartsen mee zou kunnen inschakelen als er voldoende capaciteit is. Enig probleem daar is dan nog dat Pfizer dacht ik op speciale temperatuur moet opgeslaan worden, maar het was ook na ontdooien nog wel even houdbaar, en een levering om de paar dagen bij huisartsen is qua logistiek geen groot probleem

Er is dus al een bestelling geplaatst. Productiecapaciteit wordt voorzien. Inenten gaat, zoals je nu kan merken in België, best vlug. Op 1 week tijd 1 miljoen vaccinaties zetten, gaat zonder noemenswaardige problemen. Dus waarschijnlijk kan dat zelfs nog een héél stuk hoger indien je bvb alle huisartsen mee zou kunnen inschakelen als er voldoende capaciteit is. Enig probleem daar is dan nog dat Pfizer dacht ik op speciale temperatuur moet opgeslaan worden, maar het was ook na ontdooien nog wel even houdbaar, en een levering om de paar dagen bij huisartsen is qua logistiek geen groot probleem

Tot hoelaat werken de meeste centra eigenlijk momenteel? Want als in geval van nood (nieuwe variant) er opnieuw massaal gevaccineerd moet worden dan zou letterlijk 24/24 vaccineren de boel nóg sneller kunnen doen lopen als voorraad totaal geen probleem meer is. Ben eigenlijk wel benieuwd wat logistiek gezien het hoogst haalbare aantal vaccinaties is dat men per dag/week zou kunnen zetten indien er geen enkel probleem met voorraden/leveringen is.

Laatst bewerkt:
de crisis in India lijkt me bijzonder: 1 maand lang tot aan de piek, en dan een even steile afdaling de volgende maand tot vandaag.

Hoe hebben ze dat gedaan?

Het natuurlijke verloop van infecties?

Tot hoelaat werken de meeste centra eigenlijk momenteel? Want als in geval van nood (nieuwe variant) er opnieuw massaal gevaccineerd moet worden dan zou letterlijk 24/24 vaccineren de boel nóg sneller kunnen doen lopen als voorraad totaal geen probleem meer is. Ben eigenlijk wel benieuwd wat logistiek gezien het hoogst haalbare aantal vaccinaties is dat men per dag/week zou kunnen zetten indien er geen enkel probleem met voorraden/leveringen is.

In Oostende is het van 8u tot 21u (2x half uur pauze erin)
Gisteren (zondag) waren ze ook bezig dus 7 dagen op 7.

Maar natuurlijk!
Mensen die nog geen kans op vaccin hebben gehad moeten volgens mij gratis tests kunnen laten uitvoeren.
Mensen die al wel een kans op vaccin hebben gehad, moeten tests zelf betalen. Lijkt me niet meer dan logisch.

Eerst was het argument van de Corona ontkenners (of hoe je ze wil noemen) dat we de oudjes maar moesten opsluiten.
Anti-vaxxers moeten van mij zelfs niet opgesloten worden, ze mogen meedoen aan de maatschappij. Maar wel elke 2 of 3 dagen een test, zelf te betalen.

Als er zeer weinig corona circuleert, zijn die constante testen toch overbodig ?

Je moet maar pech hebben en in de (zeer kleine) groep zitten die niet kan gevaccineerd worden (zelfs al is het gratis, elke paar dagen een test lijkt mij te zot voor woorden).

Zoiezo zou een echte implementatie van je idee politie-staat achtige toestanden geven. Bij ingang van evenementen controles op je vaccinatie paspoort, een certificaat dat je moet laten zien als je werk zoekt ? Klinkt zeer irritant en een grove privacy invasie zelfs als je gevaccineerd bent.

Als er zeer weinig corona circuleert, zijn die constante testen toch overbodig ?

Je moet maar pech hebben en in de (zeer kleine) groep zitten die niet kan gevaccineerd worden (zelfs al is het gratis, elke paar dagen een test lijkt mij te zot voor woorden).

Niet kunnen =/= niet willen.
Er zijn ook personen die geen gordel kunnen dragen, en die worden daarvoor ook niet gestraft he.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan