Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er zijn hopen mensen die geen vaccin krijgen omdat het een te groot risico is, die mensen rekenen op gezonde mensen om gevaccineerd te zijn.

Waarom zou een gezond iemand nu geen vaccin willen? De miniscule kans om daar een bijwerkin van te krijgen zal nog altijd grootte-ordes kleiner zijn dan de kans om COVID te krijgen en daar van af te zien + je verkleint de kans om andere ziek te maken.
Ik ben zelf 30 en twijfel ook na grondig onderzoek om mezelf te laten vaccineren. De IFR voor mijn leeftijd is 0.02~0.003.

Bijwerkingen Pfizer:

Korte termijn 80 % kans op bijwerkingen die een milde griep evenaren.

Middellange termijn 0.02 procent kans voor mannen onder de 30 om een hartprobleem te krijgen. Dit werd onderzocht in Israël, de resultaten werden gepubliceerd in Science Magazine en de weinige landen die -30 vaccineren bevestigen dit.

Lange termijn onbekend. We leren elke dag nog bij over de relatief nieuwe techniek MRNA.

Waarom zou ik mezelf vaccineren als ouderen + risicopatiënten gevaccineerd zijn en de reden van deze crisis - overbelasting van de zorg - weg is.? We zitten nu aan 10 doden per dag, dit is minder dan in een griepseizoen. De IFR van de deltavariant is volgens brits onderzoek 0.10 (exact de IFR van influenza)? Crush the curve was nóóit de bedoeling en is ook onmogelijk.

Dit is een oprechte vraag...

Ik ben zelf 30 en twijfel ook na grondig onderzoek om mezelf te laten vaccineren. De IFR voor mijn leeftijd is 0.02~0.003.

Bijwerkingen Pfizer:

Middellange termijn 0.02 procent kans voor mannen onder de 30 om een hartprobleem te krijgen. Dit werd onderzocht in Israël, de resultaten werden gepubliceerd in Science Magazine en de weinige landen die -30 vaccineren bevestigen dit.

Lange termijn onbekend. We leren elke dag nog bij over de relatief nieuwe techniek MRNA.

Waarom zou ik mezelf vaccineren als ouderen + risicopatiënten gevaccineerd zijn en de reden van deze crisis - overbelasting van de zorg - weg is.? We zitten nu aan 10 doden per dag, dit is minder dan in een griepseizoen. De IFR van de deltavariant is volgens brits onderzoek 0.10 (exact de IFR van influenza)? Crush the curve was nóóit de bedoeling en is ook onmogelijk.

Als die IFR als een fractie is uitgedrukt is dat 2% tot 0.3% om te sterven tegenover de 0.02% kans op een "hartprobleem" wat jij aanhaalt. Ik heb die studie niet gelezen dus ik vraag mij af wat net een hartprobleem is, spreken we dan over iets acuut dat met een week rust is opgelost of over een chronisch probleem. Link anders die studie eens?

Bijwerkingen zoals een milde griep vind ik persoonlijk niet noemenswaardig, en mRNA is geen techniek, dat is de normale machinerie van de cel. Ik zie ook niet echt waarom er daar zo'n wantrouwen tegen is (nuja) aangezien al die bijwerkingen volgens mij gewoon het resultaat zijn van waar het mRNA voor zorgt: eiwitten eigen aan het virus, zoals geïnjecteerd worden bij een conventioneel vaccin.

Volgens mij raden alle experten nog altijd het vaccin aan.

Laatst bewerkt:
Na een heel korte termijn (grootteorde een week) is er niets meer te vinden van het vaccin in je lichaam, enkel de antistoffen.
Er zijn geen enkele lange termijn gevolgen te verwachten. Doe eerst eens "grondig onderzoek" naar wat mRNA juist is en hoe de techniek werkt. Dan snap je dat de vrees voor lange termijn effecten onterecht is.
Effecten op korte termijn komen in hoofdzaak vanwege de in sommige gevallen overdreven reactie van je immuunsysteem.

Crush the curve was nóóit de bedoeling en is ook onmogelijk.

Haal de maatregelen niet door elkaar met de vaccins.
Flatten the curve gaat over maatregelen die we allemaal haten.
Vaccins zorgen er voor dat de curve nooit meer omhoog kan, en dat er geen circulatie is, zodat er geen varianten kunnen muteren die de curve mogelijkerwijs terug kunnen doen heropleven.

Ik begrijp je redenering, ik heb mij vorige vrijdag laten inenten omdat ik terug op reis wil gaan en ik anticipeer dat ze hiervoor op internationaal vlak een bewijs van vaccinatie willen zien (als je naar Tanzania bijv. op reis wilt moet je een inentingsbewijs van de gele koorts voorleggen, ik verwacht hetzelfde met Covid).
Ik heb me in het verleden ook laten inenten tegen pakweg polio en tetanus omdat ik hierbij echt kost wat kost wil vermijden dat ik de ziekte krijg. Bij Covid is het meer omdat ik terug vrij willen kunnen reizen, de ziektepreventie zelf speelt (voor mij persoonlijk) een kleinere rol.

Bijwerkingen Pfizer:

Waarom? Omdat we het virus zo weinig mogelijk levensruimte willen geven, waardoor het uiteindelijk kan uitsterven of wegdeemsteren en verworden tot een "gewoon" griepvirus waarbij we niet meer hoeven te vrezen voor een exponentiële groei. En omdat elke inenting daarbij helpt, want het is niet omdat we aan 80% vaccinatiegraad zitten dat het ineens allemaal prima is, het sowieso geen enkel probleem meer vormt, en we sowieso "herd immunity" hebben bereikt.

Dat is voor de samenleving. Voor jezelf spreek je op een kans van 0,02% om een hartprobleem te krijgen. Blijkbaar zou bij 60% van de coronapatiënten de hartspier aangetast zijn, onafhankelijk van hoe zwaar ziek je bent geweest. 3000x meer. De langetermijneffecten van covid zijn ook nog niet bekend. De kortetermijneffecten wel, en die zijn ook niet altijd licht. Dat is een individuele reden om het vaccin wel te nemen.

Ik snap de reflex. Maar je neemt toch ook dafalgan? Of als je naar het ziekenhuis gaat, krijg je toch ook de inspuitingen/pillen die daar nodig zijn? Zonder dat je niet alleen de bijsluiter leest, maar ook nog eens alle studies erover gaat doornemen? De bijwerkingen bij Dafalgan zijn ook niet van de poes, maar ik vermoed niet dat je die laat liggen, omdat het meer kans op huidverlies geeft dan dat AZ geeft op bloedklonters. Gewoon maar om aan te geven dat je die percentages moet zien in de context van de normale geneeskunde, waar er nooit iets als 100% veilig zal beschreven worden. Omdat het dat ook niet is.

Ik laat me vaccineren by the way, ben gewoon geen fan van het te verplichten. We hebben 1 van de grootste vaccinatie bereidheid te wereld. Kunnen we daar niet gewoon blij om zijn in plaats van iedereen die anders denkt te proberen straffen ?
Dat heeft niets met 'straffen' te maken. Dat is gewoon de juiste dingen doen om deel te nemen aan de maatschappij.

Je hebt al een deel van de bevolking die zich niet kan laten vaccineren omwille van gezondheidsredenen.
Daarnaast hebben we op dit moment ook een deel van bevolking die zich niet mag laten vaccineren omwille van hun leeftijd waarbij de invloed van het vaccin onduidelijk is.
Als daar dan ook nog eens een deel bovenop komt, dat zich niet wil laten vaccineren, dan is het mogelijk nog maar de vraag of we aan de groepsimmuniteit geraken.
Dan spreken we nog maar over groepsimmuniteit in België!
Nu zijn de grenzen redelijk dicht. Straks komt weer iedereen van overal naar België, maar in de rest van de wereld gaat Covid nog welig tieren. Nieuwe varianten gaan vrij zeker nog komen.
Vandaar: wil je aan de maatschappij deelnemen, dan moet je gevaccineerd worden, of regelmatig testen.

Waarom zou iemand die vaccin weigert nadelen moeten ondervinden? Als het niet verplicht is, dan hoeven er geen nadelen aan te hangen ook.
Nogmaals, van mij moet je er geen nadelen van ondervinden. Maar als je jezelf buiten de maatschappij wil plaatsen, moet je niet zagen dat de maatschappij zich wil beschermen tegen jou.

Komt op mij over als die Brexiteers die uit Europa wilden en nu klagen dat Europa maatregelen aan de grenzen oplegt (die voor iedereen dezelfde zijn) en dat 'straffen' noemt. Dat zijn geen straffen, dat zijn gevolgen van je eigen acties.
Iemand die niet wil bijdragen aan de groepsimmuniteit, hoort niet meer bij de groep, simpel toch?

Bijwerkingen Pfizer:
je vergelijkt IFR met BIJwerkingen...
TrBan zei:
Kan je eens je bron geven voor die 0,02% kans?

Scienscemag zegt in dit artikel daar alvast niks over (en is daar een héél stuk genuanceerder dan wat jij weregeeft):

Ik wilde ingeënt worden maar liefst met Pfizer, echtgenote idem, het is AstraZeneca geworden . . . we stonden daar niet om te springen maar waren beide van het gedacht EENDER welk vaccin is veel veel beter dan geen vaccin met een cadeau erbovenop dat niet overlijden aan het virus bijna 100% is, dat was mijn motivaite ondanks dat het niet mijn voorkeur vaccin is geworden. Jij kan dat niet zeggen als je besmet geraakt, de kans op overlijden is veel groter...

Edit Crew: rood is voor de crew

Ik begrijp je redenering, ik heb mij vorige vrijdag laten inenten omdat ik terug op reis wil gaan en ik anticipeer dat ze hiervoor op internationaal vlak een bewijs van vaccinatie willen zien (als je naar Tanzania bijv. op reis wilt moet je een inentingsbewijs van de gele koorts voorleggen, ik verwacht hetzelfde met Covid).
Ik heb me in het verleden ook laten inenten tegen pakweg polio en tetanus omdat ik hierbij echt kost wat kost wil vermijden dat ik de ziekte krijg. Bij Covid is het meer omdat ik terug vrij willen kunnen reizen, de ziektepreventie zelf speelt (voor mij persoonlijk) een kleinere rol.
Gij hebt dat bewust meegemaakt? :oink:

5 redenen om een beetje vuiler te zijn: een gezondere huid, een sterker immuunsysteem... en minder stress

Daar komen ze dan na bijna anderhalf jaar achter dat als een ziekelijke Mr. Smetvrees 200 keer per dag ons handjes wassen en in elke winkel een halve tube ontsmettingsalcohol leegspuiten eigenlijk totaal niet hielp en meer kwaad deed dan goed. 🤣🤣🤡

Cor-Witschge-als-Pipo-Foto-ANP.jpg

5 redenen om een beetje vuiler te zijn: een gezondere huid, een sterker immuunsysteem... en minder stress

Daar komen ze dan na bijna anderhalf jaar achter dat als een ziekelijke Mr. Smetvrees 200 keer per dag ons handjes wassen en in elke winkel een halve tube ontsmettingsalcohol leegspuiten eigenlijk totaal niet hielp en meer kwaad deed dan goed. 🤣🤣🤡
Fout, het deed niet meer kwaad dan goed aan de verspreiding van het virus. Of aan onze gezondheid tijdens een pandemie.

Fout, het deed niet meer kwaad dan goed aan de verspreiding van het virus. Of aan onze gezondheid tijdens een pandemie.
Fout, vorige zomer werd al duidelijk dat het coronavirus zich zelden verspreidt door aanraking van oppervlaktes of door iemand de hand te schudden.
Het hielp niet/amper tegen coronabesmettingen, maar zorgt wel voor zwakker immuunsysteem en allerlei huidaandoeningen.
En wrs zullen er ook nog een hele hoop mensen maniakale smetvrees hebben ontwikkeld. Maar bon

Bijwerkingen Pfizer:

Goeie vraag hoor.
Je kan ook nog altijd even de kat uit de boom kijken als je niet bang bent voor jezelf. Een nieuwe kans krijg je sowieso. Binnen een paar weken hebben we vaccins op overschot.

Om je vrijheid terug te krijgen moet je het alvast niet doen, het ziet er naar uit dat er enkel een PCR test/vaccinatie bewijs moet voorgelegd worden bij massa events (+10.000 mensen?) en reizen.
De kans bestaat trouwens dat een groot deel van europa binnen een aantal weken groene zone is. Ter info: als je terugkomt in Belgie vanuit groene/oranje zone moet je zelfs geen PCR test bij terugkomst meer ondergaan.
Vliegtuigmaatschappijen eisen dit momenteel wel, maar zolang je niet van plan bent om in het korte een vlucht te boeken of een festival bij te wonen zie ik geen problemen of beperkingen in je vrijheid komende zomer.

Stel dat het virus in sep/okt toch terug opflakkert en stel dat ze beslissen om de boel in de winter toch open te houden maar enkel mensen in restaurants etc. toelaten op basis van negatieve PCR test of vaccinatie zal je die volgens mij eenvoudig kunnen laten zetten in het najaar.

Fout, vorige zomer werd al duidelijk dat het coronavirus zich zelden verspreidt door aanraking van oppervlaktes of door iemand de hand te schudden.
Het hielp niet/amper tegen coronabesmettingen, maar zorgt wel voor zwakker immuunsysteem en allerlei huidaandoeningen.
En wrs zullen er ook nog een hele hoop mensen maniakale smetvrees hebben ontwikkeld. Maar bon
Als je dat originele artikel van de VRT leest staat het wel vol nuances, meteen beginnen over zwakker immuunsysteem, huidaandoeningen, en het ontwikkelen van "maniakale" smetvrees...er zijn hier in deze thread al voor mindere zaken mensen als paniekzaaiers bestempeld.

Als je dat artikel leest staat het wel vol nuances daarover, meteen beginnen over zwakker immuunsysteem, huidaandoeningen, en het ontwikkelen van "maniakale" smetvrees...er zijn hier in deze thread al voor mindere zaken mensen als paniekzaaiers bestempeld.
Hebt gij het artikel van vrt nws wel gelezen (hint: dat van zwakker immuunsysteem ed. staat daar letterlijk in)?
Want snel reageren is knap, maar iets deftig lezen is nog knapperder.

Paniekzaaier <-> de hive mind

Heb jij het artikel van vrt nws wel gelezen (hint: dat van zwakker immuunsysteem ed. staat daar letterlijk in)? Want snel reageren is knap, maar iets lezen is nog knapperder.
Ja, ik heb dat gelezen, en ja, te overdreven hygiëne is niet goed, wat iedereen volgens mij al lang wist. Maar jij komt even claimen dat er daardoor nu al effecten zouden zijn, waaronder die maniakale smetvrees, dat is gewoon zever in pakjes. Jij kan dat niet weten, jij hebt gewoon een artikel van de VRT gepost dat je eigen bias aansprak.

"Het schoonmaken van winkelkarren en oppervlaktes is een doekje voor het bloeden geworden”, zegt Molenberghs. “We steken daar veel energie in. Op zich niet erg, want baat het niet dan schaadt het niet. Het probleem is echter dat we zo de dingen vergeten die wél belangrijk zijn, zoals afstand houden en een mondmasker dragen.”

Is het dan beter van je niet (of zelden) te wassen?
"Geen goed idee", zegt Claes. "We moéten ons wassen, hygiëne is belangrijk. Probeer producten te kiezen die je huidflora niet verstoren, maar net rekening houden met het belang van je huidbacteriën. En vermijd producten met veel bewaarmiddelen en surfactanten."

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan