Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe we in een gezondheidscrisis er eerder aan denken om cafés te openen dan mensen hun favoriete sport te laten beoefenen, en dan heb ik het niet enkel over fitness. Om maar te zeggen hoe ridicuul het afgelopen jaar is geweest. Ik heb het in mijn post een hele tijd geleden hier reeds aangehaald. Van alle opgelegde maatregelen is er geen enkele die werkelijk het oogpunt heeft om de gezondheid van mensen te gaan verbeteren. Hier en daar wat symptoombestrijdingsmaatregelen tot in het belachelijke zelfs maar geen enkele waar een beetje visie of beleid inzit. Overgewicht en een ongezonde levensstijl zijn na leeftijd zowat de trigger points om zwaar ziek te worden. En dan geldt trouwens niet enkel voor Covid.

Het kan niet volgens experten zie ik sommigen hier schrijven, als we moeten wachten op experten a la Vlieghe en Van Ranst zitten we in de zomer 2022 nog steeds in dezelfde situatie. In hun vakgebied waarschijnlijk wereldtop maar een maatschappij en alles wat er rondhangt is nu eenmaal meer dan enkel virologie...
Dat is ook zo'n dooddoener hé, je kan geen chronisch probleem, dat een langetermijnoplossing nodig heeft, beginnen aanpakken als er een acuut gezondheidsrisico significant door stijgt hé. De obese persoon die gaat trainen om binnen x weken, maanden, jaren een gezond BMI te hebben kan dan corona krijgen en de zorg verder belasten.

eerder oktober geloof ek

Tot wanneer duurt volgens jou de zomer?

is er dan ergens een melding geweest van fitnesscentra als bron van coronabesmetting tussen mei en november ? Ik kan het mij niet herinneren. Er waren in ieder geval geen grote problemen .
Zo werkt het niet hé, jij kwam met deze stelling af:
het ging perfect fitnessen tussen de eerste en tweede golf ,ik zal echt niet snappen waarom dat nu niet meer kan , stop met mensen te kloten .
bron? :p
Wantja, is wel makkelijk hé. Eerst een grote stelling doen waar je geen bewijs voor levert, en dan voor elke tegenspraak een bron vragen :sarcastic:

Ik zal beginnen met bronnen uit het buitenland:
Fitnesscentra broeihaard voor corona: in één zaal raken 55 sporters in week tijd besmet

Ook Pascy Monette, Open VLD-schepen van Eenzaamheid voor de stad Sint-Truiden, heeft zijn coronavaccin in alle discretie vroegtijdig gekregen.

“schepen van eenzaamheid”.

ik vraag me af, hoeveel gelijkaardige gevallen zijn er zo? Politici die voorgestoken hebben voor een prik?
Schepen van eenzaamheid is niet zo'n uitzonderlijk geval, zo zijn er wel meer al zou dit gewoon onder de schepen van welzijn moeten vallen.

Het begon vandaag met "dat wordt een interessante gemeenteraad", maar als ge 20 schuldigen bij elkaar zet, vinden die toch allemaal dat ze niks verkeerd gedaan hebben?

Ik ga al blij zijn als we zicht hebben op indoor sporten. Of het nu een streefcijfer of een concrete datum wordt maakt me eigenlijk allemaal weinig uit, maar het zou toch al mooi zijn dat we een signaal krijgen dat eraan gedacht wordt. Want ik lees nu ook dat ze vanaf juni weer sportwedstrijden mogelijk willen maken buiten etc, wat allemaal goed is, maar er is ook heel veel volk die gewoon graag binnensporten doen.

Schepen van eenzaamheid is niet zo'n uitzonderlijk geval, zo zijn er wel meer al zou dit gewoon onder de schepen van welzijn moeten vallen.

Het begon vandaag met "dat wordt een interessante gemeenteraad", maar als ge 20 schuldigen bij elkaar zet, vinden die toch allemaal dat ze niks verkeerd gedaan hebben?
off-topic maar wat doet zo een schepen van eenzaamheid eigl? Het is echt het eerste wat ek daar van hoor

Jullie vergeten dat er natuurlijk nog een aantal andere factoren zijn:
  • In horeca gebruikt niet iedereen constant dezelfde toestellen, in wisselwerking, waar deze niet ontsmet worden door het personeel maar het van de gebruikers afhangt.
  • Je doet in de fitness een inspanning, wat zweten en zware ademhaling betekent. Wat dus een hogere uitstoot van aerosollen en droplets betekent.
  • Zelfs indien men fitness toelaat met mondmasker, zal dit mondmasker door bovenstaande reden snel verzadigd raken en minder/niet meer efficiënt zijn. Om maar te zwijgen dat veel mensen het niet gaan willen doen.
  • Ook om bovenstaande reden, is het mogelijk dat ventileren net een omgekeerd effect heeft en de droplets gewoon verspreid.

Zoals ik zei. Je kan niet één op één vergelijken.
Als ik onze gym bekijk: plafonds van 5-6 meter. Ik gok dat 't per verdiep vlotjes 200 vierkante meter is.
En liep daar dan meestal maar ne man of 5 rond.
Vind ik wel een pak veiliger dan een restaurant waar ze op dezelfde oppervlakte een pak meer mensen zitten, zonder masker er waar 't personeel ook tussendoor nog rondloopt.

Enfin 't begint mij wel grondig te irriteren dat iedereen zich hier op café ligt zat te zuipen en strompelend naar huis gaat en ik al 7 maand m'n eigen moet behelpen se.

Zo werkt het niet hé, jij kwam met deze stelling af:

bron? :p
Wantja, is wel makkelijk hé. Eerst een grote stelling doen waar je geen bewijs voor levert, en dan voor elke tegenspraak een bron vragen :sarcastic:

Ik zal beginnen met bronnen uit het buitenland:
Fitnesscentra broeihaard voor corona: in één zaal raken 55 sporters in week tijd besmet

off-topic maar wat doet zo een schepen van eenzaamheid eigl? Het is echt het eerste wat ek daar van hoor
Er voor zorgen dat mensen met een verhoogd risico op eenzaamheid (vooral ouderen en in armoede) geholpen worden. Wij hebben zo geen schepen, maar de verantwoordelijke dienst organiseert bvb buurtrestaurants waar de doelgroep goedkoop kan eten en waar er wel gefocust wordt om bij elkaar te zitten en te praten (bvb door een kaartavond te doen daarbij). Wordt enorm positief ontvangen door de doelgroep.
Maar of daar nu een schepen voor moet zijn, daar valt over te discussiëren.

Dat is ook zo'n dooddoener hé, je kan geen chronisch probleem, dat een langetermijnoplossing nodig heeft, beginnen aanpakken als er een acuut gezondheidsrisico significant door stijgt hé. De obese persoon die gaat trainen om binnen x weken, maanden, jaren een gezond BMI te hebben kan dan corona krijgen en de zorg verder belasten.

Tot wanneer duurt volgens jou de zomer?
Dit is nu net het probleem, blind zijn en blijven voor een probleem dat al jaren sluimert in onze samenleving en steeds groter wordt. Laat er ons inderdaad helemaal niets aan doen en mensen met dergelijke problematiek er vooral niet op wijzen dat net zij door hun problemen zowat de grootste risicogroep zijn. Bij een mogelijk volgende gezondheidscrisis kunnen ze dan weer vallen bij bosjes en kunnen we weer moord en brand gaan schreeuwen dat ons zorgsysteem onder zware druk staat...

Dit is nu net het probleem, blind zijn en blijven voor een probleem dat al jaren sluimert in onze samenleving en steeds groter wordt. Laat er ons inderdaad helemaal niets aan doen en mensen met dergelijke problematiek er vooral niet op wijzen dat net zij door hun problemen zowat de grootste risicogroep zijn. Bij een mogelijk volgende gezondheidscrisis kunnen ze dan weer vallen bij bosjes en kunnen we weer moord en brand gaan schreeuwen dat ons zorgsysteem onder zware druk staat...
Neen, jij doet alsof we daar NU METEEN iets aan moeten doen, tijdens een acute gezondheidscrisis. Ik heb dat nog al gehoord, meestal van mensen die de fitnessen open willen.

Voor mijn part stampt de overheid binnen een jaar iedereen op de loopband, maar het nu gewoon het moment niet. De discussie is hier of de sportclubs al open kunnen gaan zonder dat onze COVID-cijfers te sterk stijgen. Sowieso ja zeggen omdat risicopatiënten dan hun leven kunnen beteren is dan toch compleet wars van elke logica?

Schepen van éénzaamheid? Ik leer alweer bij! Zal wel breder takenpakket zijn hoop ik als die een full time schepen pre krijgt. Bvb ouderenzorg, ocmw, ....

Tjah Belgie en beleid en bazen. Op mijn vorige job (contractueel ICT bij overheid, hoge school) genoeg gezien hoe sommige bazen snel hun eigen regels maken. Dus spuitje extra her en der (ook voor de vrienden en familie wat extras), verwondert me alvast niet.

Laatst bewerkt:
Neen, jij doet alsof we daar NU METEEN iets aan moeten doen, tijdens een acute gezondheidscrisis. Ik heb dat nog al gehoord, meestal van mensen die de fitnessen open willen.

Voor mijn part stampt de overheid binnen een jaar iedereen op de loopband, maar het nu gewoon het moment niet. De discussie is hier of de sportclubs al open kunnen gaan zonder dat onze COVID-cijfers te sterk stijgen. Sowieso ja zeggen omdat risicopatiënten dan hun leven kunnen beteren is dan toch compleet wars van elke logica?
Uiteraard moeten we dat nu meteen doen. Mensen kunnen er alleen maar baat bij hebben. Het openen van sportscholen en -clubs gaat zoveel verder dan de risicopatiënten die dan hun leven kunnen beteren... Mij gaat het trouwens niet enkel over het openen van de fitness maar zowat iedere sportclub.

'De discussie is hier of de sportclubs al open kunnen gaan zonder dat onze COVID-cijfers te sterk stijgen.' Dat is inderdaad de discussie. Er is geen enkel cijfer dat staaft dat een sportclub van welke soort dan ook een broeihaard is voor besmettingen of er voor zorgt dat de Covid-cijfers merkbaar stijgen. De voorbeelden die hier de afgelopen pagina's zijn aangehaald om sportclubs gesloten te houden zijn loutere veronderstellingen en wel heel scheef getrokken als die ook worden gebruikt om de opening van (indoor)cafés te verantwoorden.

'Voor mijn part stampt de overheid binnen een jaar iedereen op de loopband' ja want zoiets gaat vooral gebeuren als je zelfs in een gezondheidscrisis niet eens aandacht hebt voor gezondheid van mensen.

Uiteraard moeten we dat nu meteen doen. Mensen kunnen er alleen maar baat bij hebben. Het openen van sportscholen en -clubs gaat zoveel verder dan de risicopatiënten die dan hun leven kunnen beteren... Mij gaat het trouwens niet enkel over het openen van de fitness maar zowat iedere sportclub.

'De discussie is hier of de sportclubs al open kunnen gaan zonder dat onze COVID-cijfers te sterk stijgen.' Dat is inderdaad de discussie. Er is geen enkel cijfer dat staaft dat een sportclub van welke soort dan ook een broeihaard is voor besmettingen of er voor zorgt dat de Covid-cijfers merkbaar stijgen. De voorbeelden die hier de afgelopen pagina's zijn aangehaald om sportclubs gesloten te houden zijn loutere veronderstellingen en wel heel scheef getrokken als die ook worden gebruikt om de opening van (indoor)cafés te verantwoorden.

'Voor mijn part stampt de overheid binnen een jaar iedereen op de loopband' ja want zoiets gaat vooral gebeuren als je zelfs in een gezondheidscrisis niet eens aandacht hebt voor gezondheid van mensen.
Wat is het nu, moeten ze nu open om obese mensen te helpen of open omdat er weinig besmettingen daar gebeuren?
En voor die obese mensen, waarom denkt ge dat die nu opeens wel naar de fitness zullen gaan terwijl ze dat vroeger nooit deden?

Wat is het nu, moeten ze nu open om obese mensen te helpen of open omdat er weinig besmettingen daar gebeuren?
En voor die obese mensen, waarom denkt ge dat die nu opeens wel naar de fitness zullen gaan terwijl ze dat vroeger nooit deden?
Het is geen of-of maar een en-en. De voordelen van het openen van sportclubs wegen veel zwaarder door dan de mogelijke nadelen. Zeker als je dezelfde balans gebruikt voor het al dan niet openen van cafés en andere zaken.

Ik maak mezelf ook niet de illusie dat obese mensen nu plotseling uit eigen beweging naar een sportclub zullen stappen. Daarvoor dienen ze aangespoord te worden en dienen ze bewust gemaakt te worden van het probleem en risico dat ze meedragen. En nogmaals, dat geldt niet enkel in tijden van Covid. Laat nu net dat zijn waar het schoentje knelt. Al een jaar lang worden we om de oren geslagen met adviezen, maatregelen, richtlijnen,... (waarvan de één nuttiger dan de andere) die er enkel en alleen in bestaan om aan symptoombestrijding te doen. Het afgelopen jaar heb ik geen enkele minister, viroloog of andere expert ook maar een woord horen reppen over zaken die de gezondheid van mensen echt ten goede komen...

Ik zou het artikel volledig lezen :)

- Amerikaans onderzoek zegt dat er wel degelijk een probleem is en dat maatregelen correct gevolgd moeten worden
- Europees onderzoek met zelfrapportage zegt dat dit gebeurt
- Er zijn géén concrete aanwijzingen, wat niet wil zeggen dat er geen probleem kan zijn. Ook voor kerken, pretparken, hoerenkoten, ... zijn er geen aanwijzingen ;).

Zegt dus niet echt wat jij beweert.

Het is simpel: wat zijn de belangrijkste oorzaken voor verspreiding van coronavirussen:
- grote mobiliteit
- grote verspreiding van aerosollen
- beperkte naleving van maatregelen

Nu is cafés versus fitness:
- véél grotere mobiliteit doordat mensen mogen bewegen tussen toestellen, terwijl je aan tafel moet blijven zitten
- zonder mondmasker sporten is een garantie op een grote verspreiding, met de hevige ademhaling
- sector van fitness is gekend voor veel gefoefel (net zoals horeca) met anabole steroiden en liet vorige keer de ontsmetting vaak over aan de klanten zelf. Beide zaken samen garanderen niet de correcte toepassing. Horeca heeft OOK dat probleem, maar is, zeker voor terrassen, gemakkelijker zichtbaar.

Ik zou het artikel volledig lezen :)

- Amerikaans onderzoek zegt dat er wel degelijk een probleem is en dat maatregelen correct gevolgd moeten worden
- Europees onderzoek met zelfrapportage zegt dat dit gebeurt
- Er zijn géén concrete aanwijzingen, wat niet wil zeggen dat er geen probleem kan zijn. Ook voor kerken, pretparken, hoerenkoten, ... zijn er geen aanwijzingen ;).

Zegt dus niet echt wat jij beweert.

Het is simpel: wat zijn de belangrijkste oorzaken voor verspreiding van coronavirussen:
- grote mobiliteit
- grote verspreiding van aerosollen
- beperkte naleving van maatregelen

Nu is cafés versus fitness:
- véél grotere mobiliteit doordat mensen mogen bewegen tussen toestellen, terwijl je aan tafel moet blijven zitten
- zonder mondmasker sporten is een garantie op een grote verspreiding, met de hevige ademhaling
- sector van fitness is gekend voor veel gefoefel (net zoals horeca) met anabole steroiden en liet vorige keer de ontsmetting vaak over aan de klanten zelf. Beide zaken samen garanderen niet de correcte toepassing. Horeca heeft OOK dat probleem, maar is, zeker voor terrassen, gemakkelijker zichtbaar.
Eindconclusie is duidelijk dat ondanks die problemen er geen duidelijke aanwijzingen zijn dat fitness een grote bron van besmetting is , en zeker nu als meer en meer mensen gevaccineerd zijn en de cijfers dalen .

Wat is er niet duidelijk misschien ? Mijn vriendin werkt bij als covid-tracker nu haar normale job als stewardess niks meer voorstelt. Ik heb de indruk dat zij hartstikke haar best doet. Het is daar ook niet makkelijk want de regels veranderen constant + er is veel in en uitloopt van mensen. Geen excuus natuurlijk want je wil goed geïnformeerd worden. Als je iets specifiek wil weten stuur me even een bericht dan leg ik het aan haar voor.

Goh, mijn voornaamste "klachten" daarover zijn de volgende:
- Ik werd een eerste maal opgebeld om alles te bespreken en te regelen. Daarbij onder andere al mijn contacten doorgegeven, waaronder mijn zoontje van 9 maanden oud. Medewerker zei dat ze in "het systeem" ook bij elk contact een telefoonnummer moesten invullen, want alles moet zo volledig mogelijk ingevuld worden. "Mag ik uw gsmnummer invullen bij uw zoontje?". Ik zei; ja, doe maar. Het vervolg lees je hieronder.
- Anderzijds heb ik ook gevraagd of we een attest kunnen krijgen voor onze werkgevers dat we niet full-time kunnen werken om voor ons zoontje te zorgen (die niet naar de crèche mag). De boodschap gekregen dat ze het dadelijk zou doorsturen. Het vervolg lees je hieronder.

- 2 dagen later werd ik opnieuw opgebeld door dezelfde corona-lijn, met opnieuw heel wat vragen en heel wat uitleg. We hingen al 10 minuten aan de lijn. Ik dacht nog "amai, we worden goed en strikt opgevolgd. Chapeau!". Tot hij mij toevallig in het gesprek eens aansprak met de voornaam van mijn zoon... :wtf: Waarop plots mijn frank viel: er had gewoon iemand random in de fichebak de fiche van mijn zoontje teruggevonden die aangeduid was als hoogrisico-contact, dus met mijn gsm-nummer bij, en gebeld. Leeftijd staat waarschijnlijk nergens genoteerd dus die dachten al constant dat ze met mac-bc junior aan het praten waren. Vond ik toch redelijk amateuristisch overkomen na 10 minuten aan de lijn en een volledig jaar waarbij ze dergelijke kinderziektes er konden uithalen. Geeft er dan niemand feedback intern?
Soit, na nog zoveel mogelijk proberen antwoorden in naam van mijn zoontje, nog maar eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om te vragen hoe het zat met dat attest. Want die had ik nog steeds niet ontvangen. Deze persoon zei me dan weer dat ze dat onmogelijk konden geven en wist ook niet waar ik het dan wel moest halen. "Probeer eens bij de crèche of bij de dokter...". Ben ik dan de eerste op deze planeet die daarmee geconfronteerd werd? Maar als ik anders nog vragen had mocht ik ze zeker stellen...

Combineer dit met een app die totaal niet werkt (zelfs mijn positieve test wordt niet eens geregistreerd). Combineer dit met de horeca-registratie waar nooit iets mee gedaan werd. De overheid heeft hier geen al te beste beurt gemaakt, ondanks dat ik hen initieel veel krediet gaf.

Laatst bewerkt:
Eindconclusie is duidelijk dat ondanks die problemen er geen duidelijke aanwijzingen zijn dat fitness een grote bron van besmetting is , en zeker nu als meer en meer mensen gevaccineerd zijn en de cijfers dalen .
Maar dat is, zoals @JPV ook al zei, niet wat je beweerde in je eerste post.

Het is niet omdat er geen bewezen aanwijzingen zijn, dat het daarom bewezen is dat het niet gebeurt. Dit betekent enkel dat men ze niet opgespoord heeft.
In België wordt dan vooral verwezen naar de contact-tracing (komt uit uw bron). Iets wat, zoals al meermaal aangekaart in deze thread, niets zegt over effectieve besmettingen. Enkel dat contact-tracing ze niet gevonden heeft. En ter referentie, contact-tracing vindt nog steeds maar ~63% van de bronnen van besmetting (bron). En ~34% wordt thuis besmet, 9% bij familie/vrienden thuis, 8% op school, 8% op het werk, 1.5% via creche/kleuterschool, 1% in het ziekenhuis/zorginstelling. Dan een andere 1.5% komt op "andere locatie". Dus maak u geen illusies, resultaten van gevonden clusters door contact-tracing zijn geen bewijs. Want (zie bovenstaande bron, staat daar ook in) contact-tracing gaat nog altijd af op de vraag waar de patiënten zelf denken besmet geweest te zijn.

Er zijn echter wel al bewijzen dat het weldegelijk gebeurt.

Het is geen of-of maar een en-en. De voordelen van het openen van sportclubs wegen veel zwaarder door dan de mogelijke nadelen. Zeker als je dezelfde balans gebruikt voor het al dan niet openen van cafés en andere zaken.

Ik maak mezelf ook niet de illusie dat obese mensen nu plotseling uit eigen beweging naar een sportclub zullen stappen. Daarvoor dienen ze aangespoord te worden en dienen ze bewust gemaakt te worden van het probleem en risico dat ze meedragen. En nogmaals, dat geldt niet enkel in tijden van Covid. Laat nu net dat zijn waar het schoentje knelt. Al een jaar lang worden we om de oren geslagen met adviezen, maatregelen, richtlijnen,... (waarvan de één nuttiger dan de andere) die er enkel en alleen in bestaan om aan symptoombestrijding te doen. Het afgelopen jaar heb ik geen enkele minister, viroloog of andere expert ook maar een woord horen reppen over zaken die de gezondheid van mensen echt ten goede komen...
Dus je wil de sportclubs open als soort symbool dat de regering inzit met de volksgezondheid, terwijl de inschatting door experts is dat het beter voor de volksgezondheid is om ze gesloten te houden?

Verder moet de overheid ook mensen extra aanzetten tot sporten, wat ze al doen door media-acties en terugbetaling.

Als iemand nu écht inzit met zijn gezondheid, heeft die dan een sportclub nodig? Misschien kan je én mensen redden door contacten te beperken met gesloten clubs, én ergens een start to run beginnen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan