Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Niet dat het een grote verrassing is, maar het zou ze toch sieren om het duidelijk te zeggen in plaats van in den duik het te publiceren in het staatsblad.

Is toch vooral zoals @j-be zegt dat men rekening houdt met openingen van bepaalde locaties, zie ook dit artikel:

Los daarvan zijn de meeste bekende vaccinatiecentra momenteel weldegelijk in sporthallen/feestzalen/evenementenruimtes.

Dat in tenten is bij mijn weten een deel van het test-dorp dat omgevormd wordt naar vaccinatiecentrum. Ook logisch om dat daar te doen.
Kan zijn dat dat de reden is, maar het voelt toch raar aan dat ze nu op hun gemakje die centra aan het inrichten zijn; terwijl je dit al letterlijk een half jaar wist.
Er werd zo vaak oorlogsretoriek gebruikt om over de strijd tegen covid te spreken, maar er liggen wel 80.000 vaccins in de diepvriezer. Als het echt een oorlog is, en je wilt zo snel mogelijk de vijand overwinnen, dan zet je toch 24/7 vaccins?
1 dag minder lockdown kost veel minder dan wat een dozijn diepvriezers, vrachtwagens en verpleegsters ooit kan kosten.

Kan zijn dat dat de reden is, maar het voelt toch raar aan dat ze nu op hun gemakje die centra aan het inrichten zijn; terwijl je dit al letterlijk een half jaar wist.
Er werd zo vaak oorlogsretoriek gebruikt om over de strijd tegen covid te spreken, maar er liggen wel 80.000 vaccins in de diepvriezer. Als het echt een oorlog is, en je wilt zo snel mogelijk de vijand overwinnen, dan zet je toch 24/7 vaccins?
1 dag minder lockdown kost veel minder dan wat een dozijn diepvriezers, vrachtwagens en verpleegsters ooit kan kosten.
Ze moeten ook geleverd worden. En de vaccinatiecentra zijn pas nodig in de volgende fase van de vaccinatiestrategie en gaan bijgevolg op tijd klaar zijn...

Een half jaar geleden waren ook nog geen details geweten. Zoals wanneer, welke vaccins, in welke hoeveelheid, ...

Ik snap uw punt nog steeds niet...

Die centra zijn nog niet om direct te gebruiken éh. Momenteel wordt er toch enkel in de woonzorgcentra gevaccineerd, en erna de hospitalen, maw, dat zijn al centrale locaties.
Dat het triestig is dat er 80K vaccins is de diepvries liggen ben ik mee akkoord, maar we zitten nog maar aan de 2e week van de vaccinatie. Volgens wat ze roepen gaan we nu echt wel een versnelling beginnen zien, dus ik wacht met oordelen tot eind volgende week.

Ze moeten ook geleverd worden. En de vaccinatiecentra zijn pas nodig in de volgende fase van de vaccinatiestrategie en gaan bijgevolg op tijd klaar zijn...

Een half jaar geleden waren ook nog geen details geweten. Zoals wanneer, welke vaccins, in welke hoeveelheid, ...

Ik snap uw punt nog steeds niet...
Er liggen 80.000 vaccins klaar in de diepvriezer, die zijn al geleverd. Op wat zitten we dan te wachten om naar de volgende fase te gaan?
Mijn punt is dus dat we elk vaccin dat er is zo snel mogelijk moeten gebruiken; en dat nu niet gebeurd.
Als je dit echt wilt vergelijken met een oorlog, moet je elk vaccin dat beschikbaar is zo snel mogelijk in een arm steken en moet al de rest wijken. En dit niet behandelen als een klassiek overheidsproject met verschillende fases, op het gemakje, tijdens de kantooruren van 9h-16h.

Er liggen 80.000 vaccins klaar in de diepvriezer, die zijn al geleverd. Op wat zitten we dan te wachten om naar de volgende fase te gaan?
Mijn punt is dus dat we elk vaccin dat er is zo snel mogelijk moeten gebruiken; en dat nu niet gebeurd.
Omdat je met die 80.000 belange nog niet aan de volgende fase kunt beginnen, die zijn nog steeds nodig voor de huidige fase. En de reden dat hiervoor een deel niet gezet werd, is omdat men eerst zeker wilt zijn dat de mensen die hun eerste dosis gehad hebben ook zeker hun 2e kunnen krijgen en effectief gevaccineerd zijn. Zoals al meermaals uitgelegd, zowel hier als in de media als ...

Omdat je met die 80.000 belange nog niet aan de volgende fase kunt beginnen, die zijn nog steeds nodig voor de huidige fase. En de reden dat hiervoor een deel niet gezet werd, is omdat men eerst zeker wilt zijn dat de mensen die hun eerste dosis gehad hebben ook zeker hun 2e kunnen krijgen en effectief gevaccineerd zijn. Zoals al meermaals uitgelegd, zowel hier als in de media als ...
Het achterhouden van dosissen zijn we van afgestapt voorzover ik weet, dus de bedoeling is weldegelijk om op dit moment iedereen zijn 1e spuit te krijgen, en met een nieuwe levering pas de 2e.

Het achterhouden van dosissen zijn we van afgestapt voorzover ik weet, dus de bedoeling is weldegelijk om op dit moment iedereen zijn 1e spuit te krijgen, en met een nieuwe levering pas de 2e.
Momenteel ja, maar men heeft bij mijn weten de achtergehouden nog niet kunnen zetten.
Die bevestiging is er ook nog niet zo lang hé.

Toch wel een klucht he. Laten publiceren dat 't sowieso tot 1 maart is onder de huidige maatregelen en dan gevraagd naar uitleg komt Verlinden af. Ja mja tis meer ne buffer, we kunnen nog versoepelen.

Dat communiceert ge toch op voorhand zoiets?

Je kan al beginnen met de volgende fase, als blijkt dat de huidige fase niet voldoende vaccins per dag verbruikt.
Er zijn heus wel slimmere supply chains mogelijk dan rustig fase per fase helemaal afwerken, en stock opbouwen. Stel je voor dat BMW ook op die manier wagens bouwt: eerst alle voorwielen monteren van alle auto's, en als die klaar zijn, pas beginnen aan de achterwielen.

Elk beschikbaar vaccin moet zo snel mogelijk in een arm.

Er is vorige week vrijdag beslist om daar van af te stappen. Omdat er nieuwe vaccins geleverd werden. Dus ja nu zijn er veel vaccins, en die zullen nu snel gebruikt worden

Je kan al beginnen met de volgende fase, als blijkt dat de huidige fase niet voldoende vaccins per dag verbruikt.
Er zijn heus wel slimmere supply chains mogelijk dan rustig fase per fase afwerken, en stock opbouwen. Stel je voor dat BMW ook op die manier wagens bouwt.

Elk beschikbaar vaccin moet zo snel mogelijk in een arm.
Da's uw mening, niet de vaccinatiestrategie. We zitten nog steeds maar in het prille begin. En er zijn al meerdere "verrassingen" boven water gekomen ondertussen waardoor de vaccinatiestrategie bijgestuurd werd.

Want uw onderste zin, was ook de reden van achterhouden. Je hebt van het pfizer vaccin 2 dosissen nodig om gevaccineerd te zijn. Dus dan is het niet onlogisch dat men (tot men de bevestiging van een nieuwe levering krijgt) ook de 2e dosis achterhoud voor de mensen die al een 1e gehad hebben.

Want als je nu vollenbak 1 dosis zet en binnen 3weken zijn er leverproblemen, is uw eerste shot mogelijk nutteloos en verspild en zijn die mensen niet gevaccineerd...

Maar gelukkig worden deze beslissingen gemaakt door mensen met meer zicht op de situatie en kennis van zaken dan iemand op het forum dat met veel dingen geen rekening houdt.

En kan het sneller? Waarschijnlijk, ja. Maar is van het begin ook al door Pierre Vandamme gezegd dat dit een gewogen strategie was om kwaliteit boven kwantiteit te stellen in het begin. Dit gaat wel op tempo komen.

Toch wat positief nieuws uit het VK: het aantal besmettingen loopt er nu toch ook wat terug. Ondanks de grote verspreiding van het virus, en ondanks de meer besmettelijke variant.
Ondanks het feit dat er de laatste week 32.6% extra tests werden afgenomen tov de week voordien, zakte het aantal besmettingen met 0.5%.
Dus ook voor deze besmettelijke variant geldt dat hij met de juiste maatregels perfect te bestrijden is, zelfs wanneer de variant flink verspreid is

Stock opbouwen is uiteraard erg comfortabel werken, want er kan dan nooit iets mislopen. Maar stock kost tijd en geld. Tijd die er niet is, in een situatie die handenvol geld kost en het geduld van de bevolking serieus op de proef stelt.

Dit is een probleem dat al lang is opgelost in de privésector hoor. BMW slaat niets alle onderdelen op die het voor de komende 30 dagen nodig heeft, ze werken met just-in-time: de onderdelen komen maar een paar dagen of paar uur op voorhand toe en worden direct verwerkt. Dit vergt uiteraard meer kennis en beheer om goede inschattingen te maken hoeveel je zal binnenkrijgen, hoeveel je zal verwerken, wat de onzekerheid en lead time van de leveringen is etc.

De overheid heeft ons altijd proberen drukken op de sense of urgency omtrent covid. Maar ik merk niet diezelfde sense of urgency bij de overheid omtrent de uitrol van de vaccins. Als blijkt dat het sneller kon/kan, is dat erg problematisch.

Ze nemen al het zekere voor het onzekere, de corona-maatregelen zijn verlengd tot 1 maart. Nu denk ik wel dat ze nog gaan wijzigen met 2-3 Overlegcomités tussen, maar de grote versoepeling zit er niet meteen aan te komen.

ik verwacht eigl niet veel versoepelingen zolang de grote massa niet gevaccineerd is . Dat rijk van de vrijheid zal je niet zomaar krijgen

Stock opbouwen is uiteraard erg comfortabel werken, want er kan dan nooit iets mislopen. Maar stock kost tijd en geld. Tijd die er niet is, in een situatie die handenvol geld kost en het geduld van de bevolking serieus op de proef stelt.

Dit is een probleem dat al lang is opgelost in de privésector hoor. BMW slaat niets alle onderdelen op die het voor de komende 30 dagen nodig heeft, ze werken met just-in-time: de onderdelen komen maar een paar dagen of paar uur op voorhand toe en worden direct verwerkt. Dit vergt uiteraard meer kennis en beheer om goede inschattingen te maken hoeveel je zal binnenkrijgen, hoeveel je zal verwerken, wat de onzekerheid en lead time van de leveringen is etc.
Ik ben welbekend met een JIT-productielijn. En die loopt ook in de soep als een leverancier niet kan leveren.

Natuurlijk een kleiner probleem als je een week op je wagen moet wachten dan dat de mogelijkheid bestaat dat je vaccin niet werkt omdat je niet tijdelijk je 2e dosis krijgt. En dan is al zeker de 1e dosis verspild en mogelijks ook de 2e indien men die toch te laat zet en dan blijkt dat het niet voldoende effect heeft...

Is het nu echt zo moeilijk om te begrijpen dat je dit niet kan vergelijken met BMW?

De overheid heeft ons altijd proberen drukken op de sense of urgency omtrent covid. Maar ik merk niet diezelfde sense of urgency bij de overheid omtrent de uitrol van de vaccins. Als blijkt dat het sneller kon/kan, is dat erg problematisch.
Met als grote verschil natuurlijk dat het nog altijd beter is om in het begin je proces op punt te zetten; en bij te werken sinds er nog dagelijks/wekelijks wijzigingen kunnen gebeuren in dit stadia. Zoals nu goedkeuring en levering van het Moderna-vaccin, iets dat men op voorhand onmogelijk kon weten wanneer dit aan de orde was en die natuurlijk heel de vaccinatiestrategie versnelt/omgooit.

En zoals hierboven ook al gezegd: sneller is daarom niet beter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan