Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Los van hoe het in de media komt of welke lobbygroep er aan het roepen is (want ik ben nog altijd niet overtuigd dat die de beslissingen van het overlegcommité beïnvloeden, want horeca is al een hele tijd aan het lobbyen), is het ook logisch dat er constant geschipperd wordt en geen lijn inzit. Want dat is ook zo met de situatie, en het is in mijn ogen niet meer dan logisch dat de maatregelen (dus versoepelen/verstrengen) volgt op de actuele situatie. En ja, die kan snel keren, zie maar naar 2 weken geleden t.o.v. 6 weken geleden...

Het is niet dat de situatie snel keert, het is dat men nog altijd niet heel goed weet of men zich nu in de eerste plaats op de cijfers moeten baseren om te versoepelen, op het sentiment bij de bevolking, op allebei, of op geen van beide. De strategie verandert veel te vaak.

Soms is het "als we x aantal opnames/dag halen" kunnen we versoepelen, soms is het "op die datum kunnen we dat", soms is het "ja we doen de kappers dan toch maar open ongeacht de cijfers want het is toch echt wel belangrijk voor de mensen hun welzijn", ... ik vind dat allemaal nogal à l'improviste overkomen eerlijk gezegd.

Maar het grote probleem hier is imho dus de media. Want zij leggen nadruk op mensen/groepen/organisaties die hoogstwaarschijnlijk geen inspraak hebben in de beslissingen :p

Goh ja, dat hangt er wat van af welke media je volgt denk ik. Op VRTNWS valt dat al bij al zeer goed mee.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie nog wel een "terrassen only" opening gebeuren op 1 mei, al dan niet met bediening aan tafel.
Zou er blijkbaar al lang geweest zijn, het is de horeca-federatie (of een aanverwante groep, ik volg soms niet meer) die zich daartegen verzet heeft omdat niet elk café/restaurant/whatever een terras heeft.

Enfin, als je JMDD mag geloven toch.

Het is niet dat de situatie snel keert, het is dat men nog altijd niet heel goed weet of men zich nu in de eerste plaats op de cijfers moeten baseren om te versoepelen, op het sentiment bij de bevolking, op allebei, of op geen van beide. De strategie verandert veel te vaak.

Soms is het "als we x aantal opnames/dag halen" kunnen we versoepelen, soms is het "op die datum kunnen we dat", soms is het "ja we doen de kappers dan toch maar open ongeacht de cijfers want het is toch echt wel belangrijk voor de mensen hun welzijn", ... ik vind dat allemaal nogal à l'improviste overkomen eerlijk gezegd.
Maar dat is net omdat de situatie zo verandert...
De adviezen en exitstrategie hebben bij mijn weten nog maar 1 keer een serieuze ommedraai gehad; en dat was met het oprukken van de varianten. En dan is het hele aantal opnames per dag ook van de tafel geveegd omdat duidelijk werd dat dit met de nieuwe varianten niet meer van toepassing was.

Verder heeft het overlegcomité nooit iets gezegd in de aard van "op die datum kunnen we dat". Wel telkens "indien de cijfers het toelaten, zou op die datum dat terug mogen". Groot verschil, en daar speelt de media er weer verder op in.
Het heropenen van de contactberoepen was afgeraden door de GEMS, maar toch toegelaten door het overlegcomité "voor het sociaal welbevinden van de mensen". En dat is ook iets dat constant verandert hé, niet enkel de ziekenhuisopnames of besmettingen of ... Gems adviseert vooral vanuit virologisch standpunt (sinds het vooral virologen en biostatistici zijn die erin zitten) maar het overlegcomité krijgt nog van andere mensen advies + moet het bredere plaatje bekijken.

Dit is een situatie die snel en op veel aspecten kan veranderen; waardoor de maatregelen soms ook vanuit een andere hoek benadert worden.
Goh ja, dat hangt er wat van af welke media je volgt denk ik. Op VRTNWS valt dat al bij al zeer goed mee.
Is overal zo hoor, want zoals ik hierboven al gezegd heb, heeft het overlegcomité nog zelden tot nooit de uitspraken gedaan die jij beweerde. Die zijn wel al in de media gekomen uit de mond van experten, lobbygroepen, jan met de pet, ...

Zou er blijkbaar al lang geweest zijn, het is de horeca-federatie (of een aanverwante groep, ik volg soms niet meer) die zich daartegen verzet heeft omdat niet elk café/restaurant/whatever een terras heeft.

Is enkel geweten van de kusthoreca. Die waren inderdaad tegen heropening:

Solidariteit voor conculega's zonder terras was een onderdeel, maar grootste hekelpunt was onzekerheid en economische/financiële haalbaarheid.

Het Blijft toch een ongelukkige uitspraak van VDB. In de Verenigde Staten zijn er vaccins voor iedereen beschikbaar en zijn er vaccinatieperspectieven. Alle Amerikanen 2 dosissen (of 1 als het J&J) is tegen begin juli zal ze lukken.
Daar heeft de overheid de vaccineringsstrategie serieus genomen en geen kostbare tijd verkwist toen de vaccins goedgekeurd/besteld moesten worden.
Nu goed, ik ben niet verbaasd dat de EU dit weer eens helemaal verknoeid heeft, maar het is goed dat nu iedereen kan zien dat de EU niet werkt en dat we daardoor zelfs mensenlevens verliezen door zo achterop te lopen met de vaccinaties.

Waarom denk je dat de winkels ook het "winkelen op afspraak" weg willen? Dan valt hun coronasteun weg en hun omzet is nog steeds een fractie.

In Duitsland al enkele deelstaten die apart contracten aan het afsluiten zijn met Rusland voor het Sputnik vaccin & hun federale minister gaat ook rechtstreeks met Rusland kijken of ze alle data kunnen delen voor een eventuele toelating.
Europa gaat toch echt plat op zijn bek hier, niet normaal :/

parkeerkaarten worden bij mijn weten al MINSTENS zo'n 20 jaar niet uitgereikt door de gemeente, die hebben dat zelfs niet liggen (geen idee of ze dat ooit zelf verdeelden).

Vergelijk het een beetje met broodje aap verhalen bedoel je?
Je bent te naïef. Ik ken een hoge ambtenaar waar niks mee mankeert. Sportief en al... En die heeft een kaart. De "parkeerkaart".

België speelt in brussel voetbalmatch? Rijden tot voor stadion en parkeren. Als je denkt dat zelfbediening de wereld uit is... think twice .

Idem met de risico lijst. Zoals al enkele weken geleden hier gepost ken ik meerdere families met (huis)arts in de familie die al volledig gevaccineerd zijn...

In Duitsland al enkele deelstaten die apart contracten aan het afsluiten zijn met Rusland voor het Sputnik vaccin & hun federale minister gaat ook rechtstreeks met Rusland kijken of ze alle data kunnen delen voor een eventuele toelating.

Quizvraag. Wat bevat 1000 man, kost miljarden per jaar en laat zijn bevolking verkommeren om 10M te besparen en ondertussen 1000mrd aan kosten te maken....

parkeerkaarten worden bij mijn weten al MINSTENS zo'n 20 jaar niet uitgereikt door de gemeente, die hebben dat zelfs niet liggen (geen idee of ze dat ooit zelf verdeelden).

Vergelijk het een beetje met broodje aap verhalen bedoel je?
Wat bedoel je met een parkeerkaart? Ik werk voor een gemeente en de medewerkers krijgen wel een parkeerkaart voor ondergronds parkeren(abonnement of 10beurtentickets) of straatparkeren hoor. Er zijn uiteraard een heleboel voorwaarden aan verbonden. Ondergronds parkeren na 20u kan niet vb.

Idem met de risico lijst. Zoals al enkele weken geleden hier gepost ken ik meerdere families met (huis)arts in de familie die al volledig gevaccineerd zijn...
Als ze morgen snoepjes gaan uitdelen voor gevaccineerden ben ik er relatief zeker van dat ik deze avond ergens op een lijst kan staan.

But then again, ga ik er ook niet van verschieten moest dat voorvallen dat er meer volk op lijsten gaat staan dan iets anders.

Wat bedoel je met een parkeerkaart? Ik werk voor een gemeente en de medewerkers krijgen wel een parkeerkaart voor ondergronds parkeren(abonnement of 10beurtentickets) of straatparkeren hoor. Er zijn uiteraard een heleboel voorwaarden aan verbonden. Ondergronds parkeren na 20u kan niet vb.
parkeerkaart voor invaliden

Tiens, ik lees hier net op De Standaard liveblog dit:

Slovakije heeft kritiek op Spoetnik-vaccins​

De Slovaakse geneesmiddelenwaakhond zegt dat hij niet in staat is om de veiligheid van een lot Russische Spoetnik V-vaccins te beoordelen, omdat het lot afwijkt van het vaccin dat eerder door het medisch tijdschrift The Lancet was beoordeeld. 'Het enige wat beide vaccins gemeenschappelijk hebben is hun naam', klinkt het kritisch.
Slovakije heeft als een van de weinige Europese landen nog voor de beoordeling van het Europese geneesmiddelenbureau EMA Russische Spoetnik-vaccins besteld en op 1 maart ontving de eerste 200.000 doses. Die mochten pas na groen licht van het Slovaakse geneesmiddelenbureau SUKL toegediend worden, maar dat SUKL beschuldigt de producent er nu van afwijkende vaccins te hebben geleverd en onvoldoende informatie te verstrekken.
Rusland vraagt Slovakije een partij van de omstreden levering naar een speciaal labo te sturen voor verder onderzoek. Het Russische fonds dat verantwoordelijk is voor de marketing van het vaccin in het buitenland roept het land op ook de rest van de doses terug te geven wegens 'contractbreuk'.
De aankoop van het Spoetnik-vaccin kostte al de kop van Slovaaks premier Igor Matovic, die tegen de wil van zijn coalitiepartners in de vaccins had besteld. Matovic, die nu vicepremier is, trok donderdag naar Rusland in een poging om de plooien glad te strijken. Volgens Matovic wordt het Spoetnik-vaccin tegengewerkt wegens 'geopolitieke redenen'.

Ik ben akkoord dat de EU het vrij hard verkloot heeft, eigenlijk met quasi alles tijdens deze pandemie, maar dat Russische vaccin mogen ze toch in Rusland laten hoor. Ontwikkeld door een gerenommeerd instituut, dat wel, maar in een land onder een dictator die ervoor gekend staat om op internationale schaal te liegen en bedriegen.

Van Gucht net in Terzake: we gaan hoogstwaarschijnlijk pas tegen het najaar elke volwassene een vaccin hebben kunnen aanbieden.

En dan heb je die moraalfilosoof met zijn “gunnen” van extra vrijheden aan de reeds gevaccineerden. Dat wekt bij mij nu eens echt wrevel op die zijn uitspraken.

Van Gucht net in Terzake: we gaan hoogstwaarschijnlijk pas tegen het najaar elke volwassene een vaccin hebben kunnen aanbieden.

En dan heb je die moraalfilosoof met zijn “gunnen” van extra vrijheden aan de reeds gevaccineerden. Dat wekt bij mij nu eens echt wrevel op die zijn uitspraken.
Van 11 juli naar het najaar is wel een groot verschil. Tenzij het te verklaren valt door Vlaanderen vs. België, en 1e prik vs. volledig gevaccineerd. Maar dat alleen lijkt me niet voldoende om plots zulke sprong te maken in de ambitie.

Intriest, maar bon. Erge is dat hoe langer het duurt, hoe luider de roep om vaccinprivileges zal klinken, zeker met de zomervakantie in aantocht. Ik vind het degoutant.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan