Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik stoor me ook wel aan de scheve informatie hierrond. Want inderdaad, het aantal gevallen is marginaal klein (65 op 25 miljoen ofzo?). Maar die gevallen zitten wel in de groep die eigenlijk ook een heel lage kans hadden om te sterven aan Corona. Doordat je iedereen pusht om gevaccineerd te krijgen, verplicht je hen dus om een risico te pakken dat mogelijks even groot is dan het risico om te sterven aan Corona. En dat is de enige vergelijking die je kan/moet maken eigenlijk.

Het ene risico met het andere risico vergelijken, lukt sowieso nooit.

Maar het grootste probleem is dat ze hiermee niet de anti-vaxxers wat munitie geven, maar een container met bazooka's...

Bij mijn weten is er ook geen verplichting om vaccin te nemen.
Ook zegt de wetenschap dat alles nog binnen de marges vallen en er geen duidelijke oorzaak is dat gelinked kan worden aan AZ.
Toch hebben in EU de meeste landen een beperking opgelegd voor gebruik van AZ bij -55 jarigen.

Ik zie dat vooral als munitie afnemen van anti-vaxxers.
Maar een echte anti-vaxxer heeft geen wetenschappelijke basis nodig om anti te zijn.
 
Is dat niet gewoon wat anders bedoelt met "gezond"?

Medium en high exposure risk lijken mij gewoon risicofactoren te zijn dan? Of misschien een afweging tussen gezondheidsrisico's en veelvuldig onvermijdelijk contact, bv. kleuterleidsters.
 
Allemaal verwarrend toch.
Artikel op DomusMedica (oa ondertekend door Dirk Devroey) op 11/02 (toch nog geen eeuwigheid geleden)

Het AstraZeneca vaccin zorgt op dit ogenblik voor verwarring. Er zijn nog onvoldoende wetenschappelijke bewijzen over de werkzaamheid van het AstraZeneca vaccin voor personen die ouder zijn dan 56 Jaar. Daarom beveelt de Hoge Gezondheidsraad dan ook aan om deze vaccins in te zetten voor volwassenen tot en met 55 jaar.



op
18/03 dan bijgestuurd

En ik vermoed na gisteren nog eens!
——


ik ga me niet uitspreken over het vaccin, maar het tempo waarmee men het geweer van schouder verandert is nefast voor de perceptie rond AZ.

en dan vooral de aanpak ivm de leeftijden in de verschillende EU-landen is toch onwezenlijk te noemen? Hoe leg je dat uit aan de bevolking? In het ene land zitten dan dommeriken en het andere de slimmeriken? We hebben een EMA, waarom dan geen uniforme regels? Maar blijkbaar hebben ze zich niet uitgesproken over leeftijden? Soit, als je de FDA wil na-apen, speel dan uw rol en pakt uw verantwoordelijkheid en kom met uniforme regels
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard mag dat niet, dat zou ondertussen toch duidelijk moeten zijn? (Behalve indien het kleinkind het enige knuffelcontact is van de grootouders)

Wat niet wegneemt dat het momenteel in veel families gebeurt.

Kinderen onder 12 tellen mee als knuffelcontact ? Dacht dat daar een uitzondering op was ?

Maar oke zelfs als dat inderdaad een regel is, hoeveel mensen zijn er effectief beboet op die overtreding ? Als dat 0 is, dan gaat zo'n 'versoepeling' niet echt iets uitmaken.
 
De grafieken gaan wel over elke 16 weken, vaccin beschermt langer ;)

Exposure risk gaat volgens mij ook over de epidemie vooral : hoeveel besmettingen, wat is kans dat iemand besmet geraakt
 
Kinderen onder 12 tellen mee als knuffelcontact ? Dacht dat daar een uitzondering op was ?

Maar oke zelfs als dat inderdaad een regel is, hoeveel mensen zijn er effectief beboet op die overtreding ? Als dat 0 is, dan gaat zo'n 'versoepeling' niet echt iets uitmaken.
Was dat niet duidelijk na de heisa rond Tommelein zijn Sinterklaas post en ietsje later zijn aankondiging heel streng te zullen handhaven op exact dit? :unsure:
 
Dat mogelijks gevaar op trombose na een AZ-vaccin bij jongere mensen is toch allemaal naast de kwestie?
Tegen dat jonge mensen aan de beurt zijn is de epidemie hier toch al voor 99% stilgevallen qua opnames en sterfgevallen.

Van belang is dat ze opschieten met het vaccineren van de 70-jarige Maria's en 61-jarige Pierre's met een longziekte, zodat het normale leven terug kan opstarten.
 
Dat mogelijks gevaar op trombose na een AZ-vaccin bij jongere mensen is toch allemaal naast de kwestie?
Tegen dat jonge mensen aan de beurt zijn is de epidemie hier toch al voor 99% stilgevallen qua opnames en sterfgevallen.

Van belang is dat ze opschieten met het vaccineren van de 70-jarige Maria's en 61-jarige Pierre's met een longziekte, zodat het normale leven terug kan opstarten.

De bedoeling is wel dat iedereen gevaccineerd is zodanig dat er niet te veel mutaties kunnen ontstaan.

Tegen dat het effectief aan de groep is waar meeste mogelijke gevaar is hebben we hopelijk meer informatie en kunnen we bijsturen waar nodig.
 
Dat mogelijks gevaar op trombose na een AZ-vaccin bij jongere mensen is toch allemaal naast de kwestie?
Tegen dat jonge mensen aan de beurt zijn is de epidemie hier toch al voor 99% stilgevallen qua opnames en sterfgevallen.

Van belang is dat ze opschieten met het vaccineren van de 70-jarige Maria's en 61-jarige Pierre's met een longziekte, zodat het normale leven terug kan opstarten.
Doen ze toch?
 
Krantenkop het Nieuwsblad

"Gaan we versoepelingen halen zoals gepland? Experts willen kijken naar cijfers, maar dat ziet politiek niet zitten"​


Checkt agenda, yup, het is weer overlegcomité volgende week. Een greep uit de krantenartikels van de komende dagen.
- Elke sectorverantwoordelijke: "het water staat ons aan de lippen, we moéten open kunnen gaan", gecombineerd met "Onderzoek heeft uitgewezen dat we perfect veilig kunnen opengaan, we hebben een draaiboek gemaakt dat strenger is dan wat de virologen vragen"

- De virologen: "we moeten nog even doorbijten, versoepelingen kunnen nog niet. Maar we zien licht aan het eind van de tunnel"

- Elke politieker "Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen (op zaterdag)" "Misschien kunnen we denken aan versoepelingen in sector x of y (op maandag)" "Volgens ons moet deze sector toch zeker weer openkunnen (op woensdag)" "We hebben volgend compromis uit de brand gesleept en voor de rest niets beslist (op de dag van het overlegcomité"

- De Croo "De zomer van de vrijheid is in zicht (eventueel gecombineerd met onze wereldploeg van elf miljoen"

- De motivatiepsycholoog "we moeten versoepelingen koppelen aan cijfer X, al hebben we zelf geen idee wat dat cijfer moet zijn"

Waarschijnlijk aangevuld met enkele gevaccineerden die hun mening mogen geven over het al dan niet versoepelen voor hun specifiek (zoals er nu de laatste dagen al wat artikels zijn geweest).

Het wordt weer plezant in elk geval :crazy:
 
Het lijkt mij behoorlijk optimistisch dat de geplande heropening van de horeca op 1 mei kan doorgaan, eerlijk gezegd. Maar het grote probleem is idd dat constant schipperen tussen versoepelen/verstrengen op basis van (op voorhand afgesproken) streefcijfers en versoepelen omdat er hier en daar een lobbygroep een grote bek opzet. Er zit geen lijn in.
 
Het lijkt mij behoorlijk optimistisch dat de geplande heropening van de horeca op 1 mei kan doorgaan, eerlijk gezegd. Maar het grote probleem is idd dat constant schipperen tussen versoepelen/verstrengen op basis van (op voorhand afgesproken) streefcijfers en versoepelen omdat er hier en daar een lobbygroep een grote bek opzet. Er zit geen lijn in.
Los van hoe het in de media komt of welke lobbygroep er aan het roepen is (want ik ben nog altijd niet overtuigd dat die de beslissingen van het overlegcommité beïnvloeden, want horeca is al een hele tijd aan het lobbyen), is het ook logisch dat er constant geschipperd wordt en geen lijn inzit. Want dat is ook zo met de situatie, en het is in mijn ogen niet meer dan logisch dat de maatregelen (dus versoepelen/verstrengen) volgt op de actuele situatie. En ja, die kan snel keren, zie maar naar 2 weken geleden t.o.v. 6 weken geleden...

Maar het grote probleem hier is imho dus de media. Want zij leggen nadruk op mensen/groepen/organisaties die hoogstwaarschijnlijk geen inspraak hebben in de beslissingen :p
 
Ik zou niet verschieten dat ze horeca laten opgaan op 1 mei mits voorwaarden van aantal personen enzo.
Cijfers van besmettingen zijn in dalende lijn. Hospitalisaties zullen ook volgen (zo goed als vlak nu) en we zijn nog 3 weken ver. Ook moeten we nog volledig effect zien van de paasvakantie.
Ik voorzie zeker in mei opening van de horeca.

Dit is ook in combinatie met vaccinatie die vlugger en vlugger zal gaan waardoor je je zorg niet meer in problemen gaat krijgen en dus de grootste reden voor al deze maatregelen wegvalt.
 
Ik zie niet in waarom ze de scholen niet zouden heropenen ? De cijfers laten het imo toe , en als die nog wat verder zakken de horeca op 1mei open ook. "maatregel van openbare orde"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan